Bukefalos 28 år!

Gammal råtta...

M

montgomery

Min råttpojk fyller tre till våren, typ början av mars. Nu har han blivit jättedålig i bakdelen, kan inte gå ordentligt utan går som en säl ungefär. Dessutom så har tänderna nu blivit alldeles för långa och den ena har vuxit som en sväng och är på vag upp i läppen :crazy: tycker så synd om honom. Hade de varit någon annans råtta hade jag nog sagt att de skulle avliva den men igår när han ätit såg han lite piggare ut, fick ge han grovt bröd uppblandat i vatten för han kan ju inte bita :( Tycker ni att jag ska avliva honom? Snälla hjälp mig!! :cry:
 
Jo, om det var min råtta så hade jag gjort det.
Jag har haft 5 råttor och att ta beslut om att avliva dom när dom blivit gamla och sjuka är inte lätt, men tänk på hur han mår och han litar på att du inte låter han lida... :(
 
Svår fråga... Verkar han lida så tycker jag nog att det är bäst att avliva.
Tänderna kan ju klippas (eller slipas som jag har hört att man egentligen ska göra :confused:) ner så att han kan äta iaf men det vete sjutton om det hjälper så pass mycket om han är så pass svag som jag har uppfattat det. Det är ju upp till dig men jag hade nog avlivat iaf... :(
 
Jag vet hur svårt det känns för dig. Jag har själv haft sammanlagt nio tamråttor och jag vet hur hemskt det är när de börjar bli gammla. Vilket tyvärr går ganska fort ju.

Mitt råd är att du ska avliva honom. Det låter kanske jättehemskt men jag ångrar så att jag inte gjorde det med min sista råtta.
Hon blev också gammal och trött och låg mest och sov och hade svårt att gå.
Jag tänkte nästan bara på mig och att jag skulle bli ledsen i det fallet och ville ha kvar henne tills hon dog själv. Jag skulle inte ha varit så självisk inser jag nu i efterhand för hon hade det säkert hemskt jobbigt den sista tiden. :cry: :crazy:

Det är mitt råd, för råttans skull.
Kram på dig!
 
Tackar för svaren, känns bäst att avliva han faktiskt! :cry: Vilket är det bästa skonsammaste sättet??
 
Jag avlivade mina råttor hos veterinär (många tycker att det är fånigt att gå till vet för att avliva en råtta men jag tycker att det är det enda rätta).

Det gick väldigt bra tyckte jag, råttan fick en spruta och så somnade den in. Lugnt o fint. :)
 
Spruta hos veterinär tror jag. Fast en del veterinärer sprutar direkt in i hjärtat men det är inte att rekommendera, bättre att ta lugnande i nackskinnet och sen i hjärtat, om man ens behöver ta i hjärtat över huvud taget.
 
Varför är det inte att rekommendera, enligt dig, att spruta direkt i hjärtat? Det är ju det absolut snabbaste sättet. Även den lugnande sprutan sticks och SVIDER. (Annars siktar många på levern som är mer lättfunnen hos smådjur.)
 
Vad jag har hört gör det väldigt mycket ondare. Har dock inte varit med om en enda avlivning men av de jag har pratat med så är det iaf inte att rekommendera.
 
Avlivade min förra råtta hos veterinären och jag tyckte inte att det var trevligt! Han bara tog sprutan och körde in den i magen. Hade helst velat avliva han hemma! Kan man ge den sömntabletter?
 
Många uppfödare avlivar ju hemma med något medel (minns inte namnet) i en bomullstuss som de stänger in råttan med i någonting så att den sövs och dör i sömnen...
 
Kan det vara eter? Sånt som man förr använde till att söva människor med???
 
Tror det är kloroform vilket vad jag förstått inte är en acceptabel metod.
Jag anser fortfarande att man bör låta en kunnig vet sticka i hjärtat då döden inträder fortast då. (Så skedde på mitt marsvin och jag har inget ont att säga om det.)
 
kan du int eköpa sömnmedel nånstans da? tycker att du ska gå til veterinären med honom...
 
Varken sömnmedel, kloroform eller eter ska användas. Vid avlivning av råttor eller andra sällskapsdjur så är det spruta hos veterinären som gäller om man vill göra det så bra för råttan som möjligt.
Först ges då en spruta i nackskinnet med en överdos lugnande och då dör oftast råttan. Men för att vara på den säkra sidan som sticker veterinären en andra spruta i magen på råttan när råttan har somnat in. Sedan lyssnar man på hjärtat för att vara säker på att råttan är död.

Att sticka en spruta direkt in i hjärtat eller annat organ på en vaken råtta gör både väldigt ont och det är lätt att sticka fel och då gör det ännu ondare på djuret. Därför ser man till att djuret har somnat in innan denna spruta ges.

Tycker ändå att du ska låta den råtta leva så länge du ser en livsgnista hos honom. Det är naturligt för både människor och djur att åldras. Inte avlivar man gamla människor i första taget. Du får se till att gosa och skämma bort råttan lite extra den sista tiden och låta honom vara med dig så mycket som möjligt om han inte orkar springa runt så mycket själv.
 
Nope, det var kloroform det hette :) En del uppfödare använder ju som sagt det men det bästa är nog ändå att gå till veterinär för spruta.
 
Ingen avlivar väl ett djur genom en spruta i nackskinnet=under huden, det tar alldeles för lång tid innan döden inträder. (Vad menar du med att råttan "oftast" dör?)
Lugnande sprutor är inte smärtfria som du gör sken av. Som sagt:man sticker i ett stort kärl (exempelvis svansvenen) eller ett väl genomblött organ (och en råttlever är tillräckligt stor för att vara svår att missa) för att göra proceduren så kort som möjligt.
Man ger i princip en överdos narkosmedel så vad du menar med att sömnmedel inte ska användas vet jag inte.
Lugnande sprutor ges företrädesvis på större djur där en större mängd avlivningsvätska skall sprutas och djuret således skall hållas still en längre tid/permanentkanyl skall sättas.
 
Har många många exempel på råttor som blivit avlivade på det sätt du förespråkar och det har gått bra för någon råtta och ägarna har varit mycket besvikna och ångrat sig att de valde detta sätt.
Sa aldrig att man avlivar genom nackskinnet. Men råttan ges så stor överdos att den somnar i nackskinnet och sedan ger man en ANDRA spruta som slår ut råttan totalt. Anledning till att man ger i nacksinnet först är att råttan inte ska behöva känna smärtan genom en direkt spruta till ett inre organ. Jag har gett många djur sprutor i nackskinnet och ingen har visat att det gör ont. De har knappt märkt det.
 
Hur mkt smärta de visar lär väl bero på hur illa däran de är. Jag har även sett katter reagera på lugnande medel, vilket inte utgörs av en överdos, i nackskinnet.
Har du glömt ett "inte" någonstans tro?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 330
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 706
Senast: Red_Chili
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 644
Senast: Texaz
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 794
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp