Gangsterrap och samhällets respons

Ja det är en historia som berättas, men vad är det som får dig att tro att ingen av de som lyssnat på den här musiken strävar efter det livet?

Jag hävdar att gansta-rapen är en del av rekryteringsflöden rätt in i gängvärlden.

Jag kan ju såklart inte svara för ALLA. Det finns säkert några som inte förstår allvaret och som vill in i det.

Nu jämför eller likställer jag inte detta, men det är som när folk tror att man hyllar fetma bara för att man är kroppspositiv och lägger upp bilder på sin tjocka kropp. Det bidrar ju inte till att folk ska bli tjocka, utan om att upplysa ämnet och älska sig själv.

Musiken är deras sätt att uttrycka sig och berätta.

Och igen, jag jämför INTE detta med gängkriminalitet.
(nej, jag talar inte för ALLA, detta är vad jag tror)
 
Ja det är en historia som berättas, men vad är det som får dig att tro att ingen av de som lyssnat på den här musiken strävar efter det livet?

Jag hävdar att gansta-rapen är en del av rekryteringsflöden rätt in i gängvärlden.
Jag tänker att det inte är gangsterrapen som är problemet, utan verkligheten som ger gangsterrapen som är problemet.

Och börjar vi censuera konst har vi ett rejält problem...
 
Om han hamnade på hem som 16 åring så måste ju något gått väldigt snett när han var barn. Jag tycker inte att man kan säga att barn får skylla sig själva för att dom hamnat i skiten. Någonstans har vuxenvärlden svikt varje barn som hamnar i missbruk och kriminalitet.

Nej, det måste faktiskt inte vara så. Men kan hamna snett även om man har haft en bra uppväxt med bra och stabila vuxna och många andra skyddande faktorer omkring sig. Det kan exempelvis vara olika slags psykiska faktorer/funktionshinder som ligger bakom.
 
Det är ju inte så att de glorifierar kriminalitet. Det är ju en historia som berättas, och det är väl det som belönas. Jag tror inte att någon strävar efter att själv få uppleva det liv som Einár levde bakom musiken.

Det är fruktansvärt det som hänt Einár och hans anhöriga. :cry:

Tycker annars att @Luff förklarar det mycket bra.
Sebastian Stakset från Kartellen ber faktiskt om ursäkt för att han och andra glorifierat livsstilen. Och han borde veta.
 
Jag får seriösa flashbacks...

Jag gillar inte gangsterrap och hade ingen aning om vem han var, men moralpaniken över musik, ett konstnärligt uttryck, är ju bara så djeffla tramsigt.

Åh, vilka minnen :laugh:

Jag var en av två elever på mellanstadiet i min skola som fick gå på konsert med Europe på Lugnet. Övriga hölls hemma av sina föräldrar efter att Hem&Skola fördömt djävulsdyrkarmusiken :D Jag var dotter till en lärare och han till en polis! :rofl:
 
Om han hamnade på hem som 16 åring så måste ju något gått väldigt snett när han var barn. Jag tycker inte att man kan säga att barn får skylla sig själva för att dom hamnat i skiten. Någonstans har vuxenvärlden svikt varje barn som hamnar i missbruk och kriminalitet.

Det som inte gör saken bättre är ju rättsväsendet. Du kan i princip våldta, mörda, råna etc utan att åka fast. Det visar vi med varje gängrelaterat mord som sker.
Precis som alla andra gängkriminella som även dom hamnat fel tidigt i livet, så gissningsvis även pojkarna som dödade Einar.
 
"One pill makes you larger
And one pill makes you small,
And the ones that mother gives you
Don't do anything at all.
Go ask Alice
When she's ten feet tall.
And if you go chasing rabbits
And you know you're going to fall,
Tell 'em a hookah smoking caterpillar
Has given you the call.
Call Alice
When she was just small.
When the men on the chessboard
Get up and tell you where to go
And you've just had some kind of mushroom
And your mind is moving low.
Go ask Alice
I think she'll know.
When logic and proportion
Have fallen sloppy dead,
And the White Knight is talking backwards
And the Red Queen's "off with her head!"
Remember what the dormouse said:
"Feed your head. Feed your head. Feed your head""

Ska vi förfasas över den också?
 
"One pill makes you larger
And one pill makes you small,
And the ones that mother gives you
Don't do anything at all.
Go ask Alice
When she's ten feet tall.
And if you go chasing rabbits
And you know you're going to fall,
Tell 'em a hookah smoking caterpillar
Has given you the call.
Call Alice
When she was just small.
When the men on the chessboard
Get up and tell you where to go
And you've just had some kind of mushroom
And your mind is moving low.
Go ask Alice
I think she'll know.
When logic and proportion
Have fallen sloppy dead,
And the White Knight is talking backwards
And the Red Queen's "off with her head!"
Remember what the dormouse said:
"Feed your head. Feed your head. Feed your head""

Ska vi förfasas över den också?
Går säkert att hitta lite Rammstein att förfasas över :angel:
 
Att samhället förfasar sig över att våld och sex förhärligas är lika gammalt som många medier. Att översätta Bibeln till vanligt språk istället för latin skulle uppmuntra folk och få dem att ifrågasätta Guds Ord vilket skulle skapa kaos. Bokstavliga krig utkämpades över Bibelns vara eller inte vara. Böcker censureras fortfarande i vissa länder och brändes även på bål.

Från den första stumfilmen så krävdes det censur vilket fortsätter idag, just pga att det skildrar våld, sex och brottslighet. Samma sak med serietidningar. Och naturligtvis tv. Är det någon som kommer ihåg Tipper Gore och hennes krav på censur vad gäller just explicita låttexter?

Senare har det varit videospel där våldet förhärligas och det går ut på att döda så många det går. Det har visat sig att många som legat bakom masskjutningar i skolor har spelat spel och det har höjts krav på (mer) censur.

Jag avskyr gangsterrap som genre och deras kvinnosyn är fruktansvärd. Men, det är lättare att börja censurera än att sluta. Fö så är inte det inte ett nytt fenomen att en socioekonomiskt utsatt minoritet slår tillbaka mot samhället genom musik (cf punk, mods, raggare osv). Skillnaden är det skarpt ökade våldskapitalet och tillgången på vapen. Och att det går längre och längre ner i åldrarna. Till vilket kan tilläggas segregation och etnisk tillhörighet. Och uppgivenheten från tidig barndom.
 
Jag tänker att det inte är gangsterrapen som är problemet, utan verkligheten som ger gangsterrapen som är problemet.

Och börjar vi censuera konst har vi ett rejält problem...
Det här är förmodligen OT, men jag är så fascinerad över att så fort man kan hävda att något är konst, så är det OK och bra. Någon skulle antagligen kunna gå ut och mörda en massa människor, filma det och säga till polisen att det inte var mord, det var bara det konstnärliga intresset som behövde få utlopp. Det finns ju exempel på en student som fejkade en psykos och tog upp en massa vårdresurser i onödan, för det var ett konstprojekt.
 
Att han förmodligen kände Einar och att Einar inte riktigt sjöng om sig själv i dina låtar, vilket provocerade gängen. Han framstod som fake eftersom texten inte stämde med livet Einar levde
Nej han var aldrig en oskyldig ängel som det stack i ögonen på olika gäng. Var ju mindre än en månad sedan han knivade en annan person och att sitta på sis hem innebär att du får fler kontakter inom brottslighet under tiden du sitter där.
 
Nej han var aldrig en oskyldig ängel som det stack i ögonen på olika gäng. Var ju mindre än en månad sedan han knivade en annan person och att sitta på sis hem innebär att du får fler kontakter inom brottslighet under tiden du sitter där.
Källa på att han har knivhuggit någon? Jag har bara läst att han greps ihop med flera andra men sedan släpptes.
Man kan åka in på hem pga missbruk också, inte enbart pga att man är våldsam eller begår våldsbrott.
 
Jag hör till en av de förmodligen ganska få som inte har hängt med på musikscenen den senaste tiden och därför inte hade en aning om vem Einar var.
Nu har det ju varit ganska mycket i media om rapartisten och hans musik, bl a har videon från låten Katten i trakten visats. Vad jag förstår har den vunnit flera officiella musikpriser. I videon förekommer maskerade personer, knark, vapen och gester som simulerar skjutningar. Låttexterna innehåller också en hel del av samma sort.

Därför undrar jag, HUR är det möjligt att samhället kan förhärliga detta genom att hylla det och belöna med priser??? :eek:Vad sänder det för signaler? Samtidigt förfasar vi oss över hur förfärligt det är med gängkriminaliteten och alla skjutningar den senaste tiden och kräver av politikerna att ta i med hårdare tag! Vad jag förstår, så är inte ens det här en enda företeelse, det finns fler aktivt gängkriminella som också fått musikpriser, för samma typ av musik.
Vad menar du med ”samhället” ?

Däremot är du såklart inte ensam, jag hade inte heller hört talas om artisten, och bara ett av mina barn visste vem det var. Innan han mördades vill säga, nu vet vi alla.

Vem ska bestämma vad som är ett acceptabelt konstnärligt uttryck som inte får tyckas om? Jag tycker att det är viktigt att du får tycka illa om det och uttrycka det.
 
Källa på att han har knivhuggit någon? Jag har bara läst att han greps ihop med flera andra men sedan släpptes.
Man kan åka in på hem pga missbruk också, inte enbart pga att man är våldsam eller begår våldsbrott.
Jag klickade vidare på andra artiklar på Aftonbladet från den länk du la in.

Missbruk, handel och kriminalitet går hand i hand.

Bor och är uppvuxen 350m från ett sis hem så vet mycket väl vad det innebär och inte är det missbrukande Särö ungdomar som sitter där för sitt missbruk.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp