Gammal kanin, tips på skötsel?

salladfinger

Trådstartare
Jag har fått tillbaka min älskade lilla hermelinherre efter 5 år, gav bort honom pga. allergi till våra grannar som då hade honom som stallkanin en vinter, men efter några tappra rymmningsförsök så bestämde de sig för att ta in honom i huset, efter som de på senare år skaffat katt har han alltså bara fått sitta i buren, när jag då fick höra att de ville bli av med honom så agerade jag illa kvickt,

Kaninen är alltså nio år gammal nu och har levt större delen av sitt liv som ute/stallkanin och min tanke var då att ha honom som stallkanin med mitt sto, men jag vågar inte lämna honom i stallet vind för våg eftersom han knappt har några muskler, samt att han är tanig över ryggen.. Han har en liten mage men äter och bajsar ovanligt lite (antagligen pga att han ej fått röra på sig)

Har ni bra tips på hur jag ska kicka igång honom?
Tänker självklart låta honom springa lös i lägenheten medan han är här, men eftersom jag reagerar endel på honom så blir det max två veckor..:( (allergitabletter..)

Speciellt bra mat att ge gamla kaniner? några "styrke övningar"?
Att tänka på är han flyttar ut i stall igen?

Vill ju ha ut honom så fort som möjligt så han hinner vänja sig medan det fortfarande är varmt :crazy:

Jag är så lycklig att ha min vän tillbaka:love:,
och jag vet att han stormtrivs med att få vara lite halvvild, så nu ska han inte behöva flytta runt mera :grin:
 
Sv: Gammal kanin, tips på skötsel?

Så länge han har en varm bur i stallet så bör det inte bli något större problem tycker jag nog inte. Menar om den har det varmt och ombonat med halm och hö och massa mumsig mat varje dag. Kanske komma ut och skutta i en hästbox när hästen rids eller är ute i hagen. Är ju idealiskt. Med tanke på åldern kanske det inte blir så länge som stallet har en kanin men då får han i alla fall en skoj ålderdom :D
 
Sv: Gammal kanin, tips på skötsel?

Joo :) tanken är att han så småning om ska kunna vara lös hos min häst och bara ha burbotten ombonad i vanlig ordning, stoet är väldigt känslig och försiktig av sig så jag tror att de kommer trivas tillsammans när hon vant sig, hon har en omhändertagande personlighet :)

om någon förövrigt har bra tips på att behålla kanin i box när häst ska till hage morgon och kväll, så tipsa gärna :p
 
Sv: Gammal kanin, tips på skötsel?

Du ska inte ha häst och kanin i samma box på samma gång. Det är som att be om en olycka. Hästar är stora och tunga och kaniner är små och ömtåliga, ett snedsteg och kaninen är ett minne.

En kompis hade en kanin lös i stallet när vi var små och det gick bra i flera år men var inte roligt den dagen kaninen låg mosad :( Det är inte en fråga om kaninen blir dödad utan när om man väljer att ha den lös ihop med en häst.
 
Sv: Gammal kanin, tips på skötsel?

Säger som Tinywiny, ha inte kaninen med hästen.
Verkligen inte en tanig och så pass gammal kanin.
Låt han gå i boxen dagtid istället så får han lugn&ro och ha maten ifred:)

Been there & done that och gör aldrig om det. H*n fick en smäll av något som troligen var den jätteförsiktiga hästen och utvecklade bettfel som senare blev h*ns död. Har även sett en totalt söndersparkad kaninbur+tillbehör eftersom hästen tydligen inte klarade av att se buren där kaninen var instängd i för natten. Kaninen klarade sig utan skador :eek: Även sett en häst bita efter kaninen när hon blev täckad:crazy:
 
Sv: Gammal kanin, tips på skötsel?

Jag hade inte heller haft kaninen lös med häst.

Som svar på resterande frågor så är sitthylla ett bra alternativ (och dessutom krav enl. lag) att ha i buren för att kaninen ska bygga upp sina muskler.

Tanig rygg och "stor" mage kan de också få av mask eller av för lite fibrer.
Vad äter han nu, och hur mycket? Det är ju dumt att dra ner på kraftfodret när han känns smal men jag skulle nog testa om det är så att han får väldigt mycket kraftfoder.
 
Sv: Gammal kanin, tips på skötsel?

Grejen är att han knappt fått något stråfoder alls tidigare då han knappt åt det och de förra ägarna trodde att han hade problem med tänderna, men antagligen valde han bort stråfodret eftersom han utöver det fick både knäckebröd havregryn och färdigblanding, så nu har jag bytt ut färdigblandingen och käckebrödet mot nyplockat gräs i mängder, så låter jag honom behålla havregrynen tills vidare..
Tror knappast han har problem med tänderna då han gärna bäddar om i sängen med dem och kan äta knäckebröd ur handen på mig utan några märkbara problem : )

Jag kommer låta hästen och ninisen vänja sig vid varandra succesivt och ha honom lös medan jag är där, så kommer alltid buren stå öppen så han kan söka skydd om ha blir orolig, har tänkt göra som en "halmhåla" åt honom i buren : )
 
Sv: Gammal kanin, tips på skötsel?

Det spelar ju ingen roll om dom får vänja sig. Hästen kan bli rädd eller vad som helst, då blir kaninen platt. Även om kaninen har någonstans att springa, så är det ju inte säkert att den hinner.

Jag förstår faktiskt inte varför man ska envisas med att stoppa in en kanin i en hästbox? Vem blir gladast, du eller hästen?
Tvivlar på att dom har något direkt utbyte av varandra. I boxen ska väl hästen kunna slappna av, det tror jag inte att den kan om den har en skuttande kanin kring hovarna.
 
Sv: Gammal kanin, tips på skötsel?

Jag kommer låta hästen och ninisen vänja sig vid varandra succesivt och ha honom lös medan jag är där, så kommer alltid buren stå öppen så han kan söka skydd om ha blir orolig, har tänkt göra som en "halmhåla" åt honom i buren : )

Men varför ska du ha hästen och kaninen i samma box? Det hjälper inte att du vänjer in sakta, en dag kan kaninen ändå ligga platt när du kommer. Vill du verkligen ha det på ditt samvete?
Låt kaninen vara i boxen när hästen inte i där och på ett tryggt eget ställe när hästen är inne.
Se till att häst och kanin absolut inte kan träffas så att du inte riskerar kaninens liv helt i onödan.
 
Sv: Gammal kanin, tips på skötsel?

Hur mycket hö äter han nu då?

Kaninen och hästen lär inte ha så mycket utbyte av varandra. Även om de vänjer sig så är det som sagt lätt hänt att kaninen blir trampad och kaniner är inte så tåliga jämfört med en häst...
 
Sv: Gammal kanin, tips på skötsel?

nu äter han enbart gräs och havregryn och så får han knäckebröd som godis då och då, vet inte exakt hur mycket han stoppar i sig, men det är iallafall tillräckligt för att hålla igång magen :)
 
Sv: Gammal kanin, tips på skötsel?

Jag tycker du ska lägga in lite hö till honom så han kan äta det om han vill. Speciellt med tanke på att han är bukig.
Kanske även byta ut havregrynen mot pellets?
 
Sv: Gammal kanin, tips på skötsel?

Hade gärna sett att han ätit pellets, men han har ratat det sedan ung, så det känns som ett lost cause :cool:

Nu har ninisen flyttat in i boxen iallafall, så får han springa lös medan jag är där, och han stormtrivs:bow: eftersom han varit utekanin halva sitt liv och kaniner inte verkar vara mycket för värme så var det som klippt och skuret för honom, var ju lite orolig för att det skulle bli för kallt, men han verkar tycka annat, lägger sig ofta i kallaste hörnet av boxen och bara myser på betonggolvet :)
Pållan verkar tycka att det är mysigt med ett litet liv i boxen (än så länge väl övervakat) men han kommer alltså inte att springa lös hos hästen utan uppsyn, utan han har sin bur inne i boxen :)
 
Sv: Gammal kanin, tips på skötsel?

Så han är instängd i buren på natten/övrig obevakad tid?
Vad för typ av bur är det?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 375
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 237
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 920
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 155
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp