Gangsterrap och samhällets respons

Nej, det har inte jag heller skrivit, på tal om att läsa in egna tankar. Det var ju det första du gjorde från början, när du tog ett av mina inlägg och satte det i helt fel kontext än vad det var ämnat för. Så det här med vad man läser in, snöar in på, halmgubbar med osv - för mig kastar du sten i glashus just nu, och jag ämnar inte fortsätta diskussionen.

Fast det första exemplet förklarade ju både du och jag hur vi menade i efterföljande inlägg, så det blev ju tydligare sen.

Men det verkar rätt uppenbart att vi diskuterar olika saker så jag håller med om att vi nog inte har så mycket mer att diskutera med varandra i denna fråga.
 
Men som sista svar, om du är intressad av var vi går bort oss i kommunikationen med varandra så är det här jag tolkade det som att du tror att jag tycker att det är rappen som är inledningen till ett kriminellt liv.

Vem vägrar, och vem är det egentligen som gör halmgubbar?

Här upplever jag att du insinuerar att arbetet mot kriminaliteten främst börjar med att fördöma gangsterrap:



Jag upplever att du ger gangsterrap större betydelse som faktor i arbetet mot gängkriminalitet, än vad som egentligen är rimligt. Kampen mot gängkriminalitet börjar, för mig, i en helt annan ände än med musiken.
 
I att stävja kriminalitet tycker jag inte att det är en konstig ingrediens att fördöma hot och verkställande av hoten, även när dessa råkar ingå i en sjungen strof.

Jag har aldrig skrivit att ej kriminella bör behandlas som kriminella, så det sista stycket ser jag ingen vits med att bemöta.

Att fördöma verkställande av hot tror jag inte att någon vänt sig mot. Om ett reellt hot uttalats är även det ett brott, oavsett om det uttalats i en låttext eller ej. Men om man ska fördöma texter som är hotfulla mer generellt återkommer vi till huruvida det är lämpligt med särbehandling.

Att fördöma hela musikgenren gangsterrap som helhet bara för att det finns kopplingar mellan gangsterrap och gängkriminalitet är att dra både kriminella och icke-kriminella över samma kam.
 
Att fördöma verkställande av hot tror jag inte att någon vänt sig mot. Om ett reellt hot uttalats är även det ett brott, oavsett om det uttalats i en låttext eller ej. Men om man ska fördöma texter som är hotfulla mer generellt återkommer vi till huruvida det är lämpligt med särbehandling.

Att fördöma hela musikgenren gangsterrap som helhet bara för att det finns kopplingar mellan gangsterrap och gängkriminalitet är att dra både kriminella och icke-kriminella över samma kam.

Eftersom det inte är censur eller förbud som jag förespråkar så tänker jag att "fördömandet" (vilket egentligen inte är ett ord jag själv brukar använda, men det dök upp nånstans i tråden) i praktiken består i att t ex utesluta vissa artister/vissa låtar från pristilldelningar, att endast spela dessa låtar på nätterna/inte alls osv. Dvs det kommer att handla om specifika artister, baserat på vad som är känt om just den specifika artisten och låtarna. T ex vad de gjort, vad de sagt, vad de sjunger osv. Men det kommer att bli en bedömning, och inte ett rättegångsprotokoll. Det är jag medveten om.

Det kommer också i praktiken innebära att det i de musikverkstäder som finns, och på fritidsgårdar och annan organiserad verksamhet som finns där musik skrivs, att man där diskuterar de här frågorna. Inte sätter upp regler på väggen om vad som är tillåtet eller inte, utan att genuint diskutera vad som är okej och inte okej, hur kulturen ser ut - är det okej att skriva utan att göra osv, och om det inte är okej - är det så de aktiva vill att det ska fortsätta vara? Hur gör man annars för att inte kliva över gränsen omedvetet, och hur kan de icke-kriminella rapparna påverka kulturen åt ett håll så att de också har ett utrymme. Kort sagt, jag önskar att rappen (eller valfri genre såklart, men rappen är stor just nu) ska kunna vara en plats där man varken behöver vara kriminell eller välja sida bland de gäng som idag styr bl a Stockholms förorter, och att om man är lite småkriminell så kan en satsning på musiken vara en motivation till att sluta med kriminaliteten. I det så tror jag att det underlättar att det är en allmänt spridd norm i samhället att det är bättre att inte vara kriminell eller småkriminell, och sämre att vara gängledare som beställer mord och rån. Det kommer inte vara omöjligt om det betraktas som skit samma vilka brott du begått, jag bara menar att normer har en viss påverkan på det arbete som bedrivs med att få ungdomar att hitta ett mer meningsfull sysselsättning än kriminalitet.

Är det någon som velat fördöma även icke-kriminella rappare?
 
Eftersom det inte är censur eller förbud som jag förespråkar så tänker jag att "fördömandet" (vilket egentligen inte är ett ord jag själv brukar använda, men det dök upp nånstans i tråden) i praktiken består i att t ex utesluta vissa artister/vissa låtar från pristilldelningar, att endast spela dessa låtar på nätterna/inte alls osv. Dvs det kommer att handla om specifika artister, baserat på vad som är känt om just den specifika artisten och låtarna. T ex vad de gjort, vad de sagt, vad de sjunger osv. Men det kommer att bli en bedömning, och inte ett rättegångsprotokoll. Det är jag medveten om.

Det kommer också i praktiken innebära att det i de musikverkstäder som finns, och på fritidsgårdar och annan organiserad verksamhet som finns där musik skrivs, att man där diskuterar de här frågorna. Inte sätter upp regler på väggen om vad som är tillåtet eller inte, utan att genuint diskutera vad som är okej och inte okej, hur kulturen ser ut - är det okej att skriva utan att göra osv, och om det inte är okej - är det så de aktiva vill att det ska fortsätta vara? Hur gör man annars för att inte kliva över gränsen omedvetet, och hur kan de icke-kriminella rapparna påverka kulturen åt ett håll så att de också har ett utrymme. Kort sagt, jag önskar att rappen (eller valfri genre såklart, men rappen är stor just nu) ska kunna vara en plats där man varken behöver vara kriminell eller välja sida bland de gäng som idag styr bl a Stockholms förorter, och att om man är lite småkriminell så kan en satsning på musiken vara en motivation till att sluta med kriminaliteten. I det så tror jag att det underlättar att det är en allmänt spridd norm i samhället att det är bättre att inte vara kriminell eller småkriminell, och sämre att vara gängledare som beställer mord och rån. Det kommer inte vara omöjligt om det betraktas som skit samma vilka brott du begått, jag bara menar att normer har en viss påverkan på det arbete som bedrivs med att få ungdomar att hitta ett mer meningsfull sysselsättning än kriminalitet.

Det tycker jag låter som vettiga tankar!

Är det någon som velat fördöma även icke-kriminella rappare?

Att tycka att hela genren gangsterrap ska portas från radio ser jag som ett fördömande även mot icke-kriminella.
 
Det tycker jag låter som vettiga tankar!

Gött att vi tänker åt samma håll där! 👍

Att tycka att hela genren gangsterrap ska portas från radio ser jag som ett fördömande även mot icke-kriminella.

Har jag uttryckt något som liknar det? Eller är det någon annan...? Skrivits många inlägg i tråden...

Jag förespråkar i alla fall inte något allmän bannlysning av en hel genre. Det jag förespråkar är att våga ta ställning i fall där det uppenbart finns en stark koppling till gängkriminalitet. Kan kanske jämföras lite med det publicistiska ställningstagandet ansvariga utgivare för medier ställs inför när det gäller externa debattartiklar, annonser osv som gränsar - ibland över gränsen, ibland inom gränsen och ibland på gränsen - till rasism. Det finns ett viss parti vars annonser ofta leder till debatt. Jag ser det inte som något konstigt att det även vid bedömningen av artister inom gangstarappen blir just en bedömning, och min önskan är (förstås) att fler skulle göra bedömningen som jag.
 
För mig handlar fördömandet från samhället mycket om att ge en röst åt dem i förorten som INTE uppskattar den symbios mellan rappare och gängkriminalitet som idag styr i flera områden. Att inte acceptera dessa uttryck med motiveringen att "de står för förortens röst". Att det inte är okej, och att resten av samhället inte har lämnat dem i tron att gangstarapparnas livsstil är accepterad i förorterna. Att ta ställning, inte för att rapparna bryr sig, utan för att alla andra som bor där bryr sig och för att när man tagit ställning också kan sätta in åtgärder som har effekt.
Det här tycker jag är väldigt viktigt att förstå. Det är skillnad på rap och "gangster"-rap. Om du gangsterrappar så ska det vara autentiskt upplevt.

Att de gängkriminella tagit just gangsterrapen till sin musik har ju sin anledning. Då kan du säga vem du är och hur högt i heriarkin du står, om sen massor med ungar gillar musiken så är det ju bara bonuspengar in. Makt och pengar är ju det som eftersträvas, tyvärr alldeles för långt ner i åldrarna. Det är ett jätteproblem!
Jag klipper in en jättebra text från en polis som skiver på Fb;

Filip Pelas

2i5 i7otkttoS7bpeh6onr 89klc.0d 818:09uh ·
Ännu en skjutning har inträffat.
Frågorna kring vad jag tycker om Nils ”einars” mord har haglat över mig.
Självklart är det sorgligt när personer mördas, oavsett vem det är.
Att en så ung man med mycket kvar av livet mördas är fel på alla sätt.
Även om det är sorgligt så var detta tyvärr väntat.
För många var Einar en känd rappare, för mig som bara kom i kontakt med honom på polisstationen så var han precis som många andra ”gangsterrappare” en gängkriminell som var inblandad i brott, ibland mycket grova brott.
Min uppfattning är att många av dom rappare som toppar listorna & får priser i Sverige tillhör olika gäng.
Jag tycker att det är förkastligt hur svenska medier fortsätter att glorifiera dessa kriminella artister & ge dom priser så att de framstår som förebilder när majoriteten utav dom är raka motsatsen.
Jag har valt att inte lyssna på denna typen av musik som syftar till att skada polisen, uppmana till kriminalitet eller behandla tjejer som skit osv. Dels för att många utav dom som rappar om det lever efter detta, dels för att jag tycker det är kasst men också för att jag inte vill bidra till ytterligare gängkriminalitet. Jag vill inte bidra till att mer narkotika & vapen ska flöda på gatorna.
De tre största inkomstkällorna för gängkriminella i Sverige är nämligen handeln med narkotika, tjejers kroppar & vapen.
Det är många unga som följer mig och det är ni unga som dras in i skiten. Man lockas av fina bilar, dyra klockor & pengar.
Till er vill jag skriva att allt det där är fake, många utav dom har skulder upp till öronen hos kronofogden eller till andra gäng.
Den där tuffa bilden man får av dom på musikvideos eller i texterna är också fake. Väl inne på polisstationen så vill dom att vi ringer deras mamma eller pappa & så gråter dom i förhören..
Den gängkriminella vägen är fel väg och det ser vi nu när vi har skjutningar bland gängen nästan varje dag.
Det finns tre vägar ut.
1: du mördas.
2: du åker fast.
3: du slutar begå brott & lyckas lämna.
Jag vill avsluta med att skriva att mina tankar går till alla de som mist sina liv i dessa skjutningar. Och till familjerna
❤️

Vila i frid
🕊
 
Det här tycker jag är väldigt viktigt att förstå. Det är skillnad på rap och "gangster"-rap. Om du gangsterrappar så ska det vara autentiskt upplevt.

Ja precis, gangsterrap är inte detsamma som rapmusik "i allmänhet" eller hiphop som bred genre. Det hoppas jag att alla har med sig in när man skriver och gillar, annars diskuterar vi verkligen olika saker i tråden.

Jag har dock en mer dynamisk syn på begreppet gangstarap och har en uppfattning att även denna genre haft olika uttryck i olika tid, och att det även varierar mellan olika artister. Även när hiphop var stort i min ungdom (90-tal) fanns mycket våldsreferenser och jag minns vissa artister från den tiden som tillhörande den tidens gangstarap, men minns inte om det var ett begrepp vi faktiskt använde då. Men då var det väldigt olika på skalan för hur mycket man levde ut en kriminell livsstil och inte, även om de alla skildrade livsstilen i texterna. Jag lyssnar inte längre på den typen av musik (var nog ärligt talat inte min musik på den tiden heller, men det hörde till livet då 🙂) men min uppfattning utifrån vad jag läser och hör så har kravet på autenticitet kopplat till de brottsliga inslagen i texterna ökat på senare år, och det blir ju väldigt problematiskt när innehållet handlar om så grov brottslighet. Det finns dock en massa möjliga felkällor, jag är inte någon musikvetare och relaterat till min egen uppfattning så var jag ung då och musik spreds inte lika snabbt då så det kan mycket väl vara så att kravet på att leva ut livsstilen och att det var mer allmänt har mot poliser, andra man tyckte illa om osv och mindre av att döda varandra, framförallt är pga att jag mest hörde sån musik från USA - och det var ju "där borta" - och mer lokala förmågor, och de var tack och lov inte så skjutbenägna (mest knivar och ibland glasflaskor som användes för att skada andra). Så det kan vara så att det var mer av dagens inslag även i t ex Stockholm förr, men att det inte kom till min kännedom, men det låter på andra som lever i kulturen idag som att det faktiskt har förvärrats så jag utgår från att det ligger någon sanning i det.

Men känner inte att det är en viktig diskussion att ha, huruvida artisterna inom svensk gangstarap begick mer eller mindre eller lika allvarliga brott som idag på 90- och 00- talet, eller vad den mest korrekta definitionen av genren är. Mitt intresse för denna fråga idag är inte ur ett musikhistoriskt perspektiv utan ur ett nutida samhällsengagemang.
 
Senast ändrad:
Vad har du för källa till detta? Det är rätt uppenbart att många i gangsta-genren inte bara rappar om självupplevda saker.
Tänker jag outa det, nej. (du vet varför om du tänker efter ;))
Det ses inte med blida ögon och du är långt ner i heriarkin om du gangsterrappar utan att vara gangster... gängen i sverige idag gör ju en copypaste på usa -80tal, tyvärr.
 
Tänker jag outa det, nej.
Det ses inte med blida ögon och du är långt ner i heriarkin om du gangsterrappar utan att vara gangster... gängen i sverige idag gör ju en copypaste på usa -80tal, tyvärr.

Det är just med tanke på den amerikanska scenen jag blir nyfiken på varifrån du fått uppgiften. Om den stämmer så skulle flera av de mest influensrika personerna inom hiphopen idag vara massmördare med tanke på deras texter.
 
Det är just med tanke på den amerikanska scenen jag blir nyfiken på varifrån du fått uppgiften. Om den stämmer så skulle flera av de mest influensrika personerna inom hiphopen idag vara massmördare med tanke på deras texter.
Nu pratar du om hiphop, det är inte samma sak. Dagens usa-artister har dessutom gått vidare och förfinat tillvaron, och framstår som "bara" musiker. Haha liksom.
 
:confused:
I din text så går det bara att läsa in ironi i detta "svar", varför?

Jag hade iofs kunnat skriva "som om" iställer för Haha liksom, men inte trodde jag att du skulle läsa det som fan läser bibeln...

De två första meningarna i mitt svar är inte ironiska utan förtydligar att 80-talets gangsta rappers inte skulle vara legendarer som tillfört(och i flera fall fortfarande tillför) hiphopscenen massor, utan massmördare om de texter som de skrev skildrade självupplevda händelser.

"Haha liksom" var rätt svårtolkat, men jag uppfattade det en smula nedlåtande. Om det får dig att läsa in ironi i hela mitt svar kanske jag var rätt ute?
 
"Haha liksom" var rätt svårtolkat, men jag uppfattade det en smula nedlåtande. Om det får dig att läsa in ironi i hela mitt svar kanske jag var rätt ute?
OT nu, men jag klippte ur det jag svarade på, som jag gör nu. Så nej, du var inte rätt ute.
Du tolkade bara inte som jag menade...
Du tolkade orden "haha liksom" fel, jag borde ha skrivit "som om" istället. Det var inte fråga om något pilutta dig-citat eller med nedlåtande ton. Jag valde fel ord - ok?!
 
OT nu, men jag klippte ur det jag svarade på, som jag gör nu. Så nej, du var inte rätt ute.
Du tolkade bara inte som jag menade...
Du tolkade orden "haha liksom" fel, jag borde ha skrivit "som om" istället. Det var inte fråga om något pilutta dig-citat eller med nedlåtande ton. Jag valde fel ord - ok?!

Ok.
 
Fast om jag förstått det jag snabbskummat i kvällspressen så är det väl så att när man väl blivit en berömd artist i genren så måste man fortsätta med brottslighet för att det inte är ok att sjunga om livet men inte leva det?

(vem vet ju mer känd man blir och grövre brott man sjunger om desto mer kanske man snarare måste höja tempot och aggressionen? Det kan ju såklart också bara vara ngt slags inbillning från kvällspressen att det är såhär. De har ju så mycket konstiga idéer om massor av olika fenomen (World of Warcraft är ett sätt att bygga en armé av tonåringar som tränas för världskrig tex har synts till.)

Så för att ta sig ur brottslighet efter att man blivit en känd artist måste man väl byta genre, frågan är hur tryggt det är också?

kn:
Med det sagt så känns det som att det större problemet här är att den kriminella världen är så stor att det finns plats för flera artister att både utföra brottslighet och sjunga om den och inte känna att det finns någon risk från samhället i det heller, bara från andra kriminella. Inte att musiken finns så att säga.

Självklart kanske en recensent väl måste ta med hur hen känner inför musiken och texten i sin bedömning av den. Men det är ju svårt att ignorera en helt genre om musiken har genuint hög kvalitet.
Alla stora rappare har ju absolut endel kriminella gärningar de gjort i sitt liv, men inte lika ofta som Einar.
Tex JAY-Z, Eminem, m.fl går inte runt och drar vapen och rånar random folk på gatan, eller öppet knivhugger folk pga gängbråk.

Sedan om priset för att vara rappare i Sverige är kriminalitet, brott och hans egen död, då hade jag hellre sett att han slutade med musiken, fick ordning på sitt liv och hade levt idag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp