Gangsterrap och samhällets respons

nowayout

Trådstartare
Jag hör till en av de förmodligen ganska få som inte har hängt med på musikscenen den senaste tiden och därför inte hade en aning om vem Einar var.
Nu har det ju varit ganska mycket i media om rapartisten och hans musik, bl a har videon från låten Katten i trakten visats. Vad jag förstår har den vunnit flera officiella musikpriser. I videon förekommer maskerade personer, knark, vapen och gester som simulerar skjutningar. Låttexterna innehåller också en hel del av samma sort.

Därför undrar jag, HUR är det möjligt att samhället kan förhärliga detta genom att hylla det och belöna med priser??? :eek:Vad sänder det för signaler? Samtidigt förfasar vi oss över hur förfärligt det är med gängkriminaliteten och alla skjutningar den senaste tiden och kräver av politikerna att ta i med hårdare tag! Vad jag förstår, så är inte ens det här en enda företeelse, det finns fler aktivt gängkriminella som också fått musikpriser, för samma typ av musik.
 
Förstår inte hur man kan sägas kunna rappa bra om det krävs så mycket autotune att det skär i öronen...
Har alla som lyssnar någon form av hörselnedsättning.
Detta utan att bedöma text/melodi som jag inte är imponerad av. .
 
Ja, usch för ett fritt konstnärligt uttryck! 😅

Folk måste ju få berätta sina historier och vara fri i sitt uttryckssätt utan att det ska moraliseras.
Jag är inte bekväm med det och lyssnar inte på det, men musiken betyder mycket för andra. Och jag tror inte att den musiken göder kriminalitet eller skapar nya kriminella.
 
Jag hör till en av de förmodligen ganska få som inte har hängt med på musikscenen den senaste tiden och därför inte hade en aning om vem Einar var.
Nu har det ju varit ganska mycket i media om rapartisten och hans musik, bl a har videon från låten Katten i trakten visats. Vad jag förstår har den vunnit flera officiella musikpriser. I videon förekommer maskerade personer, knark, vapen och gester som simulerar skjutningar. Låttexterna innehåller också en hel del av samma sort.

Därför undrar jag, HUR är det möjligt att samhället kan förhärliga detta genom att hylla det och belöna med priser??? :eek:Vad sänder det för signaler? Samtidigt förfasar vi oss över hur förfärligt det är med gängkriminaliteten och alla skjutningar den senaste tiden och kräver av politikerna att ta i med hårdare tag! Vad jag förstår, så är inte ens det här en enda företeelse, det finns fler aktivt gängkriminella som också fått musikpriser, för samma typ av musik.
Visste inte heller vem Einar var innan hans död då det inte är min typ av musik. Men att han fått pris innebär för mig inte att något blir förhärligat.
 
Jag hörde talas om Einar första gången då han blev brutalt förnedringsrånad och pressad på 3 miljoner.

Han var en av dom mest spelade artisterna så uppenbarligen var han bra på sin grej, även om musikstilen inte tilltalar mig för fem öre.

Han blev förmodligen mördad av samma gäng som pressade och förnedrade honom eftersom hans mamma anmälde dom och gjorde så att ledaren åkte in i häktet.
Det är ju inte så konstigt att ingen vågar vittna och att vi har ett laglöst samhälle när man ser vad som hände Einar. Dessa kriminella patrask har inga gränser.

Vidrigt samhälle vi har fått om man mördar en 19 åring för att hans mamma ville sätta dit kriminella patrask.


Responsen från samhället har nog inte så mycket att göra med hans musik egentligen utan den historia han var bakom sig.
 
Jag hörde talas om Einar första gången då han blev brutalt förnedringsrånad och pressad på 3 miljoner.

Han var en av dom mest spelade artisterna så uppenbarligen var han bra på sin grej även om musikstilen inte tilltalar mig för fem öre.

Han blev förmodligen mördad av samma gäng som pressade och förnedrade honom eftersom hans mamma anmälde dom och gjorde så att ledaren åkte in i häktet.

Vidrigt samhälle vi har fått om man mördar en 19 åring för att hans mamma ville sätta dit kriminella patrask.

Anledningen till mordet var nog inte bara att hans mamma vittnade, utan livet han levde.

För övrigt rätt vanligt att "gangsta rapparna" är kriminella, då de sjunger om sitt liv. Sen ska man ju inte bli mördad för det, givetvis.
Men ja, många av dem lever ett jävla riskfyllt liv, och gör musik om det.

Yasin är ju ett exempel.
Här i Göteborg har vi bl.a Shiro, som förvisso inte är dömd för några våldsbrott (vad jag vet), men som sjunger om drogförsäljning och hur det går till - och som nu sitter i fängelse för just narkotikaförsäljning.
 
Anledningen till mordet var nog inte bara att hans mamma vittnade, utan livet han levde.

För övrigt rätt vanligt att "gangsta rapparna" är kriminella, då de sjunger om sitt liv. Sen ska man ju inte bli mördad för det, givetvis.
Men ja, många av dem lever ett jävla riskfyllt liv, och gör musik om det.

Yasin är ju ett exempel.
Här i Göteborg har vi bl.a Shiro, som förvisso inte är dömd för några våldsbrott (vad jag vet), men som sjunger om drogförsäljning och hur det går till - och som nu sitter i fängelse för just narkotikaförsäljning.
Jag tror att det stack för mycket i ögonen att en svensk pojke berättade om livet på gatan och dessutom tjänade massa miljoner och lyckades betydligt bättre än tex haval och yasin med flera.
Einar var väl egentligen aldrig med i något gäng? Varför skulle han annars bli rånad? Han fick väl betala flera olika gäng för att få skydd.

Rasismen inom ghettogängen är rejäl mot svenskar.


Sen tycker jag däremot inte att gangsterrap ska belönas på någon gala som med tex yasin.
 
Senast ändrad:
Jag tror att det stack för mycket i ögonen att en svensk pojke berättade om livet på gatan och dessutom tjänade massa miljoner och lyckades betydligt bättre än tex haval och yasin med flera.
Einar var väl egentligen aldrig med i något gäng?

Rasismen inom ghettogängen är rejäl mot svenskar.


Sen tycker jag däremot inte att gangsterrap ska belönas på någon gala som med tex yasin.

En svensk pojke som begått en hel del brott. Han verkar ju varit allt annat än en oskyldig svennebanan, och mig veterligen hade han absolut gängkopplingar?
Dock är jag inte så insatt i hans liv, så jag kan ha fel. 🤷
 
Jag tror att det stack för mycket i ögonen att en svensk pojke berättade om livet på gatan och dessutom tjänade massa miljoner och lyckades betydligt bättre än tex haval och yasin med flera.
Einar var väl egentligen aldrig med i något gäng? Varför skulle han annars bli rånad? Han fick väl betala flera olika gäng för att få skydd.

Rasismen inom ghettogängen är rejäl mot svenskar.


Sen tycker jag däremot inte att gangsterrap ska belönas på någon gala som med tex yasin.
Men alltså, han har väl rånat och var misstänkt för att ha knivat någon så sent som för några veckor sedan. Inte guds bästa barn han heller, så jag tror inte på fem öre att han blev skjuten för att han är svensk... herregud. Däremot så verkar media och gemene man välja att se hans kriminalitet med andra ögon än Yasins, man kan fråga sig varför....
 
Enligt uppgifter var han, i alla fall i sina yngre dagar, med i något kriminell gäng från Dalen. Oklart om han officiellt hade lämnat (är ju också en orsak bli skjuten i de kretsarna) men de är väl inte så (ö)kända som andra Stockholmsgäng?
Jag tror att det stack för mycket i ögonen att en svensk pojke berättade om livet på gatan och dessutom tjänade massa miljoner och lyckades betydligt bättre än tex haval och yasin med flera.
Einar var väl egentligen aldrig med i något gäng? Varför skulle han annars bli rånad? Han fick väl betala flera olika gäng för att få skydd.

Rasismen inom ghettogängen är rejäl mot svenskar.


Sen tycker jag däremot inte att gangsterrap ska belönas på någon gala som med tex yasin.
 
En svensk pojke som begått en hel del brott. Han verkar ju varit allt annat än en oskyldig svennebanan, och mig veterligen hade han absolut gängkopplingar?
Dock är jag inte så insatt i hans liv, så jag kan ha fel. 🤷
Ingen anledning att förtjäna att dö som 19 åring.
 
Jag tror att det stack för mycket i ögonen att en svensk pojke berättade om livet på gatan och dessutom tjänade massa miljoner och lyckades betydligt bättre än tex haval och yasin med flera.
Einar var väl egentligen aldrig med i något gäng? Varför skulle han annars bli rånad? Han fick väl betala flera olika gäng för att få skydd.

Rasismen inom ghettogängen är rejäl mot svenskar.


Sen tycker jag däremot inte att gangsterrap ska belönas på någon gala som med tex yasin.
Du får nog läsa på lite mer om den lille gossen. Eller lyssna på hans texter. Där berättar han ju själv om hur han levt. Kriminell är ingen underdrift.
 
Enligt uppgifter var han, i alla fall i sina yngre dagar, med i något kriminell gäng från Dalen. Oklart om han officiellt hade lämnat (är ju också en orsak bli skjuten i de kretsarna) men de är väl inte så (ö)kända som andra Stockholmsgäng?
Om han nu var med i ett gäng, varför behövde han då fly utomlands och gå till flera olika gäng och be att få köpa skydd? Nja, känns snarare som en wanna be gangster.
 
Jag tänker också att det främst är unga som lyssnar på den här musiken, som ser hur deras idoler hyllas och belönas för det liv de sjunger om och som de också är aktiva i. Är det då så konstigt om fler attraheras till de här miljöerna?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp