Gangsterrap och samhällets respons

Då förstår jag hur du menar (även om mina andra kommentarer som jag inte kopierade) och håller med.

Jag vill ju även till det här lägga rädslan för att rätt och slätt vara gubbig eller gummig. Dvs att bortsett från att inte vilja skriva någonting negativt om en grupp som är utsatt när man är glad att flera i gruppen är kulturellt intresserade. Så kan man ju också verka inaktuell och trist om man inte tycker om den musik som "ungdomen" gillar.

Så det kanske krävs lite extra mod av en journalist i dessa tider då media och journalister har suttit otryggt, att balansera mellan att helt rosa och helt risa en kulturyttring (eller någon yttring alls) utan helt enkelt mellanmjölkigt säga å enda sidan och å andra sidan. (då riskerar ju båda sidor bli arga och skälla, folk har så svårt att se nyanser just nu (eller alltid, vem vet)) Dock så verkar ju flera stora tidningar ha hittat inkomstkällor igen, komma på fötter, utöka med redaktioner i olika landsändar, så kanske man kan hoppas på bättre än "flestklick" journalistik framöver.

(Har till och med lyssnat på en supergubbig podcast på området :D (pensionerade mediachefer) och inte ens de kunde liksom förmå sig att säga annat än att journalisterna kunde lägga till i sina artiklar om artisterna att -bra musik, men för din info utför de även den brottslighet de sjunger om, i typ text eller faktaruta, dömd för dittan och dattan. För det är ju inte en journalists roll riktigt att välja kultur som presenteras på andra kriterier än just det kulturella uttrycket. Men att berätta allt däremot går ju inte emot rollen, tvärtom. )

För säga vad man vill men de gamla pensionerade gubbarna och gummorna, var ju unga och lyssnade på Beatles när de var en skandal och de som skriver nu lyssnade ju på hårdrock när Alice Cooper var det värsta som Expressen kunde tänka sig. Så det är ju inte konstigt att de är lite försiktiga med att döma i alla fall.

Ja, vi tänker i samma banor. Nu ska jag försöka ägna mig åt veckans sista timmars jobb så får återkomma senare...

Och håller helt med om att nyanserna ofta är borta i dagens samhällsdebatt (och som jag var inne på tidigare så finns det ju ett visst parti, med hängarounds från andra partier, som haft det som målsättning, att sudda ut nyanserna).

Tycker @Daff s inlägg av bild visar det rätt bra, att om man uttrycker kritik mot vissa delar av en genre och utdelning av priser till specifika artister, så tolkas det som att man vill tysta en hel musikgenre.
 
Håller helt med om att det bör satsas mer på avhopparverksamheten, och även på verksamheter för att minska indragningen av unga i de kriminella gängen. Att göra musik om sitt liv var jättestort när jag var ung och jag antar att det är det för dagens ungdomar också. Det som gör mig bedrövad är att det är rappare som blandar samman musiken och utlevt våld som hyllas, när jag tycker att det borde vara rappare som skriver om livet men INTE menar att det också måste utföras som borde få mer plats och priser.

Uppskattar att du tycker att det är okej att kritisera dessa delar av genren. Efter denna tråd har jag dock kvar min uppfattning att det väcker väldigt mycket mothugg (med många gilla) att göra det, så det är verkligen långt ifrån alla som håller med.

Jag tycker bara det är så fel fokus att problematisera musiken i så hög grad - och som sagt, gangsterrappen problematiseras ju, hela tiden, inte bara i denna tråd utan även i massmedia, och det gjordes ju även innan Einars död. Brott är en sak och musik är en annan sak, även om brottet är ett tema i musiken. Sen om musikerna själva (som jag hörde någon säga, återigen på P3) börjar självsanera och problematisera fokuset på våld i deras låtar, och hur låtarna blir en del av konflikten genom att de hånar varandra och det sen får våldsamma följder osv, så är ju det jättebra! Men det är ju inte en process som samhället utanför bör driva, som jag ser det. Att hylla Yasin genom att ge honom priser (som jag tycker är rätt knepigt iom att han då var i en rättsprocess) är ju inte samma sak som att ursäkta våldet, och det lär ha typ noll påverkan på våldet, varken i positiv eller negativ riktning. Och att spela musiken på radion är ju inte att hylla, det heller.

Jag tycker exempelvis att det var rätt problematiskt när R Kelly blev "cancelled" på vissa radiostationer pga hans övergrepp mot barn (han är ju för övrigt också en musiker, ej rappare, som sjunger om de brott han begår under samma period som han begår dem!). Jag kan förstå den musikproducent som VILL stryka hans låtar ur rotation, dock. Men jag tycker vi ska prata om hans brott och inte fokusera på hans musik.
 
Visa bifogad fil 78703Jag såg den här på Parisa Amiris instagram och den speglar mina tankar ganska bra.
Mmm det var lite så jag tänkte med något av mina inlägg som lät lite naivt om att problemet ligger liksom mer i brottsligheten än i musiken.

Btw så borde kanske polisen (har redan gjort?) borde göra rejäla narkotikadrev på Djursholm och Lidingö, Operakällan om det faktiskt är dit drogerna går och pengarna kommer ifrån. Så blir det kanske mer jämnt fördelat med åtgärderna.
 
Nej, det känns onödigt att diskutera något där det är uppenbart att vi har olika åsikt.

Men jag tycker verkligen inte att man kan se likes i en diskussion på buke som en indikation på hur det ser ut i samhället i stort, i den mån inlägg handlat om just prisutdelningars vara eller icke vara. Annika Strandhäll tillhör en av de många som kom med kritik och kallade det för ”provocerande” och ”helt obegripligt”. Angående det du precis skrev om boende på Söder delade både Strandhäll och Shelarabi en text av en ekonom på LO: ”Hade Yasin bott på Södermalm och terroriserat Sveriges Radios chefer och familjer så hade han naturligtvis aldrig fått priset.”
Kritik kom också från bl a aktiva politiker i KD, Mp och M samt från Leif GW Persson. Naturligtvis fanns det också sådana som försvarade P3-galan, men jag skulle snarare säga att den allmänna åsikten var att det var fel att ge pris till Yasin.

Om jag förstått rätt var ett av priserna Yasin fick på P3-galan framröstat av publiken, det andra röstades fram av både jury och publik.

Jag skrev också just det, att Buke inte kan tolkas visa den generella uppfattningen i samhället. Men helt obetydlig är det inte hur viktningen av inlägg och gillanden ser ut. Självklart har många andra också kritiserat, jag menar inte på något sätt att jag skulle vara unik. Det jag reflekterar över är snarare vilken mängd motkritik, och framförallt hur man bygger upp den kritiken, som kommer vid sådana uttalanden. Det är nog framför allt den vi ser olika på.

Ja precis, och när man väl haft en omröstning kan man ju inte då ifrågasätta resultatet utan bedömningen måste göras vid urvalet av vilka som ska vara med i omröstningen.
 
Jag skrev också just det, att Buke inte kan tolkas visa den generella uppfattningen i samhället. Men helt obetydlig är det inte hur viktningen av inlägg och gillanden ser ut. Självklart har många andra också kritiserat, jag menar inte på något sätt att jag skulle vara unik. Det jag reflekterar över är snarare vilken mängd motkritik, och framförallt hur man bygger upp den kritiken, som kommer vid sådana uttalanden. Det är nog framför allt den vi ser olika på.

Ja precis, och när man väl haft en omröstning kan man ju inte då ifrågasätta resultatet utan bedömningen måste göras vid urvalet av vilka som ska vara med i omröstningen.

Jo, jag tycker att viktningen av inlägg och gillanden är irrelevant för hur det ser ut i samhället överlag. Dels för att det är ett fåtal personer på buke som ens deltar i diskussionen, dels för att vi garanterat inte är ett tvärsnitt av befolkningen. Sedan har vi också det faktum att det är rätt svårt att urskilja vilka inlägg som enbart handlar om prisutdelning. Som jag redan påpekat är ”hyllas av samhället” rätt svårtolkat.

Jag tycker inte att de som kritiserade P3 fick särskilt mycket motkritik eller att den var uppbyggd på något anmärkningsvärt sätt. Du får gärna länka till något exempel. Jag har redan sett Alexander Bards försvar och en text i arbetet, men där hittade jag inget anmärkningsvärt(förutom att Bard alltid är Bard).
 
Mmm det var lite så jag tänkte med något av mina inlägg som lät lite naivt om att problemet ligger liksom mer i brottsligheten än i musiken.

Btw så borde kanske polisen (har redan gjort?) borde göra rejäla narkotikadrev på Djursholm och Lidingö, Operakällan om det faktiskt är dit drogerna går och pengarna kommer ifrån. Så blir det kanske mer jämnt fördelat med åtgärderna.

Café Opera var ju ett klassiskt kokainnäste på 80-talet, flera artister har erkänt hur de missbrukade där. Vissa blev även gripna och dömda.
 
Jag tror alla är överens om att gangsterrappen kommer från gängkriminalitet och inte tvärt om. Att (ffa yngre män i utanförskap) skriker ut sitt hat, förakt och vrede mot samhället är inte ett nytt fenomen.

Men, precis som med droghandeln, måste man också se till vilka som konsumerar gangsterrappen och gör den, liksom droghandeln, lönsam. Så länge gangsterrappen säljer och det finns en marknad för den så kommer den finnas. Just nu är ju faktiskt att vara gangsterrappare de facto ett av de mer legitima sätten att ekonomiskt ta sig ur utanförskap och kriminalitet.

Att rappare, rappar om det liv de upplever i 'orten' är återigen helt naturligt. Frågan är då närmast, ska samhället reagerar med förbud och att tysta ner en allt större musikgenre? Pris som fås genom försäljning kommer aldrig att kunna tystas eftersom de faktiskt säljer bäst.

Återigen tror jag att de bästa resultaten uppnås inte genom att förbjuda och förfasa sig över den verklighet, och ja glorifiering, av gängkriminalitet som gangsterrappen förhärligar. Eller att genom att sluta recensera, uppmärksamma genom priser och dylikt försöka tiga ihjäl gangsterrappen.

Det finns många skäl till varför etniskt vita medelklassbarn inte är framträdande inom gangsterrappen. Det ligger helt utanför deras barndom och liv, däremot köper och lyssnar de med stor entusiasm.

Det intressanta för mig är inte att det finns gangsterrappare utan att de brott de sjunger om som de begår/begått aldrig blir lagförda eftersom konkreta bevis saknas - när det finns så ställs de inför rätta som Yasin just nu och inte pga vad han rappat om. Kanske det är där man ska starta om man vill klippa bandet mellan gängkriminalitet och gangsterrapp. Lyssna på texterna, red ut vad som är beskrivningar, vilka som är skryt och vilka som är brottsliga gärningar.
 
Jag tycker bara det är så fel fokus att problematisera musiken i så hög grad - och som sagt, gangsterrappen problematiseras ju, hela tiden, inte bara i denna tråd utan även i massmedia, och det gjordes ju även innan Einars död. Brott är en sak och musik är en annan sak, även om brottet är ett tema i musiken. Sen om musikerna själva (som jag hörde någon säga, återigen på P3) börjar självsanera och problematisera fokuset på våld i deras låtar, och hur låtarna blir en del av konflikten genom att de hånar varandra och det sen får våldsamma följder osv, så är ju det jättebra! Men det är ju inte en process som samhället utanför bör driva, som jag ser det. Att hylla Yasin genom att ge honom priser (som jag tycker är rätt knepigt iom att han då var i en rättsprocess) är ju inte samma sak som att ursäkta våldet, och det lär ha typ noll påverkan på våldet, varken i positiv eller negativ riktning. Och att spela musiken på radion är ju inte att hylla, det heller.

Jag tycker exempelvis att det var rätt problematiskt när R Kelly blev "cancelled" på vissa radiostationer pga hans övergrepp mot barn (han är ju för övrigt också en musiker, ej rappare, som sjunger om de brott han begår under samma period som han begår dem!). Jag kan förstå den musikproducent som VILL stryka hans låtar ur rotation, dock. Men jag tycker vi ska prata om hans brott och inte fokusera på hans musik.

Jag håller inte med om att det lyfts som ett problem "i hög grad" i tråden. Att det blir så många inlägg om det är inte för att jag tycker att dessa artisters inflytande är den största faktorn, det är för att det kommer så mycket reaktioner på kritiken. Vilket ju är det jag framför allt lyfte, att kritisera (utan att för den skull påstå att det är det ENDA eller STÖRSTA problemet) så väcker det en massa reaktioner. Det är inget som bara passerar för att folk håller med.

Håller inte heller med om att det i alla fall strikt går att skilja mellan musik och leverne, men det är väl ingen överraskning att jag tycker så.
 
För att lyfta något positivt så blir jag glad över de gemensamma nattvandringarna som görs av föräldrar från Järva och från Hammarby sjöstad. Ikväll ska de vandra i Rinkeby och häromdagen var de i Hammarby sjöstad.
 
Jag tror alla är överens om att gangsterrappen kommer från gängkriminalitet och inte tvärt om. Att (ffa yngre män i utanförskap) skriker ut sitt hat, förakt och vrede mot samhället är inte ett nytt fenomen.

Men, precis som med droghandeln, måste man också se till vilka som konsumerar gangsterrappen och gör den, liksom droghandeln, lönsam. Så länge gangsterrappen säljer och det finns en marknad för den så kommer den finnas. Just nu är ju faktiskt att vara gangsterrappare de facto ett av de mer legitima sätten att ekonomiskt ta sig ur utanförskap och kriminalitet.

Att rappare, rappar om det liv de upplever i 'orten' är återigen helt naturligt. Frågan är då närmast, ska samhället reagerar med förbud och att tysta ner en allt större musikgenre? Pris som fås genom försäljning kommer aldrig att kunna tystas eftersom de faktiskt säljer bäst.

Återigen tror jag att de bästa resultaten uppnås inte genom att förbjuda och förfasa sig över den verklighet, och ja glorifiering, av gängkriminalitet som gangsterrappen förhärligar. Eller att genom att sluta recensera, uppmärksamma genom priser och dylikt försöka tiga ihjäl gangsterrappen.

Det finns många skäl till varför etniskt vita medelklassbarn inte är framträdande inom gangsterrappen. Det ligger helt utanför deras barndom och liv, däremot köper och lyssnar de med stor entusiasm.

Det intressanta för mig är inte att det finns gangsterrappare utan att de brott de sjunger om som de begår/begått aldrig blir lagförda eftersom konkreta bevis saknas - när det finns så ställs de inför rätta som Yasin just nu och inte pga vad han rappat om. Kanske det är där man ska starta om man vill klippa bandet mellan gängkriminalitet och gangsterrapp. Lyssna på texterna, red ut vad som är beskrivningar, vilka som är skryt och vilka som är brottsliga gärningar.

Intressant inlägg men jag har lite svårt att förstå vad du vill. Å ena sidan skriver du först att man inte bör lägga någon vikt vid gangstarappares uttryck i ord (och handling...? Det nämner du inte specifikt men det är ju det som diskuteras), men sedan avslutar du med att man SKA dissekera texterna med ett syfte att det på något sätt ska skilja ut de som är kriminella från de som inte är det. Vem ska göra det? Polisen antar jag om du är ute efter att få någon dömd för en låttext, men tror du verkligen att det kommer att kunna bevisas en tolkning av en låttext i domstol?
 
Intressant inlägg men jag har lite svårt att förstå vad du vill. Å ena sidan skriver du först att man inte bör lägga någon vikt vid gangstarappares uttryck i ord (och handling...? Det nämner du inte specifikt men det är ju det som diskuteras), men sedan avslutar du med att man SKA dissekera texterna med ett syfte att det på något sätt ska skilja ut de som är kriminella från de som inte är det. Vem ska göra det? Polisen antar jag om du är ute efter att få någon dömd för en låttext, men tror du verkligen att det kommer att kunna bevisas en tolkning av en låttext i domstol?

Exakt, ingen har någonsin dömts för sin låttext och själva grundtesen är att det är statens ansvar att bevisa brott utom all rimlig tvivel. Även om gangsterrappen förhärligar våld, mord och droger (för att inte tala om övergrepp mot kvinnor) är de just det, låttexter, och inte bevis på brottslighet. Gangsterrappare skryter om brott de begått, men ffa om brott de bevittnat och jag håller inte med om att de enbart förhärligar sin och andras brottslighet. Nu är gangsterrap inte min musik, men läser man texterna (som jag gjort lite efter diskussionen om Einar) så finns där minst lika mycket vrede och uppgivenhet över den vardag de skildrar som skryt över brottslighet. Hatet mot 'vanliga' svennar, polisen och myndigheterna. Utanförskapet där vägen till ekonomisk framgång och acceptans i 'orten nås genom brottslighet och musik.

Man behöver inte vara kriminell för att man är gangsterrappare, även om, om man använder tex ett Venn diagram, så ser man tydliga överlappningar.

Det jag fortfarande trycker på är att ignorera gangsterrappen snarare gör att den kommer utvecklas och bli ännu populärare. Det finns ingenting som (ffa ungdomar) dras till mer om det är förbjudet eller fördöms. Det är inte heller så att det är bara journalister som är rädda för att bli anklagade för rasism som försvarar gangsterrap.

Det är om något ännu fler politiker, myndigheter, vetare av alla slag, inklusive journalister, som sitter och fördömer gangsterrap utan att vara ett dugg rädda för att bli anklagade för rasism. Inklusive Ulf Kristensson som öppet talade om tragedin när våldet omfattar 'vanliga' människor.
Jag tror allvarligt inte att det är någon som 'försvarar' gangsterrap utan snarare vill placera den i en vidare samhällskontext och förstå skälen till texterna och att så många som rappar också är kriminella.
 
Exakt, ingen har någonsin dömts för sin låttext och själva grundtesen är att det är statens ansvar att bevisa brott utom all rimlig tvivel. Även om gangsterrappen förhärligar våld, mord och droger (för att inte tala om övergrepp mot kvinnor) är de just det, låttexter, och inte bevis på brottslighet. Gangsterrappare skryter om brott de begått, men ffa om brott de bevittnat och jag håller inte med om att de enbart förhärligar sin och andras brottslighet. Nu är gangsterrap inte min musik, men läser man texterna (som jag gjort lite efter diskussionen om Einar) så finns där minst lika mycket vrede och uppgivenhet över den vardag de skildrar som skryt över brottslighet. Hatet mot 'vanliga' svennar, polisen och myndigheterna. Utanförskapet där vägen till ekonomisk framgång och acceptans i 'orten nås genom brottslighet och musik.

Man behöver inte vara kriminell för att man är gangsterrappare, även om, om man använder tex ett Venn diagram, så ser man tydliga överlappningar.

Det jag fortfarande trycker på är att ignorera gangsterrappen snarare gör att den kommer utvecklas och bli ännu populärare. Det finns ingenting som (ffa ungdomar) dras till mer om det är förbjudet eller fördöms. Det är inte heller så att det är bara journalister som är rädda för att bli anklagade för rasism som försvarar gangsterrap.

Det är om något ännu fler politiker, myndigheter, vetare av alla slag, inklusive journalister, som sitter och fördömer gangsterrap utan att vara ett dugg rädda för att bli anklagade för rasism. Inklusive Ulf Kristensson som öppet talade om tragedin när våldet omfattar 'vanliga' människor.
Jag tror allvarligt inte att det är någon som 'försvarar' gangsterrap utan snarare vill placera den i en vidare samhällskontext och förstå skälen till texterna och att så många som rappar också är kriminella.

Jag kan inte minnas någon som tyckt att vare sig rap i stort eller gangsterrapp ska förbjudas, men då förstår jag i alla fall vad du argumenterar emot. Det kan ju finnas någon som tycker så.

Jag tror inte heller att någon menar att försvara eller ursäkta våldsdelen i gangsterrappen (för det är den jag tolkar som att du menar, det är ju den som gör att det blir ett problem, inte texten i sig) men jag är ändå brydd över att det sitter så långt inne att uttrycka att vissa kanter av denna genre innehåller någit problematiskt. Som att man helst ser förbi det och hellre pratar om annat (som dock också kan vara viktiga saker, jag är som sagt inte emot det övriga du tar upp). Och man blir uppmanad att inte uttrycka sin åsikt.
 
Exakt, ingen har någonsin dömts för sin låttext och själva grundtesen är att det är statens ansvar att bevisa brott utom all rimlig tvivel. Även om gangsterrappen förhärligar våld, mord och droger (för att inte tala om övergrepp mot kvinnor) är de just det, låttexter, och inte bevis på brottslighet. Gangsterrappare skryter om brott de begått, men ffa om brott de bevittnat och jag håller inte med om att de enbart förhärligar sin och andras brottslighet. Nu är gangsterrap inte min musik, men läser man texterna (som jag gjort lite efter diskussionen om Einar) så finns där minst lika mycket vrede och uppgivenhet över den vardag de skildrar som skryt över brottslighet. Hatet mot 'vanliga' svennar, polisen och myndigheterna. Utanförskapet där vägen till ekonomisk framgång och acceptans i 'orten nås genom brottslighet och musik.

Man behöver inte vara kriminell för att man är gangsterrappare, även om, om man använder tex ett Venn diagram, så ser man tydliga överlappningar.

Det jag fortfarande trycker på är att ignorera gangsterrappen snarare gör att den kommer utvecklas och bli ännu populärare. Det finns ingenting som (ffa ungdomar) dras till mer om det är förbjudet eller fördöms. Det är inte heller så att det är bara journalister som är rädda för att bli anklagade för rasism som försvarar gangsterrap.

Det är om något ännu fler politiker, myndigheter, vetare av alla slag, inklusive journalister, som sitter och fördömer gangsterrap utan att vara ett dugg rädda för att bli anklagade för rasism. Inklusive Ulf Kristensson som öppet talade om tragedin när våldet omfattar 'vanliga' människor.
Jag tror allvarligt inte att det är någon som 'försvarar' gangsterrap utan snarare vill placera den i en vidare samhällskontext och förstå skälen till texterna och att så många som rappar också är kriminella.

P.s. att Ulf K talade som han gjorde när han talade om skillnaden mellan livet i förorterna och livet i en medelklasstadsdel var ju inte så förvånande med tanke på att hans politiska målsättning nu är att dels bonda med SD men dels också förbli största parti i det blåbruna blocket så att SD inte är störst efter valet. Hans syfte med det uttalandet var knappast att skapa en bättre framtid för ungdomarna i förorterna.
 
Jag kan inte minnas någon som tyckt att vare sig rap i stort eller gangsterrapp ska förbjudas, men då förstår jag i alla fall vad du argumenterar emot. Det kan ju finnas någon som tycker så.

Jag tror inte heller att någon menar att försvara eller ursäkta våldsdelen i gangsterrappen (för det är den jag tolkar som att du menar, det är ju den som gör att det blir ett problem, inte texten i sig) men jag är ändå brydd över att det sitter så långt inne att uttrycka att vissa kanter av denna genre innehåller någit problematiskt. Som att man helst ser förbi det och hellre pratar om annat (som dock också kan vara viktiga saker, jag är som sagt inte emot det övriga du tar upp). Och man blir uppmanad att inte uttrycka sin åsikt.

Av vem blir man uppmanad att inte uttrycka sin (negativa) åsikt? Politiker, polisen, Ulf Kristensson, diverse experter för att inte tala om alla SD:are som frossar i våldet i 'orten' de aldrig varit i.

Det är återigen ingen som inte tycker att många texter och rappare är problematiska, men att det inte är konstruktivt att inte sätta in det i en kontext. Och för att vara ärlig? Hellre att rappare är i studion och rappar än att de begår brott.
 
Jag kan inte undgå att undra hur många ungdomar Springsteen förlett in i våld och kriminalitet med sina texter. Borde varit förbjuden för länge sen. Istället har den hyllats med priser och sägs vara han bästa skiva. Skämmes!

😁

Då frågar jag även dig, var hittar du alla som vill förbjuda vissa musiker?
 
Av vem blir man uppmanad att inte uttrycka sin (negativa) åsikt? Politiker, polisen, Ulf Kristensson, diverse experter för att inte tala om alla SD:are som frossar i våldet i 'orten' de aldrig varit i.

Det är återigen ingen som inte tycker att många texter och rappare är problematiska, men att det inte är konstruktivt att inte sätta in det i en kontext. Och för att vara ärlig? Hellre att rappare är i studion och rappar än att de begår brott.

Då är det nog inte mig du argumenterar med, eller så har du missat att jag tiotusen gånger (känns det som) skrivit att jag är FÖR rappare som håller sig i studion och det enda jag kritiserar är artisterna på den extrema flanken.

Men det var kanske inte mig du menade får jag anta.

I denna tråd var det @tornblomma som uttrycka att sådana som jag inte borde bedöma denna genre. Men hon har inte svarat än och förklarat än vad hon menade, så jag får lämna brasklappen att jag kanske missförstod.
 
https://www.svt.se/kultur/solvesborgs-styrande-rostar-om-kontroversiellt-forslag-pa-kulturomradet Förvisso inte musik(er) (ännu) men det kommer.

Jimmie Åkesson ville införa polka i invandrartäta förorter delvis som motvikt till, antar jag, gangsterrap.

Ok, det hade underlättat för förståelsen av vad man syftar på om man tydliggör att man argumententerar mot t ex det där. Här i tråden verkar det vara under 1% som vill införa förbud så det blir lite svårt att hänga med när man åsyftar SD-förslag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp