Går det att leva på kattuppfödning?

ufot

Trådstartare
Med fasa såg jag senaste avsnittet av lyxfällan där paret har tre hundar och nio katter + ett par kattungar (som såldes senare).

Deras dröm är att leva på att föda upp katter och hundar.

Jag har alltid hört att framförallt kattuppfödning är mer eller mindre välgörenhet. När alla kattungar är sålda får man vara glad om man gått +- 0. Dessutom måste man ta med i beräkningen alla veterinärräkningar och att antalet ungar varierar. De seriösa kattuppfödare jag pratat med säger att de alltid vill ha minst 20 000 i buffert innan honan paras. Allt som går + är en bonus…

Hunduppfödning kan jag för lite om.

Hur är det, går det att föda upp katter (och hundar) med vinst? Går det överhuvudtaget att leva på att föda upp hundar och katter?

Det absolut sorgligaste med avsnittet var inte hur extremt ansvarslösa de är, utan hur djuren levde. Bara utifrån bilderna såg det inte bra ut. Att hennes tidigare lägenhet varit tvungen att saneras tyder i mina öron på att katterna inte har det bra. Sen betvivlar jag på att någon av de är kastrerade. Nio fertila katter (troligtvis av båda könen) låter inte som någon bra idé. Jag skulle personligen aldrig köpa djur från det paret.
 
Har inte sett programmet, men tror det är en önskedröm att det skulle gå att bli självförsörjande på kattuppfödning.

Visserligen har priserna på kattungar mer än dubblats på några år, men det är fortfarande mycket sjukdomar och smittor som kostar veterinärvård, och avgifter för tester, registrering med mera, så det ska till en frisk och stor kull om man ska gå plus!

Har fött upp bla. siames i tjugotalet år och vågar inte tänka på vad det har kostat oss... Men jag, liksom de flesta seriösa uppfödare, avlar inte katter för pengarna, utan det är andra värden det handlar om.

Dock har jag hört att kaninavel (för kött) kan vara lukrativt redan med en hyfsat liten grupp djur. Billiga i drift, produktiva och snabba i tillväxt. (Hoppas dock inga hopplösa Lyxfällanungar läser detta och får idéer nu!)
 
Om man utövar BYB så kan man nog tjäna sig en hacka (svart) men inte nog att försörja sig på. Men seriösa uppfödare, både husisar och raskatter kommer det inte bli många kronor vinst på. Min ras är en liten och tyvärr hårt inavlad ras så där tar man hem från Ryssland, Europa och England. Och även från Australien och andra länder (min burma uppfödare i Kenya exporterade till England). Man försöker också med utparningar med thailändska gatukatter. Det går tyvärr inte med fryst för katter så det är bara att köpa och transportera hanen/honan.
 
Man kan försörja sig på hunduppfödning om man kör valpfabrik med doodlar för 30-60.000 och inte bryr sig om petitesser som meriteringar och hälsotester. Valpar kan ju dessutom säljas mycket tidigare än kattungar.

De seriösa hunduppfödare jag känner är glada om det går jämnt upp.
 
Jag känner en familj som föder upp mopsar. Noga med allt, seriösa. En glad hundflock där ingen har svårt att andas och alla är i lagom hull och har fått klorna klippta. Dom säger att det går med vinst, men hur mycket är ju inget som jag vill fråga om. Timpenningen är säkert inte imponerande i vilket fall😁.
 
Tack för alla svar och reflektioner. Då ser väl verkligheten ut som jag trodde.

Enligt media fick hon 30 000 för kattungarna. Hur många det var vet jag inte (såg ut som tre på TV).

Om det är tre blir det ju 10 000 per kattunge, vilket är ett normalt pris om kattungarna är renrasiga, vaccinerade, besiktade, chippmärkta osv … vilket jag betvivlar.

En intressant sak är att på många internetforum är det många som inte tror hon fick så mycket för kattungarna. Många vet inte vad raskatter kostar och uppenbarligen vet de flesta inte vilka kostnaderna är att föda upp katter.

Detta saknade jag i Lyxfällan. De gick igenom vad tre hundar kostar på 10 år (omkring 500 000). Men de gick inte igenom vad nio katter kostar och vad det kostar att föda upp djur. Det är ju extra mat, extra sand, administrativa avgifter, vaccinationer, testningar osv…

Det hade faktiskt varit roligt att se en kalkyl vad en kull kostar att föda upp och hur många friska kattungar det ”måste” bli för att gå med vinst.
 
Jag känner en familj som föder upp mopsar. Noga med allt, seriösa. En glad hundflock där ingen har svårt att andas och alla är i lagom hull och har fått klorna klippta. Dom säger att det går med vinst, men hur mycket är ju inget som jag vill fråga om. Timpenningen är säkert inte imponerande i vilket fall😁.
Jag tror det stämmer.
De jag pratar med säger att uppfödningen kan gå med vinst under förutsättning att kullarna blir lagom stora och alla ungarna är friska.

Det många inte tänker på är att verkligheten inte ser ut så alla gånger. Har man otur kommer det bara 1-2 ungar, eller så går förlossningen dåligt och man måste åka in till veterinären. I värsta fall dör alla ungarna och i värsta, värsta fall även mamman. Då står man bara där med höga avgifter och inga ungar att sälja.

Tror alldeles för få tänker på de faktiska kostnaderna för djuruppfödning. Visst 10 000 för en kattunge, eller uppemot 20 000 för en valp (eller uppemot 50 000 som man hört att ”galna” valpköpare betalt under pandemin) låter mycket, men då tänker nog få på vad dessa ungar har kostat i uppfödningskostnad.

Oseriösa hunduppfödare kan nog (tyvärr) gå med ganska så stor vinst. Helst om de importerar (olagliga) valpar från valpfabriker, har ”rätt” raser i hunden, fejkar veterinärbesiktningen, struntar i tester och vaccinationer.
 
Jag känner en familj som föder upp mopsar. Noga med allt, seriösa. En glad hundflock där ingen har svårt att andas och alla är i lagom hull och har fått klorna klippta. Dom säger att det går med vinst, men hur mycket är ju inget som jag vill fråga om. Timpenningen är säkert inte imponerande i vilket fall😁.
Alltså att de får klorna klippta är väl det allra minsta man förväntar sig... Plus att de flesta mopsuppdare som säger att deras hundar har bra bisar har ingen aning om hur fel de har.

Men de säger säkert att de är seriösa
 
Alltså att de får klorna klippta är väl det allra minsta man förväntar sig... Plus att de flesta mopsuppdare som säger att deras hundar har bra bisar har ingen aning om hur fel de har.

Men de säger säkert att de är seriösa
Jag har hälsat på hos dom så ofta att jag vet att ingen av mopsarna har svårt att andas och dom kutar omkring och voffar åt allt o alla, glada och obekymrade. Men själv skulle jag aldrig välja en mops ifall jag skulle få för mig att köpa hund någon gång.
 
Jag tror det stämmer.
De jag pratar med säger att uppfödningen kan gå med vinst under förutsättning att kullarna blir lagom stora och alla ungarna är friska.

Det många inte tänker på är att verkligheten inte ser ut så alla gånger. Har man otur kommer det bara 1-2 ungar, eller så går förlossningen dåligt och man måste åka in till veterinären. I värsta fall dör alla ungarna och i värsta, värsta fall även mamman. Då står man bara där med höga avgifter och inga ungar att sälja.

Tror alldeles för få tänker på de faktiska kostnaderna för djuruppfödning. Visst 10 000 för en kattunge, eller uppemot 20 000 för en valp (eller uppemot 50 000 som man hört att ”galna” valpköpare betalt under pandemin) låter mycket, men då tänker nog få på vad dessa ungar har kostat i uppfödningskostnad.

Oseriösa hunduppfödare kan nog (tyvärr) gå med ganska så stor vinst. Helst om de importerar (olagliga) valpar från valpfabriker, har ”rätt” raser i hunden, fejkar veterinärbesiktningen, struntar i tester och vaccinationer.
Mopskenneln jag skrev om har haft vissa problem med parning. Alla tikar är inte så värst parningsvilliga än fast det är rätt dag. Deras egen hane är en liten gentleman som inte gör det då så därför har dom fått åka långt till någon annan, en som tar för sig oavsett. Då kostar resan + parningen en massa pengar.
 
Det man måste tänka på vad gäller katter så bör inte en hona få mer än tre kullar (ni uppfödare finns det inte någon allmän bestämmelse om det?) och hanar brukar i allmänhet kastreras unga pga hur jobbigt det är med fertila hanar. Så för varje hona så kanske du får nio ungar sammanlagt. Av det ska sedan parningsavgiften, diverse tester, specialfoder för mammakatt och ungar. Reggning och chippning + veterinärbesiktning dras av - och en from förhoppning att det inte blir komplikationer i samband med graviditeten och förlossningen. Det blir inte många kronor över när man räknar ihop allt.
 
Jag föder upp katter och det är absolut inget jag kan försörja mig på.
Då säljs ändå kattungarna för 12-14000 styck. Rasen får relativt få ungar i varje kull och genbasen är liten, jag har fått importera honor från Norge, Tyskland och Ryssland, samt hane från Finland. Av tre importerade honor blev en svårt sjuk och kastrerades, en fick livmodersinflammation och kastrerades och den tredje fick två kullar varav endast en unge blev vidare i avel och i den andra kullen dog en unge och en överlevare förlöstes med kejsarsnitt, den honan är numera också kastrat, jag har ingen lust att ens fundera på vad det kostat.
 
Det man måste tänka på vad gäller katter så bör inte en hona få mer än tre kullar (ni uppfödare finns det inte någon allmän bestämmelse om det?)
Det finns ingen regel som säger att en katthona bara får ha tre kullar under sitt liv, däremot finns det regler för hur många kullar hon får ha under en viss tidsperiod. Om jag inte minns fel gäller det exempelvis max tre kullar på två år. Detta för att kattan ska få möjlighet att återhämta sig efter varje kull. 🙂
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två katter och jag misstänker att det är just min ena katt som tycker det är en kanonbra idé att ta in levande skogsmöss att...
Svar
0
· Visningar
595
Senast: Daimstruten
·
Övr. Katt Jag har haft fertila djur i många år och under vissa perioder är ju honorna lite mer bananas. Helt normalt. Honan jag har nu är 2 1/2 år...
Svar
4
· Visningar
1 052
Senast: Corax
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 781
Senast: Gumman123
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 515
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp