Ganesco & Martini

Spirit

Trådstartare
Ganesco & Martini

Skall provrida ett dressyrsto som är efter dessa hingstar.

Hur är/blir deras avkommor.
Något man skall vara uppmärksam på som speciellt kan nedärvas. Dåliga saker, tex exteriört/psyke
Även bra saker....

Spirit
 
Re: Ganesco & Martini

Har ett Ganesco sto själv :love:. Suuupertrevlig i psyket och hur go som helst. Ganesco hästar sägs lätt bli lite havreheta, (stämmer mkt väl in på min) och har ofta toppiga kors, annars vet jag bara positiva saker om honom. (Fast havreheta och toppiga kors kan man ju leva med. ;) )
 
Re: Ganesco & Martini

Havreheta? hur?

Men jag skall spåna efter det toppiga korset, om stoet har det. Är det bra eller dåligt?

Jag har bara haft "billiga" hästar innan o letar nu efter en "rejäl" häst att utvecklas på som dessvärre kostar betydligt mer.

Jag vill veta mer om hingstarna eftersom jag eventuellt vill betäcka stoet om några år OM jag köper henne.
 
Re: Ganesco & Martini

Båda tillhör den "gamla" stammen. Välkända och avkommor efter de borde inte vara svårsålda eftersom den stora massan känner till de.

Ganesco har jag hört mycket gott om, framförallt att han lämnar hästar med bra psyke.
 
Re: Ganesco & Martini

Jag skulle gärna ha en Ganesco-MArtini märr ! Gammal hederlig svensk stam :)

Jag har själv en Ganesco valack. Snygg, bra gångarter ffa skritten. Otroligt snäll och trevlig. Han kan hanteras av en 4-åring. Generellt har jag mest hört gott om Gansesco, framför allt psyket, men också att de ofta är snygga exteriört.
 
Re: Ganesco & Martini

Havreheta, att de blir lite halvtokiga :smirk: om de får mycke havre. Mitt sto står på mer kornkross än havre. Hon blir lite explosiv :crazy: om hon får mer är 1 kg havre om dan. (Vissa säger att det bara är en myt att vissa hästar reagerar så på havre - :confused: )

De toppiga korsen är väl kanske inte alltid jättesnygga... kan vara svårt att få dom att se välmusklade ut (inte samma sak som att de inte ÄR välmusklade) (hoppas du fattar vad jag menar :crazy:)

Annars håller jag med de ovanstående med att det är en trevlig stam på stoet.
 
Re: Ganesco & Martini

aha...Min nuvarande häst kan inte iheller äta havre, blir som en kanonkula med stubin. Får bara kornkross. Tack för förklaringen & jag skall titta efter det toppiga korset om hon har ärvt det.

Tjejen som rider hästen till ägaren, fyrade av stammen lite stolt i telefonen o väntde sig en mycket positiv reaktion. Vilken från min sida var :confused: öööhh??
Martini har jag hört talas om innan. Jan brink red han väl innan bla.

Lade ut denna tråden mest för att få mer kött på benen om dessa hingstar, så man inte är helt tappad bakom ett hölass på fredag. Hoppas bara att stoet i sig själv är kanon.

:p :d :p :d :p :d :p :d :p :d :p
 
Re: Ganesco & Martini

har väl mest hört att ganesco avkommerna kan vara ganska tuffa i psyket,men när man väl bestämmer så finns de inga med ett bättre psyke om du förstår vad jag menar
 
Re: Ganesco & Martini

Kom på en bra sak, du kan ta mitt Bonaparte sto så kan jag ta denna :love: :love:

Jag letade med ljus och lykta efter ett Ganesco sto, men hittade inget, och föll för min Dite. Men jag hade kunnat ge vad som helst för ett Ganesco sto!!!

Har aldrig sett en Ganescohäst utan toppsyke, alla har varit urtrevliga och samarbetsvilliga. Dessutom är de flesta svarta med bläs :d

Martini har ju gett både Briar och Morelle (inte säker på stavning, men EM-häst i dressyr), så dressyrsteget måste ju finnas här nånstans...

KÖP KÖP KÖP!!

//E
 
Re: Ganesco & Martini

Briar är efter Magini inte Martini... däremot har ju Briar Ganesco som farmorsfar, så lite släkt är de ju ändå ;)
 
Re: Ganesco & Martini

Jag känner två ston e:Ganesco - Utrillo respektive e:Martini - Krevad.
Ganescostoet är utav "gammal modell", har det toppiga korset som andra skrivit om, och kan vara lite egensinnig, men hon är en mycket trevlig ridhäst och har tävlat lätt dressyr med goda resultat.
Martinistoet har jag själv aldrig ridit, men de som har gjort det säger att hon är väldigt framåt, på ett positivt sätt.
 
Re: Ganesco & Martini

ha ha ha.. Om jag inte faller för stoet, så skall jag säga till dig.
Troligtvis så faller jag pladask men pengarna skall hostas upp oxå. Samt jag måste få min nuvarande f.d travare såld först eftersom hon delvis skall finansiera det nya hästköpet.

Ps. Jag vet att stoet skall vara svart :d
Men några vita tecken vet jag inget om, än.....

Två dagar kvar....... :crazy:
 
Re: Ganesco & Martini

Har en helt underbar sonson till Martini i stallet. Med bra typ och bra gångarter.
 
Re: Ganesco & Martini

Martini har stått på våran ridskola.
En fin häst som var ganska trevlig.
 
Re: Ganesco & Martini

*nervis*
har bara hört gott om hingstarna, stora eldprovet imorgon kväll, kommer inte att kunna sova inatt.. :crazy:

Kommer att lägga in här så fort jag kan om hur det gick..
:cool:
 
Re: Ganesco & Martini

Hej!
Har en Martinihäst.Ett sto som endast är 156cm,men med mkt gång,hopp och humör.Har nog tyvärr inte blivit så bra behandlad tidigare i livet,då hon har svårt att lita på folk.Är en bättre hopphäst då hon tempramentsmässigt passar bättre för detta.Lik pappa med mkt vitt och rätt rejäl byggd.Hingsthals och lite lång i kroppen.Ska nog betäckas i vår.Funderar över hingst.Gillar denna häst skarpt och kommer aldrig att sälja henne.Kräver en delav kunniga ryttare ,men är en pärla med barn och nybörjare.En verklig favorit.
 
Re: Ganesco & Martini

Hej! :bump:
För ett år sedan skötte jag en valack efter Marini, han var stor men snällast i stallet! Det är en av dom trevligaste hästar jag mött någonsin! Lycka till.
Ps. Saknar honom
 
Re: Ganesco & Martini

Hejsan allihopa, nu har jag vaknat :D

Resultat från gårdagen är:

Exteriört:

Vacker högrest häst, något lågt ansatt hals, skönhetsfel på vänster bak på hasens framsida, en gammalt rivsår som läkt lite fult. Korset var något toppigt, men det fick jag förklarat att dressyrhästar som trampar under sig får det??

Haft en kotledsinflammation vänster fram för 2,5 år sedan, behandlat och utläkt.

Ridningen:

Ridinstruktören satt upp först o red hästen.
Visade hästen i öppna, sluta på digonalen. Volter, övergångar, ökningar, skrittpiruetter.

Allt såg väldigt trevligt ut, men tyvärr så måste man vara väldigt tydlig i hjälperna särskilt med händerna , ledande tygeltag tex. Sen behövdes ett dressyrspö.

Jag satt upp utan spö, gillar inte att använda dom, samt tycker spö är mest besvärligt att rida med.

Min upplevelse:

Mycket trevlig o snäll häst, finner sig i allt utan protest. Något jobbig att hålla på tygeln, måste verkligen pressa fram henne hela vägen till handen. Trevlig skritt men ett väldigt nickande på huvudet upp & ned och från sida till sida, fick stabilisera huvudet med tygeln.

Började nästan undra om hästen vart halt.

Härlig trav något stötig, svårt att sitta ned mjukt utan att stutsa rent för mycket. Vilket jag även såg att instruktören hade problem med.
Men hästen var i övrigt mycket lydig o lätt att manövrera.

Galoppen :love: :love: så underbaaaaar, bärig, vinnande och härlig. Ju mer man "red" henne i galoppen desto underbarare blev hon.

Det var en häst man verkligen måste rida för att hon inte skulle falla ur.

Skall provrida igen & jag vart väldigt välkommen. :D
Hästen var svart med en stjärn & två vita fötter. Stod nästan & sov vid ridpassets slut.

Enda riktiga minuset var att hon kunde vara en smula svårlastad. :( Men det är en träningssak..

Men nu skall jag till stallet o rida min egen lilla raket.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 717
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 658
Senast: Pilot
·
Avel Jag funderade på en sak häromdagen. Varför finns det inte någon typ av mentalbeskrivning för hästar? Det känns som att vi skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
612
Senast: Görel
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 199
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp