Gång/cykel/rid

exotic

Trådstartare
Vi har här en gång och cykelbana som även är godkänd för ryttare. Men den har mer el mindre blivit livsfarlig senaste åren pga av träningscyklister. De flesta av dem ringer inte på klockan el hojtar så andra uppmärksammar dem. Alla andra måste verkligen ha ögon i nacken och vara beredda på att kasta sig i dikena. Spelar ingen roll om man som gående håller sig till vänster. Hur kan detta lösas så alla kan samsas om den? Detta är en sträcka på flera mil och många cyklister bor inte efter sträckan, utan det är en trevlig sväng för många att träna på. Vad kan man göra åt det?
 
Träningscyklister borde inte få cykla på kombinerade cykel- och gångbanor. Att kombinera dem med ridvägar är rent vansinne! Det hade kunnat fungera men träningscyklisterna tar sällan hänsyn. Hade ryttare betett sig som de hade vi dundrat förbi gående i full galopp istället för att skritta förbi lugnt.
 
Träningscyklister borde inte få cykla på kombinerade cykel- och gångbanor. Att kombinera dem med ridvägar är rent vansinne! Det hade kunnat fungera men träningscyklisterna tar sällan hänsyn. Hade ryttare betett sig som de hade vi dundrat förbi gående i full galopp istället för att skritta förbi lugnt.
Så rätt du har. Har många gånger funderat över varför de får cykla så och inte på typ enbart banor som tex crossförare.
 
Jag tycker tyvärr att träningscyklister, i alla fall de som tränar i större grupper, är väldigt svåra att förhålla sig till oavsett de befinner sig på cykelbanor eller bilvägar. Som du skriver så blir det ju väldigt lätt konflikter med övriga gång- och cykeltrafikanter samt med hästekipage på gemensamma gång- och cykelbanor. Och där tycker jag faktiskt att det ligger på cyklisterna att visa hänsyn. Det är liksom inte rimligt att fara fram i 30-40 km/h bland hästar, cyklande barn, familjer med hund och vad det nu kan vara. Vad jag minns är det dessutom lagkrav på att cyklar skall vara utrustade med ringklocka eller motsvarande och det är ju högst lämpligt att den också används!!! Dock jättesvårt att som t.ex. ryttare få till någon förändring av detta - cyklisterna tycker ju att de är ute och tränar och behöver hålla ett visst tempo osv. så förståelsen därifrån brukar inte vara jättestor.

En lösning kan ju givetvis vara att cyklisterna håller sig på bilvägarna istället. Där är lättare att hålla hög hastighet, men givetvis också mer riskfyllt för dem. Tycker själv att det är läskigt att köra om större cyklistklungor på vägar "ute på landet" med kanske skymd sikt och liten eller obefintlig vägren. Så förstår att det är aningen svårt för dem att hitta nånstans där de kan träna säkert!
 
Jag tycker att om träningsscyklister ska sa,sas med någon annan än bilarna är bilvägarna så får de sänka hastigheten när de ska passera någon. Även om vi tänker bort ryttare så är det inte roligt att komma gående (kanske med hund eller litet barn) på en gångväg och så susar det förbi träningscyklister i full fart någon decimenter ifrån en. Nä, ner till hyfsat låg hastighet. Precis som de flesta ryttare gör (jag inkluderat) när jag möter någon på min ridtur. Trist när man får möta på bästa galoppsträckan men jag skrittar ändå lugnt och stilla förbi så att ingen ska känna sig orolig. Jag går åt sidan om det är trångt och gör mitt bästa för att ingen ska behöva passera mig och hästen närmre än vad som är nödvändigt.

Träningscyklister susar förbi i full fart oavsett... även om de cyklar på en ridväg där de inte får vara.
 
Vänja hästarna tror jag är det enklaste :)

Alltså, jag vill inte att en träningscyklist susar förbi i hög fart (på samma cykel- och gångbana) när jag är ute och går med hunden, mitt lilla barn cyklar med mig eller jag går själv i lugn och ro. De cyklar väldigt fort och det är obehagligt för de låter ingenting utan dyker helt plötsligt upp nära en jättesnabbt!
 
Det känns ju inte som att det är speciellt säkert för de heller, för de kan ju bli nersparkade av en skrämd häst när de svischar förbi. Dessutom saktar de aldrig ner där det förekommer bilöverfarter.

Jag stod tidigare med mina hästar i ett stall där en populär väg för träningscyklister gick förbi. Ofta cyklade de upp i baken på hästen utan att ge ett ljud ifrån sig, vissa försökte cykla slalom mellan hästarna när vi red längst vägkanten, de verkade sakna vett helt. Jag brukade fråga de som betedde sig illa om de inte förstod vilken farlig situation de skapade för främst dom själva, få svarade, men de som gjorde det hade sällan kunnat föreställa sig annat än att hästen som gick lugnt och såg snäll ut skulle kunna göra något utfall. De kunde inte föreställa sig att de äventyrade sin egen säkerhet. Jag var alltid mycket vänlig och tackade alltid alla cyklister som betedde sig vettigt mot hästarna och det var trevligt att kunna föra dialog.
 
Träningscyklister borde inte få cykla på kombinerade cykel- och gångbanor. Att kombinera dem med ridvägar är rent vansinne! Det hade kunnat fungera men träningscyklisterna tar sällan hänsyn. Hade ryttare betett sig som de hade vi dundrat förbi gående i full galopp istället för att skritta förbi lugnt.
Det får mig osökt att tänka på en gång när min styvfar träningscyklade, han cyklade på vägen på en 50 sträcka och polisen stoppade honom, då han hade cyklat för fort (blev inga böter vill jag minnas, då han inte riktigt hade koll på sin egen hastighet är ju ett x antal år sedan nu och är preskriberat). Polisen tyckte att han skulle cykla på cykelbanan istället, varpå styvfar hade undrat om det verkligen var lämpligt med tanke på de höga hastigheter de kommer upp i. Nä det höll polisen med om, så han fick fortsätta sin färd på vägen.

Samtidigt kan jag tycka att det är dålig stil att inte visa hänsyn och ibland har man god lust att göra som vägarbetarna när bilar kör förbi i hög fart att "råka tappa en spade framför deras bil". Tycker det är trist att allt för lite hänsyn visas numera oavsett om det rör sig om trafikat eller oskyddad trafikant. Vilket jag tycker är en riktigt tråkig utveckling. :(
 
Vi har här en gång och cykelbana som även är godkänd för ryttare. Men den har mer el mindre blivit livsfarlig senaste åren pga av träningscyklister. De flesta av dem ringer inte på klockan el hojtar så andra uppmärksammar dem. Alla andra måste verkligen ha ögon i nacken och vara beredda på att kasta sig i dikena. Spelar ingen roll om man som gående håller sig till vänster. Hur kan detta lösas så alla kan samsas om den? Detta är en sträcka på flera mil och många cyklister bor inte efter sträckan, utan det är en trevlig sväng för många att träna på. Vad kan man göra åt det?
Går det inte att dela upp vägbanan? Här där jag bor är det många kombinerade cykel- och gångvägar men då är det ändå markerat med en vit linje och en cykel var cyklarna får åka och var övriga ska gå. Då spelar det ingen roll om cyklisterna har hög fart eller ej eftersom man ser tydligt var man som gångtrafikant inte ska gå. Men jag vet inte hur vägen ser ut och om det är möjligt.
Just träningscyklister tycker jag överlag ska hålla sig i kanten av vägen istället men absolut inte cykla i bredd/klungor och störa biltrafiken.
 
Går det inte att dela upp vägbanan? Här där jag bor är det många kombinerade cykel- och gångvägar men då är det ändå markerat med en vit linje och en cykel var cyklarna får åka och var övriga ska gå. Då spelar det ingen roll om cyklisterna har hög fart eller ej eftersom man ser tydligt var man som gångtrafikant inte ska gå. Men jag vet inte hur vägen ser ut och om det är möjligt.
Just träningscyklister tycker jag överlag ska hålla sig i kanten av vägen istället men absolut inte cykla i bredd/klungor och störa biltrafiken.
Tyvärr är det ingen linjemarkering på den.
 
Vi har här en gång och cykelbana som även är godkänd för ryttare. Men den har mer el mindre blivit livsfarlig senaste åren pga av träningscyklister. De flesta av dem ringer inte på klockan el hojtar så andra uppmärksammar dem. Alla andra måste verkligen ha ögon i nacken och vara beredda på att kasta sig i dikena. Spelar ingen roll om man som gående håller sig till vänster. Hur kan detta lösas så alla kan samsas om den? Detta är en sträcka på flera mil och många cyklister bor inte efter sträckan, utan det är en trevlig sväng för många att träna på. Vad kan man göra åt det?
Jag har löst det så på vår cykelbana att jag går i mitten och tar upp hela banan. De måste då göra sig hörda för att jag skall flytta på mig. Ibland är det ngn som blir sur och muttrar men som @Roheryn skrev så är det lag på att det skall finnas en ringklocka på cykeln. Det kan ju inte vara för mycket begärt att den som cyklar skall titta rakt fram och ha lite framförhållning.

Hellre en sur cyklist än att jag åker av hästen.
 
Träningscyklister brukar ju aldrig vilja cykla på gång/cykelbana överhuvudtaget pga alla som går och cyklar långsamt. Finns det ingen vanlig väg jämte?
 
Jag är livrädd för träningscyklister, både som ryttare/kusk och bilförare. De har ingen självbevarelsedrift öht är min erfarenhet. De cyklar i klunga, ockuperar hela körbanan och bryr sig inte om att släppa förbi bilköer. De susar förbi hästekipage utan att göra sig hörda. Jag fattar inte hur de tänker...

Gud vad glad jag är att Vätternrundan ställdes in i år. Trevligt med trafiksäkerhet för en gångs skull!
 
Jag har löst det så på vår cykelbana att jag går i mitten och tar upp hela banan. De måste då göra sig hörda för att jag skall flytta på mig. Ibland är det ngn som blir sur och muttrar men som @Roheryn skrev så är det lag på att det skall finnas en ringklocka på cykeln. Det kan ju inte vara för mycket begärt att den som cyklar skall titta rakt fram och ha lite framförhållning.

Hellre en sur cyklist än att jag åker av hästen.

Jag använder mig av samma princip när jag rider på smala grusvägar, håller mig mitt i vägen tills jag ser att bilen saktar ner. Funkar nästan alltid och mötet blir mycket säkrare.
 
Träningscyklister brukar ju aldrig vilja cykla på gång/cykelbana överhuvudtaget pga alla som går och cyklar långsamt. Finns det ingen vanlig väg jämte?
Nja den går inte direkt brevid, dessutom har det hänt några dödsolyckor där med träningscyklister.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 772
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
426
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 800
Senast: wtf
·
N
Distans För en tid sedan ställde jag och mitt arabsto upp i en distansritt, T50. Har några funderingar sedan dess då vi blev uteslutna pga att...
Svar
11
· Visningar
2 285
Senast: Nero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp