Gammal hund med demens?

Carolininen

Trådstartare
Vår staffe fyller 13 till årsskiftet.
Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I samband med avlägsnande av en knuta på ögonlocket för några månader sedan passade vi på att ta leverprover och njurprover och allt så bra ut.
Han sover mycket såklart men så länge vädret är ok hänger han gärna med på promenader på 5-10 km.

De senaste månaderna/årethar han dock visat tecken på förvirring och det tilltar ganska snabbt.
Vi har inhängnad trädgård och hundarna är ibland ute själva. Staffen är inte nån utehund utan ligger helst i soffan så han brukar ställa sig vid dörren o skälla när han vill in.
Under sommaren har dock bakdörren stått öppen nästan jämt och då är det precis som att han glömmer var han gick ut och var han brukar gå in. Han ställer sig istället och skäller på altandörren vid vårt sovrum och så får man gå ut o visa honom var han kan gå in.
Det kan jag väl tycka inte är så farligt men på senaste har det hänt en gång att han ”fastnat” under skrivbordet på kontoret med ansiktet in mot ett hörn i rummet och skällt tills man kommit och visat hon att han kan vända sig om. En annan gång ”fastnade” han bakom uterummet och låg där och skällde tills min man gick o hämtade honom och visade var han skulle gå för att komma runt (uterummet är nybyggt).

Vi har pratat om att avsluta hans försäkring för den är så dyr och vi har möjlighet att lägga ut större summor men vi är överens om att han är för gammal för några större ingrepp.

Nu funderar jag på att ta honom till vet innan och göra en ordentlig koll så vi inte missar något innan vi bestämmer oss för att han bara är gammal och dement.

Någon som har erfarenhet? Jag börjar ju såklart tänka på att detta är början till slutet.

Hur mycket åldersdemens är det värdigt att låta en hund leva med?

Han har ett bra liv med lite ensamtid, sömn o soffa o säng. Tillgång till trädgård att sola i (viktigt för staffar🥰) och promenader i skogen med mig och schäfern eller ensam med någon av barnen.
 
Demens var en av anledningarna till att jag valde att ta bort min tant förra året. Det fanns andra problem med hälsan också, men just det där att hon kunde "fastna" och bli vilse i sitt eget hus under dagen var definitivt en viktig grej för mig då jag efter lockdown skulle börja arbeta heltid igen. Det kändes inte rätt att lämna henne, och inte rätt att börja riva i hennes vardag med andra människor och eventuellt andra omgivningar. Jag ville att hon skulle få sluta så pigg och glad och medveten som möjligt, och även om jag gråter nu tror jag att det var klokt.
Jag kunde till exempel komma hem efter en timme eller två och upptäcka att hon inte mötte mig vid dörren - kunde ropa och locka och till slut få leta efter henne och hitta henne bakom en gardin. Hon hittade inte ut. Tänk om hon fått sitta där en hel dag eller en hel natt, tänkte jag. :heart
Men det är jag och det var min hund. Våra situationer och våra hundar är ju olika.
 
Gå till veterinär och fråga om dom kan skriva ut Eldepryl mot demens.

När min gammeltik var 15 år började hon uppvisa de allra första tecknen på demens.
Hon fick Eldepryl. Det tog inte bort dom symptom som redan fanns men det stoppade helt vidareutvecklingen av demensen. Hon levde till dryga 17 år.

Här finns en del matnyttigt om demens hos hund
https://dogdementia.com/
 
Vår staffe fyller 13 till årsskiftet.
Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I samband med avlägsnande av en knuta på ögonlocket för några månader sedan passade vi på att ta leverprover och njurprover och allt så bra ut.
Han sover mycket såklart men så länge vädret är ok hänger han gärna med på promenader på 5-10 km.

De senaste månaderna/årethar han dock visat tecken på förvirring och det tilltar ganska snabbt.
Vi har inhängnad trädgård och hundarna är ibland ute själva. Staffen är inte nån utehund utan ligger helst i soffan så han brukar ställa sig vid dörren o skälla när han vill in.
Under sommaren har dock bakdörren stått öppen nästan jämt och då är det precis som att han glömmer var han gick ut och var han brukar gå in. Han ställer sig istället och skäller på altandörren vid vårt sovrum och så får man gå ut o visa honom var han kan gå in.
Det kan jag väl tycka inte är så farligt men på senaste har det hänt en gång att han ”fastnat” under skrivbordet på kontoret med ansiktet in mot ett hörn i rummet och skällt tills man kommit och visat hon att han kan vända sig om. En annan gång ”fastnade” han bakom uterummet och låg där och skällde tills min man gick o hämtade honom och visade var han skulle gå för att komma runt (uterummet är nybyggt).

Vi har pratat om att avsluta hans försäkring för den är så dyr och vi har möjlighet att lägga ut större summor men vi är överens om att han är för gammal för några större ingrepp.

Nu funderar jag på att ta honom till vet innan och göra en ordentlig koll så vi inte missar något innan vi bestämmer oss för att han bara är gammal och dement.

Någon som har erfarenhet? Jag börjar ju såklart tänka på att detta är början till slutet.

Hur mycket åldersdemens är det värdigt att låta en hund leva med?

Han har ett bra liv med lite ensamtid, sömn o soffa o säng. Tillgång till trädgård att sola i (viktigt för staffar🥰) och promenader i skogen med mig och schäfern eller ensam med någon av barnen.
Det kan absolut vara demens, men det kan också vara något som växer i hjärnan. Oavsett finns det inte mycket att göra mer än testa läkemedel mot kognitiv dysfunktion och underlätta för hunden i vardagen likt dom tips som finns på sidan som länkades ovan, och ta bort hunden när det blir för mycket problem.
 
Vår staffe fyller 13 till årsskiftet.
Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I samband med avlägsnande av en knuta på ögonlocket för några månader sedan passade vi på att ta leverprover och njurprover och allt så bra ut.
Han sover mycket såklart men så länge vädret är ok hänger han gärna med på promenader på 5-10 km.

De senaste månaderna/årethar han dock visat tecken på förvirring och det tilltar ganska snabbt.
Vi har inhängnad trädgård och hundarna är ibland ute själva. Staffen är inte nån utehund utan ligger helst i soffan så han brukar ställa sig vid dörren o skälla när han vill in.
Under sommaren har dock bakdörren stått öppen nästan jämt och då är det precis som att han glömmer var han gick ut och var han brukar gå in. Han ställer sig istället och skäller på altandörren vid vårt sovrum och så får man gå ut o visa honom var han kan gå in.
Det kan jag väl tycka inte är så farligt men på senaste har det hänt en gång att han ”fastnat” under skrivbordet på kontoret med ansiktet in mot ett hörn i rummet och skällt tills man kommit och visat hon att han kan vända sig om. En annan gång ”fastnade” han bakom uterummet och låg där och skällde tills min man gick o hämtade honom och visade var han skulle gå för att komma runt (uterummet är nybyggt).

Vi har pratat om att avsluta hans försäkring för den är så dyr och vi har möjlighet att lägga ut större summor men vi är överens om att han är för gammal för några större ingrepp.

Nu funderar jag på att ta honom till vet innan och göra en ordentlig koll så vi inte missar något innan vi bestämmer oss för att han bara är gammal och dement.

Någon som har erfarenhet? Jag börjar ju såklart tänka på att detta är början till slutet.

Hur mycket åldersdemens är det värdigt att låta en hund leva med?

Han har ett bra liv med lite ensamtid, sömn o soffa o säng. Tillgång till trädgård att sola i (viktigt för staffar🥰) och promenader i skogen med mig och schäfern eller ensam med någon av barnen.
Jag skulle absolut avsluta försäkringen, för jag antar att din hund är en så kallad "tidsfråga", alltså vid minsta tecken på att inte må bra så tar ni bort honom? Försäkringen täcker inte en hälsoundersökning hos veterinär, så det finns ingen anledning att ha den kvar för det.
 
Min tibbe fick nattskräck och blev räd ddet bullrade ute när han var 13 år. Jag är rätt säker på att det var demens. Då fick han somna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 283
Senast: Milosari
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
3 643
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp