Går det använda hösilage-analys för foderberäkningar på hö pressat dagen efter?

F

Flash

Hej! Jag har en fråga som jag hoppas någon snäll bukefalist skulle vilja besvara :bow: ; Jag fick hem ett litet parti hö förra helgen - en nödlösning när min vanliga höleverantör inte hade möjlighet att leverera i tid :cry: . Tillsammans med höbalarna fick jag en analysrapport, fast inte på mitt nya hö utan på hösilaget som bonden pressade dagen innan - på samma vall, slaget vid exakt samma tidpunkt hela fältet, fast halva fältet pressades och plastades ett dygn tidigare, som hösilage. Resten pressades som småbalshö dagen efter. (Hoppas ni förstår hur jag menar :confused: )T.o.m jag :angel: begriper att ts-halten skiljer från den analysrapport jag fick (54%) och det hö jag ska fodra med :smirk: , men kan man ändå, på något sätt, använda analysen för att räkna ut hö-baserade foderstater? Eftersom jag fick hem så lite hö - bara för tre månaders beräknad förbrukning, känns det lite onödigt att lägga pengar på en analys "bara för sakens skull" OM det nu faktiskt går att använda analysen jag redan har? Höet är inte tidigare analyserat.
Jag tar tacksamt emot all information, och hjälp också för den delen :bow: :bow: ! Tack på förhand!

/Flash.
 
Sv: Går det använda hösilage-analys för foderberäkningar på hö pressat dagen efter?

Flash skrev:
Eftersom jag fick hem så lite hö - bara för tre månaders beräknad förbrukning, känns det lite onödigt att lägga pengar på en analys "bara för sakens skull" OM det nu faktiskt går att använda analysen jag redan har?

Ska kanske förtydliga? Jag menar inte att jag struntar i vad mina hästar får i sig i tre månader, bara för att jag är en sådan "snål gammal kärring", om någon nu skulle uppfatta mig som det? Däremot kan jag tänka mig roligare saker att lägga 500:- på än en analys som jag kanske kunnat klara mig utan, om jag bara var lite mer matematiskt begåvad :idea: ... Det är jag menar.

/Flash.
 
Sv: Går det använda hösilage-analys för foderberäkningar på hö pressat dagen efter?

Jag hade definitivt nöjt mig med hösilageanalysen, men räknat med ts och inte foder, gissat att höet hade en ts på 84%.
 
Sv: Går det använda hösilage-analys för foderberäkningar på hö pressat dagen efter?

Ja, just precis! Det var det jag också tänkte, men efter att ha mejlat analysen till "min" foderrådgivare på Kraf*t, så vet jag varken ut eller in :( :confused: :crazy: !! Jag har förklarat att frågan gäller om analysen går att använda som underlag för en foderstat baserad på hö, men trots detta fick jag en provpåse för att ta nytt höprov hemskickad i brevlådan idag, men också förslag på foderstater basterade på hösilaget som analyseratas - trots att jag poängterade att jag hade .Uppenbarligen tänker inte foderrådgivaren som vi :confused:, eller så har hon missförstått mig totalt, trots idiotsäker förklaring av vad som är problemet. Tyvärr är jag totalt okunnig när det gäller foderstatsberäkningar, så nu befinner jag mig på okänd mark :eek: . Någon som vet någon som kan/vill hjälpa till?

/Flash.
 
Sv: Går det använda hösilage-analys för foderberäkningar på hö pressat dagen efter?

Verkar lite överambisöst att analysera hö för bara tre månader, du lär väl knappast märka någon skillnad på hästarna på den korta tiden och dom lär knappast få några brister av varken det ena eller det andra :)
 
Sv: Går det använda hösilage-analys för foderberäkningar på hö pressat dagen efter?

Jag hade bara räknat om värden på ts 84% (typ standard för hö vad jag sett på våra analyser). Det borde bara ändra på antalet kilon grovfoder och inte påverka kraftfodergivan.
 
Sv: Går det använda hösilage-analys för foderberäkningar på hö pressat dagen efter?

mårran skrev:
Verkar lite överambisöst att analysera hö för bara tre månader, du lär väl knappast märka någon skillnad på hästarna på den korta tiden och dom lär knappast få några brister av varken det ena eller det andra :)

Vad trevligt att kallas för överambitiös för en gångs skull :D !! Man, jo, jag tycker också det... Jag brukar vanligtvis få hem hö två gånger per stallperiod, så att analysera fnuttiga 100 balar om jag slipper, känns helt OK :p . Trots allt är ju huvudsaken att värdena på hösilaget är ungefär de jag brukar ha på mitt grovfoder, så jag kan i princip behålla de foderstater jag redan har :) . Och höet är grönt och fräscht, så det ska nog gå bra! Tack för att du svarade!
 
Sv: Går det använda hösilage-analys för foderberäkningar på hö pressat dagen efter?

monster1 skrev:
Jag hade bara räknat om värden på ts 84% (typ standard för hö vad jag sett på våra analyser). Det borde bara ändra på antalet kilon grovfoder och inte påverka kraftfodergivan.

Nej, just det! På min analysrapport har jag två tabeller; En med värde per kg foder och en på värde kg ts foder, beräknad på 54,2%-ig ts-halt. Men exakt hur räknar jag om det till ts 84% :confused: ? (Vågar jag ens fråga det, eller framstår jag som världens dummaste individ då :eek: :eek: :eek: :cry: ? Äsch! Man måste ju fråga för att lära sig något :cool: och uppenbarligen visste inte foderrådgivaren på Kraf*t det heller, så det är så :D !)

Enligt beräkningarna på hösilaget skulle shettisarna ha 6 kg hösilage och inget kraftfoder alls, medan hbl-et skulle få 12-14 kg hösilage och kraftfoder dessutom. Jag räknade på skoj efter att det skulle kosta drygt 200:- mer per vecka att fodra med hösilage, och det extra vattnet (ca 46%) kan de dricka i spann!

/Flash
 
Sv: Går det använda hösilage-analys för foderberäkningar på hö pressat dagen efter?

ta värdena som är per kg torrsubstans gånger 0,84 för att få värden per kg foder som hö.... tror jag... :D
någon annan får gärna rätta mig om jag har fel (sååå trött)
 
Sv: Går det använda hösilage-analys för foderberäkningar på hö pressat dagen efter?

Jag tror också du kan använda dig av värdena / kg torrsubstans.
Om det inte var så att det regnade lite efter hösilagepressningen och höet fick ligga kvar och vändas x antal gånger så borde värdena inte ha förändrats såååå mycket.
Som Emma skrev så tar du värdena/ kg TS gånger 0,84 så får du värdena / kg hö.
// Linda
 
Sv: Går det använda hösilage-analys för foderberäkningar på hö pressat dagen efter?

emma74 skrev:
ta värdena som är per kg torrsubstans gånger 0,84 för att få värden per kg foder som hö.... tror jag... :D
någon annan får gärna rätta mig om jag har fel (sååå trött)

Om du är så klipsk när du är sååå trött, hur genial är du då när du är pigg och vaken ;) ? Tack så hjärtligt för hjälpen!

/Flash.
 
Sv: Går det använda hösilage-analys för foderberäkningar på hö pressat dagen efter?

mahlmt skrev:
.
Om det inte var så att det regnade lite efter hösilagepressningen och höet fick ligga kvar och vändas x antal gånger så borde värdena inte ha förändrats såååå mycket.
Som Emma skrev så tar du värdena/ kg TS gånger 0,84 så får du värdena / kg hö.
// Linda

Nej, det regnade inte ett dugg på höet, så den felmarginalen räknar vi bort... Som någon skrev längre upp i tråden, så är det lite överkurs att analysera 100 balar hö, speciellt när man praktiskt taget redan har en pålitlig analys att tillgå, så det får duga för mig :smirk: och min plånbok! Men nu ska jag ta fram miniräknaren och se vilka ungefärliga värden höet har - ha, ha :rofl: , vad begåvad jag känner mig helt plötsligt! Tack så hemskt mycket för hjälpen!

/Flash.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 613
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
2 944
Senast: Maria_81
·
Ekonomi & Juridik I år har jag köpt hösilage med en betydligt högre torrsubstans än jag någonsin haft tidigare. Detta är ett plastat hö, vad det verkar...
Svar
5
· Visningar
2 354
Foder & Strö Nu har jag tröttnat på höbalar som möglar :mad:.Nästa höst får det bli hösilage. Behöver lite tips och råd från någon som använder...
2
Svar
27
· Visningar
3 807
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp