Gammal transport!

I

Idka

Hur pass vansligt är det att köpa en hästransport från -76 som är renoverad o besiktad u.a ?
Kan man lita på att golv mm är noga undersökt och hållbart?
Vad ska man tänka på?!
 
Svensk Bilprovning fullkomligt skiter i om hästen står säkert eller ej.
De kollar bara släpet ur trafiksäkerhets synpunkt.
Skulle aldrig köra runt mina hästar i en gammal transport om jag inte själv hade bytt ut all inredning och golv.
Det är det inte värt helt enkelt.
 
Håller med dig!!! Vi besiktade en transport med hål i golvet den gick igenom utan anmärkning...... :confused: :confused:(som tur var märkte vi det innan vi lastade nån av hästarna)
 
Vi köpte i våras ett Trane -75. Golvet är enligt uppgift bytt för fem år sedan och jag har ingen anledning till att betvivla det. Man får helt enkelt kolla det noga ur alla vinklar och vrår.

Det som är problemet är ju att det är ogalvat, så det kommer att rosta sönder nån gång. Man får hålla efter det och byta det som går allt eftersom.

Men för 10 000 så fick vi ett mycket bra släp. Det verkar vara strykande åtgång på släp i den prisklassen så vi skulle antagligen få sålt det för samma peng om nåt år om vi vill.
 
Det var det jag hade för mig, att de inte kollar golvet. Helt idiotiskt, varför går dom inte igenom hela transporten?
Är besiktningen bara till för att se att den är körduglig, inte användarduglig?
 
De kollar bärande balkar men innan man köper ett äldre släp så lyfter man väl på mattan och kollar och man har även rätt att "banka" lite för att se hur pass helt golvet är.Stampa och klampa :p hade jag absolut gjort.
 
Bilprovningens jobb är att se till trafiksäkerheten. Om du som konsument vill ha en genomgång av ditt fordon/släp finns Motormännen som gör just dylika tester. Till ett marknadsmässigt pris.

Nej, jag hade inte köpt ett ogalvat släp om jag inte haft full koll på det "hela vägen"
 
Kolla även axeln. Det händer ibland att man får muntligt att man bör byta någon del innan nästa års besiktning som inte kommer fram till köparen. Jag köpte ett släp från 88 som det inte fanns någon kommentar på besiktningsprotokollet. I år så hittade de ett gigantiskt hål i axeln vilket ledde till körförbud. De trodde på besiktningen att det redan förra året fanns en hel del rost på den som bara rapporterades muntligt så kolla noga under till. Det är inte billigt att byta axel :(
 
Jag har köpt ett äldre släp. dock obesiktat.
jag besiktade det samma dag ja köpte det.
Golvet tittade dom inte på.
dom titade på det underifrån samt axeln kikade dom på.

vi renoverar mitt släp här. tagit bort golvet och fixar allt undertill så vi vet att det blir säkert.
Golvet är bytt för några års sen och helt-
Men funderar ändå på att köpa nytt golv!
 
Du skall kolla fjädringen först och främst,i axeln sitter det en toresionsstav av gummi.
Har den fastnat pga av att det rostat i axelröret,är det väldigt dyrt att laga.
Det är den som är själva fjädringen.
Kolla att påskjutbromsen inte trycks ihop för mycket när du backar,dra åt handdromsen och kör fram så att du ser att bromsen tar på bägge hjulen.
I hörnena vid vid rampens nederdel kan det vara rost och det är där oftast golvet är dåligt.
Ofta kan däcken se bra ut,men du kan kolla åldern på dem om du söker upp däckkoden på internet.
Äldre däck blir hårda och kan spricka.
Elen är inte så svårt eller dyrt att fixa.
Man kan göra fynd bara man kollar noga.
Lycka till.
 
Tack för alla bra råd...

Känner mig lite rådvill om jag ska vänta med att köpa ett nyare med dyrare släp...
 
konstigt.
När jag besiktade mitt släp kollade de golvet. fick en bra att veta anmärkning om att det var dåligt. Nu är helar släpet nyrenoverat och fungerar super!!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 135
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Utrustning Hjälp mig buke! Förra sommaren råkade jag köra på en stor sten och förstöra fälgen (heter det så) på ena hjulet på min transport...
Svar
14
· Visningar
1 098
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 218
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp