Gammal möbel, snygga till?

Calmiche

Trådstartare
Jag har köpt ett gammalt bord på loppis som jag funderar på om det går att snygga till med enkla medel. Har sett det finns kritor man kan dölja skavanker med och sånt. Vågar inte ge mig på att lacka eller nåt större.

Undrar också, är det någon som känner till år och stil på bordet?
20220302_104904.jpg
 
@Calmiche: Stilen är nyrokoko men tämligen sent tillverkat, vad jag tror.

Hur du ska fixa det tänker jag inte kommentera. Jag gillar ju inte chalk paint odyl :angel: :D men var och en gör som det passar dem :)
Chalk paint gillar jag inte heller 😅 är mest att jag vill dölja skavvankerna i färgen/lacken. Tex hörnet på bilden, funderar på om man kan ta lite möbelkrita så kanske man inte tänker lika mkt på att det är "hål". Och på sidorna är det avskaft på en del ställen så det är som vita ränder... Det värsta ovanpå bordsskivan tänker jag lägga en duk över.

Kan förtydliga att den ska definitivt inte målas eller dylikt, är kär i den som det är :love:
Tack för svar, bra veta stilen :laugh: Jag är sugen på ett soffbord i samma stil också.
 
Chalk paint gillar jag inte heller 😅 är mest att jag vill dölja skavvankerna i färgen/lacken. Tex hörnet på bilden, funderar på om man kan ta lite möbelkrita så kanske man inte tänker lika mkt på att det är "hål". Och på sidorna är det avskaft på en del ställen så det är som vita ränder... Det värsta ovanpå bordsskivan tänker jag lägga en duk över.

Kan förtydliga att den ska definitivt inte målas eller dylikt, är kär i den som det är :love:
Tack för svar, bra veta stilen :laugh: Jag är sugen på ett soffbord i samma stil också.
https://www.bauhaus.se/reperationsk...W1MrhEgx657S_oaBsOEkUK1tehTmfv5hoCiUEQAvD_BwE

Använde något som liknar detta en gång för att fixa en djup repa i en möbel. Lite pill, men blev mycket bättre än att bara lämna det. :)
 
Sant! :) Jag fick det för 20:- dessutom så är inte direkt nån ekonomisk förlust om jag gör nåt fel heller. O blir det fel får jag väl sätta den sidan mot väggen :cool:
Vilket fynd!
Själva ytan brukar teakolja kunna göra underverk med.
Det trasigare faneret är inte lika lätt. Det avancerade är väl att köpa fanér eller försöka tillverka tunna träbitar som - beroende på träslag - betsas i liknande färg och limmas fast. Det enkla fusksättet är väl att antingen fylla med plastiskt trä, spackel eller en blandning av trälim och sågspån samt, beroende på metod, avsluta med bets och/eller lack.
Hittade den här infon: https://www.hornbach.se/projekt/laga-mobler/ men finns säkert mängder av filmer som visar hur man gör om du googlar lite.
 
Vilket fynd!
Själva ytan brukar teakolja kunna göra underverk med.
Det trasigare faneret är inte lika lätt. Det avancerade är väl att köpa fanér eller försöka tillverka tunna träbitar som - beroende på träslag - betsas i liknande färg och limmas fast. Det enkla fusksättet är väl att antingen fylla med plastiskt trä, spackel eller en blandning av trälim och sågspån samt, beroende på metod, avsluta med bets och/eller lack.
Hittade den här infon: https://www.hornbach.se/projekt/laga-mobler/ men finns säkert mängder av filmer som visar hur man gör om du googlar lite.
Verkligen :D Den hade stått halvt undangömd i ett hörn länge, så hade tur jag såg den :laugh:

Teakolja hade jag inte ens tänkt på men låter smart nu när du säger det, används ju ofta till ädlare trä. Jag hade heller inte ens tänkt tanken på att man kan köpa faner 😅 Måste funderas på, jag gör gärna "riktigt" och vi har en träaffär i närheten som nog har faner, o säkert bra tips... Men låter fasligt bekvämt med nån form av spackel eller smältvax :p

Tack :laugh:
 

Liknande trådar

Samhälle Sett uppdrag granskning nu ikväll och blir illamående över dessa avskum rent ut sagt som lurar främst äldre personer. Samtidigt har jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 056
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 150
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 281
Senast: Wille
·
IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
915
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp