Går den här grejen att köpa någonstans?

Unafraid

Trådstartare
Jag vet inte vad den kallas, men läderflärpen som sitter under kåpan som skyddar kåpan från sadelgjordens spännen?

Min original är i plast och nöter på stiglädren(har dom under kåpan) och tänkte köpa ett par i läder istället. Är det möjligt eller ska man bara försöka se om någon har över ett par?
 
Surt med nya stigläder.. dock höll mina gamla i flera år, dom här har jag använt typ 20 gånger.. och dom var inte billiga.:cautious:
 

Bifogade filer

  • IMG_20180618_161738.jpg
    IMG_20180618_161738.jpg
    283,5 KB · Visningar: 130
Jag vet inte vad den kallas, men läderflärpen som sitter under kåpan som skyddar kåpan från sadelgjordens spännen?

Min original är i plast och nöter på stiglädren(har dom under kåpan) och tänkte köpa ett par i läder istället. Är det möjligt eller ska man bara försöka se om någon har över ett par?

...aaah, är det syftet med de där läderflärparna? Erkänner att jag aldrig fattat varför de finns där...
 
Ett sadelgjordsspännesskydd. Bla Tekna producerar generiska, men borde gå att få tag på hos sadelmakare.

@kryddelydd Flärpen skall ligga över spännena på sadelgjorden så att metallen i spännena inte skaver på undersidan kåpan.

jo, tydligen.
Man kan då fundera på nyttan med flärparna på dressyrsadlar med långa stroppar...
men det är en helt annan fråga, det.
 
jo, tydligen.
Man kan då fundera på nyttan med flärparna på dressyrsadlar med långa stroppar...
men det är en helt annan fråga, det.

Jag har heller aldrig sett den på sadel med långa stroppar där hålen slutar nedanför kåpan. Dock sett på sadel med långa stroppar där man kunde välja att ha lång eller kort sadelgjord.
 
jo, tydligen.
Man kan då fundera på nyttan med flärparna på dressyrsadlar med långa stroppar...
men det är en helt annan fråga, det.

De fyller ingen större funktion på sadlar med långa stroppar, imo, i de flesta fall (om hålen på stropparna slutar nedanför kåpan). För vissa ryttare/ekipage kan de skydda stövelskaftet på motsvarande sätt (beroende på ryttaren, sadelgjorden och hästens exteriör). De flesta sadlar med just långa stroppar säljs enligt min erfarenhet utan, men en del (tex Santa cruz, åtminstone tidigare - ska inte svära på hur det är med de allra nyaste) stämplar in sadelns sitsstorlek och bomvidd på dem och då brukar de följa med även till de sadlarna. Väldigt opraktiskt att sätta den informationen på stroppskyddet, men det är en annan femma. Och så är det ju ytterligare ett ställe att sätta tillverkarens logga - stroppskydd kostar inte så mycket att tillverka så jag kan tänka mig att det är en anledning att ha det med (särskilt inte om en har tillgång till en stans = kan slå ut formen med alla hål i ett enda slag).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
573
Senast: Acto
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
804
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
20
· Visningar
906
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp