Bukefalos 28 år!

Går det att komma "i form" på 3½ vecka?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag pratar inte om viktnedgång, att bygga fem kilo muskler eller att kunna springa marathon ;)
Utan om det går, med vettig mat och en del träning, att på så pass begränsad tid komma "i form" och känna sig lite piggare, starkare och mer uthållig?
I dagsläget är jag så att jag knappt orkar gå på promenad med hunden, än mindre rida ett helt ridpass utan flertalet pauser. Tror ni att det är möjligt att på 3½ vecka komma igång så pass att jag orkar rida 2 ganska ansträngande ridpass på en dag, utan att typ dö?
 
Sv: Går det att komma "i form" på 3½ vecka?

Om det går eller inte skulle jag säga beror på anledningen till att du idag knappt orkar promenera eller rida. Är det för att du är i usel kondition på grund av stillasittande och dålig kost under en period så kan väldigt mycket hända på 3,5 vecka. Beror din nuvarande fysiska status på att du varit sjuk eller liknande, då kan det hända mycket, lite eller nästan inget alls under 3,5 vecka.

Med andra ord; det är oerhört svårt att säga hur mycket förbättring du kan göra på den tiden, det beror på orsaken till att du är i risig form och även en del på hur din form varit tidigare.
 
Sv: Går det att komma "i form" på 3½ vecka?

Klart att det går! Kondition går ju ganska snabbt att öva upp. Sedan är ju frågan hur mycket tid du är villig att avsätta för att nå målet.

Promenad innan frukost och helst ett kvällspass (cardio/styrka) ihop med BRA kosthållning så är man en bra bit på väg, t ex
 
Sv: Går det att komma "i form" på 3½ vecka?

Det beror väl i huvudsak på kass mathållning = ingen energi, kombinerat med järnbrist som ska medicineras. Lite psykiska problem har väl också med saken att göra, men det kan jag naturligtvis inte träna eller äta bort :)
 
Sv: Går det att komma "i form" på 3½ vecka?

Man kan komma i gång ordentligt på 3-4 veckor. Men gå inte ut för hårt! Ofta gör man det, och då trättnar man lika fort igen (pratar av egen erfarenhet..). Ta bara tex en lite längre promenad, håll ett lite lite högre tempo, ta ett extra varv runt huset innan ni går in. Småsaker i början, sen öka successivt.

Och håll motivationen uppe! Då brukar man klara det allra mesta :)
 
Sv: Går det att komma "i form" på 3½ vecka?

Det går nog att komma igång och ta ett första steg om du verkligen ger dig hän och lägger upp ett träningsschema som du sen följer (glöm inte vilodagar!). Psykiska problem kan mycket väl minskas av träning så se det som en extra motivation! Kom ihåg att det allra viktigaste med träning är att den blir av :)
 
Sv: Går det att komma "i form" på 3½ vecka?

Det beror väl i huvudsak på kass mathållning = ingen energi, kombinerat med järnbrist som ska medicineras. Lite psykiska problem har väl också med saken att göra, men det kan jag naturligtvis inte träna eller äta bort :)


Bara ett litet tips om du ändå utreder järnbrist: Kolla upp magnesium också.
Jag får jätteproblem när jag inte äter magnesiumtillskott, bla. kramper i benen och allmänt dålig ork muskulärt. Tydligen är det väldigt vanligt med just magnesiumbrist, och det har gjort jätteskillnad för mig. Kan ju vara värt att testa. Jag märkte skillnad redan inom ett par veckor efter jag började ta tillskotten.
 
Sv: Går det att komma "i form" på 3½ vecka?

Bara ett litet tips om du ändå utreder järnbrist: Kolla upp magnesium också.
Jag får jätteproblem när jag inte äter magnesiumtillskott, bla. kramper i benen och allmänt dålig ork muskulärt. Tydligen är det väldigt vanligt med just magnesiumbrist, och det har gjort jätteskillnad för mig. Kan ju vara värt att testa. Jag märkte skillnad redan inom ett par veckor efter jag började ta tillskotten.

Magnesiumtillskott kan hjälpa på ett par dagar om man drar på maxdos. Fick problem med kramper en varm sommar med mycket konditionsträning, blev bättre på bara två-tre dagar.
 
Sv: Går det att komma "i form" på 3½ vecka?

Hmm... Det har tagits massor av prover, men jag vet inte om just magnesium har kollats. Ingår det i en "normal" koll eller är det nåt man måste säga till om extra?
De kollade bland annat olika järnvärden, något om diabetes, b-nånting och lite annat, om det är till nån hjälp.
 
Sv: Går det att komma "i form" på 3½ vecka?

Jag kan känna mig väldigt annorlunda i kroppen efter 3,5 veckor om jag typ käkar bra mat (för mig stavas det typ ägg, frukt, bär, sallad, bajlväxter osv) om jag gått från en godis-och pastastinn diet tidigare. Men att du inte kan gå ut med hunden trots att du är ung? För mig låter det rätt illa om det inte är någon form av psykisk upplevd trötthet som sätter stopp. Vet du vilka arbetshypoteser din behandlande läkare har? Har du en stor övervikt?
 
Sv: Går det att komma "i form" på 3½ vecka?

Arbetsvadå? :o
Det är säkert en ganska stor del psykiskt också, sen är järnbristen väldigt ordentlig. Det står lite stilla i huvudet nu, men kan det ha varit att järndepåerna (?) var helt tömda och något annat (järnvärde?) låg en bra bit under vad det "ska".
Hur som helst, jag har förstått det som att man kan bli trött och orkeslös av järnbrist.
I övrigt så nej, jag är inte överviktig (och inte underviktig heller) men jag är dålig på att ge mig själv bra "bränsle".
 
Sv: Går det att komma "i form" på 3½ vecka?

hypotes=vad man tror kan vara problemet!

Men med järntillskott kanske du kan komma tillbaka på normalnivåer. Har själv sökt för extrem tröttet (bla) och då kollades även järn. Nu visade det sig att min ämnesomsättning gick på lågvarv istället... Men känner igen känslan av att inte ORKA något.
 
Sv: Går det att komma "i form" på 3½ vecka?

Arbetsvadå? :o
Det är säkert en ganska stor del psykiskt också, sen är järnbristen väldigt ordentlig. Det står lite stilla i huvudet nu, men kan det ha varit att järndepåerna (?) var helt tömda och något annat (järnvärde?) låg en bra bit under vad det "ska".
Hur som helst, jag har förstått det som att man kan bli trött och orkeslös av järnbrist.
I övrigt så nej, jag är inte överviktig (och inte underviktig heller) men jag är dålig på att ge mig själv bra "bränsle".

Har du riktigt rejäl järnbrist är det inte säkert att du hinner komma på banan på 3,5 vecka, det beror på hur mycket av din trötthet som faktiskt beror på järnbristen och hur mycket som beror på andra saker.

Jag behandlades för järnbrist i vintras och det tog ungefär två månader in i behandlingen innan jag började känna mig någorlunda normal. När det var som värst kunde jag gå några hundra meter innan jag trodde att musklerna skulle brinna upp. Efter 3,5 vecka kunde jag nog gå några kilometer i alla fall, om jag minns rätt, men nå tuffa ridpass hade jag aldrig klarat. Då var jag i rätt så bra form innan jag blev dålig.
 
Sv: Går det att komma "i form" på 3½ vecka?

Åh nej, säg inte sådär :crazy:
Jag antar att jag får försöka och hoppas på det bästa helt enkelt.
 
Sv: Går det att komma "i form" på 3½ vecka?

Aha!
Jag tror inte läkaren har någon teori (längre). Jag har utretts för bl.a. diabetes, glutenintolerans, inre blödning etc. men inget har gett nåt svar på järnbristen.
 
Sv: Går det att komma "i form" på 3½ vecka?

Vet inte riktigt hur man kollar. Jag hade läst om det i nån artikel och kände igen symptomen, frågade om det på vc och de sa att det lät typiskt för magnesiumbrist och att det var väldigt vanligt. Så hon sa väl mer eller mindre bara att jag kunde prova och se om det hjälpte. Hon pratade även om B-vitamin, tror det var B12, men hon sa att det går fint med nån allmän b-vitamin. Så jag var i en hälsokostaffär och köpte både magnesium och b-vitamin. Provade först båda och fick snabbt resultat. Provade sen att äta bara b och bara magnesium och märkte ingen skillnad när jag tog bort b, däremot när jag slutade med magnesium. Så jag antar att det bara är magnesium jag behöver.
 
Sv: Går det att komma "i form" på 3½ vecka?

Skillnad lär du märka, om det är tillräckligt får väl tiden utvisa.
Har fått för mig att du äter väldigt lite? I så fall kan du nog rätta till mycket med kosten bara.
 
Sv: Går det att komma "i form" på 3½ vecka?

Hej! Med tanke på att du skriver öppet om din ätstörning i din blogg här på sidan är det ju inte jättesvårt att misstänka att du är trött och orkeslös för att du till och från svälter dig. Får du adekvat vård? Jag tror inte det är någon quick fix-diet och råträning du behöver.
 
Sv: Går det att komma "i form" på 3½ vecka?

Fast svälter mig gör jag inte längre, det var ganska länge sedan nu. Läkaren tror inte heller att kosten är den stora orsaken till järnbristen.
 
Sv: Går det att komma "i form" på 3½ vecka?

Det går absolut, beroende på vilken form man är i innan :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 738
Relationer Kort och gott; Hur gör ni för att komma över någon? Hur ska man tänka? Jag blir snart knäpp fullständigt. Det tog slut med mitt ex som...
Svar
3
· Visningar
1 903
Senast: gulan
·
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 346
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Snön gloppar från taket, dagarna blir längre och talgoxen sjunger sin vårsång utanför fönstret. Det vädras vår i luften och vad passar...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
18 673
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Hög matskål
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp