Gångartshingstar

A

Agraff

I senaste numret av Ridsport stod det ju om avelshingstarnas prestationer i tre-årstesterna. När det gäller gångartshingstarna så rörde det sig om flera grupper för de olika blodslinjerna. Jag undrar vad ni tycker om Weltmeyer-blodet som finns bakom hingstar som Warsteiner, Weltman mfl i jämförelse med det "gamla" svenska blodet Napoleon, Gaspari mfl? Skillnader? Varför vill man inom halvblodsaveln få in detta tyska blod? Vad är det som dessa gamal svenska hingstar är sämre på? Eller vill man bara öka aveln för att minska inavelsfrekvensen? Jag är helt okunnig om detta, så ser fram emot intressant svar!
 
Det är väl mkt typen man vill förändra , att få bort dom lågställda, men många har inte fattat att stoet måste vara av bättre typ oxå.
Det är oxå svårt att avla på hingstar som inte ens lever längre ;)
 
Ja, men vad är det för "fel" på de lågställda svenska linjerna egentligen?
 
Felet är att dom är byggda i nerförsbacke och att ridbarheten är för dålig, dom har för stor gång som är omöjlig att samla osv osv...
 
När det gäller tyska hingstar generellt så är det så att man i Tyskland i årtionden har avlat på prestation och ridbarhet. I Sverige har man avlat på exteriör ("=snyggt fodral men ingen hemma" :D). Så en av anledningen till att man vill ha in tyskt är bla. ridbarheten/samarbetsviljan/prestationsförmågan (gäller både hopp och dressyrhingstarna). Tyskarna har alltid legat långt före oss på dessa områden.

Betr. rörelserna så har tyska hingstar haft mycket bättre rörelser än våra svenska. Rörelser som är vägvinnande och med stor bogfrihet - hästar som "tar för sig" och inte bara "sprätter". Ute i europa såg man faktiskt ned på våra svenska hingstars rörelser (och skrattade bakom ryggen på oss) samtidigt som det var dessa som premierades i Sverige. Nu har man dock insett att dessa rörelser inte är de mest eftersträvansvärda.

Sedan som någon skriver så är också de tyska byggda i uppförsbacke - inte i nedförsbacke som de svenska. Vissa av de gamla svenska kunde man ha använt som plogar - så framtunga var de.

Det heter så flott på större tävlingar nu för tiden att "våra svenska hästar".... (ditten och datten) - Visst är de födda i Sverige men vad har de för föräldrar??? Just precis - TYSKT!

(Kanske har jag varit hemsk nu - men det är ju faktiskt sant!)
 
Nu kanske ni generaliserar Tyska hästar lite väl mycket det finns ju inom en del avelsförbund forfarande hästar som sprätter med höga knärörelser fram och släpar bakbenen efter sig samt har taxben fram. Man pratar om den omoderna lågställda svenska halvblodshästen och de som yttrar det har nog inte varit och sett de tyska "moderna" avelsdjuren. Visst finns det otroligt bra hästar i Tyskland men glöm inte att det finns att önska även där
 
Visst är inte allt "guld" där heller. De avelsförbund jag främst tänker på är hannoveranerförbundet och holsteinerförbundet. Dessa är ju 2 av de främsta i världen. Sen inte sagt för det att ALLA hästarna är enastående, men i det stora hela så är de bra mycket bättre än de flesta andra! De har haft en helt annan inriktining på sin avel. Kanske har de ibland haft överseende med endel exteriöra "skavanker" men i gengäld fått fram individer som har kapacitet för det man vill ha dem till (och inte bara snygga, korrekta "idioter")!
 
Hm, intressant diskussion det här! Då är min fråga: Om man tänker på de spanska / portugisiska hästarna, så verkar de vara väldigt ridbara, i form av bra halsansättning och bärighet på bakdelen. Varför korsar man inte in dessa i hbl-aveln? Fördomar? Passar de inte?
 
Det finns det faktiskt en del som gör , men avelsförbundet godkänner inte dessa stammar och därför blir dom inte renrasiga (dvs gröna papper).

Sedan är dom för tunga och kraftiga , vi behöver förädla i våran avel inte få fram hästar som är ännu grövre.
 
Det går alltid "mode" i vad det är för typ av hästar man vill ha i aveln... Tidigare har man velat ha de grövre hästarna och Svenska hästar har varit väldigt populära och man myntade bland annat uttrycket "Schwedengang" eftersom den typ av gångarter var mycket populära (framf. traven)

Vi behöver väl inte heller förälda våran häst -om vi inte vill det! För det är viljan det handlar om. Vad vi vill ha just nu dvs. ädelt, halvbloden blir allt mer lika fullbloden då de får allt mer fullblod i sin stam. Och man vill inte ha "gamla" linjer pga att de är just gamla och typen stämmer inte med modet just nu.

Svaret på din fråga bör alltså vara: pga modet. (enligt mig, OBS!)
 
Det är väl inte riktigt sant, vi vill ju ha ridbara hästar och inte hästar med stor Schwedengang, den traven går ju inte ens att förändra utan den traven är bara stor och framåt trav. Det går ju inte ens att samla en sådan trav.

Ridbarheten på dom hästarna var ju = noll och krävde en stor stark karl för att rida.

En sådan häst var ju bara mode i Sverige och inte så mkt utomlands och dom som var framgångsrika i det svenska dressyr /hopplaget för 15 år sedan red ju oftast på utländska hästar medans uppfödarna klagade på att dom inte fick sålt sina lågställda , tunga i nerförsbacke hästar.

Så det ligger lite mer än mode bakom vändningen i aveln, nämligen ridbarhet och prestation.
 
Ni glömmer användning!

Det är inte mode utan historia som styr hur hästarna ser ut idag, eller önskas se ut.
Det är vad hästarna ska användas till som styrt avelsinriktningen. Från jord- och skogsbruk till remonter för armén. När armén slutade med hästar blev det en enorm nedgång tills överklassens hobbyridning började bli populärt hos gemene man. Uppfödarna ville länge hålla kvar vid det gamla idealet men insåg snart att de måste avla det ryttarna vill ha (vilket i Sverige skett så sent som de senaste 10-15 åren). Och ryttarna är i dag till största delen inte särskilt starka, nätta kvinnor som inte rår på en stridsvagn utan ridbarhet. Det är ryttarna som vill ha ädlare, kvickare (därav fullblodsinslaget) hästar som är känsliga för deras ridning och vill jobba/tänka framåt. Att modellen inte ska vara i nerförsbacke beror förstås på att det inte gagnar vare sig hoppning eller dressyrrörelser med en häst som inte kommer upp där fram.
Att "barock"-raserna inte används mer beror också på deras - i jämförelse med halvbloden - begränsade förmåga till den sorts längning som ryttare och domare vill se. Samlingsförmågan har de ju däremot, som redan sagts, massor av.
Den stora bristen i svensk halvblodsavel beror som jag ser det på att vi inte premierat ridbarhet, vilket tyskarna gjort i årtionden. Korsa ett samarbetsvilligt sto som är trevlig att hantera och rida med dito hingst och du är åtminstone på rätt väg - även om vägen är lång.
 
Kunde inte låta bli...men en utav Tysklands bästa dressyr förärvare just nu är Don Primero. ;)

...finns det någon här som kan påstå att han motsvara det ni säger vad det gäller högställdhet och uppförsbacke!?! ;) :confused:

Visst det finns mkt fina trevliga hästar med önskat utseende och rörelser ifrån Tyskland... ;)

Jag tycker folk i Sverige har blivit lite mer medvetna om att använda hingstar som ska passa stona. ;) :idea:

Ja herregud...för 15 år sedan...då såg hela svenska aveln annorlunda ut. :idea:

Efter att ha gått igenom en drös med tyska hingst-videor med både dressyr och hopphingstar...så kan jag säga detsamma där...det är kanske bara 5 % utav dessa som jag skulle kunna tänka mej att använda! ;)

Om man inte kan hitta en enda "ridbar" häst som är utav svensk härstamning (vilket ändå är mkt tyskinfluerad)...då får man antingen ifrågasätta ryttaren eller den som ridit in och utbildat hästen. :crazy:

Ska man bara ta ett exempel...så som Minna uttryckte sej om Sack..."en sådan underbar häst...han bara vill och vill hela tiden". ;)

Har en bekant i USA som mer eller mindre har tungan hängande ut ur munnen sedan jag berättade att mitt sto var betäckt med Briar...så inte skrattar de åt våra svenska hästar idag! ;)
 
Don Primero förärver sig exteriört bättre än han är själv, vilket är en avelshingst allra bästa egenskap. Och som tävlingshäst har han ju varit enastående bra, vilket många verkar glömma när de pratar om Don Primero. I dag är han gammal och har inte en tillnärmelsevis lika duktig ryttare som under sin storhetstid. Gissa om tyskarna är bittra över att han försvunnit ur landet innan de fick upp ögonen för hans förärvning - då hade han ALDRIG sålts utom landet! :banana:
 
De riktigt gamla svenska hingstarna tävlades inte i nån större utsträckning - de visades exteriört och veterinärt och godkändes på det.
 
Inte benägen att hålla med...jag tycker avkommorna är väldigt lika honom självt...men detta anser inte jag behöver vara negativt. ;)

Avkommorna har ofta "first class apperence" även om de ofta är lågställda...bra halsar med nacke och utstrålning och mkt bra gång. ;)

Avkommesiffrorna var redan positiva när han lämnade Tyskland...att de nu är för sent ute...ja de får skylla sej självt!

Dessutom har de ganska mkt Donnerhallblod via många hingstar och även med golden-cross Pik Bube som morfar förekommer på ett flertal...så de reder sej nog ändå. ;)
 
Men Sack är väl knappast en lättriden häst direkt, tom Minna har ju stora problem med honom. Han är ju väldigt spänd och jag tycker inte det ser ut som om han bara vill och vill iallafall.
HAn stönar och är sur i piruetterna och i piaffen och vill ju knappt utföra dessa rörelser helst.
Han är säkert underbar så länge han får forsa på framåt i trav , men så fort det är tal om samling ser han inte lika underbar ut tyvärr...
 
Ja jag vet inte...det var bara så hon uttalade sej om honom i Ridsport. ;) :confused:

Sack är nämligen en av de hingstar jag ej haft tillfälle att studera "live". ;)

Men om man nu ska härröra till "svenska" hingstar....så tycker jag att Master är otroligt mjuk och elastisk.Men vart har avkommorna tagit vägen undrar jag? Visst Tip Top...men sen då??? ;)

Mitt intresse ligger mot hopphästar...så jag håller bara ett "halvt" öga på dressyrhästarna. ;)
 

Liknande trådar

C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 676
Senast: athena
·
Avel Jag har fram till nu mest följt halvblodsaveln från åskådarplats och valt hingstar på "känsla" och med hjärtat de gånger jag betäckt...
2
Svar
22
· Visningar
3 086
Senast: hoppsann
·
R
Avel Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den...
Svar
10
· Visningar
1 262
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp