Gammal katt kissar inne!

gicageli

Trådstartare
Jag är i behov av hjälp. Min gammelkatt fyllde 15 i somras. Han är utekatt och bor hemma hos min pappa. Nu till problemet, min pappa börjar tröttna på att ta hand om honom. Han stör sig på att han jamar mycket och inte vet om han ska vara inne eller ute. Förra veckan hade han tydligen kissat i tvättkorgen, något han aldrig gjort innan! Pappa börjar tröttna och hotar med att ta bort katten. Jag hade mer än gärna låtit honom flytta hem till oss men det går ju inte med en så gammal katt som är van att vara både ute och inne. Vi bor i lägenhet och har en hund som han inte är jätteförtjust i. Pappa tror att katten blivit senil. Jag vet inte om katter kan bli det? Min teori är att han vill ha uppmärksamhet då jag vet att pappa inte kelar så mycket med honom och han är en väldigt tillgiven katt. Jag har föreslagit att jag kan betala en kattlucka så han kan gå in och ut som han vill men pappa vill inte såga söner dörren :confused: Jag har också föreslagit att vi ska ta honom till veterinär för undersökning för att se att han inte har urinvägsinfektion. Någon som har andra tips? Jag vill verkligen inte ta bort honom på grund av detta!! Tycker pappa är löjlig och en surgubbe men samtidigt kan jag ju inte tvinga honom att ha kvar min kisse. Jag skaffade denna fina katt när jag var 12 och han har ju funnits så länge jag kan minnas.....
Någon som har liknande erfarenheter av gamla katter och hur har ni löst det??
 
Sv: Gammal katt kissar inne!

Ring en veterinär!:)
när katter kissar på ställen dom inte gjort innan brukar nåt vara fel.
speciellt om det är en gammal katt också.
Så ring så fort som möjligt innan det är för sent.
 
Sv: Gammal katt kissar inne!

Gamla katter kan mycket väl bli senila men det första ni ska göra är ju att ta honom till veterinären. Dels för att han kissar inne men också för att det kan vara bra med en riktig koll av en såpass gammal katt.
 
Sv: Gammal katt kissar inne!

Tycker också att du ska kolla upp katten hos veterinär. Olika åkommor hos äldre, t ex hypertyreos (sköldkörtelrubbning), kan ge förändrat beteende, oro (ute, inne, ute, inne) och även förändrad röst. Kanske nåt så enkelt, men å andra sidan är din pappa kanske inte bekväm med att behöva ge medicin resten av kisses liv heller?
 
Sv: Gammal katt kissar inne!

Nä antagligen tycker han att det är jobbigt om han ska få medicin men om man kan lägga det i maten så går det nog bra. Annars får min mamma eller mormor ge honom den om det skulle behövas. Blir pappa ännu tjurigare tar jag dock hem katten i januari eftersom vi köpt hus. Jag är dock lite orolig för att flytta honom när han är så gammal men om pappa inte ändrar sig och valet står mellan det och avlivning så flyttar jag honom såklart!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 015
Senast: Skjøldur
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 462
Senast: KesoNeso
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
2 815
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Barn och djur
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp