Går det att bedöma ålder på hittekatt?

Varför jag ställde utgångsfrågan om åldersbedömning på katten är för att jag alltid utgått från att han är 6-7 år. När han började röra sig stelare började jag tänka att han kanske är mycket äldre och det var en fundering som kom bara. Han har haft tandproblem också. Jag tänkte att någon här inne kanske visste något om hur säkert man kan åldersbestämma katter.
Jag förstår inte varför jag skulle lämna en äldre katt obehandlad? Behovet av behandling har inte med åldern att göra men åldern har betydelse för vad för beslut jag tar om katten.
Om jag visste åldern så skulle det också vara enklare att ta beslut om behandling eller ev somna in.
Blir det att han får somna in (inget jag vill) tar vi hem veterinär.
 
Jag tänkte att någon här inne kanske visste något om hur säkert man kan åldersbestämma katter.
Jag har tidigare sökt svar på samma fråga, då det var en katthona som flyttade in på vår gård för drygt 10 år sedan. (den kom från ingenstans, dagen efter att vi avlivat de två katter vi hade då, och talade om att "jag gillar er, jag bor här". Efterforskningar om varifrån den kom var resultatlösa, så den blev till sist kvar här)
Det enda jag vet är att den var vuxen redan när den kom hit, men om den var 1, 5 eller 10 år då har jag ingen aning om. De svar jag fått, här och på andra kattforum, har varit att det inte finns något bra sätt att fastställa ålder på en katt.
Så, jag vet inte om min fina kisse är 11, 15 eller 20 år. Men hon är fortfarande pigg och välmående i alla fall!
1605888586470.png
 
Varför jag ställde utgångsfrågan om åldersbedömning på katten är för att jag alltid utgått från att han är 6-7 år. När han började röra sig stelare började jag tänka att han kanske är mycket äldre och det var en fundering som kom bara. Han har haft tandproblem också. Jag tänkte att någon här inne kanske visste något om hur säkert man kan åldersbestämma katter.
Jag förstår inte varför jag skulle lämna en äldre katt obehandlad? Behovet av behandling har inte med åldern att göra men åldern har betydelse för vad för beslut jag tar om katten.
Om jag visste åldern så skulle det också vara enklare att ta beslut om behandling eller ev somna in.
Blir det att han får somna in (inget jag vill) tar vi hem veterinär.
De kan få tandproblem relativt tidigt så det går inte att åldersbestämma utifrån det, men vill du inte kosta på den ett veterinärbesök så avliva istället för låta den ha ont.
 
Varför jag ställde utgångsfrågan om åldersbedömning på katten är för att jag alltid utgått från att han är 6-7 år. När han började röra sig stelare började jag tänka att han kanske är mycket äldre och det var en fundering som kom bara. Han har haft tandproblem också. Jag tänkte att någon här inne kanske visste något om hur säkert man kan åldersbestämma katter.
Jag förstår inte varför jag skulle lämna en äldre katt obehandlad? Behovet av behandling har inte med åldern att göra men åldern har betydelse för vad för beslut jag tar om katten.
Om jag visste åldern så skulle det också vara enklare att ta beslut om behandling eller ev somna in.
Blir det att han får somna in (inget jag vill) tar vi hem veterinär.

Någon exakt ålder kommer du aldrig få och du har en uppskattad ålder. Du får utgå från det. Nästa steg är att samla in information om hälsoläget, sedan har du underlag till att ta beslut.
 
Ta katten till veterinär, både för att utreda problemen och få hjälp med att ålders bestämma.

Min ena katt fick göra sin första tandoperation pga dåliga tänder vid 6 års ålder och fick spondylos vid 8 års ålder. Idag är hon 12 år gammal och mår bra med medicin och extra omvårdnad :) (hon är ett riktigt "måndags" exemplar)

Så din katt kan mycket väl få tandproblem och smärt problem i tidig ålder, den måste inte vara gammal, ta katten till veterinär för koll och gör bedömning därefter om det bästa är behandling eller avlivning.
 
Jag förstår inte liknelsen med dottern? Vad har det med saken att göra?Katten går ut och in som vanligt, äter,dricker och visar inga andra tecken på sjukdom. Självklart tar vi djuren till vet om det är något uppenbart fel men min fråga var om det går att bedöma åldern på en hittekatt.
Ville inte ha förmaningar om att ta honom till vet det kommer jag att göra men jag väger det mot den stress det skapar han har varit med om flera jobbiga vet besök tidigare och han mår inte bra av bilåkning.
Kan vi nu hålla oss till ursprungsfrågan som var om det går att bedöma åldern på en hittekatt?
Fast något är ju uppenbart fel?
Du kan få en uppskattad ålder som sagt, men det behöver du en kattkunnig veterinär till.
 
Min ena katt har okänt födelsedatum. (Hon fick flytta till mig när husse dog och inget annat hem dök upp. Finns inga papper på henne och husse var inte helt konsekvent med hur gammal hon var innan han gick bort.) När jag tog henne till veterinären för vaccination, kastrering och allmän koll uppskattades åldern utifrån tänderna. Veterinären gissade på under året, så det är vad jag utgår ifrån.
Men, kruxet är att det inte är säkert ändå. För ett par år sen trodde veterinären som då vaccinerade och kollade katten att hon var under året..hon ser nämligen ut att ha ett par mjölktänder kvar..och eftersom jag vet hur länge hon bott hos mig (sedan 2016), så vet jag åtminstone att hon definitivt var äldre än så vid den tidpunkten. ;) Vi fortsätter att utgå ifrån den första bedömningen. Den viktigaste utgångspunkten för mig vid veterinärvård är ändå kattens hälsa/allmäntillstånd i övrigt, samt bedömningen av skada/sjukdom och den behandling som finns (chans till tillfrisknande, hur jobbig den är för katten osv), snarare än ålder. En del individer "blir gamla" mycket tidigare än en del andra.

Jag har pratat ålder med flertalet veterinärer som träffat min katt, och de är överens. Det går att försöka bedöma ålder utifrån bla tänder och kroppsbyggnad. Men på vuxna katter blir det ändå en mer eller mindre kvalificerad gissning. Många saker kan påverka hur saker och ting ser ut fysiskt.

Väljer en att "ta emot" en katt med okänd ålder, så får en acceptera att en nog aldrig kommer att veta "på riktigt".

Se till att din katt får träffa en veterinär. Nu. Du skriver att katten äter, dricker och går på lådan - det kan den göra även om den är smärtpåverkad. Att vänta i onödan är verkligen inte okej. Utifrån vad veterinären hittar, kan du ta beslut kring behandling och annat.
 
Senast ändrad:
Min systers katt är från ett katthem. De gissade att han var ca 2 år men han växte så mycket att han antagligen var yngre. Han var också stel och 'markbunden' och haltade till så han röntgades hos veterinären (och ja det var stressande när han åkte dit) och det visade sig att han hade artros så han har fått specialfoder hela sitt liv (som mina katter är galna i) och mår bra, han har börjat klättra och kör kvällsrace + shit 'run och leker vilt med da bird. Han är innekatt på heltid men har sån tur att det finns en underbar innegård som är helt omöjlig att ta sig ut från - han får dessutom inte vara ute om inte någon i familjen är där.

När Megara och jag var kattvakt förra sommaren så klättrade hon genast upp i högsta trädet och han klättrade efter och bet henne i rumpan! Inte ok tyckte Megara. :mad:
 
En katt haltar inte eller slutar hoppa för den är gammal. Den gör det för det gör ont. Vilket kan bero på en rad orsaker varav vissa kan vara åldersrelaterade. Katten förtjänar hjälp för sin smärta oavsett.

Jag har en hitkatt. Hans ålder uppskattades till 3-4 år om jag minns rätt. En uppskattning på ett år när. Om den stämmer vet man inte, dock har inget talat emot det och ingen veterinär har hittat något som tyder på något annat.

Vill du veta om din katt kan vara äldre än uppskattat behöver du ta den till veterinär. Så det kan göras samtidigt som den undersöks för sin smärta.

Om det spelar någon roll då? Man får inte ont för att man blir gammal och man ska inte behöva ha ont oavsett ålder.
 
Min systers katt är från ett katthem. De gissade att han var ca 2 år men han växte så mycket att han antagligen var yngre. Han var också stel och 'markbunden' och haltade till så han röntgades hos veterinären (och ja det var stressande när han åkte dit) och det visade sig att han hade artros så han har fått specialfoder hela sitt liv (som mina katter är galna i) och mår bra, han har börjat klättra och kör kvällsrace + shit 'run och leker vilt med da bird. Han är innekatt på heltid men har sån tur att det finns en underbar innegård som är helt omöjlig att ta sig ut från - han får dessutom inte vara ute om inte någon i familjen är där.

När Megara och jag var kattvakt förra sommaren så klättrade hon genast upp i högsta trädet och han klättrade efter och bet henne i rumpan! Inte ok tyckte Megara. :mad:

Vilken KRÄNKNING! :rofl:
 
Få katter (om de inte är väldigt vana) tycker om att stoppas ner i en kattbur. Men jag tror ofta att de låter mer än de verkligen upplever. Jag har dessutom erfarenheten av våra katter (vi har haft 4 hittekatter som varit mer vilda än tama och absolut inte ville hanteras till en början!) och samtliga blev helt lugna inne hos veterinären. Det kändes lite som om de stängde av och bara blev helt lugna för säkerhets skull. Ingen av dem betedde sig stressat eller panikslaget och samtliga kunde kollas av veterinären. En av dem var över 10 år, hade ont både här och där och ville inte ens bli vidrörd. Han blev en bra bit över 20 och väldigt go och harmonisk som gammal :heart

Så, jag skulle definitivt ta katten till veterinären. Den lilla stress det ev innebär är värt den info och den ev medicin katten kan få, så dess liv blir bättre i fortsättningen. Lycka till!!!
 
Min treåring har det 🤷‍♂️ Jag vet att hon är tre, vi var med när de föddes.

Min har det också, eller hon har haft det hela livet och mer förut. Det beror på att hon kliar sig där. Det fattade jag inte förrän hon var 9 år och slutade klia sig där och pälsen växte tillbaka.

Så det är supersvårt särskilt med en man inte vet historiken på att försöka gissa på ett tecken
 
Våran ena katt är livrädd för veterinärer. Han slutar nästan andas, fäller mängder med päls (han fäller inte annars) och fryser fast. Han skriker dessutom hela tiden när han åker bil och hatar buren.

Det är dock något jag utsätter honom för om jag måste, att åka till vet alltså. Så jag tycker absolut att din katt är värd en tur till vet trots stressen.

Inte ens nämda hankatt haltade efter att ha skurit upp ett långt jack vid höften i somras. Jag märkte det genom hans övriga kroppsspråk.
 
Tack för alla svar jag ni skrivit jag inser att det inte går att få ett säkert svar på åldersfrågan. Katten blev ju åldersbestämd till 1-2 år av veterinär innan hann kom till oss men om det är rätt får vi väl aldrig veta. Han känns äldre nu än 6-7 år men såklart livet som hemlös kan ha slitit hårt på honom. Och ja
han kommer att åka till veterinär och kollas.
 
Jag har tänkt artros själv särskilt som det går upp och ner. Vissa dagar är han ok andra dagar sämre
 
Tack för alla svar jag ni skrivit jag inser att det inte går att få ett säkert svar på åldersfrågan. Katten blev ju åldersbestämd till 1-2 år av veterinär innan hann kom till oss men om det är rätt får vi väl aldrig veta. Han känns äldre nu än 6-7 år men såklart livet som hemlös kan ha slitit hårt på honom. Och ja
han kommer att åka till veterinär och kollas.
Skönt att höra :)
Önskar er all lycka till med katten!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vad gör jag nu då? Grannen sa att de hade en katt i sitt garage och undrade om den var våran, men det var det inte. Nu har katten...
Svar
12
· Visningar
1 346
Senast: mian1
·
Övr. Katt Hoppas ni orkar läsa...blev lite långt.. Jag har ju en katt här som jag hämtade hem för en vecka sen, han är en fd hemlös katt, är...
Svar
13
· Visningar
1 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp