Gammalt porslin med guld/silverkant och diskmaskin....

95johsv

Trådstartare
Finns det någon chans att få denna kombination att fungera?

Jag har mycket gammalt porslin som jag älskar, men har fått för mig att diskmaskinsmedlet som gör att det förstörs. Satt och funderade och om man gör eget maskindiskmedel eller köper mildare eko kan man då köra det I maskin? Eller är det som med kristallglas att det är disktempraturen (eller snarare torktempraturen) som staller till det?

Eller varför går det inte med guld/silverkant I maskin?

Jag letar ny maskin, den gamla börjar ge upp... Ska då ha en som man kan köra kristall I, har hört att det finns. Men tänker om jag kan få med det gamla porslinet vore det toppen!

Har buke någon som är diskmaskinsexpert? :bow:
 
Ingen expert, men älskar gammalt porslin ;)
Guld eller silverkant är problem, iaf på äldre porslin, den riskerar att försvinna rätt fort. Tror det finns modernt porslin med kant som ligger inne i glaseringen, men det brukar inte vara lika fint.
Om mönstret än inglaserat tål det maskindisk annars, jag kör grön anna och blå blom i diskmaskin utan problem. Men guld och silverkantat går för hand.

Ingen erfarenhet av kristallglas i maskin däremot, har ingen sån maskin. Diskas de utan diskmedel i det programmet? Är för rädd om mina kristallglas, när de använts diskas de för hand, utan diskmedel och torkas med linnehandduk :) Ser det som en del av charmen :D
 
:D Hur ofta använder du porslinet med guldkant? Jag är hård i det här fallet och anser att ska jag ha saker hemma så ska de användas och jag tänker inte lägga en massa extra tid och kraft på att diska för hand när jag har maskin. Alltså kör jag tallrikarna i maskin, nu använder jag inte den servisen till vardags så den kanske diskas 3-6 gånger på år, och än så länge ser jag inga större fel på dem! :D
 
Jag diskar mina gamla guldkantade tallrikar i diskmaskin. Hittills har det inte påverkat guldet alls.

Jag tänker att det är mer skonsamt att sköljtvätta i maskin än att gnuggtvätta med diskborste?
 
[QUOTE="Blueberry, post: 17309983, member: 6086"

Jag tänker att det är mer skonsamt att sköljtvätta i maskin än att gnuggtvätta med diskborste?[/QUOTE]

Guldet sitter på mina på kanten så där gnuggar jag inte så mkt. Maten har ju legat mest mitt på.
 
Gamla tallrikar har "guldet" utanpå glasyren. Därmed slits det i diskmaskinen pga starkt diskmedel. Om man inte använder dem mer än ibland hinner man inte slita så mycket, men är man rädd om den gamla servisen bör man handdiska.
 
Finns det någon chans att få denna kombination att fungera?

Jag har mycket gammalt porslin som jag älskar, men har fått för mig att diskmaskinsmedlet som gör att det förstörs. Satt och funderade och om man gör eget maskindiskmedel eller köper mildare eko kan man då köra det I maskin? Eller är det som med kristallglas att det är disktempraturen (eller snarare torktempraturen) som staller till det?

Eller varför går det inte med guld/silverkant I maskin?

Jag letar ny maskin, den gamla börjar ge upp... Ska då ha en som man kan köra kristall I, har hört att det finns. Men tänker om jag kan få med det gamla porslinet vore det toppen!

Har buke någon som är diskmaskinsexpert? :bow:


Guldet ligger alltid ovanpå glasyren och försvinner av idogt gnuggande oavsett diskmetod. Är porslinet äldre än diskmaskinen skulle jag aldrig köra det i maskin. Krasst ska man inte gnugga guldet med diskborsten heller, utan vara försiktig med allt utanpåliggande. Handdiska ditt gamla porslin, så räcker det för evigt (om du inte slår sönder det). Det är gjort för handdisk, inget annat.
 
Jag kör oftast mitt Porsgrund porselen från 1954 med målad mönster och guldkant i diskmaskinen på 45 grader, men jag använder det bara några ggr per år.
 
Jag ser inte problemet med att diska för hand någon gång ibland.
För mig gör det att jag drar mig för att använda sakerna och då faller hela idén med att ha en servis. Jag avskyr att handdiska och får ont i axlar och rygg när jag gör det så för mig är det ett jätteproblem. ;) Speciellt när jag gärna bjuder hem många när jag bjuder hem vilket då genererar mycket disk. ;)
 
Guldet ligger alltid ovanpå glasyren och försvinner av idogt gnuggande oavsett diskmetod. Är porslinet äldre än diskmaskinen skulle jag aldrig köra det i maskin. Krasst ska man inte gnugga guldet med diskborsten heller, utan vara försiktig med allt utanpåliggande. Handdiska ditt gamla porslin, så räcker det för evigt (om du inte slår sönder det). Det är gjort för handdisk, inget annat.

När jag diskar det idag så får det ligga I blot först för att jag ska gnugga minimalt samt att jag har en diskborste I tagel för att vara extra skonsam.

Jag vill ju använda det och idagsläget används det väl kanske 2-3 ganger per år. Dock har jag möjligheten att använda det kanske en gang I månaden eller oftare, och det är just det jag skulle vilja göra. Men précis som för Snurrfian så drar jag mig för att använda det pga handdisken.

Ni som kör gammalt poslin I diskmaskin - 2-3 ganger per år sager ni, hur manga år har ni gjort det?

Mitt ena är rosentahl med en BRED guldkant, inget annat. Det andra är ett annat märke med silverkant och monster. Rosentahlet är från 1940 tror jag (om man ska tro mormor som gav det till mig).
 
Ingen expert, men älskar gammalt porslin ;)
Guld eller silverkant är problem, iaf på äldre porslin, den riskerar att försvinna rätt fort. Tror det finns modernt porslin med kant som ligger inne i glaseringen, men det brukar inte vara lika fint.
Om mönstret än inglaserat tål det maskindisk annars, jag kör grön anna och blå blom i diskmaskin utan problem. Men guld och silverkantat går för hand.

Ingen erfarenhet av kristallglas i maskin däremot, har ingen sån maskin. Diskas de utan diskmedel i det programmet? Är för rädd om mina kristallglas, när de använts diskas de för hand, utan diskmedel och torkas med linnehandduk :) Ser det som en del av charmen :D


Kristallglasen kör jag I maskin faktiskt, men är det gamla så avbryter jag programmet innan torkningen. Det är tydligen den som är varmast och riskerar att knäcka glasen. 45 graders disk ska inte vara något problem som jag läst, däremot kan torkningen gå betydligt högre och då kan de spricka. Kör med diskmedel.
 
Ang mjölkighet på glasen, aldrig varit med om förutom en gang - då använde jag inte Yes utan något annat märke av diskmedel.
 
För mig gör det att jag drar mig för att använda sakerna och då faller hela idén med att ha en servis. Jag avskyr att handdiska och får ont i axlar och rygg när jag gör det så för mig är det ett jätteproblem. ;) Speciellt när jag gärna bjuder hem många när jag bjuder hem vilket då genererar mycket disk. ;)
Kan du inte delegera ut det till någon som gillar det? Om det bara gäller någon enstaka gång kanske det funkar, tänker jag.
 
Min diskmaskin är min livräddare. jag aaaaavskyr att diska. Det blir äckliga diskberg.

Dessutom så används den till allt som är smutsigt När jag red dagligen gick hjälmen i diskmaskinen utan diskmedel och på lägre temperatur. Blev fräscht och roligt att använda den igen.

Jag diskar sånt med guld också, men på lägre temperatur och så snålar jag med diskmedlet. Jag misstänker att många använder alldeles för mycket. Speciellt om man använder tabletter. Jag köper pulver och använder kanske 70% av rekommenderad dosering.

Hittills har det mesta klarat sig utmärkt genom åren..
 
Kan du inte delegera ut det till någon som gillar det? Om det bara gäller någon enstaka gång kanske det funkar, tänker jag.
;) Skulle jag delegera det till övriga familjen så hade problemet vara löst genom att tallrikarna hade minskat i antal rätt rejält.. ;) Nej det får helt enkelt gå i diskmaskinen och jag kan njuta av att använda en vacker servis. Jag blir uppriktigt sagt ledsen av att gå på loppisar och se hela vackra serviser som aldrig har använts och nu säljs för småsummor. Svärmor och hennes generation har sparat och önskat sig serviser när de gifte sig och sedan kanske använt en handfull gånger under deras livstid. Jag tycker att det är sorgligt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp