Går det att stoppa om sadeln??

_Runaway_

Trådstartare
Har en gammal Stübben som en tjej i stallet kanske vill köpa. Den behöver dock stoppas om, men jag blev tveksam till om det går. Måste det finnas en söm på bossan för att kunna stoppas om? Min Windsor har sömmar på mitten av bossorna men inte gammelsadeln. Har för mig att jag har hört att det måste finnas om den ska stoppas, men är inte säker. Är det så?

Sv: Går det att stoppa om sadeln??

Svårt att säga. Kan du inte ta en hygglig bild? Ring någon/några sadelmakare och fråga specifikt om den modellen. Min har inga sömmar, utan den stoppar min sadelmakare i direkt på plats med ett litet specialverktyg.

Har ingen bra bild där man ser bossorna bakifrån, men kan försöka komma ihåg att ta en idag!

Vill se sadeln underifrån :-)

vad jag vet är alla gamla stubbensadlar ullstoppade, eller möjligtvis stoppade med rådjurshår (som t.ex. en del av lewasadlarna)
Det behöver inte finnas en sömm mitt på bossorna utan ofta så går man in via kanalen. Om du känner runt bossorna, och sticker in fingrarna under dem så kan man ofta känna stoppningen där. De kan vara glest sydda, typ igen-trocklade eller inte sydda alls.
Ta den till din sadelmakare, tror med 90 % säkerhet att den går att stoppa.

Värre är det med de halvnya billighetssadlarna, de har ofta billigt gjorta paneler som man inte kan göra ett skit åt.

Den går att stoppa om. Jag har sett en Stübbenmodell som inte går att stoppa om, men då syns det tydligt att det är latexpaneler istället.

För mig ser det ut att "verka grönt". Den är ju öppen i bossorna på sidorna och det är där de stoppar in stoppningen. Ring en sadelmakare ändå du.
/MVH Asmodeus

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 147
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 012
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
509
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka