Gammal hund

escodobe

Trådstartare
För första gången har jag en hund som känns gammal.
:( Brutus har tacklat av under det sen sommaren.
Först så var han halt, sen visade det sig att han hade spondylos så han har ätit rimadyl. När vi var hos veterinären sist för ett par veckor sedan verkade han inte ha ont och de var nöjda med hur han rörde sig, men han har tappat muskler i bakkroppen.
I samma veva slet han av sig en klo och i december fick han problem med halsen. Han låter när han andas när han ligger/sover. Det visade sig vara knutor på stämbanden, veterinären har tittat upp det efter att ha tittat hunden i halsen och det kan vara någon slags knottror och/eller polyper och han har ätit antibiotika i tio dagar + kortison i 12 hitills och ska fortsätta i 12 dagar. Kortisonet gör att han är droppinkontinent trots medicin.
Första februari ska vi tillbaka för att titta ned i halsen och se hur det ser. Möjligen kan man kanske operera men det ska tydligen vara en rätt otrevlig operation och då det tydligen inte ska ha någon större positiv effekt så tror jag inte att jag gör det - men jag ska få mer information då.
Det togs prov på sköldkörtlen och ths värdet låg precis på 40 och det ska kollas upp igen för att se att det inte var något tillfälligt.

Jag får lite ångest, jag gillar inte att han ska äta medicin, speciellt inte rimadyl och liknande. Han måste få leva fullt ut! Att han mår bra är det viktigaste - gör han inte det så tar jag bort honom. Men samtidigt så är det inget onormalt egentligen att bli lite gammal och stelare - man kan kanske inte räkna med att en tioårig rottis är i unghundstempo även om han var det som nioåring? Kastar man pinnar och sådant är han i full rulle, så han är ju inte helt kaputt men annars så nosar han mer runt och gnager på dom - i somras kallade hundvakterna honom för "duracellkaninen" eftersom han sprang som en galning även i högsommarvärme.

Han hör lite sämre och ser lite sämre och är mer allmän loj, jag får tex skramla med koppet ibland för att han ska kliva upp och följa med ut. Men väl ute hänger han på även om han inte gjort några galna tigersprång på ett tag.

Usch vad jag känner mig ambivalent!
 
Senast ändrad:
Sv: Gammal hund

Jag får lite ångest, jag gillar inte att han ska äta medicin, speciellt inte rimadyl och liknande. Han måste få leva fullt ut! Att han mår bra är det viktigaste - gör han inte det så tar jag bort honom. Men samtidigt så är det inget onormalt egentligen att bli lite gammal och stelare -

Han hör lite sämre och ser lite sämre och är mer allmän loj, jag får tex skramla med koppet ibland för att han ska kliva upp och följa med ut. Men väl ute hänger han på även om han inte gjort några galna tigersprång på ett tag.

Usch vad jag känner mig ambivalent!

Min sympati, vi är i samma läge. Det är en process att komma fram till när det är dags och jag tror att ingen kan göra det åt en. Man känner sin vän och kan bedöma hur det är med livsglädjen.

R är snart 14 år och jag gjorde som du, startade en tråd under hösten och tog in lite synpunkter. De flesta tyckte, ta bort. Jag kände att han har stor livsglädje fortfarande men gjorde lite research på den medicin han äter för hjärtsvikt och hur lång tid man rent statistiskt ska kunna gissa att han har bra effekt av den innan sjukdomen springer ifrån behandlingen. Jag vet att det går att öka dosen och så går det ett tag till, vi har ökat en gång, men jag har bestämt att inte göra det igen, utan han ska få somna in i vår, framåt slutet på mars, om inget händer som gör att det ska bli tidigare. Det kändes skönt när jag väl hade bestämt mig och jag tror att det är ett bra beslut att få det gjort innan värmen kommer som han inte tål så bra.

Ingen hund ska behöva gå med smärta tycker jag, så om din hund har ont av sina stela leder tycker jag att du inte ska dra ut på det. Men BARA DU kan bedöma vad som är rätt för din hund, och jag tror man vet när det är dags. Jag var jättetveksam ända tills jag kände att jag visste vad jag ville göra.
 
Sv: Gammal hund

Min förra hund hade också spondylos. Hon försämrades väldigt fort på slutet. Vi stod också i valet och kvalet inför en operation ett halvår innan hon gick bort men avböjde vilket jag är glad för så här i efterhand. Att "stjäla" två-tre månader från henne hade varit jobbigt att leva med så här efteråt. Min hund klarade sig bra ju högre tempot var men tyvärr lyfte hon inte baktassarna så högt på slutet och det gjorde att klorna började nötas. När hon skulle gå var gången något vinglig men satte hon igång och springa så fungerade bakkroppen mycket bättre. En dag skulle hon ta sig upp ur vattnet efter en simtur och då såg jag att det inte var någon idé att kämpa vidare med smärtstillande. Hon fick somna in på gräsmattan här hemma. Att bli gammal är ingen sjukdom men när inte medicinerna hjälper hunden till ett normalt liv är det dags. Svarar din hund på Rimadyl och inte har några biverkningar av dem så finns det ingen anledning att avliva av den orsaken. Men en svår operation ska du nog fundera över noga. Att söva dem är inte heller riskfritt.
 
Sv: Gammal hund

Näe operera halsen kommer jag nog inte göra. Pratade bara som hastigast med vetrinären (vi ska ju dit 1/2 igen) och på henne lät det som en operations nackdelar överväger fördelarna. Men han ska sövas och så ska de titta ned i halsen igen.

Jag märkte inte någon större skillnad från när han gick utan rimadyl till rimadyl - jag sökt bara för hältan i bogen och att han rörde sig skumt därbak. Däremot verkar jag se skillnad den senaste tiden med tappade muskler (han visade ingen smärta och de tyckte han rörde sig ok enligt veterinärerna för 12 dagar sedan) men kanske framförallt de här 12 dagarna han inte har haft rimadylen som jag tycker han ser stelare ut när han ska lägga sig och resa på sig.

Med janni så var det solklart när det var dags, det var ingen tvekan om det och esco blev aldrig gammal utan fick tas bort pga mentaliteten.
 
Sv: Gammal hund

Jag skulle vilja säga att man skall gå på magkänslan men tyvärr har ju en del magkänsla uppåt väggarna.
Jag tycker helt klart att det är ok att medicinera en hund så länge det funkar och att BARA vara gammal är ju ingen sjukdom. Att hunden tar det lite lugnare får man nog räkna med i de flesta fall, min Raskva skuttade dock omkring som en unghund (om än ganska okoordinerat) ända in i det sista.
Men när den där glimten börjar slockna så tycker jag definitivt att det är dags.
Tyvärr upptäcker nog många efteråt att de borde tagit bort hunden tidigare...
Ur hundens synpunkt så lider den ju faktiskt inte av att somna in.
Kan absolut inte säga något om TS hund men man bör ju även ha i åtanke att hundar oftast inte visar hur ont de har, visar de lite smärta så har de antagligen ganska ont men där känner man ju sin egna hund bäst.
Min RR gick omkring med ett brutet ben, jag trodde att hon hade stukat tassen...

Usch, inget lätt beslut det där:cry:.
 
Sv: Gammal hund

Jag har ju aldrig haft turen (?) att ha en gammal hund men har nu avlivat två pga sjukdomar och med båda var det liksom så att det inte plötsligt blev tydligt att nu ger vi upp. Båda blev successivt sämre och det var mitt samvete som fick avgöra när det var dags. Med den första väntade jag för länge, visst fick jag mer tid men i efterhand ångrar jag att jag inte vågade se sanningen tidigare.... Med den andra gjorde jag tvärtom, hon fick en kanonsommar helt utan begränsningar och levde loppan och började halta tydligt mot hösten och jag bokade då in en tid ganska snabbt. Skitjobbigt rent ut sagt för det var ju verkligen en hund med livsgnista, men i efterhand känns det bra i samvetet. "She went out with a bang." :) Den första hunden hann tappa gnistan i ögonen... Aldrig igen att jag kommer att vänta på att det händer innan jag bokar in en avlivning.... Då har det, enligt mig, gått för långt.

Att han blir gammal och lite stel är helt normalt. Hur långt du är villig att låta det gå skulle jag, om jag var du, fundera över redan nu och sätta en gräns. Jag tror det gör beslutet lättare när det blir dags. Att han är lite loj och seg och hellre nosar runt än flänger runt är ju helt normalt. Men om han t.ex. inte längre inbjuder till favoritleken eller nobbar dina inviter el. dyl (beror på hund) så skulle jag nog tycka att det börjar bli dags att fundera på det.
 
Sv: Gammal hund

Kl

Min schäfertik på 8 år skall op på fredag pga tumörer på halsen samt på juvret:( Man påminns om attdom börjar att bli gamla...I övrigt är hon pigg o glad o som vanligt. Men oron finns ju där att det finns metastaser på röntgen:cry:
 
Sv: Gammal hund

Min förra hund blev flera år yngre i kroppen när jag började vattenträna henne. Leder och muskler mjukas upp och det är aldrig för sent att bygga upp kroppen igen. Min var 12 eller 13 år när vi började med det.

Även min hade tappat muskler och kondition efter konvalescens. Dessutom fick hon artros. Innan vi upptäckte artrosen så märkte vi mest att hon tog det lugnare ute, rörde sig långsammare och stelare och jag tolkade det som normalt eftersom det var en redan då rätt gammal hund. När hon sedan blev halt (artros) och vi därför började rehabträna så blev jag varse om att det kroppsliga "åldrandet" framförallt bestod i försämrad kondition, styrka och stelhet. Istället för att fortsätta dra ner på promenader och aktiviteter så började vi vattenträna regelbundet och fick börja se till att ta promenader minst var tredje timme (i början oftare) för att undvika stelhet. Minst 1,5 h skulle hon promenera varje dag. Det tog inte mer än ett par veckor innan vi kunde börja fasa ut hennes Rimadyl.

Vad jag försöker säga är att när en skada/sjukdom uppkommer i samma veva som hunden blir äldre så är det lätt att man fortsätter att dra ner på aktiviteterna och att man hamnar i en ond cirkel.
 
Sv: Gammal hund

Det som bekymrar nu är mest stämbanden. Han låter riktigt illa och medicinen har inte hjälpt mer är lite. Ringde veterinären nu och för att se om vi är ute och cyklar om vi funderar på att ta bort honom. Hon var upptagen men skulle ringa senare.
För som han låter nu tycker vi inte att han ska ha det. Och operationen verkar inget vidare.
 
Sv: Gammal hund

Har ju nyss varit där, beslutet togs redan under senhösten att snart var det dags och innan jul bestämdes att efter julen (så att bortaboende dotter hade tid att ta farväl) skulle det ske och den 21/1 blev det definitivt..

Avundas dig således INTE att vara i det läge du är i nu!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1088213
 
Sv: Gammal hund

Jag förstår att halsen är det stora problemet men ville ändå ge lite reflektioner på det du skrev om gammal hund, stelhet och äta Rimadyl. Att det kan vara frågan om en ond cirkel efter spondylosen. När man beslutar om det är dags så lägger man ju ofta ihop alla krämpor, väger med graden av välmående och sedan tittar på helhetsbilden - och ökad rörlighet och styrka kan ju förbättra helhetsbilden för en gammal hund.

Men det hjälper så klart inte om halsproblemen är sådana att han lider och att det inte går att göra något åt det. :( Känner verkligen med dig. Min 16-åring fick ju somna in i höstas och det är verkligen inte lättare att ta farväl av sin hund bara för att den är riktigt gammal och att man vet att det är rätt beslut.
 
Sv: Gammal hund

Det är jobbigt när en hund blir gammal och man måste fundera på hur man ska göra.
Våran hund fick en godartad tumör som togs bort, men sen gick det kanske ett halvår och sen var hunden slut. Pälsen hade tappat glansen, han gick jättesakta, flämtade hela tiden. Han hade fått en till tumör, men det hade nog inte med saken att göra då han också hade vätska i lungorna och hjärtat nästan inte orkade pumpa.
En gammal hund kommer ju att vara lite stelare och kanske inte lika pigg som när den var yngre, men så blir det ju när den blir gammal.
Skulle det vara så att han flämtar hela tiden så är det nog kanske inte så mycket att fundera på. Man måste ju sätta en gräns även om det är jättesvårt.
 
Sv: Gammal hund

Jag pratade med veterinären för en stund sedan, hon tyckte inte att halsproblemet borde påverka andningen och att han borde kunna ha bra livskvalitet trots sina "biljud" Han låter ju inte när han är aktiv utan det är när han vilar och sover han låter.
Så för den sakens skull tyckte hon inte att vi skulle behöva fundera på avlivning än.
Sköldkörtlen ska kollas upp mer eftersom det kan vara den som påverkar allmäntillståndet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur uppstår de egentligen? En äldre hundbekant där jag bor påstår att hundar inte ska äta ost för att deras luktsinne blir sämre. Jag...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
12 883
Senast: Huggorm
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 126
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 846
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 804
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp