Gapig 2åring?

sandraros

Trådstartare
Hej vänner! :rofl:
Har lite funderingar kring min 2åring. Han har senaste halvåret blivit en liten jägare med sin mun, gillar att hålla saker i munnen (så som grimskaft, grenar, pinnar....) och även naffsig mot människor. Han uttrycker sig väldigt mycket med munnen helt enkelt. Han är kollad i munnen av tandläkare för 2månader sedan där det drogs 1 vargtand och konstaterades ett litet överbett och då slipade man lite kanter.

Det jag märker på honom är om jag kliar honom på sidorna av huvudet över tandkött så börjar han "gapa", inte gäspa och verkar tycka detta är väldigt skönt och sedan så slår det över och han behöver få något i munnen. Ibland känns det lite överdrivet allt munlek, som att det blir lite för mycket och även okontrollerbart för honom om ni förstår?

Har ni varit med om liknande hos era små och finns det något man kan göra för att lindra för dem då det spökar i munnen? Han är ju somsagt nyligen kollad. För jag gissar själv att det handlar om att det händer mycket i munnen på honom plus att han är en lekfull valack, är väl bara lite rädd att det ska bli nån slags beteendestörning hos honom... O_o
 
Alla mina hingstar och valacker har varit mkt mer orala än stona. Det kan klia i munnen när de byter tänder. Tror inte du behöver oroa dig för att det ska vara en beteendestörning men du måste säga åt honom att på dig naffsar och plockar man inte. Sånt får han göra med sina kompisar. Människor ska inte tuggas på.
 
Hej vänner! :rofl:
Har lite funderingar kring min 2åring. Han har senaste halvåret blivit en liten jägare med sin mun, gillar att hålla saker i munnen (så som grimskaft, grenar, pinnar....) och även naffsig mot människor. Han uttrycker sig väldigt mycket med munnen helt enkelt. Han är kollad i munnen av tandläkare för 2månader sedan där det drogs 1 vargtand och konstaterades ett litet överbett och då slipade man lite kanter.

Det jag märker på honom är om jag kliar honom på sidorna av huvudet över tandkött så börjar han "gapa", inte gäspa och verkar tycka detta är väldigt skönt och sedan så slår det över och han behöver få något i munnen. Ibland känns det lite överdrivet allt munlek, som att det blir lite för mycket och även okontrollerbart för honom om ni förstår?

Har ni varit med om liknande hos era små och finns det något man kan göra för att lindra för dem då det spökar i munnen? Han är ju somsagt nyligen kollad. För jag gissar själv att det handlar om att det händer mycket i munnen på honom plus att han är en lekfull valack, är väl bara lite rädd att det ska bli nån slags beteendestörning hos honom... O_o
Se till att han får leka mycket med jämnåriga och vara ute mycket så behöver du nog inte oroa dig. Fri tillgång till grovfoder är också att föredra!

I den åldern är de ofta väldigt orala och behöver busa mycket, har han ingen jämnårig eller står inne mycket så är det dags att ändra på det!
 
Den erfarenhet jag har av valacker i samma ålder är ofta att det kliar i munnen pga tandbyte. Hade hand om gäng (5+) som skulle ridas in strax efter, samtliga höll på att leka med munnen med grimmskaft, grepar, täcken osv allt som var nära helt enkelt.

Efter utsläpp en dag stod jag som vanligt och mockade och tömde hinkar osv, i krubban låg en tand :p Därefter slutade munleken helt

Nu killgissar jag helt men drar paralleller till både valpar och bebisar, när de byter tänder vill de gärna tugga på saker, kanske samma för hästar?
 
Är nog lite trött i huvudet, när jag läste överskriften tänkte jag på barn 😁. Förstod först inte hur en tvååring vill ha grimskaft i munnen 🙄
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 819
Senast: LenaH
·
D
Hästvård Idag har tandläkaren varit här hos hästen, och gjort en ordentlig undersökning. Han verkade väldigt proffsig och använde munstege med...
Svar
5
· Visningar
963
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp