Gammal katt som kissar rött

Jamtland

Trådstartare
Vår gamla katt, 20 år i våras, har alltid varit smal- mager men har nu tunnat ur ännu mer och även (upptäckte vi idag) börjat kissa lite rött.

Är det "värt" ur livskvalité synpunkt för katten att ta henne till veterinär? Hon har aldrig varit sjuk innan och avskyr att åka bil. Kan ev medicin förlänga livet och ge henne livskvalité nog för att berättiga att ha henne kvar?
 
Vår gamla katt, 20 år i våras, har alltid varit smal- mager men har nu tunnat ur ännu mer och även (upptäckte vi idag) börjat kissa lite rött.

Är det "värt" ur livskvalité synpunkt för katten att ta henne till veterinär? Hon har aldrig varit sjuk innan och avskyr att åka bil. Kan ev medicin förlänga livet och ge henne livskvalité nog för att berättiga att ha henne kvar?
Jag hade absolut tagit henne till veterinär eller tagit bort henne. En katt kan bli flera år äldre med rätt kost och ev medicin om inte sjukdom ställer till det, men går hon ner i vikt och kissar rött så ser jag bara avlivning nu eller veterinär som alternativ. Inte vänta och se. :(
 
Nu är lilla kissen i himlen. Gemensamt beslut i familjen att inte "bråka" med någon veterinär utan hon skulle få somna här hemma i lugn och ro.

Sambon (som är jägare) och jag tog med henne strax utanför ytterdörren i höstsolen, kliade lite under hakan, la försiktigt ner i en kartong och så sköt han henne. Tog inte ens två minuter från det vi gick ut till hon var borta.

Känns otrolig tomt, hon brukade alltid sova på mig på nätterna och ligga i köksfönstret i solen på dagarna. Saknad men i kärt minne bevarad ❤
 
Nu är lilla kissen i himlen. Gemensamt beslut i familjen att inte "bråka" med någon veterinär utan hon skulle få somna här hemma i lugn och ro.

Sambon (som är jägare) och jag tog med henne strax utanför ytterdörren i höstsolen, kliade lite under hakan, la försiktigt ner i en kartong och så sköt han henne. Tog inte ens två minuter från det vi gick ut till hon var borta.

Känns otrolig tomt, hon brukade alltid sova på mig på nätterna och ligga i köksfönstret i solen på dagarna. Saknad men i kärt minne bevarad ❤

Vilken välsignelse och glädje att få behålla henne så länge - 20 år. Otroligt i min värld, där stora hundraser bara får vara med oss till de fyller c a 10 år.

Ta hand om er.
 
Vilken välsignelse och glädje att få behålla henne så länge - 20 år. Otroligt i min värld, där stora hundraser bara får vara med oss till de fyller c a 10 år.

Ta hand om er.
Ja det var ett långt kattliv, hon var den av mina livskamrater som varit med längst, vi hann med tre flyttar tillsammans och när vår äldsta dotter föddes hade vi delad vårdnad om henne, jag, sambon och katten. 😁
Gammelkatten bodde inne hos äldsta dottern och när dottern blev lite äldre (ca 10 år) tog kissen tag i hennes uppfostran på allvar och försökte lära henne jaga. Hon började med döda möss, gick över till nästan döda och gjorde sedan ett tappert försök att ta i levande möss som hon släppte lös i dotterns rum...😂😂😂❤❤❤
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 291
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 727
Senast: WildHorse
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 687
Senast: Rie
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 192
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp