Gammeltiken för gammal? [långt]

malumbub

Trådstartare
Jag har lite problem med gammeltiken. :(
Hon löper nu, och det typ nästan rinner "konstant" på bakbenen på henne. Så här mkt har det inte kommit förr. Förra gången kom det också mkt, så egentligen är det här andra gången. Skillnaden denna gång är att även magen har börjat strejka rejält. När vi är ute får hon ingen ro åt att gå, utan vill in i buskarna hela tiden... Sen vad hon gör vet jag inte, men alla gångerna kan jag säkert säga att det inte kommer nåt. Ett psykiskt problem kanske?
Hennes bakdel har svullnat upp förut, nu är den större än "vanligt". :(
Här hemma har hon svårt att ta det lugnt när man kommer in från att varit ute. Kan det vara så att hon inte är klar? Det spelar liksom ingen roll hur länge man är ute med henne, hon har ändå svårt att göra som hon alltid gjort förr; gått en liten inspektionsrunda och sen lagt sig på bädden. Speciellt på kvällen är detta svårt... Jag blir ju själv stressad av att hon inte kan komma till ro! :crazy:
Innan hon löpte, och förra gången efter löpningen, så var hon en relativt pigg dam som är social, lugn och trevlig. Eftersom hon är så pass pigg har jag JÄTTESVÅRT att ens tänka på att ta bort henne, men självklart; måste jag det så gör jag ju det! :cry:
Då kommer jag till nästa fråga: ska jag köpa en ny hund "direkt" eller ska jag vänta med det? Jag har nämligen en annan hund som jag misstänker är beroende av gammeltikens sällskap. Hon har aldrig varit själv, så kanske får hon ångest/panik? Eller kommer hon att njuta? De blir ju mer eller mindre oroliga bara man går åt olika håll, på olika promenader eller att de på annat sätt skiljs åt...
Till saken kanske ska tilläggas att gammeltiken har pålagringar på höfterna, som gör att hon är ganska stel där. Hon äter smärtstillande/antiinflammatoriskt för detta...

Nu till mina frågor:
Vad ska jag göra? Kan medicinen ha något med besvären vid löpningen att göra? Eller har hon helt enkelt blivit för gammal?
Om jag måste ta bort henne - hur ska jag göra med min andra tik då? Ska jag prova att ha bara henne och sen ev köpa en till hund?
Är det nån som har några tips eller förslag elelr varit emd om nåt likande eller hört om nåt liknande?

Jag kommer att ringa veterinär, men jag behövde bara få "vädra tankarna", då de inte har öppet just nu...
 
Kolla med en veterinär om det kan vara livmoderinflammation.

Lycka till/Wera
 
Jag skulle prata med veterinären om medicinen, jag gissar på att det kan vara något med den. detta har aldrig hänt min gammeltik men hon hade en medicin mot ledbesvär en gång, som hon (ansåg jag då) bara blev tröttare av.
Är det så att hon verkligen inte kan leva utan den där medicinen? för i så fall skulle man kanske inte ta bort den... :crazy:sen hur du ska göra med den andra hunden.. prova i så fall ett tag o kolla hur hunden mår. annars köp en ny!
men men... nu måste jag bara tillägga att jag inte har någon erfarenhet av just detta, men det är vad jag tror...!
hoppas allt går bra! :)
(tänk positivt ;) )
 
Vi har haft diskussionen uppe förut, senast i samband med förra löpningen. Tror att de kollade på livmodern samtidigt som de röntgade höfterna, men hittade inget. Dock kanske läge att åka dit igen...? :confused: :crazy:
Hoppas det här löser sig!
 
Jag tycker mog inte att hon blev tröttare av medicinen, snarare tvärtom. Hon blev tröttare av att höfterna gjorde ont...
Veterinären har sagt att damen äter medicinen för att dämpa smärta och inflammation. Detta i sin tur leder till att pålagringarna på höfterna inte fortsätter växa. (I värsta fall har det hänt att höfterna växt ihop!!! :eek:) Så, som så jag upplever det, så måste hon äta medicinen. Och i och med tiden kommer jag att bli tvungen att öka dosen, och till slut har jag nått maxdos. Den dagen när den dosen inte hjälper, är det dags att ta bort hunden. Maxdosen är inte stor, men vi är inte där än. Hon är pigg och aktiv, men mår jättedåligt nu under löpningen. Det är det som oroar mig.
Magen har dock lugnat ner sig, och det verkar som att löpningen minskat också. Hon har blivit lite lugnare och har börjat slappna av lite nu - kanske tar det snart slut?

Jag ska ringa veterinären och höra vad de säger i alla fall!

Tack för era inlägg!
 
ja, i så fall tycker jag inte du ska ta bort medicinen, om den är mot pålagringarna.
du gör klokt i att ringa veterinären, men om hon "lugnat ner" sig nu så tror jag inte det är nåra problem längre, men ringa veterinären ska du självklart fortfarande göra!
lycka till! :banana:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej, vi har två tikar - mor och dotter. Jakthundar så vistas i hundgård dagtid och de bor hos min särbo så jag är bara där på...
Svar
5
· Visningar
1 081
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 049
Senast: movi
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp