gångarterna, viktiga?

N

Nelson

hästen gör alla rörelser m.m.
men hur långt kommer man med en häst som har gång 8-7-8 (det var nästan en 9 på skritten)
bara undrar vad som krävs för en bra dressyr häst..
vad har grandpri hästarna?? :bump:

kramisar
 
Jag tycker 8-7-8 är ganska bra siffror. Om det är någon gångart som ska vara lite sämre så är det traven för den kan man genom bra ridning utveckla till det bättre. Man kan naturligtvis även utveckla skritt & galopp men det är "lättast" att påverka traven. Det är inte alltid bra att ha en 10:a på gången för det kan vara svårt att rida ihop. En häst med jättestort övertramp i skritten kan lätt få passgång när man ska samla den pga. hästen inte får "plats" med bakbenen när den ska trampa in under sig. En 10-mässig trav kan vara svår att sitta på och en 10-mässig galopp kan vara för "storsprungen".
Tycker inte att man ska hänga upp sig så mycket på siffrorna.
Enligt min mening kan du komma långt med en häst som har 8-7-8 genom rätt ridning.
:banana:
 
Green river xx har ju jättefina gångarter... 10-10-9 tror jag han har... men så går det ju bra för honom också... :p
 
Svårklassryttarna säger att 8-mässiga gångarter är lagom och räcker till toppen. Huvudsaken är att gångarterna är ridbara, elastiska och har ett brett register.

Ingen ryttare med erfarenhet vill ha en häst med 10:or då det ofta blir väldigt svårridet.

Hästar med 10:or är något man avlar på för att få in lite starka gångartsgener.
 
Jag säger såhär, hellre än häst med bra psyke och halvbra gångarter än en häst med dåligt psyke med supergångarter.

Hästen föds med sin gång men vi som ryttare kan påverka den mycket mer än vi tror.
 

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 125
Senast: Jerseyite
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 738
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 667
Senast: Sassy
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 619
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp