Gammal katt

Sryoqwe

Trådstartare
Jag är undrande över en av våra katter som fyller femton iår. Hon nyser lite då och då, är inte helt rumsren och väldigt stillsam. Har nu även spytt några gånger (över några dagar, vad jag vet inte flera gånger samma dag). Hon ligger antingen i sin korg med tak eller på en fönsterbräda.

Jag tror inte att hon trivs med de andra katterna, även om de inte gör något speciellt mot henne. Hon har aldrig trivts med några andra katter än hennes dotter, som hon nu ligger och sover brevid.

Min mamma säger att hon ska kollas upp av veterinär, men det har inte hänt något än. Dålig ekonomi spelar antagligen in.
Jag tycker att det är dax att fundera på avlivning, min mamma vill inte prata om det. Eftersom att vi har (för) många katter, och andra djur, med dålig ekonomi tycker jag att det blir fel att prioritera utredning av en gammal katt som troligen inte kommer trivas ändå pga många katter. Hon är inte uppenbart lidande (än).

Jag är även skeptisk mot att ha kvar djuren så länge som möjligt, det känns bara egoistiskt. Spelar även in att en nära släkting haft flera katter som självdött lidande för att ägaren inte ville se att hen behövde ta bort katten.

Vad tycker ni? Är det fel att tänka på avlivning?
 
Jag är undrande över en av våra katter som fyller femton iår. Hon nyser lite då och då, är inte helt rumsren och väldigt stillsam. Har nu även spytt några gånger (över några dagar, vad jag vet inte flera gånger samma dag). Hon ligger antingen i sin korg med tak eller på en fönsterbräda.

Jag tror inte att hon trivs med de andra katterna, även om de inte gör något speciellt mot henne. Hon har aldrig trivts med några andra katter än hennes dotter, som hon nu ligger och sover brevid.

Min mamma säger att hon ska kollas upp av veterinär, men det har inte hänt något än. Dålig ekonomi spelar antagligen in.
Jag tycker att det är dax att fundera på avlivning, min mamma vill inte prata om det. Eftersom att vi har (för) många katter, och andra djur, med dålig ekonomi tycker jag att det blir fel att prioritera utredning av en gammal katt som troligen inte kommer trivas ändå pga många katter. Hon är inte uppenbart lidande (än).

Jag är även skeptisk mot att ha kvar djuren så länge som möjligt, det känns bara egoistiskt. Spelar även in att en nära släkting haft flera katter som självdött lidande för att ägaren inte ville se att hen behövde ta bort katten.

Vad tycker ni? Är det fel att tänka på avlivning?
Avlivning låter mycket rimligt i den situationen.
 
Jag är undrande över en av våra katter som fyller femton iår. Hon nyser lite då och då, är inte helt rumsren och väldigt stillsam. Har nu även spytt några gånger (över några dagar, vad jag vet inte flera gånger samma dag). Hon ligger antingen i sin korg med tak eller på en fönsterbräda.

Jag tror inte att hon trivs med de andra katterna, även om de inte gör något speciellt mot henne. Hon har aldrig trivts med några andra katter än hennes dotter, som hon nu ligger och sover brevid.

Min mamma säger att hon ska kollas upp av veterinär, men det har inte hänt något än. Dålig ekonomi spelar antagligen in.
Jag tycker att det är dax att fundera på avlivning, min mamma vill inte prata om det. Eftersom att vi har (för) många katter, och andra djur, med dålig ekonomi tycker jag att det blir fel att prioritera utredning av en gammal katt som troligen inte kommer trivas ändå pga många katter. Hon är inte uppenbart lidande (än).

Jag är även skeptisk mot att ha kvar djuren så länge som möjligt, det känns bara egoistiskt. Spelar även in att en nära släkting haft flera katter som självdött lidande för att ägaren inte ville se att hen behövde ta bort katten.

Vad tycker ni? Är det fel att tänka på avlivning?

Nej, absolut inte. Med en så gammal katt hade jag utan tvekan bokat avlivning direkt, utan undersökning. Jag gjorde det med min Missia för ett år sedan. Hon var gammal och hade tacklat av snabbt (jag misstänker att njurarna gett upp). Veterinären bekräftade att jag resonerade helt rätt när jag kom dit och att jag inte väntat för länge.

Det är själviskt och inhumant att inte se sanningen.
 
Nu har vi en tid hos vetrinären för allmän uppkoll med blodprov. Tänderna behöver också fixas, jag tycker inte att det är rimligt att göra det om det är fel på njurar eller liknande och jag tror att min mamma är med på det.
Visade henne tråden och jag tror att det spelade in vad ni här hade svarat.
 
Jag tycker inte att det är fel att fundera på avlivning.

Min gamla katt fyller 18 i maj. Han har haft diagnostiserad njursvikt sedan 2016, men fungerar bra på veterinärfoder för njursjuka katter. Än så länge är han pigg och glad, gör sina behov i lådan, vill gärna vara med överallt och gör det han helt enkelt tycker om att göra. Visst kräks han aningen oftare än en helt frisk katt, men det är ingenting som lyser igenom hans allmäntillstånd. Dock vet jag att den dagen han inte längre kan göra det han alltid har gjort, till exempel om han drar sig undan, inte äter, inte är glad och leker, eller inte är rumsren längre, ja då är det dags för honom att gå vidare. Det är vårt ansvar som djurägare :heart
 
Jag tycker inte att det är fel att fundera på avlivning.

Min gamla katt fyller 18 i maj. Han har haft diagnostiserad njursvikt sedan 2016, men fungerar bra på veterinärfoder för njursjuka katter. Än så länge är han pigg och glad, gör sina behov i lådan, vill gärna vara med överallt och gör det han helt enkelt tycker om att göra. Visst kräks han aningen oftare än en helt frisk katt, men det är ingenting som lyser igenom hans allmäntillstånd. Dock vet jag att den dagen han inte längre kan göra det han alltid har gjort, till exempel om han drar sig undan, inte äter, inte är glad och leker, eller inte är rumsren längre, ja då är det dags för honom att gå vidare. Det är vårt ansvar som djurägare :heart

Det är så jobbigt... men för mig uppväger all lycka katterna gett oss den smärta vi får i slutet av deras liv. Det har aldrig varit ett alternativ att vara utan djur för mig.
 
Det är så jobbigt... men för mig uppväger all lycka katterna gett oss den smärta vi får i slutet av deras liv. Det har aldrig varit ett alternativ att vara utan djur för mig.
Så ska jag tänka när min gamling får gå vidare, tänk vilken lycka han gett mig och att det har varit en ynnest att få ha honom med mig sedan jag var 9 år :heart
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 791
Senast: Sel
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 682
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Övr. Katt Hej! Någon som sitter på tips hur man kan få katten att sluta hoppa upp på vissa hyllor ? Det är såhär att min mamma på 65 år har 3...
Svar
15
· Visningar
1 699
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp