Går det bra om jag ringer ett samtal?

MiaMia

Trådstartare
Satt i ett väntrum, av den lugnare sorten, i eftermiddags. Efter ett tag ställer den andra människan som sitter där frågan till mig "Går det bra om jag ringer ett samtal?"
Jag kan inte påminna mig att jag någonsinn hört någon som faktiskt har frågat om det stör eller ej ifall de pratar i offentliga miljöer. De flesta brukar ju babbla på oavsett hur irriterande de är för omgivningen och inte ens bry sig om vilken volym de håller, och speciellt om det är telefon de pratar i.

Har ni stött på det? Skulle ni komma på tanken att själva göra det? Tycker ni att andra borde?
 
Satt i ett väntrum, av den lugnare sorten, i eftermiddags. Efter ett tag ställer den andra människan som sitter där frågan till mig "Går det bra om jag ringer ett samtal?"
Jag kan inte påminna mig att jag någonsinn hört någon som faktiskt har frågat om det stör eller ej ifall de pratar i offentliga miljöer. De flesta brukar ju babbla på oavsett hur irriterande de är för omgivningen och inte ens bry sig om vilken volym de håller, och speciellt om det är telefon de pratar i.

Har ni stött på det? Skulle ni komma på tanken att själva göra det? Tycker ni att andra borde?

I just ett väntrum eller andra lika tysta miljöer hade jag nog undvikit samtal helt. I andra offentliga miljöer hade jag aldrig kommit på tanken att fråga någon om lov, däremot brukar jag hålla samtalstonen låg.
 
Vilket föredöme till människa! I ett väntrum där jag satt en gång pratade den enda andra väntande i högtalartelefon, tydligen om känsliga uppgifter med en kollega för hon sa typ Nu får du tänka på vad du säger för jag har högtalartelefonen på :banghead:

Ang. högtalartelefon så förstår mig verkligen inte på folk som har högtalartelefonen på och går och håller telefonen mot munnen istället för att använda telefonen som vanligt.
 
Ang. högtalartelefon så förstår mig verkligen inte på folk som har högtalartelefonen på och går och håller telefonen mot munnen istället för att använda telefonen som vanligt.
Jag hör bättre när jag använder högtalafunktionen på min fån än när jag håller den mot örat + ingen risk att jag råkar komma åt några andra funktioner av misstag. Däremot så har jag bara på högtalaren om jag är själv eller om vi är flera i samtalet i samma rum. :up:
 
Satt i ett väntrum, av den lugnare sorten, i eftermiddags. Efter ett tag ställer den andra människan som sitter där frågan till mig "Går det bra om jag ringer ett samtal?"
Jag kan inte påminna mig att jag någonsinn hört någon som faktiskt har frågat om det stör eller ej ifall de pratar i offentliga miljöer. De flesta brukar ju babbla på oavsett hur irriterande de är för omgivningen och inte ens bry sig om vilken volym de håller, och speciellt om det är telefon de pratar i.

Har ni stött på det? Skulle ni komma på tanken att själva göra det? Tycker ni att andra borde?

Alla borde göra så! Mycket föredömligt!
 
Jag hör bättre när jag använder högtalafunktionen på min fån än när jag håller den mot örat + ingen risk att jag råkar komma åt några andra funktioner av misstag. Däremot så har jag bara på högtalaren om jag är själv eller om vi är flera i samtalet i samma rum. :up:

Ja, är du ensam så spelar det ju ingen roll. :)
 
Jag hör bättre när jag använder högtalafunktionen på min fån än när jag håller den mot örat + ingen risk att jag råkar komma åt några andra funktioner av misstag. Däremot så har jag bara på högtalaren om jag är själv eller om vi är flera i samtalet i samma rum. :up:
Samma här. Jag hör som en kratta så behöver högtalarfunktionen för att höra - och måste då ändå hålla den ganska nära huvudet.

Skulle dock aldrig falla mig in att göra om det är folk i närheten. Då har jag handsfree eller svarar inte alls.
 
Sitter i ett litet rum och försöker ha rast tillsammans med en kollega som högljutt pratat i telefon senaste 20 minuterna, hade hon frågat innan om det var ok OCH jag hade vetat att det vare sig skulle bli lågmält eller diskret hade jag bett henne gå ut. Skulle aldrig göra dylikt
 
Sitter i ett litet rum och försöker ha rast tillsammans med en kollega som högljutt pratat i telefon senaste 20 minuterna, hade hon frågat innan om det var ok OCH jag hade vetat att det vare sig skulle bli lågmält eller diskret hade jag bett henne gå ut. Skulle aldrig göra dylikt
i såna lägen brukar jag dra iväg från rummet snabbare än blixten. Är det inte rörligt brukar jag säga till.
 
Bodde i Asien i ett år, ganska nyligen hemkommen. Där har dom prata i mobiltelefon förbud (lr vad man nu ska kalla det) typ i alla offentliga rum dvs väntrum, tåg, buss etc = väldigt skönt. Och om nån mot förmodan skulle bryta förbudet, blev det snabbt hatblickar på objektet 😊 tyckte d var jätte skönt och tycker det är konstigt att vi inte har samma förbud. Hoppas det kommer 😁
 
Sitter i ett litet rum och försöker ha rast tillsammans med en kollega som högljutt pratat i telefon senaste 20 minuterna, hade hon frågat innan om det var ok OCH jag hade vetat att det vare sig skulle bli lågmält eller diskret hade jag bett henne gå ut. Skulle aldrig göra dylikt

Det där hände lite nu som då med en tidigare kollega. Det var inte ovanligt att hen ringde eller svarade i telefon när vi hade kaffepaus.
Det var inga kort, snabba samtal heller.
I början blev vi andra tysta, för vi är ju uppväxta med det från fasta telefoners tid, men sedan ändrade vi taktik och började göra så att vi fortsatte prata på precis som vanligt.
Detta gjorde att hen till sist fattade att gå in i ett annat rum.:D
 
Satt i ett väntrum, av den lugnare sorten, i eftermiddags. Efter ett tag ställer den andra människan som sitter där frågan till mig "Går det bra om jag ringer ett samtal?"
Jag kan inte påminna mig att jag någonsinn hört någon som faktiskt har frågat om det stör eller ej ifall de pratar i offentliga miljöer. De flesta brukar ju babbla på oavsett hur irriterande de är för omgivningen och inte ens bry sig om vilken volym de håller, och speciellt om det är telefon de pratar i.

Har ni stött på det? Skulle ni komma på tanken att själva göra det? Tycker ni att andra borde?

Jag tycker att det var ett väldigt artigt och hänsynsfullt beteende!

Mer av det!
 
Jag skulle kanske också fråga, beroende på miljön/situationen. Med det sagt, så skulle jag undvika högljudda samtal även live utan telefon. För jag har väldigt svårt att uppfatta ett lågmält telefonsamtal som mer störande än ett lågmält samtal utan telefon.

Håller med, jag anser inte att ett telefonsamtal (med eller utan högtalare) i normal samtalston på något sätt skulle vara mer störande än två fysiska människor i samma rum som för en normal konversation. Högljudda konversationer/bråk/extremt privata samtal osv är för mig en annan femma, men det är störande även när man ser bägge personerna som för konversationen.
 
I störningstråden en gång skrev någon att hon hatade folk som gick och höll telefonen som en smörgås :D
Det var jag tror jag, jag får fortfarande utslag på hela kroppen bara jag tänker på det och det har hänt att jag går av tunnelbanan / ut ur gallerian eller vad jag nu gör, bara för att jag blir så vansinnigt irriterad :D
Hjärnan kopplar fortfarande hur de håller telefonen till att de äter knäckemacka :cautious: Tack för påminnelsen liksom :mad:

Men annars - skulle aldrig någonsin få för mig att prata i telefon i väntrum eller på andra "känsliga" ställen som tex apoteket. Kanske på någon brötig butik men inte lite tystare butiker. Inte heller när jag är på cafe eller liknande. Jag pratar dock på tunnelbanan eftersom alla där i princip för samtal kors och tvärs men aldrig högt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 783
Senast: startpompe
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 317
Senast: fejko
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 436
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp