Gammal tunn häst med vitt snor

MissPopcorn

Trådstartare
Hej!

Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto.

Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag har under vintern kompletterat upp med KRAFFT muskel, KRAFFT müsli grön, soja, samt KRAFFT miner vit (p.g.a. högt kalciumvärde i höet). Hästen får även Litovet (nyponpulver) morgon och kväll och det är därför hon få müslin (morgontid) eftersom jag av praktiska skäl inte kan blötlägga hennes morgonfoder och inte vill ge pellets oblött.

Hästen är pigg och fräsch för sin ålder men börjar tunna/falla ur och och det har blivit nu under våren. Hon har även blivit bukig. Jag har börjat ge henne KRAFFT lusern hackat strå, cirka 2,5 kg kvällstid. I övrigt vet jag inte vad jag kan ge henne - olja? Tar tacksamt emot tips!

Tänderna är precis kollade och hon har ett glesbett men i övrigt fina tänder för att vara så gammal. Hon har inga problem med att tugga och är en matglad häst. Träckprovet (SVA) visade ingen förekomst av band- eller blodmask.

Nästa bekymmer är att hon snorar vitt och snörvlar när hon andas. Veterinären har varit ner med kamera men har inte hittat något fel. Vintertid är snoret inga problem. Finns det något tillskott att prova? Örter?

Jag är mycket tacksam för alla svar, tips och råd jag kan få!
 
Låter som klassisk proteinbrist. En måttlig proteinbrist över vintern visar sig på våren, men då går det fort.

Fri tillgång på lusern, gärna pellets som blöts för att verkligen få i hästen det hon behöver. Ibland kan det krävas att man plockar bort annat stråfoder till förmån för lusernen.

Snoret låter som dammallergi, har ni provat annat än halm som strö? Blev stor skillnad för min känsliga kuse.
 
Lusernhack brukar inte vara det bästa till så gamla hästar utan det är bättre att ge uppblött lusernpellets som Lovisaleonora skriver. Det låter som om hon haft för lite protein i sin foderstat under den tiden som sommarpälsen bildas d v s efter nyår och några månader fram. Det syns sedan när hästen fäller.
Gräset som kommer nu är ju det bästa foder man kan ge en häst så om det är möjligt låt henne få beta.
Olja är bra att ge om hon behöver energi i sitt foder, jag kan inte innehållet i de foder du har gett och inte mängden heller. Men rent generellt så är ofta avelsfoder betydligt bättre till gamla hästar innehållsmässigt än foder typ Krafft grön som är avsett för "vanliga" vuxna hästars behov.
 
Stort tack för era svar!

Lusernpellets kan jag tyvärr inte ge. Hästen ratar det helt. Hittills har hästen ätit upp sina 2,5 kg lusernhack. Varför är det inte att föredra hacket till gamla hästar?

Hästen har stått på de flesta underlag men inget har varit bättre än det andra för snorets del. Jag har hört talas om örtmixer som har hjälpt allergihästar, finns det något sådant att prova?

Tyvärr växer det dåligt i våra hagar men tanken är att flytta till sommarbeteshage så fort gräset har vuxit upp lite. Varje dag knallar vi någonstans där hon kan beta det gräs som jag kan hitta, men det blir inga längre stunder än 15-30 minuter per dag, resten av dygnet äter hon fritt av hö samt luserngivan.

Att hästarna blir bukiga och faller ur p.g.a. proteinbrist visste jag, men när min häst samtidigt börjar tunna ur fast jag tycker att hon äter mycket energi (höet innehåller ju bra mycket mer energi i förhållande till protein), behövs det alltså fyllas på med ännu mer protein (ex. soja samt byta ut hö mot lusern) då? Kan jag prova med fri tillgång på hö ute (hon delar hage med andra hästar) och fritt med lusernhack inne nattetid? Eller kan det vara skadligt med fritt på enbart lusern nattetid?
 
Kvoten har ju inget med behovet att göra, du får se till att behoven är fyllda. Äldre hästar har ju också svårare att ta upp näring, förutom då att det kan vara problem med tänder.

Helbete hade jag inte ens funderat på för en så gammal häst, möjligen halva dygnet och sedan inne med rejält med mat.
 
Att man avråder från lusern hack till gamla hästar är för att det är så grovt och just hackat. Det finns stor risk att det fastnar i tänderna och både sticker hål och/eller packar ihop sig om man har otur.

Helbete eller inte beror på hästen och betet. Men eftersom tappar redan så kan det bli så att hon får svårt att hålla hullet på bara bete. Men lite beror det på vad det är för typ av bete och hur mycket hon kan tugga gräset.
Det är inte alls omöjligt att även om hon går ute dygnet runt i sommar att hon kommer att behöva tillskott för hålla hullet.
 
Glattbett i kombination med att hon redan faller ur känns långt ifrån optimalt med helbete. Det är mycket gräs som ska in i hästen för att den ska hålla hullet, och bara att leva ute kan ta rätt hårt på en äldre individ. Att få komma in och vila är ibland hela skillnaden.

Har det fungerat tidigare om åren på samma bete?
 
Ok, tack för svaren! Finns det något annat än lusernhack att ge? Pelletsen har jag verkligen försökt att få i henne (som annars är väldigt matglad) men det är den enda fodersorten som hon helt har ratat.

Tidigare sommarbetesperioder (i samma beteshage) har fungerat bra. Hon brukar alltid bli mycket finare i kroppen under sommaren. Hon har tillgång till ett rejält vindskydd där hon gärna går in om det är gassande solsken eller ihållande regn. Hon täcks med flugtäcke eller regntäcke beroende på väderlek.

Finns det något särskilt tillskott att rekommendera till en gammal häst under sommarbetesperioden? Skulle lusernpellets ha varit ett bra alternativ? Jag har tidigare gett henne en mindre mängd avelsmüsli för att kunna blanda ihop med Litoveten, som hon får varje dag även under sommaren.

Under sensommaren har vi kompletterat betet med högivor innan det har varit dags att flytta hem till stallet igen.
 
Det finns ju olika fabrikat på lusernpellets, så bara för en inte går i henne så kan en annan göra det. Mina som ofta får lusern och har ätit bra av det i alla år, ratade totalt den nya som foderhandlaren tog in i våras och äter helt klart sämre av Kraffts än av de som är utan melass. Så du får prova dig fram bland de olika.
Foder som Hippo Alfa (som tyvärr inte finns som avel längre) och Grangårdens betfibermix innehåller lusern + lite annat och vara bra alternativ. Finns säkert fler så kolla vad du kan få tag i där du köper foder.

Min äldste häst som har problem med att äta ensilage/hö under vintern går på luserngröt och i vinter har vi kört med betfibermix som komplement + lite olja. Det har han hållit sig fin på hela vintern. Nu när gräset har kommit har jag sakta gått över till att bara ge honom ett mål med betfibermix som komplement och det klarar han sig bra på. Till ock med så han lägger på sig av det. När gräset är riktigt igång kommer jag att dra in även de målet under några månader.
 
Vilka olika fabrikat finns det som tillverkar pellets av "ren" lusern? Där jag bor kan vi enbart köpa KRAFFT:s eller Granngårdens sortiment. Kanske det finns någon annan sort om jag åker 8 mil till närmsta stad, annars kanske betfibermixen kan vara ett alternativ under sommaren då.

Det här med luserngröt/betfibermix, hur mycket bör man ge till hästen som komplement under sommarbetesperioden? Antar att man bör öka på allteftersom sommaren går och hösten börjar närma sig, men hur mycket på ett ungefär bör man sikta på?
 
Vilka olika fabrikat finns det som tillverkar pellets av "ren" lusern? Där jag bor kan vi enbart köpa KRAFFT:s eller Granngårdens sortiment. Kanske det finns någon annan sort om jag åker 8 mil till närmsta stad, annars kanske betfibermixen kan vara ett alternativ under sommaren då.

Det här med luserngröt/betfibermix, hur mycket bör man ge till hästen som komplement under sommarbetesperioden? Antar att man bör öka på allteftersom sommaren går och hösten börjar närma sig, men hur mycket på ett ungefär bör man sikta på?
Har du bara tillgång till Granngården har du svårt att få tag i andra lusernfabrikat, tyvärr. Men Dangrönt och Vitafor är exempel på melassfria sorter.

Hur mycket du ska ge beror på hästen. Min gamle har i vinter fått ca 5 kilo lusern + det han kan äta av ensilaget + 2 kilo betfiber mix och (som jag glömde innan) 4 dl skalade solrosfrön. Förra vintern gick han på 4 kilo Hippo alfa grow + 2 kilo lusernpellets + fri tillgång på lusernensilage + 4 del oskalade solrosfrön (vilket inte funkade lika bra som skalade).
Nu i vår så går han på bete dygnet runt och får nu 1 kilo betfiber mix, det funkar för honom. Men jag har ett gammalt sto också som inte lika dåliga tänder med större behov som går på gräs halva dagen och får 2 kilo betfiber mix + 1 kilo av granngårdens avelspellets för hålla sig. I vinter har hon innan gräset kom dessutom fått 5 kilo lusern + fri tillgång på lusernensilage.
Så hur mycket din kommer att behöva går inte att säga.
 
Tack för era svar!

Betfibermixen kan jag köpa och prova. Jag försökte läsa om produkten på Granngårdens hemsida men kan inte öppna filen som innehållet skall stå i. Vad innehåller fodret?

Hippo Alfa läste jag om nu och det låter ju intressant, men närmaste återförsäljare finns 12 mil från mig enligt tillverkarens hemsida...

Pavo foder finns i grannstaden. Jag har ingen erfarenhet alls av detta foder, men kanske det finns något lämpligt foder av det fabrikatet också?
 
Påskdagen fick jag hit en rejält undernärd häst. Högdräktig. Man såg alla revben, manken var helt utan muskler, bakdelen som indisk ko.
Släppte på bete, med tillskott av mineraler o selen.
Nu ser hon helt okey ut.
 
Tack för era svar!

Betfibermixen kan jag köpa och prova. Jag försökte läsa om produkten på Granngårdens hemsida men kan inte öppna filen som innehållet skall stå i. Vad innehåller fodret?

Hippo Alfa läste jag om nu och det låter ju intressant, men närmaste återförsäljare finns 12 mil från mig enligt tillverkarens hemsida...

Pavo foder finns i grannstaden. Jag har ingen erfarenhet alls av detta foder, men kanske det finns något lämpligt foder av det fabrikatet också?
Pavo har jag aldrig använt själv, så det vet jag inget om alls.
Men det verkar ju som om Granngården är det ställe du bäst kan köpa foder på. Så om inte betfiber mixen och/eller Kraffts lusern funkar för din häst, finns det två andra foder i deras eget sortiment som är klart prisvärda. Bland annat så finns det ett proteinkoncentrat och ett som heter protein special bägge är i pelletsform som ju då går att blöta upp. Dom har bägge höga värden vilket gör att man inte behöver ge så mycket för att fylla behovet.
 
Roligt att höra att hästen har blivit bättre och på så kort tid dessutom.

Hur är det med KRAFFT Muskel, är det ett bra alternativ för min häst? Det har hon ätit under vintern, men kanske inte i tillräcklig mängd.

Tyvärr verkar jag inte kunna läsa några av dokumenten/filerna på Granngårdens hemsida, vilket gör att jag inte kan läsa om fodrens innehåll och näringsvärden. Jag kan därför inte jämföra fodren...

Dels måste jag ju ha foder som jag kan ge som komplement till höet som ju inte har toppvärden (7,7 MJ/kg foder och 25 g smrp/kg foder) fram till sommarbetesperioden drar igång, dels ett foder som jag kan ge henne under betet. Jag skall köpa hem och prova om hon äter betfibermixen till att börja med.
 
Jag kan inte heller öppna de sidorna. Men du kan ju passa på att kolla upp innehållet när du betfiber mixen. Tror att man kan få broschyrer i butiken på deras foder men är inte helt säker på det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 566
Senast: axel
·
Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 788
Senast: Cut3Leo
·
J
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva lite foderråd. Min häst är 18 år, halvblod/travare, 178 cm i mankhöjd. Han rids 5-6 dagar i veckan ca 50-60 min...
2
Svar
20
· Visningar
12 723
Senast: Leroy Udsen
·
Hästvård Kompisens ena häst, 25 årigt sto (okänd ras men ngn kallblodig sak, mycket man och svans och kraftig), behöver gå upp i vikt. Ägaren...
Svar
6
· Visningar
2 645
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp