Gammelhundvårtor

pepp

Trådstartare
Totte har börjat få mycket vårtor, främst på bakdelen. Dom är liksom krustiga, och "skalet" lossnar vid bad.
Han tycker det är skönt om man kliar på dom (vilket jag undviker)
Inte besvärad i övrigt.

Måste man kolla upp? Han blir extremt stressad hos veterinär, och börjar tokskaka redan utanför...

20211203_192824.jpg
 
Totte har börjat få mycket vårtor, främst på bakdelen. Dom är liksom krustiga, och "skalet" lossnar vid bad.
Han tycker det är skönt om man kliar på dom (vilket jag undviker)
Inte besvärad i övrigt.

Måste man kolla upp? Han blir extremt stressad hos veterinär, och börjar tokskaka redan utanför...

Visa bifogad fil 80777
Om man måste kolla avgör du väl själv?
Svårt att se på bilden men det kan väl röra sig om allt ifrån en bakteriell hudinfektion eller kontaktallergi till något slags hudtumörer?

Det finns ingen veterinär som har en mindre mottagning (i hemmet) , ett annat ställe än du brukar vara som kanske kan funka?
Jag tror inte det finns veterinärer som åker hem för hund.. Annars hade ju det varit allra bäst.
Eventuellt om du kan visa upp det för någon telefonveterinär för råd? De kanske har någon lösning.
Vet inte om det finns lugnande man kan ge (innan) i munnen till hund som det gör till häst?
 
Om man måste kolla avgör du väl själv?
Svårt att se på bilden men det kan väl röra sig om allt ifrån en bakteriell hudinfektion eller kontaktallergi till något slags hudtumörer?

Det finns ingen veterinär som har en mindre mottagning (i hemmet) , ett annat ställe än du brukar vara som kanske kan funka?
Jag tror inte det finns veterinärer som åker hem för hund.. Annars hade ju det varit allra bäst.
Eventuellt om du kan visa upp det för någon telefonveterinär för råd? De kanske har någon lösning.
Vet inte om det finns lugnande man kan ge (innan) i munnen till hund som det gör till häst?

Jo det är sant. Han besväras ju inte av dom så.

Nej inte som jag vet... eller ja en, där vi brukar sanera tänderna, men han vet, så fort vi är utanför att det är dit vi ska.
 
Jo det är sant. Han besväras ju inte av dom så.

Nej inte som jag vet... eller ja en, där vi brukar sanera tänderna, men han vet, så fort vi är utanför att det är dit vi ska.
Ingen kan ju bestämma vad du ska göra.
Det är väl det om det är ett tillstånd som kan förvärras så pass att det blir kroniskt.

Själv hade jag oroat mig för mycket för att inte kolla. Men man är ju olika.
 
Dom hade visst kollat på dom när han var på tandsanering och sa att det var gammelvårtor och ofarliga.
Skrev till mamma nyss och frågade.
Får väl hålla koll så han inte får nån som blir besvärande.
 
Våran fick många såna sista två åren. Vi kollade upp det i början, men utan en mer genomgående undersökning kunde de inte säga så mycket så vi gick, precis som du, ut ifrån att de inte fick börja besvära honom. Tror jag var mer störd än honom faktiskt :D han brydde sig inte. Det hände att någon blödde, men mest var det som knoppar. Det kändes som fästingar, fast det var hans egen hud då. Det blev aldrig något mer av någon av dem.
 
Våran fick många såna sista två åren. Vi kollade upp det i början, men utan en mer genomgående undersökning kunde de inte säga så mycket så vi gick, precis som du, ut ifrån att de inte fick börja besvära honom. Tror jag var mer störd än honom faktiskt :D han brydde sig inte. Det hände att någon blödde, men mest var det som knoppar. Det kändes som fästingar, fast det var hans egen hud då. Det blev aldrig något mer av någon av dem.

Exakt så! Jag stör mig mest för att dom ser väldigt äckliga ut :o
Kommer inte utsätta honom för ännu en sövning så låter dom nog bara vara.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 524
Senast: tanten
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 021
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp