Gangsterrap och samhällets respons

Nu blir det här mer ett inlägg som rör gängkriminalitet, men är det någon som på rak arm har koll på hur det ser ut på den fronten i exempelvis Portugal? Jag frågar eftersom att jag, som hyfsat drogliberal, tänkt tanken på hur det skulle se ut om droger avkriminaliserades till viss del i Sverige.
 
Fast det återfinns ju exempel på gangsterrappare som blivit mer städade med åren också. Men alla exemplen vi talar om nu är ju fortfarande unga. Och vad gäller rockstjärnor så återfinns ju den gamla club-27... och ska vi tala om mörk musik så måste man ju naturligtvis nämna country, som ofta har de i särklass mörkaste texterna. Det är sällan den genren får smaka sleven, även om det många gånger är ren misär som skildras i låttexterna.

Jag lyssnade på Alex Ceesay sa om den svenska gangsterrapen idag då jag inte har någon egen erfarenhet då såna låttexter och rapmusik i sig inte alls tilltalar mig. Så tar för givet att en person som är inne i den svenska gangsterrapen vet vad han talar om.

Det han beskriver är otroligt problematiskt. Speciellt som det riskerar att ge unga som är på gränsen en knuff i fel riktning. Det normaliserar utanförskapet som hade kunnat minskas m.h.a. utbildning och jobb. Istället hyllas en kriminell livsstil, våld och sexism.
 
Nu var det inte mitt inlägg du svarade på men eftersom jag också tagit upp skillnaden mellan mord och självskada så svarar jag ändå. Om knarkande är lika illa som att mörda, finns det några skillnader på helvetesskalan alls? Är mobbing lika illa som mord? Är en örfil lika illa som mord? Om uppfattningen i samhället skulle vara att mord, droger, sexköp, sexuellt våld osv, allt är lika illa - varför har vi då ens olika straffsatser för olika brott?
Jag ser inte frågans relevans i hur vi betraktar olika människors handel med droger och den grova kriminalitet som är kopplat till det.
 
Fast du missar verkligen målet med mil. Som jag uppfattade det handlade det om kritik mot att förringa andra liknande företeelser, och inte på minsta vis att förringa betydelsen av gangsterrap och den kriminalitet som finns relaterad till den.

Jag uppfattade det definitivt som ett försök till att normalisera och förminska gangsterrapens glorifiering av en kriminell livsstil.
 
Jag lyssnade på Alex Ceesay sa om den svenska gangsterrapen idag då jag inte har någon egen erfarenhet då såna låttexter och rapmusik i sig inte alls tilltalar mig. Så tar för givet att en person som är inne i den svenska gangsterrapen vet vad han talar om.

Det han beskriver är otroligt problematiskt. Speciellt som det riskerar att ge unga som är på gränsen en knuff i fel riktning. Det normaliserar utanförskapet som hade kunnat minskas m.h.a. utbildning och jobb. Istället hyllas en kriminell livsstil, våld och sexism.
Jo, men man kan samtidigt inte bara ta en persons yttrande, även om den har mer insyn än en själv, som det som gäller.

Jag tror ändå att samhället är den största boven vad gäller att knuffa över en unge, som växt upp i dåliga förhållanden, på den kriminella sidan.
 
Okej, det gjorde inte jag.

Lite så här: Titta så här det överallt i många olika musikstilar = försök till normalisering.

Istället ser jag på det så här: Gangsterrapen är stor i de kretsar där det finns många unga som är på glid. Det gör det mer problematisk än om medelålders etablerade personer med jobb, familj och ett hederligt liv lyssnar på det. Där finns problemet med gangsterrapen och dess glorifiering av den kriminella livsstilen.
 
Fast du missar verkligen målet med mil. Som jag uppfattade det handlade det om kritik mot att förringa andra liknande företeelser, och inte på minsta vis att förringa betydelsen av gangsterrap och den kriminalitet som finns relaterad till den.

Men förringar man verkligen andra företeelser för att man diskuterar det som tråden handlar om? Det finns användare som hänvisar till metal osv men jag lyssnar inte på det, jag kan inget om de artisterna så jag har inget att säga om de annat än att skulle de också glorifiera mord så tycker jag att det är precis lika illa. Men jag kan inte namnge några artisten eller vilka priser de fått i de genren, så jag kan ju inte säga något om det. Enstaka textrader har lagts ut i tråden, men det säger ju inte så mycket i sig. Det är ju inte enstaka textrader det handlar om gällande Yasin och Einar heller.

Vet inte om det blir missförstånd i tråden men skulle metal-artist X sjunga och göra samma som Yasin, skulle jag ha precis samma inställning. Har ni trott att det bara är för att han är mörkhyad och kommer från förorten som jag är kritisk mot pristilldelningen? Så som jag uppfattar inläggen så gör man en jämförelse med andra genrer och menar med det att dagens gangstarap är inte värre än "vanlig annan musik". Jag menar att detta inte bör ses som en av alla andra vanliga genrer. Helt utan att värdera andra extrema genrer.

Men jag tycker att det är extremt tröttsamt att komma med ett svepande rasistkort, att det ens skulle ha med saken att göra. Men tråden kanske har bytt ämne, i så fall är det inte konstigt att vi missförstår varandra.
 
Jo, men man kan samtidigt inte bara ta en persons yttrande, även om den har mer insyn än en själv, som det som gäller.

Jag tror ändå att samhället är den största boven vad gäller att knuffa över en unge, som växt upp i dåliga förhållanden, på den kriminella sidan.

Ok, du vet mer än vad han gör? Han säger inte att gangsterrapen är hela orsaken. Han säger att en ung person som inte är nära ett sånt liv kommer bli kriminell pga gangsterrap. Men han säger att en ung person som är på väg åt det hållet får hjälp av gangsterrapen att hamna där. När han säger att det blivit grövre de senaste åren så tror jag på det.

Så du menar att man ska strunta i alla orsaker till att unga hamnar fel förutom orsak nummer 1? Jag tycker att man ska jobba på bredfront. Och vad svensk rap verkar behöva är en stark förebild som blir framgångsrik och inte förespråkar en kriminell livsstil. Inte fler som rappar om grova brott och sexism.
 
Men förringar man verkligen andra företeelser för att man diskuterar det som tråden handlar om? Det finns användare som hänvisar till metal osv men jag lyssnar inte på det, jag kan inget om de artisterna så jag har inget att säga om de annat än att skulle de också glorifiera mord så tycker jag att det är precis lika illa. Men jag kan inte namnge några artisten eller vilka priser de fått i de genren, så jag kan ju inte säga något om det. Enstaka textrader har lagts ut i tråden, men det säger ju inte så mycket i sig. Det är ju inte enstaka textrader det handlar om gällande Yasin och Einar heller.

Vet inte om det blir missförstånd i tråden men skulle metal-artist X sjunga och göra samma som Yasin, skulle jag ha precis samma inställning. Har ni trott att det bara är för att han är mörkhyad och kommer från förorten som jag är kritisk mot pristilldelningen? Så som jag uppfattar inläggen så gör man en jämförelse med andra genrer och menar med det att dagens gangstarap är inte värre än "vanlig annan musik". Jag menar att detta inte bör ses som en av alla andra vanliga genrer. Helt utan att värdera andra extrema genrer.

Men jag tycker att det är extremt tröttsamt att komma med ett svepande rasistkort, att det ens skulle ha med saken att göra. Men tråden kanske har bytt ämne, i så fall är det inte konstigt att vi missförstår varandra.
Nu kanske det går i cirklar. Jag reagerade också på att när andra musikstilar togs upp så förringades drogproblematiken i budskapen, bland annat med argumentet att det handlar om självskadande. Precis som att man då plötsligt missat hur hela gängkriminaliteten fungerar, för att det inte är de som man tänker sig koppla till gangsterrap som är inblandade. Om en 16-åring skjuts efter att ha sålt droger i fel område enligt annat gäng till utövare av musikstil X eller Y tänker jag är egalt.

Jag upplever alltså att förringandet av liknande budskap, gör att vi har svårt att skilja ut de specifika problemen.

Och nej, jag tycker inte att det är problemfritt att ”medelålders” människor i fina områden lyssnar på och hyllar drog- och våldsförhärligande musik .
 
"Rasistkortet"? Alltså. Att man påpekar att rasistiska och socioekonomiska strukturer bidrar till åtskillnader i hur man talar om olika fenomen, är inte att slänga fram "rasistkortet". Jag har inte kallat @Lingon för rasist, och jag har inte kallat de som kritiserar gängkriminalitet för rasister. I din iver att pådyvla mig någon form av ansvar över normalisering av gängkriminalitet så förvrider du mitt inlägg till en annan diskussion som mitt inlägg inte alls var menat för.

Mitt inlägg i korta drag:

En rockmusiker som handlar med droger är inte mindre kriminell än en rappare som handlar med droger.

Ändå gör vi den åtskillnaden i hur vi talar om dessa (rockmusiker, "vilt liv" - rappare, "kriminell"), och det i sin tur baseras på olika strukturer och normer (vilket i sin tur fortsätter förstärka dessa strukturer och normer). Genom att synliggöra denna åtskillnad kan vi göra rockmusikern lika kriminell som rapparen eftersom de utför samma handlingar, och därför bör pratas om på samma sätt.

Om det enbart handlade om droger, så hade jag hållit med dig. Poängen med kritiken av dagens svenska gangstarap är att det inte "bara" handlar om droger utan att det handlar om att uppsåtligen döda varandra, och det ökade kravet på äkthet, att det inte längre räcker med att skildra en livsstil, en plats, sina tankar och känslor utan att du om du ska räknas så måste du också döda. Är det ett vanligt inslag i rockmusiken?

Gällande rasistkortet hade jag inte haft något problem att du tagit upp rasism om du också motiverat hur du tänker, som du gjorde nu. Problem med att ta upp det begreppet (som är ett väldigt kraftfullt verktyg idag) blir när man bara "droppar" och sedan lämnar det därhän, som att det är så självklart att det inte krävs någon vidare förklaring. Jag höll ju inte helt med om ditt resonemang, men hade inte kunnat argumentera emot om du inte hade förklarat dig.
 
Nu kanske det går i cirklar. Jag reagerade också på att när andra musikstilar togs upp så förringades drogproblematiken i budskapen, bland annat med argumentet att det handlar om självskadande. Precis som att man då plötsligt missat hur hela gängkriminaliteten fungerar, för att det inte är de som man tänker sig koppla till gangsterrap som är inblandade. Om en 16-åring skjuts efter att ha sålt droger i fel område enligt annat gäng till utövare av musikstil X eller Y tänker jag är egalt.

Jag upplever alltså att förringandet av liknande budskap, gör att vi har svårt att skilja ut de specifika problemen.

Och nej, jag tycker inte att det är problemfritt att ”medelålders” människor i fina områden lyssnar på och hyllar drog- och våldsförhärligande musik .

Nä, problemfritt är det inte. Men det är ett större problem om en person som har större risk att hamna fel lyssnar på spna texter än om en etablerad person med jobb och familj gör det. Sen förstår jag överhuvudtaget inte poängen med texter om kriminalitet.
 
Jag tror ändå att samhället är den största boven vad gäller att knuffa över en unge, som växt upp i dåliga förhållanden, på den kriminella sidan.

Instämmer.

Jag har svårt att se att jag som vit kvinna från en stabil familj skulle blivit kriminell av att lyssna på gangstarap som tonåring. Min förankring i det vanliga samhället var och är för stark för det.
 
Instämmer.

Jag har svårt att se att jag som vit kvinna från en stabil familj skulle blivit kriminell av att lyssna på gangstarap som tonåring. Min förankring i det vanliga samhället var och är för stark för det.

Ok, så bara för att du och folk som du klarade dig och inte påverkas av det så är det ok? Det finns faktiskt många unga som inte har den turen du har att komma från en stabil bakgrund. De räknas också.
 
Jag håller såklart med om att det rent moraliskt är värre att skada andra än sig själv. Jag försökte inte jämföra rakt av, utan mer erbjuda perspektiv. Man får också ha i åtanke att det väl kan ses som autentiskt att ha levt i misären, inte att det är ett måste att ha avrättat någon. Personen i artikeln som jag svarade på säger att han dragits till kriminalitet genom musiken - det skulle man också kunna ses som en ovilja att eget ansvar, utan att säga att man gör vad "fansen vill". Jag har också svårt att tro att majoriteten av unga kids som gillar gensterrap kommer känna sig tvingade att begå brott.

En annan detalj, många av de svenska gangsterrapparna har som bekant kontakter i kriminella nätverk, i många fall för att de växt upp ihop. Märk väl att gansterrapparna sällan är de högsta hönsen, vilket inbjuder till tanken att det många gånger lett till ett ännu hårdare liv för de som inte valt att syssla med musik..

Får jag fråga hur mycket egen insyn du har i genren gangstarap, livsstilen och gängen, eller område som Järva, Vårby m.fl? Eller är det perspektiv som du tänkt på egen kammare, genom medier etc?
 
Ok, så bara för att du och folk som du klarade dig och inte påverkas av det så är det ok? Det finns faktiskt många unga som inte har den turen du har att komma från en stabil bakgrund. De räknas också.

Jag tolkar det mer som att @athena_arabians ser det större problemet som kontextuellt, inte att det inte kan finnas problem med musik (etc) som "förhärligar" droger och kriminalitet.
 
Ok, så bara för att du och folk som du klarade dig och inte påverkas av det så är det ok? Det finns faktiskt många unga som inte har den turen du har att komma från en stabil bakgrund. De räknas också.

Hur i hela friden kan du läsa in det i mitt svar?!

Min reflektion var ett medhåll till @EmmaBovary att det är inte främst gangstarap som gör ungdomar kriminella utan samhället. Dvs har en en bra förankring i samhället räcker det inte med musiken för att bli kriminell.

Men har du inte ens en halv fot i "svennebanan"-samhället är det betydligt lättare att du hamnar på glid.
 
Jag tolkar det mer som att @athena_arabians ser det större problemet som kontextuellt, inte att det inte kan finnas problem med musik (etc) som "förhärligar" droger och kriminalitet.

Exakt.

Jag lyssnade mestadels på metal under min uppväxt som absolut har sin beskärda del av problematiska texter men anser mig nog vara tämligen välanpassad trots musiken jag lyssnade på.
 
Jag ser inte frågans relevans i hur vi betraktar olika människors handel med droger och den grova kriminalitet som är kopplat till det.

Ok, så frågan handlar nu specifikt om droger hos olika artister och inget annat. Det är inte vad jag pratar om, så då lämnar jag den diskussionen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp