Gangsterrap och samhällets respons

Jag känner ett par små killar, de är 6-9 år. De fullkomligt älskar och ser upp till en rappare som bär vit skidmask (minns inte hans namn) och de kan låtarna utantill. Ute filmar de varandra med låtsaspistoler och skriker fula ord efter folk som går förbi. I smug för mamma postar de videos med låtsaspengar, bar överkropp och låtsasvapen.


Jag vet vad som kommer att hända då de blir äldre. Tyvärr.

Fast det är ju slött föräldraskap som låter så små barn vara på internet oövervakat. De jag känner som har barn i den åldern övervakar helt klart vad de gör online (och de har inte fri skärm/internettid).

Finns det en social problematik i familjen hade gjort en anmälan till socialen.
 
Fast det är ju slött föräldraskap som låter så små barn vara på internet oövervakat. De jag känner som har barn i den åldern övervakar helt klart vad de gör online (och de har inte fri skärm/internettid).

Finns det en social problematik i familjen hade gjort en anmälan till socialen.
Tro mig. I detta fall kan socialen inte hjälpa, även om föräldern ber om hjälp. Det är dödfött.

Min poäng var mera att denna typ av musik är en livsstil som många glorifierar.

Jag lyssnar också på rätt rå musik men den hör till en livsstil på ett annat sätt. Man kan sjunga om att döda eller whatever men det hör inte till verkligheten av livsstilen medan gansterrap ju precis är en verklig sak. Man skriver om det man gör och ska göra. Och rätt små barn tar gärna efter det.

Men jag menar heller inte att man ska förbjuda. Men heller inte blunda förstås.
 
Sneglar vi åt det stora landet i väster som gangsterrapp kommer ifrån ursprungligen så visar det om något att integration för nysvenskar inte ligger bakom gangsterrapp. I princip samtliga amerikanska rappare är afroamerikanska vars förfäder har bott i USA sedan tidigt 1800-talet när de fördes dit som slavar.

Vad som däremot är slående är likheten med svensk gangsterrapp (vilket inte är konstigt mtp att svenska artister kopierat sina amerikanska idoler). Och att de kommer från samma bakgrund, socioekonomiskt etniska minoritet grupper av yngre män som glorifierar våld, droger och en fruktansvärd kvinnosyn. 2P som var en av de största gangsterraparna mördades 1996 och valdes in i Rock and Roll Hall of Fame 2017. Något som torde slå högre än P3. 2P var också anklagad för våldtäkt och sexuella övergrepp. Hans rival Notorious B.I.G som misstänktes för att ligga bakom mordet sköts till döds 1997. Många gangsterrappare har även dödats, särskilt som de tillhör diverse gängbildningar. Poängen är att gangsterrap inte är ett svenskt fenomen utan globalt. Att andra länder har försökt och misslyckats med att stävja våld, droger och mord genom att censurera gangsterrap. Att den enda vägen framåt är att stävja ungdomarna innan de börjar rappa om samhället från sitt eget perspektiv.

Inte många rappare är vita i USA men Eminem är en av undantagen (lite som Einar) och är en legend. Hans texter är inte heller av det ner rumsrena slaget.

I take seven kids from Columbine, stand 'em all in line
Add an AK-47, a revolver, a nine
A MAC-11 and it oughta solve the problem of mine

"There's a four year old little boy laying dead with a slit throat in your living room. HAHA"

"let it go, fuck this" Heart's saying: "I will once I bury this bitch alive Hide the shovel and then drive off in the sunset"

"Fucking lesbian shouldn't have had her legs in the way Now she's pregnant and gay, missin' both legs and begging to stay."'

Tilläggas ska att det inte bara är gangsterrapp som glorifierar våld, mord och droger. https://en.wikipedia.org/wiki/Narcocorrido och där man verkligen gjort försök att censurera texterna utan att lyckas.
 
Att du är oroad över det och gör den jämförelsen, är lite oroväckande. Det här är inget svart eller vitt, och priser eller inte osv. är inget som jag nämner heller.

Vi ska inte sträva mot att ha censur av någon enda människas musik.

Censur tar inte bort kriminalitet.
Nej, DU tycker att min jämförelse är lite oroväckande. Jag å min sida tycker att det är lite oroväckande att riskera att hamna mitt i ett gängkrig när jag vistas utomhus i staden jag har bott i under de senaste tio åren. Att inte ge en viss artist ett pris är inte censur utan ett ställningstagande att man inte uppskattar den artistens musik alternativt saker artisten representerar eller står för, åtminstone inte så mycket som andra artister som får priset.
Och som skattebetalare så vill jag inte att mina skattepengar går till inköp av musik från sådana artister heller. Det har inget att göra med censur. De har gott om andra kanaler att använda och som jag inte tänker försöka påverka.
 
Senast ändrad:
Nej, DU tycker att min jämförelse är lite oroväckande. Jag å min sida tycker att det är lite oroväckande att riskera att hamna mitt i ett gängkrig när jag vistas utomhus i staden jag har bott i under de senaste tio åren. Att inte ge en viss artist ett pris är inte censur utan ett ställningstagande att man inte uppskattar den artistens musik alternativt saker artisten representerar eller står för, åtminstone inte så mycket som andra artister som får priset.
Och som skattebetalare så vill jag inte att mina skattepengar går till inköp av musik från sådana artister heller. Det har inget att göra med censur. De har gott om andra kanaler att använda och som jag inte tänker försöka påverka.
Varför fortsätter du diskutera priser med mig? Jag har skrivit flera gånger att det är det inte är det jag pratar om. Det är dessutom väldigt ointressant i sammanhanget att ens nämna eftersom den gängkriminalitet vi avser här inte triggats av nån fick ett pris.

Och JA, jag tycker att dina åsikter är oroväckande eftersom historien har en förmåga att återupprepa sig.

Att du är rädd för att vistas utomhus förstår jag.
 
Sneglar vi åt det stora landet i väster som gangsterrapp kommer ifrån ursprungligen så visar det om något att integration för nysvenskar inte ligger bakom gangsterrapp. I princip samtliga amerikanska rappare är afroamerikanska vars förfäder har bott i USA sedan tidigt 1800-talet när de fördes dit som slavar.

Vad som däremot är slående är likheten med svensk gangsterrapp (vilket inte är konstigt mtp att svenska artister kopierat sina amerikanska idoler). Och att de kommer från samma bakgrund, socioekonomiskt etniska minoritet grupper av yngre män som glorifierar våld, droger och en fruktansvärd kvinnosyn. 2P som var en av de största gangsterraparna mördades 1996 och valdes in i Rock and Roll Hall of Fame 2017. Något som torde slå högre än P3. 2P var också anklagad för våldtäkt och sexuella övergrepp. Hans rival Notorious B.I.G som misstänktes för att ligga bakom mordet sköts till döds 1997. Många gangsterrappare har även dödats, särskilt som de tillhör diverse gängbildningar. Poängen är att gangsterrap inte är ett svenskt fenomen utan globalt. Att andra länder har försökt och misslyckats med att stävja våld, droger och mord genom att censurera gangsterrap. Att den enda vägen framåt är att stävja ungdomarna innan de börjar rappa om samhället från sitt eget perspektiv.

Inte många rappare är vita i USA men Eminem är en av undantagen (lite som Einar) och är en legend. Hans texter är inte heller av det ner rumsrena slaget.

I take seven kids from Columbine, stand 'em all in line
Add an AK-47, a revolver, a nine
A MAC-11 and it oughta solve the problem of mine

"There's a four year old little boy laying dead with a slit throat in your living room. HAHA"

"let it go, fuck this" Heart's saying: "I will once I bury this bitch alive Hide the shovel and then drive off in the sunset"

"Fucking lesbian shouldn't have had her legs in the way Now she's pregnant and gay, missin' both legs and begging to stay."'

Tilläggas ska att det inte bara är gangsterrapp som glorifierar våld, mord och droger. https://en.wikipedia.org/wiki/Narcocorrido och där man verkligen gjort försök att censurera texterna utan att lyckas.
Älskar fan Eminem, han är fantastisk på att använda språket :heart
(även om dina exempel kanske inte är de största exemplen på det)
 
Man får inte glömma bort att det trots allt finns människor som lever mitt i eller i kanten av det som sjungs om i gangsterrappen, dessa människor måste såklart ha samma rätt som alla andra att skapa konst utifrån sina liv. Sen att även människor utanför det livet gillar musiken och kanske tycker det är spännande eller kittlande att få leva sig in i det livet en stund är inte konstigt.

Jag tror personligen inte att någon som står långt från gangsterlivet skulle lockas att gå med i ett gäng eller bli kriminella på grund av musiken eller att artisterna får priser. Barn och unga som växer upp i närheten eller mitt i gängen tror jag snarare blir påverkade av att de ser gängmedlemmar med en massa pengar och ett häftigt liv än av texten i musiken så gangsterrappen kommer inte att göra barn och unga kriminella. Den låter däremot människor känna sig representerade och ger kanske en möjlighet bort ur kriminaliteten för vissa.
 
Men varför är det mer ok för vissa att uttrycka sig konstnärligt om sin omgivning och tillvaro än andra? Vi kan filmatisera och glorifiera organiserad kriminell verksamhet i decennier när det gäller maffian men när ungarna i orten börjar berätta sin historia då flyger vi i taket.
 
Inte många rappare är vita i USA men Eminem är en av undantagen (lite som Einar) och är en legend. Hans texter är inte heller av det ner rumsrena slaget.
.
Är det bara jag som tycker att den här så kallade jämförelsen (som ju Einar själv gjorde), smakar lite illa?
 
Ger inte mycket för den ängslighet som råder över att säga att vissa saker är okej och vissa saker är inte okej. Att man inte vill uppmuntra en glorifierad våldskultur genom att dela ut priser betyder inte att man vill förbjuda dem från att uttrycka sig. Visst, det hjälper knappast någon ungdom på glid att yasin, einar m.fl. inte får något pris. Men det hjälper inte heller någon ungdom på glid att normalisera dödshot genom musik. Det är inte okej att jag ringer och säger att jag ska döda dig, säger vi till dem, men om du gör det till en raplåt så är det inte bara okej, då ska det hyllas! Knäppt, tycker jag. Och ännu knäppare att man blir anklagad för censur för att man ifrågasätter om det är en kultur som bör hyllas.

Tror att de unga i förorterna skulle må mycket bättre av att medelklassen ville betala mer skatt som kan gå till skola, fritidsverksamhet och stödresurser, än att de i sin inkluderingsiver slåss för att få dela ut galapriser även till multikriminella gängledare.
 
Hurså? Reagerar mer på att det inte skulle finnas många vita rappare i USA.
Det haltar ju lite, den 'vita' rapparscenen i USA är sprungen ur hiphop är och har länge varit väldigt omfattande,, eminem är däremot den vita rappare som väl är den absolut största. Jag anser att Einars jämförelse bara handlar om rastänk, vilket i och för sig också bekräftas med de reaktioner som kommit fram efter att han dog.
 
Tror att de unga i förorterna skulle må mycket bättre av att medelklassen ville betala mer skatt som kan gå till skola, fritidsverksamhet och stödresurser, än att de i sin inkluderingsiver slåss för att få dela ut galapriser även till multikriminella gängledare.

Jag ser iofs ingen som passar in på det fetade i den här tråden. Det är knappast av inkluderingsiver man vill att gangsterrap ska behandlas som andra musikgenrer och när det gäller galapriser har jag inte heller sett någon som propagerar för att de ska delas ut till kriminella. Bara att samma syn ska gälla för alla även där. Men det är ingen som velat svara på t ex hur lång tid efter ett avtjänat straff det är ok att ge en dömd person ett pris eller hur man ska definiera någon som ”kriminell”.
 
Jag ser iofs ingen som passar in på det fetade i den här tråden. Det är knappast av inkluderingsiver man vill att gangsterrap ska behandlas som andra musikgenrer och när det gäller galapriser har jag inte heller sett någon som propagerar för att de ska delas ut till kriminella. Bara att samma syn ska gälla för alla även där. Men det är ingen som velat svara på t ex hur lång tid efter ett avtjänat straff det är ok att ge en dömd person ett pris eller hur man ska definiera någon som ”kriminell”.

Jag har inte heller citerat någon specifik i tråden, det var en allmän kommentar jag skrev.

Nej, om du förväntar dig X år och Y dagar så får du såklart inget svar på en sån fråga. Men gällande någon som här och nu inte skäms för att vara inblandad i mord, kanske vi ändå kan konstatera vara kriminell utan att blanda in frågan om man kan få pris även om man snattade tuggummi som barn? Att det inte går att definiera alla nyanser av grått betyder inte att man inte kan konstatera att man befinner sig på den svarta delen.
 
Tror generellt att det finns höga/låga förväntningar på olika individer/grupper som vi kanske behöver minska. Dessa förväntningar korrelerar med individens/gruppens upplevda privilegier. Gangsterrappare ses inte som särskilt privilegierade och kommer därför undan med mer sexism än vad exempelvis Per Gessle hade gjort.

På ett bredare plan bör vi kanske minska skillnaden mer åt de mindre priviligierades håll. Alltså åt ett friare håll. För många med högre förväntningar räcker det inte med att inte kritisera/skada/göra någon illa, utan de måste aktivt vara en "förebild" för inte känna skuld och skam. Skapar mer psykisk ohälsa än vad det bidrar positivt till samhället många gånger tror jag.
 
Varför fortsätter du diskutera priser med mig? Jag har skrivit flera gånger att det är det inte är det jag pratar om. Det är dessutom väldigt ointressant i sammanhanget att ens nämna eftersom den gängkriminalitet vi avser här inte triggats av nån fick ett pris.

Och JA, jag tycker att dina åsikter är oroväckande eftersom historien har en förmåga att återupprepa sig.

Att du är rädd för att vistas utomhus förstår jag.
Jag är inte det minsta rädd för att vistas utomhus så länge jag inte gör det på fel tider eller på fel platser. Det är du som tillskriver mig ”oroväckande” åsikter och jämställer en utveckling där jag inte vill att skattepengar ska sponsra aktivt grovt kriminella med utvecklingen i nazityskland. Därför fortsätter jag att diskutera det jag har pratat om hela tiden istället.
 
Jag har inte heller citerat någon specifik i tråden, det var en allmän kommentar jag skrev.

Nej, om du förväntar dig X år och Y dagar så får du såklart inget svar på en sån fråga. Men gällande någon som här och nu inte skäms för att vara inblandad i mord, kanske vi ändå kan konstatera vara kriminell utan att blanda in frågan om man kan få pris även om man snattade tuggummi som barn? Att det inte går att definiera alla nyanser av grått betyder inte att man inte kan konstatera att man befinner sig på den svarta delen.
Om man befunnits vara inblandad i mord så kommer man få tillbringa några år i fängelse och huruvida man ångrar sig eller ej är knappast relevant förrän man suttit av sin tid - inte idag. Med det i åtanke lär det inte vara aktuellt med några prisutdelningar på ett bra tag.

Det känns lite löjligt att dra det till sådana extremer som att snatta tuggummi. Jag har bara givit exempel på personer som dömts till fängelse men tydligen ändå inte befinner sig på den svarta skalan. Jag har inte heller förväntat mig x år och y dagar, men det är helt klart så att många artister fått priser och utmärkelser inom något eller några år efter att de dömts för narkotika-,vålds- eller vapenbrott(ibland flera) och då blir jag lite nyfiken på ungefär var gränsen går för när en person ska sluta klassas som för kriminell för att få pris. Själv tycker jag som sagt att det är rätt rimligt att inte ge pris till någon som sitter häktad i väntan på rättegång(det kan man isf göra vid friande dom) eller avtjänar ett straff för ett brott av det grövre slaget(säg fängelse i straffskalan). Ska man bestämma sig för att bojkotta vissa artister vill jag att det ska vara logiskt, så att inte artister behandlas olika.

Sedan antar jag att man helt enkelt får se det som att vissa saker har en preskriptionstid; att vissa saker sågs annorlunda då osv. Vuxna män i maktposition som har sex med flickor som är långt ifrån myndiga, ibland knappt tonåringar, kommer inte undan idag på samma sätt som de gjorde på 60-, 70-, och t o m 80-talet. Några av dåtidens snuskgubbar turnerar fortfarande, men de blir allt färre.
 
Men varför är det mer ok för vissa att uttrycka sig konstnärligt om sin omgivning och tillvaro än andra? Vi kan filmatisera och glorifiera organiserad kriminell verksamhet i decennier när det gäller maffian men när ungarna i orten börjar berätta sin historia då flyger vi i taket.

Personligen har jag alltid tyckt att maffiafilmer är otroligt töntiga. Som penismätartävlingar mellan män med mindervärdeskomplex. Är inget fan av rap heller, kanske hänger det ihop...
 
Jag är inte det minsta rädd för att vistas utomhus så länge jag inte gör det på fel tider eller på fel platser. Det är du som tillskriver mig ”oroväckande” åsikter och jämställer en utveckling där jag inte vill att skattepengar ska sponsra aktivt grovt kriminella med utvecklingen i nazityskland. Därför fortsätter jag att diskutera det jag har pratat om hela tiden istället.
Problemet är ju att rätt och fel tider/platser är väldigt svårt att förutse när personer skjuts på restaurang vid lunchtid eller vid en port till lägenhetshus vid en tid vanliga okriminella kommer hem från fotbollsträning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp