Gångartshingstar till detta sto?

Krisse

Trådstartare
Ja snart drar avelssäsongen igång igen och jag behöver lite input till hingstval av detta sto ifall inte vårt förstahandsval blir godkänd vid årets bruksprov.

Stoet ifråga är SWB e Bayron- Chirlon-Torbolt. f. -01, ca 170 cm hög.

http://www.blup.se/sv-SE/horses/135723-gladys-night-c-swb

Fördelar: Hon är av bra sporthästtyp, långbent och lagom lång rygg, bra halsansättning, relativt korrekt benställ.
Hon har ett gudomligt temperament, genomsnäll i alla lägen, gör aldrig något väsen av sig och hetsar sällan upp sig, följer med en som en hund koppel och känns trots sin storlek aldrig stor.
Tre bra grundgångarter med ett plus för skritten.

Nackdelar: Skadad som treåring, T märkt och därför aldrig blivit riden ordentligt.
Galoppen är hennes sämsta gångart

Avkommor: Hon har fått tre hingstföl, e Rubinrot (-06), Topaasch(-07) och Roosevelt (-09). I år är hon återigen dräktig med Roosevelt. Tyvärr fick Rubinroten avlivas som åring men jag har hört från oberoende källor att han var riktigt snygg! Rooseveltungen är den första avkomman hos oss, han fick 6x8=48p. på fölmönstring, deltog i Riksföl i Flyinge med god kritik men visade dock inte sina gångarter pga tillväxt. Rent subjektivt skulle jag säga att traven är hans bästa gångart. Hon har alltså fungerat bra med R blodet.

Länk till bild på stoet taget 2008:
http://i49.photobucket.com/albums/f299/Krisse1980/Gladys Night C/Gladysaug08.jpg

Bilder & videos på stoet och avkomman f. -09

http://s49.photobucket.com/albums/f299/Krisse1980/Remington/

Kriterier för hingsten:
*En hingst som inte är alltför stor eller nedärver stort.
*God ridbarhet
*Bra och jämna gångarter
*Bra temperament

Alla förslag mottages tacksamt! Motivera gärna;) Sedan kommer jag sålla på ”mitt vis”:banana:

/Krisse
 
Sv: Gångartshingstar till detta sto?

Nu säger jag bara det första som slog mig ;)

Blue Horse Rush Hour, Sansisco & Florencio

bara en tanke ;)
 
Sv: Gångartshingstar till detta sto?

Florencio gillar jag skarpt! Han är absolut en ypperlig kandidat;)

Sansisco går bort pga Sandro Hit blod.

Blue Hors Rush Hour har en intressant stam! Har tyvärr annars inte värst "koll" på honom. Jag är dock rädd att han blir för stor eftersom ahn är 170 cm hög. Någon som har koll på storlek när det gäller hans avkommor?

/Krisse
 
Sv: Gångartshingstar till detta sto?

Gör det! Då kanske ni får en lika fin tjej som jag har turen att ha i mitt stall. Hon är helt underbar på alla sätt. Väldigt trevlig modell 167cm hög, med bra halsansättning, vinklar och korrekt i benställning. Sedan har hon ett toppentemperament men med ganska mycket nerv vilket jag vill ha då hon ska bli en tävlingsindivid. Hon rör sig riktigt bra i samtliga gångarter men stort vilket har tagit tid att växa i. Fortfarande saknas det mycket styrka men det är en häst som jag verkligen tror på i framtiden. Så hade jag haft ett sto som var lite högre (mitt andra sto är bara 160cm) så hade jag utan tvekan valt Florencio I. Det är inte för inte han står högst upp på blup.en! :laugh:
En annan supertrevlig avkomma efter honom är ju Luxus som finns här på Buke och ska visas på bruksprovet nu.

Här är min tjej från när hon var fyra (hon är född -05):
Lgenheten24-25april09047.jpg
 
Sv: Gångartshingstar till detta sto?

Gör det! Då kanske ni får en lika fin tjej som jag har turen att ha i mitt stall. Hon är helt underbar på alla sätt. Väldigt trevlig modell 167cm hög, med bra halsansättning, vinklar och korrekt i benställning. Sedan har hon ett toppentemperament men med ganska mycket nerv vilket jag vill ha då hon ska bli en tävlingsindivid. Hon rör sig riktigt bra i samtliga gångarter men stort vilket har tagit tid att växa i. Fortfarande saknas det mycket styrka men det är en häst som jag verkligen tror på i framtiden. Så hade jag haft ett sto som var lite högre (mitt andra sto är bara 160cm) så hade jag utan tvekan valt Florencio I. Det är inte för inte han står högst upp på blup.en! :laugh:
En annan supertrevlig avkomma efter honom är ju Luxus som finns här på Buke och ska visas på bruksprovet nu.

Här är min tjej från när hon var fyra (hon är född -05):
Lgenheten24-25april09047.jpg


Gör tummen upp för din totto. Riktigt snygg måste jag säga.
Direkt jag såg bilden sa ja för mig själv...en sån det är en Emma häst ;)
 
Sv: Gångartshingstar till detta sto?

Florencio gillar jag skarpt! Han är absolut en ypperlig kandidat;)

Sansisco går bort pga Sandro Hit blod.

Blue Hors Rush Hour har en intressant stam! Har tyvärr annars inte värst "koll" på honom. Jag är dock rädd att han blir för stor eftersom ahn är 170 cm hög. Någon som har koll på storlek när det gäller hans avkommor?

/Krisse


Sansisco kan ju vara en kanon kandidat. Förstår inte varför folk är rädda för Sandro Hit blod. Har själv en Sandakan iofs 2åring med ypperligt beteende o mentaliet för övrigt.

Var på Patrik Kittel clinic & såg Birigtta Kjellin på en Sandro Hit avkomma.
Har aldrig sett en 5åring som har sån lättja för samling....och kom in för nästan fullsatt läktare o var som en ''gammal tävlinghäst som vart med länge''
sett en hel del med det blodet o dom e kanoners. inte alls som alla tror.:)
 
Sv: Gångartshingstar till detta sto?

Nästa år kan det nog bli Florencio i alla fall:angel: Till min "lilla röda" -08!:love:
Funderar du på att betäcka din fuxtjej igen eller? ;)
 
Sv: Gångartshingstar till detta sto?

Jättefin häst! Du har ingen film va?:idea: Trots att hennes gångarter kanske kommer att utvecklas mycket mer ju äldre hon blir så är det juh alltid intressant att se rörelsemönstret;)

Florencio:love: är absolut högintressant till vårt sto som tråden handlar om! I slutändan blir det nog en fråga om hur mycket vi vågar satsa i år. Måste få sålt -09'an först t ex;)
 
Sv: Gångartshingstar till detta sto?

Sansisco kan ju vara en kanon kandidat. Förstår inte varför folk är rädda för Sandro Hit blod. Har själv en Sandakan iofs 2åring med ypperligt beteende o mentaliet för övrigt.

Var på Patrik Kittel clinic & såg Birigtta Kjellin på en Sandro Hit avkomma.
Har aldrig sett en 5åring som har sån lättja för samling....och kom in för nästan fullsatt läktare o var som en ''gammal tävlinghäst som vart med länge''
sett en hel del med det blodet o dom e kanoners. inte alls som alla tror.:)

Min magkänsla angående Sandro Hit säger "Nej". Trots detta kan jag tycka att det finns fina och trevliga individer e Sandro Hit. Men när man gör ett hingstval till sitt sto, räcker inte det för mig - det måste kännas rätt hela vägen och det gör det inte med Sandro Hit! Andra får gärna prova och jag kommer inte kritisera dem;)
 
Sv: Gångartshingstar till detta sto?

Jag tror också mkt på Florencio men vill också slå ett slag för De Noir.
Jag är ju väldigt nöjd med min 2-åriga hingst efter honom ue Master-Herkules.
Både snygg och mkt trevlig i sitt temprament!:love:

Betesslp-1.jpg
 
Sv: Gångartshingstar till detta sto?

Jo tanken finns att betäcka igen... Hade gärna gjort om kombinationen med Bocelli, det blev ju helt ok ;) men samtidigt är det roligt med någon annan med. S-blodet håller jag mej också ifrån, pga av egen erfarenhet av avkommor o vad jag hört och läst. Med en tjej som min krävs bra temperament av hingsten, det kan jag inte ge avkall på. Och S-blodet är inte hingstar som lockar mej i övrigt heller.
Däremot Florencio! Har sett flera fina avkommor av honom hos vänner, de är verkligen kanon :love:
Drömmen hade ju varit Totilas men risken finns väl att det skulle komma ut en ohanterbar huggorm :D
 
Sv: Gångartshingstar till detta sto?

Jag tror också mkt på Florencio men vill också slå ett slag för De Noir.
Jag är ju väldigt nöjd med min 2-åriga hingst efter honom ue Master-Herkules.
Både snygg och mkt trevlig i sitt temprament!:love:

Betesslp-1.jpg

Den ser ju fin ut! De Noir får jag oxå ta och kolla upp lite bättre då;) Gillar ju D-blodet:love: och så länge hingsten inte ger alltför stora avkommor kan det absolut vara en kandidat!

Kan väl tillägga att stoet ifråga HAR ett underbart temperament - men eftersom jag är hobbyavlare måste jag ändå ta med temperamentet som en faktor jag inte ger avkall på.
 
Sv: Gångartshingstar till detta sto?

Ja - Totilas tänker jag oxå vänta lite med;) Är oxå lite rädd angående temperamentet samt att jag vill ha svart på vitt att han nedärver sina fantastiska gångarter och samlingsförmåga innan jag ens tänker tanken att prova!

Vi är ju förtjusat i R - blodet:p kanske det kan va nåt till din röda? Känt för att ge bra temperament och jag är beredd att hålla med!
 
Sv: Gångartshingstar till detta sto?

De Noir har ju en angloarab till morfar och jag upplever att han typar sina avkommor till att bli av något lättare typ. Storleksmässigt så har han tydligen gett en del smått men det verkar som att han helt enkelt inte påverkar storleken så väldigt mkt.
Vinklar och ben är helt korrekta på de avkommor jag sett.
Och så ger han vackra ansikten!

bstabilden.jpg
 
Sv: Gångartshingstar till detta sto?

Off Topic: Med tanke på hur mörka, nästan svarta, era avkommor e Florencio I och De Noir är...pluppar väl vårt sto ur sig en fuxavkomma trots att hon själv är mörkbrun:angel: Inte för att färgen spelar någon roll men här har vi hittills bara lyckats få fuxavkommor trots att både stona och hingstarna varit bruna allihopa!:rofl:
 
Sv: Gångartshingstar till detta sto?

*kapar en liten den av tråden*

Lite nyfiken som jag är på De Noir funderar jag över hur det blivit med Ditt Mastersto? På bilderna ser han superfin ut och absolut som något jag skulle kunna tänka mig..:)
Det jag känner mig lite tveksam inför - för här gäller det också planering till ett Master-Napoleonsto - är att av filmerna jag sett på De Noir ser det ut som han har lite grann av samma typ av långsamma rörelser som man också kan se hos Master...hur har den kombinationen blivit vad gäller rapphet/snärtighet i bakbenen?

Mitt Masterso lämnar stort och är väldigt säker i sin gångartsnedärvning men även om hon är rätt bra i typ för att vara ett Mastersto önskar jag mig lite bättre halsansättning (lite mindre bred i ansättningen). Hon har hittills fått tre avkommor hos oss - e. Don Primero, Figaro R respektive Florencio. Alla tre rör sig riktigt riktigt bra men valacken e. Figaro R är bäst ihopsatt.
 
Sv: Gångartshingstar till detta sto?

Masterstoet var bara lånat så henne har jag tyvärr inte tillgång till längre (annars hade jag gärna gjort mig en till av samma kombination, dock helst sto denna gång!;))

När det gäller gången så måste jag säga att bakbenen är absolut bäst på Ceasar. Aktiva med bra tramp. Han fick mkt beröm just för bakbenen av körkusken som körde in honom.

Han skrittar och galopperar riktigt bra (ska strax få hem en löshoppningsfilm på honom) och är (i mitt tycke) väldigt lätt, taktmässig och lite oljig i gången.
Du hör knappt hans hovnedslag på mjukt underlag.

Men traven ar tagit längre tid (super som nykläckt, sedan sämre), bakbenen är bra men jag vill få mer framben.
Jag har dock sett att de finns där han har sprungit på lite extra och plötsligt satt sig och då flyter han fram över banan.
När han väl växer ikapp sin bakdel hoppas jag att frambenen kommer mer automatiskt.

Jag tyckte också att De Noir såg lite långsam ut bak men på sista filmen de la ut såg jag en stor förbättring. Vad jag har förstått på danska sidor är att han har ett så kraftig påskjut bak att han måste ha muskler nog att fånga upp rörelsen för att verkligen få den under sig och bli kvick.

Vissa hästar rör sig ju bättre utan ryttare än med men jag tror nog att De Noir (och kanske hans avkommor) hellre kommer att excellera under ryttare där de kan fånga upp trampet.

Har du sett Duchesse Petit? http://www.stald-petit.dk/2691244
Annars är hon väl värd ses.

När det gäller typ så har Masterstoet jag använde en visserligen lång men väldigt rak hals. Jag hade velat haft en bättre böj för att den inte skulle se "strak" ut. Den är också något brett ansatt.

Ceasars hals är lång, bättre välvd än sin mors och rätt väl ansatt (hade dock önskat lite mer hingstnacke men han har varit rätt svag i sin könskaraktär och ska kastreras i slutet av månaden så det är nog kört).

Jag vet ju om att du har kvalitetsston och skulle definitivt själv som köpare ha varit intresserad av en sådan här kombination. Vi fick dräktigt första skicket på ett maidensto.

*kapar en liten den av tråden*

Lite nyfiken som jag är på De Noir funderar jag över hur det blivit med Ditt Mastersto? På bilderna ser han superfin ut och absolut som något jag skulle kunna tänka mig..:)
Det jag känner mig lite tveksam inför - för här gäller det också planering till ett Master-Napoleonsto - är att av filmerna jag sett på De Noir ser det ut som han har lite grann av samma typ av långsamma rörelser som man också kan se hos Master...hur har den kombinationen blivit vad gäller rapphet/snärtighet i bakbenen?

Mitt Masterso lämnar stort och är väldigt säker i sin gångartsnedärvning men även om hon är rätt bra i typ för att vara ett Mastersto önskar jag mig lite bättre halsansättning (lite mindre bred i ansättningen). Hon har hittills fått tre avkommor hos oss - e. Don Primero, Figaro R respektive Florencio. Alla tre rör sig riktigt riktigt bra men valacken e. Figaro R är bäst ihopsatt.
 
Sv: Gångartshingstar till detta sto?

Jättestort tack för utförligt svar!! Det hjälper mig mycket..
Jag skall verkligen titta vidare på De Noir och hans avkommor för någonting gör att jag tror att det skulle kunna bli riktigt bra med vårt Mastersto.

Beträffande traven på Din tror jag inte Du behöver oroa Dig för att den inte skulle finnas där. Jag tycker att det brukar vara så att har man en gång sett den så finns den där och det är bara att vänta på att den kommer tillbaka.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag leker med tanken att betäcka mitt Kwpn tp- sto i sommar. Vi tränar på MSV nivå i dressyr, och min B-tränare tycker att hon är...
Svar
6
· Visningar
2 026
Senast: Chamsin
·
Hästmänniskan Jag håller på att gå under totalt. Jag har ett fantastiskt fint islandssto f -09 som jag köpte när hon var 2 mån gammal. Hon är helt...
2
Svar
21
· Visningar
2 484
Senast: elfi
·
Avel Vad har ni duktiga avelsmänniskor för tips på hingst till det här stoet http://www.blup.se/sv-SE/horses/84290-idella-42-swb ? Hon är...
Svar
16
· Visningar
2 930
Senast: Agrimonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp