Gångartsridning: grader av hälta

A

ang

I t ex vm-tråden (tror jag det var) berättade Djurjouren om att många av hästarna var någon ynka liten grad/ halvgrad halt. Har sett en förteckning över graderna och vad varje grad innebär i stort. Vet också om att det finns några - ovanstående i synnerhet - som är duktiga på att se hältor i god tid vilket jag funderar lite över.

Hur kan man se tecknen? T ex en häst som vanligen inte smider i traven, men som nu gör det? Lite stelare i en sida "helt plötsligt"? Mera spänd?

Jag har ofta hört (och upplevt för den delen... :devil: ) att med t ex femgångare kan man plötsligen få en sämre trav samtidigt som tölten förbättras. Är det en utvecklingsfas eller även en störning, hypotetiskt sett?

Finns det något man bör vara extra vaken för, både som ryttare och åskådare? Hur kan man lära sig mera?

Hoppas att någon kan tillägga något konkret till detta svammel!
 
Eftersom jag nu inte var på VM och såg just detta som Djurjouren refererar till, så vill jag inte uttala mig om just det.

Däremot kan man ofta se hästar som är ojämna bak, men detta behöver nödvändigtvis inte peka på en hälta. Faktum är att ryttaren har en stor del i detta, man rider sin häst ojämnt och på så sätt kan man lätt få en uppfattning om att hästen är halt.

Nu vetrinärbesiktas alla hästar före start, om någon domare blir misstänksam kan denne begära in en vetrinär för besiktning av hästen. Innan dess har ekipaget inte rätt att få poängen förrän hästen är kollad och ok.

Personligen tycker jag hittills att domarna ändå haft bra koll på detta, de gånger en vet har blivit tillkallad så har det i slutändan visat på just de jag skrev tidigare. Ryttaren och inte hästen, den har inte haft några benproblem istället är det säkert ryttaren som har ridit ojämnt vilket iinte är helt ovanligt.

T ex en häst som vanligen inte smider i traven,

Ofta tyder detta på att hästen är obalanserad, för det finns många förklaringar. Men en som kan ändra saker och ting på nolltid är hovslagaren, även ett viss muskelbortfall kan vara en förklaring.

Lite stelare i en sida "helt plötsligt"? Mera spänd?

Kan också bero på ett problem i ryggen, detta ger även vissa indikationer i bakbenen. Och sitter problemet i länden, kan man ge sig fasiken på att det ger sig i utryck av hälta eller ojämn gång.
 
Tack för utvecklingen, Boj :)
(och fin föling - är det *DEN*?!!)

Är som du skriver inte specifikt hältstatusen på vm-hästarna jag är ute efter utan just de där funderingarna om vilka uttryck "ont" kan ta och hur man kanske upptäcker det eller vad man ska vara vaksam på.
 
Hehe, var ska jag börja?
Bakknähältor är lätta och vanliga hos islänningar, det ser man oftast på att om man har hästen uppbunden mitt på gången så vill den inte stå stilla mitt på utan den vill gärna stå med rumpan mot en vägg, samma vägg alltid. En bakknähäst som överhuvudtaget inte vill stå stilla utan den vill liksom falla sig fram hela tiden är oftast dubbelsisdigt öm.

Frambenshältor ser man på att hästen nickar när den sätter ner framhoven. Det finns olika sätt att se var den kommer ifrån och jag kan börja ett långt utlägg som kommer att vara färdigt år 2008 ungefär..........

Man ska veta att alla fel på en häst börjar i bakdelen men symptomen sätter sig oftast i framdelen. Att bota framdelen ( tex kotledsinflammationer och ömma bogar) är att ta bort symptomen men att sopa problemet under mattan.Leta fel bak och bota dem så slipper ni få hältor.

Jag är ytterst noga att se till att mina hästar är helt smärtfria och ostela i sina ryggar. Deras bäcken ska vara rörligt. Jag ger dem healing flera gånger i veckan om de behöver det, under hårda träningsperioder t.ex och jag är speciellt noga med att hålla Islänningarnas problemleder oömma (korsled och höftled) och behandlar dem med en massa saker, akupressur och en massa andra saker som jag sysslar med. Mina hästar är aldrig halta, de hinner inte bli det tack vare att jag håller rygg och bak fria och oömma.
 
Du skriver att du ger healing, vad menar du då?

Hej i värmen! :banana:
 
jag kan lägga till en annan sak att titta efter när hästen står på gången, nämligen om den regelmässigt står med ett bakben under sig. Alltså inte nödvändigtvis med ett "vilande" ben utan med ett ben längre in under kroppen än det andra. Det bakbenet är antagligen svagare, antigen det nu beror på en skada eller en snedhet som inte åtgärdats med rakriktning och därför blivit värre. motsvaras i så fall gärna av en överutvecklad bog på motsatt sida.

Djurjouren, vill vi verkligen veta vad du menar med healing? :angel: :devil:
 
Healing.......Ja, du, sök på nätet, det är sånt där andligt tjaffs som man inte riktigt kan ta på, alltså anser de flesta att det inte finns. Jag har för länge sen gett upp försöken att förklara för folk, det är för jobbigt :-) Men jag visar gärna när folk frågar. Jag anser att folk har sin fulla rätt att inte tro på vissa saker och då har jag även rätt att tro. Det funkar, det ger enorma resultat på kort tid, det räcker för mig.Att överbevisa tvivlare är jag för lat för.
 
Ja en sned saccral, höft och eller bäcken går att åtgärda, finns egentlligen ingen orsak att låta hästen ha det kvar.
 
Hehe, var ska jag börja? ...
och jag kan börja ett långt utlägg som kommer att vara färdigt år 2008 ungefär..........

Jag kan vänta! ;)

Allvarligt, har du mera att dela med dig av så gör det gärna här - eller på ett *stop* om du någonsin åker norröver långt norr om sthlm....

Det är otroligt intressant, och ju mera man ser hästar som "växlar" sina problem mellan olika taktfel så börjar man ju fundera. Visst spelar ryttarens roll in, men det måste finnas mera.

Sedan länge är jag av den hemmasnickrade tron att en ledinflammation är en sekundär sjukdom, den primära finns någon annanstans. Men hur fasen vet man, eller ser man?!
 
Teorin må vara hemmasnickrad men den stämmer. Ledinflammationer är sekundära och att behandla dem leder inte så långt. Generrlt sagt så kan man säga att det ben som den får ledinflammation i är inte problemet då den ju får ont i ett ben som den använder på mkt eller på fel sätt och då finns det följdaktligen nått annat som gör för lite. Man måste hitta det "lata" stället och få det att arbeta rätt så att inflammationen avlastas.
 
"Du menar att hästens bäcken är snett antar jag? "

Nja, det låter ju som en medfödd missbildning av skelettet och det tror jag inte det behöver handla om. I de fall jag känner till var hästen snett musklad, och alltså mycket svagare i ena bakbenet vilket bl a syntes på så vis att den stod med benet under sig. Den hästen som var snedast och även synligt halt blev helt bra efter upprepade massagebehandlingar och ett långt tränings- och uppbyggnadsprogram med mycket skritt och rakriktningsövningar. Det hela tog ungefr sex—sju månader innan den var helt stark igen och med mycket friare och bättre gångarter än tidigare, och redan efter kanske tre--fyra månader stod den helt jämnt på alla fyra fötterna. :bow:

Kanske skall tillägga att veterinärkliniken var inkopplad på ett tidigt stadium för att kolla så att det inte rörde sig om spatt eller kotledsinflammation eller nåt annat som de kan diagnisticera. Det enda konkreta vi fick med oss därifrån var rena röntgenplåtar, så vi förstod att det måste vara muskulärt, och det var det ju också. :smirk:
 
Medfött är det, helt rätt. Alla bäcken föds sneda på både människa och djur, det är ju därför de blir snedmusklade.Rakhetsövningar är ju till för att få bäckenet att bli rakt (dvs få musklerna att bli likstarka på bägge sidorna)
 
OK, du menar så, ja du har säkert rätt! :) Min poäng var hur som helst att det gick att rakrikta hästen med hjälp av muskelträning, precis som du säger.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 099
Senast: lett
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 879
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp