Går det att tvätta ylle i 30 graders fintvätt?

När jag tovar ull är det bearbetning, såpa och varmt vatten som ger resultat. Jag tror inte det är centrifugeringen som tovar och krymper utan risken då är plagget slits sönder om det hamnar fel. Torktumling och tvätt med mycket bearbetning (bomullsprogram) är då ullplagg krymper.

Sen har jag läst att vanligt tvättmedel som innehåller enzymer för att bryta ned smuts även bryter ned och skadar ull.
Ops! Jag har köpt grumme handtvättmedel med såpa i, fast det stod att man kan tvätta ull med den :confused:. Jag kanske inte ska greja så mycket då utan bara låta sockarna ligga i blöt nån halvtimme?
 
Ops! Jag har köpt grumme handtvättmedel med såpa i, fast det stod att man kan tvätta ull med den :confused:. Jag kanske inte ska greja så mycket då utan bara låta sockarna ligga i blöt nån halvtimme?
Jag brukar mer typ "skölja" när jag tvättar ulltröjor för hand. Lägger tröjan i vattnet och trycker ned den så att den blir genomblöt, tar sen upp den så att vattnet rinner av och upprepar det några gånger. Man kan också försiktigt trycka på eller krama ullen liggande i vattnet, men absolut inte gnugga. Och inte för varmt vatten, brukar ha kanske 25 grader om det inte är något extra känsligt då kan jag använda kallvatten. Brukar vara väldigt lätt att få tröjorna rena och jag förvånas alltid över hur smutsigt vattnet blir trots att tröjan kändes ganska ok att ha på sig. Men efteråt som nytvättade är de förstås mycket mjukare och skönare.
 
Ops! Jag har köpt grumme handtvättmedel med såpa i, fast det stod att man kan tvätta ull med den :confused:. Jag kanske inte ska greja så mycket då utan bara låta sockarna ligga i blöt nån halvtimme?
Såpa gör att ullen filtar lättare men om det står att det är till ull går det säkert bra att använda, antagligen är mängden såpa inte så stor att det har någon praktisk betydelse. När jag tovar har jag ganska mycket såpa.
 
Ops! Jag har köpt grumme handtvättmedel med såpa i, fast det stod att man kan tvätta ull med den :confused:. Jag kanske inte ska greja så mycket då utan bara låta sockarna ligga i blöt nån halvtimme?
Jag blev fundersam på vilket tvättmedel som är bäst till ull efter ditt inlägg och hittade det här testet i Råd&Rön: Grumme fintvätt blev bäst i test så jag skall köpa det nästa gång trots att det innehåller såpa :)
 
När jag tovar ull är det bearbetning, såpa och varmt vatten som ger resultat. Jag tror inte det är centrifugeringen som tovar och krymper utan risken då är plagget slits sönder om det hamnar fel. Torktumling och tvätt med mycket bearbetning (bomullsprogram) är då ullplagg krymper.

Sen har jag läst att vanligt tvättmedel som innehåller enzymer för att bryta ned smuts även bryter ned och skadar ull.

Det stämmer, ull och siden får inte tvättas med enzymtvättmedel. Jag använder Grumme fintvätt till mina sidenkläder, det fungerar perfekt.
 
En annan fråga angående ull. Kan man pressa fast ett tryck med strykjärn på merinoull? Man pressar i kanske max 10-15 sekunder.
 
Strumpor, strumpbyxor, underställ mm i ull tvättar jag alltid i 30 grader fintvätt tillsammans med övriga kläder. Vet inte varför inte dessa plagg krymper som tex en tröja skulle göra?
 
Strumpor, strumpbyxor, underställ mm i ull tvättar jag alltid i 30 grader fintvätt tillsammans med övriga kläder. Vet inte varför inte dessa plagg krymper som tex en tröja skulle göra?
För att de har polyester i sig och sannolikt är behandlade som superwash, dvs varje tråd har en liten hinna av polyester. Polyesterhinnan hindrar ullfibern från att filta ihop sig som den annars skulle göra. Sen kan det även bero på hur tråden/garnet är tvinnat, löst tvinnat filtar lättare än hårt tvinnat tex.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 433
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 800
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
641
Senast: Trassel12
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 813
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp