Gangsterrap och samhällets respons

Ok, det hade underlättat för förståelsen av vad man syftar på om man tydliggör att man argumententerar mot t ex det där. Här i tråden verkar det vara under 1% som vill införa förbud så det blir lite svårt att hänga med när man åsyftar SD-förslag.

Som genomförts - ja inte polkan då - som fö inte är särskilt svensk.
 
Att SD, M och KD propagerar för lösningar i form av hårda tag och
Har du läst Martin Niemöller? Allting börjar i det lilla. Som att bestämma vad inte som ska spelas i radion i det här fallet.


Ja, jag vet vem han är (var) och känner till den dikt han är mest känd för men tycker att liknelsen haltar. Men om du förespråkar noll inblandning av värderingar med den liknelsen så förutsätter jag att du anser att vit makt-musik också ska kunna spelas i P3?
 
Förstår inte? Jag förespråkar inte någon polka? Jag konstaterade bara att argumentationen mot förbud verkar handla om sånt som skrivs utanför tråden.

Beslutet i Sölvesborg är redan genomfört, liksom då att inte flagga för Pride - apropå en annan tråd här om den ökande diskrimineringen av HBQT+ personer, liksom svenskar som är av 'fel' etnicitet eller religion. Det är så det börjar, men inte slutar.

Det går inte, imo, att diskutera gangsterrap i ett vacuum. Det centrala i debatten borde vara var rapparna kommer ifrån och varför gränsen mellan brottslighet och gangsterrap är så flytande.

Enbart att kritisera gangsterrap utan att konstruktivt arbeta för att förändra de socioekonomiska faktorerna som ligger bakom är meningslöst.
 
Beslutet i Sölvesborg är redan genomfört, liksom då att inte flagga för Pride - apropå en annan tråd här om den ökande diskrimineringen av HBQT+ personer, liksom svenskar som är av 'fel' etnicitet eller religion. Det är så det börjar, men inte slutar.

Det går inte, imo, att diskutera gangsterrap i ett vacuum. Det centrala i debatten borde vara var rapparna kommer ifrån och varför gränsen mellan brottslighet och gangsterrap är så flytande.

Enbart att kritisera gangsterrap utan att konstruktivt arbeta för att förändra de socioekonomiska faktorerna som ligger bakom är meningslöst.

Jag kanske förstår vad du är ute efter då, men håller i så fall inte med. I min mening så är det när nyanserna försvinner i debatten och SD (numera tillsammans med M och KD - L har jag inte riktigt smält än hur de ska passa in i den där konstellationen) får ensamrätt på att prata om att det finns problem t ex i utanförskapsområden, som det blir en grogrund för den utveckling som vi båda vill undvika.

Igen, jag har aldrig uttryckt att kritiken skulle vara det enda man ska göra. SJÄLVKLART måste man jobba med de socioekonomiska faktorerna, något annat vore naivt.
 
Att SD, M och KD propagerar för lösningar i form av hårda tag och

Ja, jag vet vem han är (var) och känner till den dikt han är mest känd för men tycker att liknelsen haltar. Men om du förespråkar noll inblandning av värderingar med den liknelsen så förutsätter jag att du anser att vit makt-musik också ska kunna spelas i P3?
De har väl svårt att klara brotten hets mot folkgrupp? På tal om att halta.
 
Det finns mycket musik som inte skulle falla under hets mot folkgrupp men som skulle vara alltför högerextrema för att uppskattad av P3-lyssnare.
Och varför skulle man spela musik som inte uppskattas av de som lyssnar?

Vet du om det finns något generellt förbud mot högerextrem musik i Sveriges radio? Jag har själv inte hört om det utan trott att det bara inte är lika populär musik och därmed inte spelas.
 
Och varför skulle man spela musik som inte uppskattas av de som lyssnar?

Vet du om det finns något generellt förbud mot högerextrem musik i Sveriges radio? Jag har själv inte hört om det utan trott att det bara inte är lika populär musik och därmed inte spelas.

Jag vet inte hur deras policy ser ut men jag tror absolut att det finns gränser som är snävare satt än vad som skulle fällas i domstol för hets mot folkgrupp. Tror att det även där skulle göras en tolkning av vad som avses, utifrån hur artisten agerar i övrigt och säger. En låt som sjungs kan vara uppenbart menat rasistisk utifrån hur artisten uppträder, utan att orden på ett papper skulle dömas i domstol.

Vilket jag tycker är bra, eftersom jag ju förespråkar en policy som är snävare än vad som håller i domstol. Att jag tog upp exemplet var för att @Nebraska refererade till en dikt för att framföra argumentet att om en sak förbjuds, så är snart allt förbjudet. Tycker dikten inte riktigt passar i denna diskussion men den är annars en själv ofta förespråkar. Är väldigt restriktiv gällande normativ lagstiftning/statligt tvång, men jag är ju inte ute efter förbud.
 
Och varför skulle man spela musik som inte uppskattas av de som lyssnar?

Vet du om det finns något generellt förbud mot högerextrem musik i Sveriges radio? Jag har själv inte hört om det utan trott att det bara inte är lika populär musik och därmed inte spelas.

På Aktuellt ikväll sades det att man slutade spela Ultima thule i SR efter en utredning om deras samröre med högerextremism på 90-talet. Jag har inte kollat upp utredningen eller läst beslutet, men båda parter i debatten verkade vara överens om att den utredningen existerar.

Kollade också nu upp P3:s musikpolicy:
P3 är en del av Sveriges Radios utbud till en ung publik. P3 ingår därmed i det digitala erbjudandet till unga tillsammans med kanalerna P3 Star och P3 Din Gata. P3 riktar sig till 15-35 åringar med kärnmålgruppen 20 – 35 år.

P3 ska vara en pålitlig guide till nya musikupplevelser, helt utan kommersiella intressen. P3 älskar ny musik.

P3s mål är att i musiken spegla nuet och kanalen spelar därför främst samtida former av populärmusik. Med "populärmusik" menas här många olika genrer (rock, hiphop, RnB, pop, elektronisk dansmusik, indie mm). Musiken i P3 ska följa målgruppens föränderliga smak. Minst 40 % av musikutbudet ska vara svenskt. Musik utgör sammantaget ungefär två tredjedelar av innehållet i P3.

Att presentera musik som väljs med integritet, kunskap och stor generositet mot unga lyssnare är ett av P3s viktigaste kulturuppdrag. P3 ska ha en ledande roll när det gäller att introducera ny musik.

Musiken har stort egenvärde och ska både underhålla och ge nya upplevelser. Det gör P3 genom att erbjuda varierade musikflöden såväl som fördjupande musikjournalistik. Dessutom sänder P3 livemusik, både konserter och intimare spelningar. P3 satsar också på egna musikevenemang och sändningar från olika festivaler, samt livemusik i form av P3 Session.

P3 ska ha en stark ställning inom musikjournalistiken och dela kunskap med lyssnarna. Ett av målen med musikflöden, specialprogram och P3s musikjournalistik är att stimulera nyfikenhet och intresse för olika uttryck inom popmusiken. P3 bevakar även den oetablerade musiken, utan krav på kommersiell utgivning.

P3 spelar ett brett utbud av popmusik från senare år med tyngdpunkt på den innevarande tolvmånadersperioden. Igenkänningsfaktorn ska vara hög, med målet att vid sidan om de välbekanta titlarna introducera ny musik. P3 ska sträva efter en jämn fördelning mellan manliga och kvinnliga artister. Ett mångsidigt musikutbud skapas genom att olika genrer blandas över dagen och veckan. På kvällstid sänds specialprogram med en generös och inbjudande attityd till hela publiken.

P3s musikredaktörer reglerar hur ofta olika titlar ska höras och spellistan är det verktyg som tryggar mångfalden. Spellistan uppdateras regelbundet varje vecka på spellistemötet. På kvällar väljer de musikbärande specialprogrammen sin egen musik. P3 ska erbjuda variation i utbudet.

Där står det inte något om man väljer bort något så det är möjligt att man har en mer liberal inställning idag. UT:s äldre musik faller väl bort pga att det inte är nytt, men de verkar populära fortfarande hos många SD:are så om de släpper någon ny låt så bör väl P3 spela den också antar jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp