Går bara ner i vikt

lillbeka

Trådstartare
Har en schäfer hane på nu 2 år, och han går bara ner i vikt nu. Han får foder med HÖG energihalt, dessutom högre fodergiva än angivet på förpackningen och sparsam motion just nu när det är så himmla varmt.
Han är kastrat sedan september 2008, går på kortison för att han är allergisk mot kvalster och har påbörjat vaccin för det, men kortisonen hjälper kliandet nu, tills vaccinet börjat verka..

Men han går aldrig upp i vikt :(
Är ca 71 cm hög och väger just nu 35 kg, höftbenen börjar synas :(
Det mesta han var vägit är 38 kg och då var han nästan fin i hullet.

Har funderat på ägg i maten och/eller griskött.
 
Sv: Går bara ner i vikt

Äter han upp fodret som han tilldelas?
Brukar han vistas i stall? Anledningen till frågan är att jag fick höra av veterinär att hundar som ofta är i stall kan få parasiter (mask). Vet du om han är maskfri?
 
Sv: Går bara ner i vikt

han äter jämnt och får morötter. Han får inte vara i stall för att en av kvalster sorterna han inte tål finns i hö och halm, annars har han slutat med att äta skit(ialla fall när jag är med:crazy:)

Men köpte hem maskmedlet Milbemax VET för att det är vad jag tror också orsaken till hans viktminskning, men vi avmaskade honom i maj sist :confused:

Jag vägde honom förra tisdagen och då vägde han 36 kg och idag vägde han 35 kg, och då hade han fått mera mat. Men ska avmaska honom och får se..
 
Sv: Går bara ner i vikt

han äter jämnt och får morötter. Han får inte vara i stall för att en av kvalster sorterna han inte tål finns i hö och halm, annars har han slutat med att äta skit(ialla fall när jag är med:crazy:)

Men köpte hem maskmedlet Milbemax VET för att det är vad jag tror också orsaken till hans viktminskning, men vi avmaskade honom i maj sist :confused:

Jag vägde honom förra tisdagen och då vägde han 36 kg och idag vägde han 35 kg, och då hade han fått mera mat. Men ska avmaska honom och får se..

Annars kanske du ska göra en "kolla masken". Det är onödigt att skicka i honom avmaskningsmedel om han inte har mask.
 
Sv: Går bara ner i vikt

Ja, förpackningen är grön och heter K M "smådjur" den är för bl a för hund och katt.
Det går ju bra att lämna prov till veterinärklinik också.
 
Senast ändrad:
Sv: Går bara ner i vikt

har du veterinärundersökt honom för övrigt? Min hund rasade i vikt när hennes njurar krånglade. Är väl iofs att måla fan på väggen, men alltid ett alternativ.

Vad får han för mat?
 
Sv: Går bara ner i vikt

Det är hos vetrinären han vägs.. :) Åker in och ut där hela tiden,dels för hans allergi och dels för andra saker innan han fick allergi, riktigt bundis med vetrinärklinikerna här hemma :p
Men fodret är Doggy Energi och innan hade jag Doggy Prima eller Orginal, och det funkade tills nu. Men det lustiga är att kortisonet brukar göra att de går upp i vikt + att han är kastrerad.. Men ska kolla mask ...
 
Sv: Går bara ner i vikt

Kanske det blir lite bättre när han blir äldre.
Min hane vägde lite mot sin höjd och dessutom så åt han inte så mycket sommartid när det var varmt.
Jag började med Bravo Färskfoder och det har han aldrig matvägrat. Han har ätit mycket högre dagsgiva än rekomenderat. Fodax färskfoder är mycket "fetare" om man har en mager hund. Min hund väger runt 40 kg och har vägt 42 som högst och ändå har han alltid varit mager. Idag vet jag inte vad han väger men för ca 2 månader sedan var det 41 och då är han kastrerad för ca 5 månader sedan.
 
Sv: Går bara ner i vikt

Prova ge ett foder med ännu mer energi, svårare än så behöver det inte vara.
 
Sv: Går bara ner i vikt

Har man kollat så att omsättningen inte är för hög?
Hur ser bajset ut? Om det är fett/oljigt tar han kanske inte upp fettet i fodret som han ska.
 
Sv: Går bara ner i vikt

Fast Doggy är väl inte vad jag skulle kalla ett utmärkt energifoder.... Jag skulle testat färskfoder precis som någon annan skrev.
 
Sv: Går bara ner i vikt

jag har provat doggy energi och det fodret har verkligen ingen bra smältbarhet. satsa på ett foder med högre smältbarhet, t ex ett premiumfoder med extra hög energihalt eller ännu bättre, färskfoder, t ex nordic special.
 
Sv: Går bara ner i vikt

Har en schäfer hane på nu 2 år, och han går bara ner i vikt nu. Han får foder med HÖG energihalt, dessutom högre fodergiva än angivet på förpackningen och sparsam motion just nu när det är så himmla varmt.

Hej
Doggy Energi har en energihalt på 1570/100 g. Det är inte så där jättehögt. Om du lägger till kött/ägg höjder du framför allt proteinhalten.

Du har fått frågan om han äter upp, om han är bra i magen osv. Är svaret ja på alla de frågor du fått och det inte är något i fodret han är allergisk mot hade jag inte börjat byta foder med tanke på att han redan är allergisk. Då hade jag inte velat riskera att han reagerat på något i nytt foder också.

Har du diskuterat vikten med veterinären? Vad säger den personen?

Det jag hade gjort är att lägga till olja som är ren energi - minns jag rätt är energihalten 900/100 g= 1 dl. Jag hade långsamt vant in honom tills han får ca 0,5 - 1 dl olja per dag under en period och sett vad som händer. Reagerar han med att få diarré får han för mycket fett och då får du ta bort oljan.

Sedan - jag hade inte heller maskat av utan att kolla om han har mask först.
Lycka till!
 
Sv: Går bara ner i vikt

Byt foder!!!! Min schäfertös vägde väl 26 kilo när hon kom till mig första gången och var då väldigt smal. Hon fodrades tidigare med doggy, ca en liter per dag. Bajsade mycket (fint, men mycket) . När jag sedan bytte foder med högre fett och smältbarhet (klass färskfoder) gick hon snabbt upp i vikt. Idag väger hon 32 kilo och är INTE tjock.:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en Golden Retriever hane som nyligen blivit 1 år. Men vi har ett problem, han är tjock och går inte ner i vikt trots minskad...
2 3
Svar
55
· Visningar
9 320
Senast: Springsteen
·
Foder & Strö Börjar med att säga att hon är avmaskad men banminth (stavas?) för ca 3 veckor sedan. Fullblodet går ner i vikt nu, fooort. Ioförsig...
2
Svar
28
· Visningar
2 292
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp