"Gammalt" bete..

Linnea123

Trådstartare
Hej!

Det är så här att jag och sambon har köpt en gård! :)
Gården har stått ganska orörd ett tag och inga hästar har funnits på marken sedan -05.
Det finns super fina hagar till gården, dels skogshage samt ett fält där det växer frodigt med grönt gräs.. MEN! Jag som har islandshäst och är livrädd för fång och div otäcka sjukdommar är väldigt osäker på om jag törs släppa mina hästar i den här gröna fina hagen?

Tänker dock att man kanske kan börja med att alternera lite? Vänja in dom med att bara gå några timmar om dagen i början? Eller ska man till och med slå ner gräset eller låta andra betesdjur beta ner det?
Vad hade ni gjort?


Och en till fråga, det finns en gammal gödselplatta där det självklart legat gödsel flera år som väst till sig till en grön kulle.. Vad kan jag göra åt den? Antar att ingen bonde vill ha ..

Tacksam för tips!
Ha en fin dag / Linnea
 
Gödseln är förmodligen fin mull nu, så den tycker jag att du ska spara till ditt trädgårdsland.
Släpp hästarna i skogshagen över sommaren, gärna en bit in i juni så har näringsvärdet gått ner en del. Den frodiga gräshagen blir perfekt till vinterhalvåret, då har de något att rota omkring i hela dagarna.
Vänja in ett par timmar om dagen är alltid bra, särskilt om man har hästar som är i riskgrupp för fång. Det tycker jag alltid att man ska göra.

Kolla så att det inte finns växter som är farliga för hästarna, t ex sprängört, stånds, idegran och thuja.
 
Hästar är grovfoderomvandlare, dvs. gräsätare och har stort behov av FRISK luft samt att få röra sig på stora ytor
däremot mår dom inte s bra i en liten box eller av alla dessa konstiga kraftfoder som säljs med mördande reklam. Häst är häst, och skall icke förmänskligas !
 
Hästar är grovfoderomvandlare, dvs. gräsätare och har stort behov av FRISK luft samt att få röra sig på stora ytor
däremot mår dom inte s bra i en liten box eller av alla dessa konstiga kraftfoder som säljs med mördande reklam. Häst är häst, och skall icke förmänskligas !

Och hur menar du att detta hjälpte trådstartaren? Som är rädd för att hennes hästar får fång av att äta för mycket???
 
Hej!

Det är så här att jag och sambon har köpt en gård! :)
Gården har stått ganska orörd ett tag och inga hästar har funnits på marken sedan -05.
Det finns super fina hagar till gården, dels skogshage samt ett fält där det växer frodigt med grönt gräs.. MEN! Jag som har islandshäst och är livrädd för fång och div otäcka sjukdommar är väldigt osäker på om jag törs släppa mina hästar i den här gröna fina hagen?

Tänker dock att man kanske kan börja med att alternera lite? Vänja in dom med att bara gå några timmar om dagen i början? Eller ska man till och med slå ner gräset eller låta andra betesdjur beta ner det?
Vad hade ni gjort?


Och en till fråga, det finns en gammal gödselplatta där det självklart legat gödsel flera år som väst till sig till en grön kulle.. Vad kan jag göra åt den? Antar att ingen bonde vill ha ..

Tacksam för tips!
Ha en fin dag / Linnea

Läs på om fång - här är en jättebra artikel.
Det finns så många myter och rena felaktigheter runt fång
 
Jag hade inte släppt hästarna på vallen, hade tagit eget grovfoder av det. Att slå det och släppa på hästarna är värre, då är det ännu mer krut i gräset som är i växtfas.

Gödselplattans innehåll låter ju perfekt som jordförbättrare. Vill ni ändå bli av med det, prata med en grannbonde - han vill säkert ha det om han har gödselspridare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 057
Senast: cambodia
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
28 654
Senast: Nixehen
·
Träning Har vårt fullblod i ett litet stall med 6 hästar, dom andra i stallet släpper sina hästar lösa runt om på gården så dom kan beta runt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 307
Senast: Lunketuss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp