Gammalt skrock...

Scata

Trådstartare
Vi satt vid kvällsfika och filosoferade eftersom jag råkade tappa en macka som landade med smörsidan nedåt, när man tappar den på golvet och den landar så så betyder det att man ska få oväntat besök ;) - men jag tappade den bara på underlägget på bordet...

BARNET undrade vad skrock var och vi skulle ge lite exempel och i minnet hittade vi t.ex om en svart katt korsar ens väg så betyder det otur. Men man kan ju häva det genom att spotta tre gånger :up:.
Om man spiller salt så betyder det otur. Det hävs genom att kasta en nypa salt över axeln :up:.

Men vad häver 7 års olycka om man råkar krossa en spegel... :nailbiting:
Vad händer egentligen om man lägger nycklarna på bordet... :nailbiting:
Kan man häva det oväntade besöket med något... :confused:

Hjälp oss med fler exempel och hur man häver dom!! :D

P.s Dagen efter fick vi oväntat besök :angel::D
 
Vi satt vid kvällsfika och filosoferade eftersom jag råkade tappa en macka som landade med smörsidan nedåt, när man tappar den på golvet och den landar så så betyder det att man ska få oväntat besök ;) - men jag tappade den bara på underlägget på bordet...

BARNET undrade vad skrock var och vi skulle ge lite exempel och i minnet hittade vi t.ex om en svart katt korsar ens väg så betyder det otur. Men man kan ju häva det genom att spotta tre gånger :up:.
Om man spiller salt så betyder det otur. Det hävs genom att kasta en nypa salt över axeln :up:.

Men vad häver 7 års olycka om man råkar krossa en spegel... :nailbiting:
Vad händer egentligen om man lägger nycklarna på bordet... :nailbiting:
Kan man häva det oväntade besöket med något... :confused:

Hjälp oss med fler exempel och hur man häver dom!! :D

P.s Dagen efter fick vi oväntat besök :angel::D

Nycklarna kan man droppa på golvet och trampa på tre gånger :D Vad man upphäver är jag inte så säker på.

Inte ge bort skor (vänskapen kommer gå sin väg)
Inte ge bort knivar (vänskapsbanden kommer skäras av)
 
Vi satt vid kvällsfika och filosoferade eftersom jag råkade tappa en macka som landade med smörsidan nedåt, när man tappar den på golvet och den landar så så betyder det att man ska få oväntat besök ;) - men jag tappade den bara på underlägget på bordet...

BARNET undrade vad skrock var och vi skulle ge lite exempel och i minnet hittade vi t.ex om en svart katt korsar ens väg så betyder det otur. Men man kan ju häva det genom att spotta tre gånger :up:.
Om man spiller salt så betyder det otur. Det hävs genom att kasta en nypa salt över axeln :up:.

Men vad häver 7 års olycka om man råkar krossa en spegel... :nailbiting:
Vad händer egentligen om man lägger nycklarna på bordet... :nailbiting:
Kan man häva det oväntade besöket med något... :confused:

Hjälp oss med fler exempel och hur man häver dom!! :D

P.s Dagen efter fick vi oväntat besök :angel::D
Man ska inte gå under stegar, men det är nästan mer sund förnuft än skrock :D
När något säger lycka till så betyder det otur att säga tack, istället ska man svara typ ja det ska jag, omtanken uppskattas :D
 
Jämför man händer och fingrar (sätter dem bredvid varandra) kommer någon av de som gör det att dö O_o gammalt skrock från mormor och morfar, hårt indunkat i den yngre generationen så det tog mig lång tid att bi av med rysningarna när någon gjorde det. Inga problem idag dock och jag har överlevt att jämföra händer :D Har ingen aning om var det kommer ifrån, jag härstammar på den sidan från Alfta/Åshammar.

Inga nycklar på bordet heller under min uppväxt (mamma kunde bli lätt hysterisk över det, iofs inte så ovanligt att hon var lite hysterisk) men det bryr jag min heller inte i idag.
 
Jag har för mig att nycklar på bordet bara betyder otur, aldrig hört om ett sätt att häva det.
Dock tror jag det kommer från (det här har jag också bara hört och har ingen källa) att back in the day lade prostituerade nycklar på bordet i en bar för att visa att de hade ett rum att tillgå.
Därför ansågs det säkert ofint att lägga nycklarna på bordet och säkert också ouppfostrat att berätta varför. Förklaringen blev: Gör det inte, det är otur.

Annan skrock som jag hört är att barn inte får vissla på norrsken för då tar norrskenet barnet. :crazy:
 
Jämför man händer och fingrar (sätter dem bredvid varandra) kommer någon av de som gör det att dö O_o gammalt skrock från mormor och morfar, hårt indunkat i den yngre generationen så det tog mig lång tid att bi av med rysningarna när någon gjorde det. Inga problem idag dock och jag har överlevt att jämföra händer :D Har ingen aning om var det kommer ifrån, jag härstammar på den sidan från Alfta/Åshammar.
Rent krasst så kommer ju båda att dö så småningom men jag tror inte att det har så mycket med att jämföra händerna... :angel: ;)
 
När något säger lycka till så betyder det otur att säga tack,
Jag är helt manisk på det där. Råkar jag säga tack får jag typ panik och freakar ut över hur det nu ska gå.

Jag är en rätt rationell människa tycker jag men jag lägger aldrig nycklar på borden, försöker att aldrig tacka för ett lycka till samt går aldrig under stegar.
 
Jämför man händer och fingrar (sätter dem bredvid varandra) kommer någon av de som gör det att dö O_o gammalt skrock från mormor och morfar, hårt indunkat i den yngre generationen så det tog mig lång tid att bi av med rysningarna när någon gjorde det. Inga problem idag dock och jag har överlevt att jämföra händer :D Har ingen aning om var det kommer ifrån, jag härstammar på den sidan från Alfta/Åshammar.

Inga nycklar på bordet heller under min uppväxt (mamma kunde bli lätt hysterisk över det, iofs inte så ovanligt att hon var lite hysterisk) men det bryr jag min heller inte i idag.
Jag är från Kungsängen och fick inte heller jämföra händer:D
 
Jag är helt manisk på det där. Råkar jag säga tack får jag typ panik och freakar ut över hur det nu ska gå.

Jag är en rätt rationell människa tycker jag men jag lägger aldrig nycklar på borden, försöker att aldrig tacka för ett lycka till samt går aldrig under stegar.
Jag är precis likadan! :o råkar jag säga tack så får personen som sa lycka till liksom undoa tacket genom att önska mig lycka till en gång till :D :up:
 
Kungsängen i Uppland? Då kanske det är en vallongrej, jag har en drös valloner på morfars sida (mamma har vallonefternamn).
Har inte typ alla det i Sverige? Känns som det vanligaste som folk alltid nämner när man diskuterar ursprung.
 
Jag brukade också vara nojig över att lägga nycklarna på bordet, sen fick jag lära mig att förr i tiden la prostituerade sin rumsnyckel på bordet för att visa att de hade en. Det var alltså ett tecken till eventuella köpare att de hade ett rum att gå till. Så man sa till "finare" flickor att det var otur att lägga nycklarna på bordet för det kunde tolkas som att man var prostituerad. :cautious:
 
Nja, det är ju vanligast i Bergsslagen samt i norr där det finns gruvor plus att jag misstänker att det är där namnen oftast finns kvar också.
Ah okej, tycker bara jag hör det jämt. Jag tror dock inte att bara människor med valloner långt bak i släkten hört skrocken om att jämföra händer, det är nog rätt spritt faktiskt :).
 
Jag har hört att en inte ska ge bort en tom plånbok utan alltid lägga i ex ett mynt, annars innebär det typ att mottagaren kommer få taskig ekonomi.
 
Annan skrock som jag hört är att barn inte får vissla på norrsken för då tar norrskenet barnet. :crazy:
Det var en nyhet :nailbiting:
Jag har hört att en inte ska ge bort en tom plånbok utan alltid lägga i ex ett mynt, annars innebär det typ att mottagaren kommer få taskig ekonomi.
Den har jag inte heller hört förr - men å andra sidan har jag varken fått eller gett bort en plånbok :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp