Gammal katt med njurproblem

Jamienoble

Trådstartare
Hej allihop!
Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem och behöver äta njurvänligt foder.
Han hade även ett högt blodtryck ((190 mm/Hg). Vetrinären har nu skrivit ut: "amlodipine 0.625mg/cat daily." Jag ska kolla blodtryck igen om 7-10 dagar. Ska även göra ett urinprov på honom.

Jag har några frågor:
1. Förutom torrfoder har jag köpt "Royal Canin Renal with fish" och "Hills k/d chicken" men han är inte förtjust i någon av de. Vilket blötfoder har fungerat för era katter?
2. Finns det något bra kosttillskott som jag kan ge honom som gör skillnad?
3. Har ni övriga tips på hur jag kan ta hand om honom på bästa sätt?

Säg till om någon är intresserad av att se blodproven, i såna fall kan jag dela med mig av de.
Tack på förhand!
 
Hade en njurkatt för många år sedan. Blötfoder var det inte tal om utan han fick specialfoder från vet.
 
Hade en njurkatt för många år sedan. Blötfoder var det inte tal om utan han fick specialfoder från vet.
Fast det finns ju njurfoder som är våtfoder. När Skruttis var inlagd för operation av främmande föremål i mage/tarm hade han även väldigt höga njurvärden. När vi var inne på efterkontrollen var det mesta normalt igen, men han hade fortfarande högt på ett prov så vi ska på nytt återbesök i juni. Deras rekommendation då när jag frågade om han skulle äta specialkost var att jag kunde avvakta men det är bra om han får våtfoder så länge och inte torrfoder.
 
Hade en njurkatt för många år sedan. Blötfoder var det inte tal om utan han fick specialfoder från vet.

Det blötfoder TS skriver om är specialfoder för njurarna och går precis lika bra att använda som torrfodret, t.o.m. bättre egentligen då blötmat ju är bättre att ge än torrfoder.
TS: tyvärr kan jag inte hjälpa dig, min fick RC blötmat du skriver om och åt bra av det.
 
Några tips på kattfoder som marknadsförs som njurfoder:
Specific Kidney Support (Paté eller bitar i sås)
Purina Pro Plan Renal Function (Kyckling eller lax. Bitar i sås)
Brit Veterinary Diet Cat Renal (Lax/Tonfisk. Paté)
Beaphar (Kyckling, anka eller lamm. Paté).
Kattovit Feline Renal (Kyckling, kalkon, anka, nötkött. Bitar i sås. Även lamm som paté)
Hills k/d finns även med smak av lax och nötkött. Royal Canin Renal finns med smak av kyckling eller nötkött också.

Specific Kidney Support och Hills k/d (lax) äter min katt med god aptit. Min katt får även kosttillskott i form av Pronefra (fosfatbindare) samt Oralade RF Support (vätskeersättning och näringstillskott).
 
Tack för svaren allihop! Ska kolla vidare på de olika foder alternativen, önskade att det fanns samples så man kunde testa sig fram istället för att köpa 12 burkar med mat som han kanske inte ens tycker om. Men jag får välja det som jag tror att han kan tycka om.
Ska även kika på kosttillskotten som nämndes, stort tack!
Kan tillägga att han fortfarande är smal men har gått upp en aning sedan jag gav honom nya fodret och dricker mycket vatten.
 
Tack för svaren allihop! Ska kolla vidare på de olika foder alternativen, önskade att det fanns samples så man kunde testa sig fram istället för att köpa 12 burkar med mat som han kanske inte ens tycker om. Men jag får välja det som jag tror att han kan tycka om.
Ska även kika på kosttillskotten som nämndes, stort tack!
Kan tillägga att han fortfarande är smal men har gått upp en aning sedan jag gav honom nya fodret och dricker mycket vatten.

Det mesta brukar finnas styckevis med, åtminstone hos veterinär.
 
Tänker att jag åker till en stor zoo affär i Stockholm och köper flera olika smaker styckvis som han kan prova.
Finns det något pålägg, snack eller liknande som jag kan ge honom?
 
Tänker att jag åker till en stor zoo affär i Stockholm och köper flera olika smaker styckvis som han kan prova.
Finns det något pålägg, snack eller liknande som jag kan ge honom?
Specific Healthy Treats eller Kattovit Special-Cream Kidney/Renal har reducerat proteininnehåll och lågt fosforinnehåll.
Animonda ska också ha godis som är okej för njurkatt.
 
Förutom fodren som nämnts, kan jag tipsa om att strö på lite Fortiflora på maten. Det är probiotika och jag ger det mest inför narkos/metacamkurer, men jag har också fått det rekommenderat för att stimulera aptiten vid behov (många katter tycker att det luktar och smakar gott).

Min Lillebror åt RC Renal (blötmat, jag varierade mellan "smakerna") i ett gäng år. Han hade nedsatt njurfunktion pga en defekt på njurarna. Provade Hill's, men han var konstant hungrig (trots samma mängd. Upplevde samma med Hills skonkost..). Specific åt han också utan problem, och Purina. Purina gillar många katter, har jag hört från personal på djursjukhus.

(Om du tittar på att ge fosforhämmande tillskott, så kolla först upp om katten behöver det (om du ger ett foder för just "njurkatter", det innehåller mindre fosfor). Det går att se på ett blodprov. Jag träffade en veterinär som ville att jag skulle köpa det till Lillebror, men när jag bad min vanliga klinik att kolla det så visade det sig att han absolut inte behövde det - han låg precis i nedre kanten av normalvärdet.)
 
Min Lillebror åt RC Renal (blötmat, jag varierade mellan "smakerna") i ett gäng år. Han hade nedsatt njurfunktion pga en defekt på njurarna. Provade Hill's, men han var konstant hungrig (trots samma mängd. Upplevde samma med Hills skonkost..). Specific åt han också utan problem, och Purina.

Jag hann bli lite förvirrad innan jag såg att du skrivit Lillebror med stort L, och förstod att det var namnet på katten - inte din faktiska lillebror som åt Royal Canin :rofl:
 
Stort tack för alla tips!
Jag laddar upp blodprovet för er som är intresserade och jag undrar var jag kan hitta värdet på fosfor i resultatet?
Annars är det SDMA, UREA, Glucose och Erythrocyte concentration som är något över referensvärdet.
MCV, MCH och Reticulocyte haemoglobin är något under referensvärdet.
Det som sticker ut mest är hans värde på Lipase som ligger på 786 (referensintervall 0 - 45), Lymphocytes ligger på 190 (referensintervall 850 - 5850) och Eosinphils som ligger på 0 (referensintervall 90 - 2180).
 

Bifogade filer

  • blodprov (struket namn).pdf
    649,2 KB · Visningar: 26
Stort tack för alla tips!
Jag laddar upp blodprovet för er som är intresserade och jag undrar var jag kan hitta värdet på fosfor i resultatet?
Annars är det SDMA, UREA, Glucose och Erythrocyte concentration som är något över referensvärdet.
MCV, MCH och Reticulocyte haemoglobin är något under referensvärdet.
Det som sticker ut mest är hans värde på Lipase som ligger på 786 (referensintervall 0 - 45), Lymphocytes ligger på 190 (referensintervall 850 - 5850) och Eosinphils som ligger på 0 (referensintervall 90 - 2180).
Inorganic phosphorous ligger normalt All in all ser det ut som tidigt stadie av njursvikt. Ett urinprov skulle kunna ge mer information,

Alltså, 18 år med de värdena skulle jag inte vara orolig. Jag skulle behandla honom symptomatiskt och låta honom leva det goda livet.
 
Min katt har en liten njursvikt.
Köper Renalfoder( för njursvikt).
Hittills Royal canin hon gillar torrfodret och ratar alla blötfoder.
Lång historia
Forloperation som resulterade i akut njursvikt med inläggning som följd. Vilket i sin tur gav svår urinvägsinfektion, fått antibiotika. Nytt urinprov i tisdags visade på fortfarnde höga halter av bakterier i urinen. Väntar på svar för att se vilken antibiotika vi ska ge nu.
Måste ge IF en eloge för stöttningen i ärendet. Så alla kvitton på medicin/ behandling samt 1000 kr i ersättning för specialfoder ska skickas in till försäkringsbolaget. Veterinärkliniken har hjäpt till med snabba tider på besök och återkoppling.
 
Tack för svaren allihop, uppskattar det verkligen.. En liten uppdatering, han har ätit väldigt lite i 2 dagar nu och dricker verkar det inte heller som att han gör lika mycket.
Det enda som han faktiskt får i sig just nu är Kattovit Renal Cream, men jag köpte enbart en påse för att testa och den är snart slut. Vill hemskt gärna köpa den och Kattovits övriga njurfoder i rinnande form.

Är det någon som vet om det finns något sådant att köpa i någon Zoo butik i Stockholm, eller som möjligen har något sådant över hemma hos sig? Jag hittar det bara i onlinebutiker typiskt nog
 
Tyvärr inget svar på var Kattovit finns att köpa men kanske ett annat tips. När min katt behövde gå över till njurfoder hade jag samma problem, hon åt inte. Då blandade jag njurfodret med hennes vanliga. Under några veckor minskade jag sedan hennes vanliga foder tills 100% var njurfoder och det fortsatte hon äta resten av sitt liv. Hon åt alltså blötmat innan och jag växlade över till njurfoder, också i blötmat.
 
Ringer till veterinären och frågar på måndag. Tack för tipset! Ska se till att han äter, när Kattovit krämen tar slut så kommer jag ge honom vanlig mat tills att beställningen på Kattovit grejerna från zooplus anländer.
 
Vill bara ge en uppdatering, Zorro mår idag jättebra! Foder från kattovit kan jag varmt rekommendera, det har varit en riktig gamechanger. Mirataz har även gjort att han har fått ökat aptit, äter mer och gått upp i vikt. Stort tack från mig och Zorro till allihop som har varit engagerad och gett mig tips!
Han får fortfarande blodtrycksmedicin, en tablett varje dag och jag behöver kolla blodtrycket då och då.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min ena katt har sen nån vecka börjat putsa sin päls kort på mage och ljumskar (bak). Han har sedan ett antal år konstaterad nedsatt...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Liten
·
Katthälsa Fick veta precis att Alices blodprov igår visade att hennes njurvärde ligger lite högre än normalt, vilket kan indikera nedsatt...
Svar
10
· Visningar
1 140
Senast: Asko
·
Katthälsa Hej, Min honkatt är cirka 16 år gammal (hon var övergiven när vi tog hem henne men vi har forskat i hennes bakgrund och fått fram en...
2
Svar
21
· Visningar
11 035
I
Katthälsa Hej! jag har en liten 19-årig kisse som fick njursvikt i höstas. Har sen dess krånglat med alla de sorters njurfoder som jag känner...
Svar
2
· Visningar
8 552
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp