Bukefalos 28 år!

Gapar vid ridning!

ponilover

Trådstartare
Tror jag postar tråden rätt, annars var vänlig att flytta den.

Min unghäst gapar och håller på med huvudet hela tiden vid ridning och har alltid varit så. Jag har provat att rida med långa tyglar och vara mjuuuuk i handen, men han rycker, sliter, slänger och gapar för det. Jag har provat att ge honom ett stadigt stöd, men samma beteende. Jag har provat byta olika bett (har ju såklart inte provat alla men 5 st..) och provat att byta nosgrimma samt att rida utan. Ingen skillnad.
Tänderna och munnen är kollade och raspade för ca 4 månader sedan och vet. sa då att detta beteende skulle sluta då det inte var något annat anmärkningsvärt på honom i kroppen. Blev ändå osäker när detta inte slutade och tog ut en kiropraktor för någon vecka sedan, han knäckte en låsning i nacken och en i ryggen. Men fortfarande ingen skillnad.
Varför gör han då såhär och hur får man honom att sluta?

Jag har provat med alla tänkbara lösningar och kollat upp honom ordentligt..
 
Sv: Gapar vid ridning!

Har just nu inte hjärnan med mig riktigt, men du kan ju iaf testa med något bettlöst alternativ och se om hästen fortsätter på samma vis då.
 
Sv: Gapar vid ridning!

Nu när jag kikar på lite bilder så ser jag att han inte riktigt gapar utan mer springer och visar tänderna?!
Men kan självklart prova något bettlöst alternativ! :D
 
Sv: Gapar vid ridning!

Min ponny har ett liknande beteende, också relativt ung. Det som har fungerat någorlunda gör mig är remont + anatomiskt D-ringsbett som ligger riktigt fint i munnen på honom. Även min är kollad så han är inte skadad på något sätt. Dock försvinner inte problemen helt utan han trivs mer men gapar när det blir jobbigt.

Mitt tips är att inte göra någon större grej av det utan jobba som vanligt med lite extra mycket innerhand (mot yttertygel) för att jobba igenom de situationer där han tjorvar. Kan glädja dig med att min ponny har gjort stora framsteg på knappt ett år och då har det bara varit ett dåligt beteende som sagt. Han går även riktigt bra på hackamore men det är ju dock ingen långsiktig eller vardaglig lösning enligt mitt tycke, men bra att variera med!
 
Sv: Gapar vid ridning!

Är det "vilken vet som helst" som kollat tänderna, eller någon som gått vidareutbildning?
Jag har fått lära mig att även vargtänder under tandköttet (dvs ej synliga) kan orsaka hästen smärta, och ska tas bort. Men jag har förstått att inte alla veterinärer anser det, så frågan är om det är en vargtand ändå?

Men att testa med bettlöst är ju enkelt.
 
Sv: Gapar vid ridning!

Så gör mitt sto också, men hon är 14 år.

Hon kan tugga väldigt mycket på bettet å, men när man travar och galopperar har hon munnen vidöppen, jag kan själv se det i skuggan. Det blir lite bättre när jag har nosgrimma, vanlig achen. Men bäst funkar hackamore, så nu rider jag alltid på det.
 
Sv: Gapar vid ridning!

Det kan vara så att bettet är för tjockt så att det inte får plats i munnen. I så fall kan du testa ett smalare bett. Och som någon innan sa, låt en veterinär kolla i munnen så att inte hästen har problem med vargtänder.
 
Sv: Gapar vid ridning!

Sitter bettet på rätt ställe? Dvs. har du låtit hästen bestämma var den vill ha bettet? Jag brukar göra så här när jag ska prova ut ett nytt bett: Jag har bettet löst och håller i bettringarna. Jag sätter in bettet i munnen på hästen där jag tror att den vill ha det och sedan drar jag bettet sakta upp och ner tills hästen suger tag i bettet och håller kvar det själv när jag släpper ringarna. Håller inte hästen kvar bettet så provar jag med nästa bett och nästa. När jag väl har hittat ett bett som hästen håller kvar själv så sätter jag fast det i tränset exakt där hästen själv håller fast bettet. På det viset har jag fått många hästar att sluta gapa och/eller vara tjafsiga i munnen.
Vad har du provat för några bett? Hur ser hästen ut i munnen? Endel hästar är höga i gommen och då kan ett tvådelat ligga bra medans andra är så låga i gommen att de bara kan ha raka eller tredelade bett. Endel hästar har tjock tunga och behöver tungfrihet eller ett tredelat bett. Andra har tunn tunga och funkar bra på helt raka bett eller på tredelade bett. Endel hästar har stort mellanrum vid lanerna och klarar ett tjockare bett medans andra har mindre utrymme vid lanerna och behöver ett tunnare bett. Endel hästar förederar bett med kinnkedja för att det blir stabilare medans andra gillar D-ringsbett och åter andra vill ha vanliga ringar.
Man får helt enkelt prova sig fram med olika bett och olika material tills man hittar det bettet som hästen trivs med. Likadant med nosgrimmor, där får man också prova sig fram tills man hittar någon som hästen trivs med om man överhuvudtaget behöver ha någon. Det viktiga är ju att man inte ger sig utan verkligen letar tills man hittar ett bett som hästen tycker om och inte snörar ihop munnen med en nosgrimma och sätter på hjälptyglar istället.
Lycka till :)
 
Sv: Gapar vid ridning!

Riktigt bra tips som jag har nu har provat. Provade med 12 st bett, tredelade, raka, tvådelade, gummi m.m. MASSA olika varianter och han fastnade inte för nått.. Provade även något med koppar och något med sötmalm.. Han har ganska låg gom, tungan vet jag inte, tycker alltid att hästtungor är tjocka? haha! Har inte jämfört direkt med någon annan kanske ska göra det..

Har i alla fall provat att rida med hackamore vilket var totalt värdelöst då han bara sprang och sket totalt i om jag ville få lite kontakt i tyglarna.. Provade även utan nosgrimma och samma sak där, upplevde att jag fick sämre kontakt då..? Har även provat att rida med långa tyglar ifall det är min hand det är fel på men samma sak trots att han har fria tyglar, har provat att ha mjuka händer (vilket jag alltid har) men även provat att rida med inte direkt hård hand men med MYCKET stöd om man säger så. Märker inte någon skillnad på något jag gör.. samma sak ändå..
 
Sv: Gapar vid ridning!

*Kl*

Tänkte precis skapa en tråd om samma sak och undrar om jag kan hänga på din lite? :)

Min små gapar lite också, rider med olika bett (även hackamore).
Varierar just nu med kandar, tre delat, rakt vanligt, hackamore, pelham, spansk stång mfl.
Han gapar inte hela tiden utan lite då och då. Men är mjuk och följsam ändå och går inte emot nåt av dem.
Munnen kollad av en som vidareutbildat sig, men inget som behövde göras.

Men funderade på det som någon skrev om det kan vara dolda vargtänder. Han gapar inte i hackamore.

Har ni nåt mer tips? :)
 
Sv: Gapar vid ridning!

Ja ibland kan man få prova väldigt många bett innan man hittar ett som hästen verkligen gillar. Två av mina har varit riktigt krångliga och jag provade ett 20 tal bett innan jag hittade något som verkligen gillades.

Roligt att höra att du tycker det var bra tips och jag hoppas att du inte ger dig utan letar vidare tills du hittar något som hästen tycker om. Tänk bara på att verkligen flytta bettet millimeter för millimeter upp och ner så att hästen får en chans att suga tag och tänk på att hålla bettet så rakt som möjligt. Det är lätt att dra bettet för fort upp och ned nämligen och då kan man ju få prova alla bett i världen utan att hästen suger fast något av dem.
 
Sv: Gapar vid ridning!

Det är inte alltid i munnen problemen sitter om de gapar.

Står de och joxar när de står still och är tränsade på gången så tänker man ju obehag bett rätt fort.

Om det kommer under rörelse eller då man kortar tygeln kan det bero på annat.

Inte helt sällan tycker jag hästar som är i miniminilite oblans och är känsliga för obalans grejar med munnen.
Är hästen lösgjord och i balans blir munnen stängd.

Är man duktig på att utbilda hästar och rida igenom dem i kroppen brukar man kunna utbilda de flesta på ett fåtal standardbett.
Man får rätt många hästar som sägs inte kunna gå på bett eller annat än specialbett.
Men med ändrad träning kan de i stort sett alla göra det.

Jag brukar alltså börja i den änden, utbilda hästen att svara rätt. Och lära den balans.
 
Sv: Gapar vid ridning!

Undrar om du provat olika nackstycken på tränsen ?

Min häst ogillar 2 saker så pass mycket att han får panik och det är tung- och gomtryck från bett och tryck på öronen från nackstycket.

Han gapar och ruskar på huvudet på samma sätt oavsett vad det är som ger honom obehag.
 
Sv: Gapar vid ridning!

Jag säger som de andra, är tänderna kollade, kan ju vara så atttandläkar'n missat nåt, eller så ligger problemet i bettet, vissa hästar vill ha ett mkt rörligt bett och vissa vill ha ett mkt stadigt bett.
Ex.
Ett mkt stadigt bett är ett bett som tex. Rakt bett med parerstänger.
Ett mkt rörligt bett är tex ett tredelat med rullar.

Jag skulle också göra som TinyWiny säger, låt hästen själv få välja vart den vill ha bettet,
Sätt fast bettet( ett bett som du tror att hästen kan gilla) väldigt långt ner( så att det blir mellanrum mellan mungipa ock bett) och sedan tränsar du, hästen kommer nog först att gapa och tugga, men efter ett tag så suger hästen fast bettet i önskad höjd( om hästen gillar det alltså) och då går du fram och kortar sidostyckena så mkt som hästen begär.

Oj detta blev väldigt långt:o...
Hoppas ni orkar läsa:o:p

Men sedan kan det ju också vara så att hästen helt enkelt inte vill ha ett bett i munnen, eller föredrar bettlöst, hur det än är så skulle jag rekommendera att ha iallafall ett bettlöst alternativ till varje häst och variera mkt med olika bett och olika bettlösa varianter.

Hoppas det löser sig!;):D
 
Sv: Gapar vid ridning!

Hej! Vårt halvblod höll på likadant och sen bytte vi till "Micklemträns" och inga problem sen dess... fick tipset av vår dressyrtränare och det tränset är utformat för att tillgodose hästens nerver osv... ett tips!
 
Sv: Gapar vid ridning!

Hur gammal är han, kan det vara en lös tand kanske? Min lilla kille va lite tjafsig ett tag och då va det tänderna som kivades, det kanske går över? Annars kan jag tipsa om novabetter om du inte testat det, brukar variera mellan nova, vanligt tredelat och någon gång då och då bettlöst, tycker det funkar bra:)
 
Sv: Gapar vid ridning!

Min treåring har gapat lite, lite grann hela tiden sen hon vandes vid bett som tvååring. Hon har testat flera olika bett, och hon gjorde likadant med de flesta, dock mindre när hon fick på sig nosgrimman. Hennes syster, som är elva år, gör likadant, så det var egentligen inget jag tänkte på direkt först.

Nu hade jag veterinären ute i förra veckan, och drog en vargtand, som satt djupt nere i tandköttet. Han sa i alla fall att även en inte helt uppväxt vargtand kunde ställa till liknande "problem" (det har egentligen inte varit något direkt problem, sen vi började rida henne har hon mest gapat lite precis när hon får bettet i munnen och inte sen), och han trodde att det helt skulle försvinna nu när tanden var borta. Jag har inte ridit henne efter det, eftersom hon har vila nu, men jag hoppas att han har rätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 516
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 490
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 866
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 353
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp