Gammalt hö ingrott i vatten/fukt på stallgolvet

Solvarma jordgubbar

Trådstartare
Hur får man bort sådant på bästa sätt? Jag har aldrig använt golvbrunnen i stallet,så är osäker på om jag vågar använda den om jag skulle spola av stallgolvet? Håller på att städa ur stallet från gammalt hö som legat alldeles för länge.
20200731_125414.jpg
 
Sådär + gammal torv/spån/halm blandat med urin var det i en av boxarna i mitt stall när vi flyttade hit 🤮 Hade det varit sommartid hade jag tagit högtryckstvätten men istället fick jag ta en grov skurborste och vatten och gno som en idiot. Så, sopa med hård borste bort så mycket som går, blöta och skura är nog enklast om du inte vill använda högtryckstvätt.
 
Sådär + gammal torv/spån/halm blandat med urin var det i en av boxarna i mitt stall när vi flyttade hit 🤮 Hade det varit sommartid hade jag tagit högtryckstvätten men istället fick jag ta en grov skurborste och vatten och gno som en idiot. Så, sopa med hård borste bort så mycket som går, blöta och skura är nog enklast om du inte vill använda högtryckstvätt.
Är lite skraj för att om jag lägger dit massa vatten,att jag ej får bort det sedan,då det vintertid rinner in vatten på golvet i stallet,och det hinner aldrig torka upp ordentligt.

Dessutom ligger brunnen åt fel håll...över kanten som syns i bild.....
 
Är lite skraj för att om jag lägger dit massa vatten,att jag ej får bort det sedan,då det vintertid rinner in vatten på golvet i stallet,och det hinner aldrig torka upp ordentligt.

Dessutom ligger brunnen åt fel håll...över kanten som syns i bild.....

Lägger du på rätt mängd absorberas det mesta av böset och skottas/sopas ut. Jag rekommenderar en barkspade att bearbeta med.

https://www.brider.se/verktyg/handv...MImNykpOX36gIVDxd7Ch0Oow28EAQYASABEgIDzPD_BwE
 
Är lite skraj för att om jag lägger dit massa vatten,att jag ej får bort det sedan,då det vintertid rinner in vatten på golvet i stallet,och det hinner aldrig torka upp ordentligt.

Dessutom ligger brunnen åt fel håll...över kanten som syns i bild.....
Nu på sommaren torkar det ju snabbt. Bara att skyffla eller sopa bort överskottet.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
711
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 329
Senast: Ajda
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp