Bukefalos 28 år!

Gångartsfråga?

Heulwen

Trådstartare
I tex ett LC: dressyrprogram står det arbetstrav respektive arbetsgalopp som några moment. Men vad menas med det? Vad är det för skillnad på vanlig galopp och arbetsgalopp och likadant med traven? :confused:
 
samlad galopp
arbetsgalopp
mellangalopp
ökad galopp

Likadant i trav

finns inget som heter vanlig galopp , det du refererar till är förmodligen arbetsgalopp.
samlad galopp och samlad trav kommer väl först i dom svåraste LA programmen
 
Ok, då tror jag att jag förstår. Har nog fått en del om bakfoten. Så arbetstrav och arbetsgalopp är alltså en galopp/trav i normal takt?

Kan du beskriva hur resten av det du räknade upp ska se ut/utföras utav hästen?

(Jag har bara ridit ett halvår på ridskola ifall någon undrar varför mina frågor kan te sig okunniga)
 
Arbetstrav och arbetsgalopp är helt 'enkelt' det tempo som hästen arbetar bäst i. Mer samling är jobbigt, mer längning är jobbigt. Jobbigt för hästen alltå, om man kräver att den ska gå i balans och bära sig själv.
 
Nu skriver jag bara som en "förtydling" av vad samlad, mellan och ökad galopp är. I samlad galopp så minska steglängden och hästen bär mer vikt på bakbenen. I mellangalopp så ökar steglängden och i ökadgalopp ökar steglängden ännu mer. På en riktigt välskolad häst så ska det alltså inte gå fortare utan det ska vara samma fart men steglängden ska förändras. Hästen ska fortfarande vara i balans och på tygeln även i längningarna (och samlingen). Så i längningen får det inte bli att man haffsar iväg i någon "slänggalopp". Hoppas att du förstår mer nu! :D
 
Nu blev det lite fel. Mellan- och ökade gångarter ska visst gå fortare. MEN fartökningen ska enbart bero på att hästen tar längre steg inte på att den sätter ner benen oftare.

Det ska alltså vara en TEMPO-ökning (antal meter per sekund), men TAKTEN (antal steg per sekund) får inte ändras.
 
Ja, jag är inte så bra på att förklara. Jag menar bara att steglängden inte ska vara densamma och farten ökas utan steglängden ska öka. Precis som du skrev men jag är inte så bra på skillnaden mellan takt och tempo och ville inte krångla till det hela.
 
Jo, jag förstod att du menade rätt, men som du skrev kunde det missuppfattas, så jag ville förtydliga.
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 080
Senast: Bison
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 298
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 335
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp