Går ej att registrera häst på anläggningsnummer

Milene

Trådstartare
Tvärstopp för två av hästarna när jag skulle registrera dom på vår gårds anläggningsnummer. Mailade Jordbruksverket, som svarade, och undrade om de möjligen var utlandsfödda? Nej, de är svenskfödda och registrerade i respektive rasförening. Då tycker Jordbruksverket att jag ska tilläggsregistrera dom i Blå Basen till en kostnad av 800kr PER HÄST + kostnad att ta ut en ID-kontrollant ?!?!?
Är detta rimligt??? Hur har andra gjort, som t ex har den extremt ovanliga rasen Islandshäst (obs ironi)?

Hittar du hästarna, eller syns de inte?
Mina shettisar har inte gått att söka via UELN (fått upp helt andra individer) men fanns när jag sökte på namn..

Jag fick göra om passet på mitt gamla SWB-sto född 2000. Med chipmärkning av stoet och inlämning av det gamla passet till SWB-kontoret för att göras om till ett "riktigt" pass. Kostnad kommer jag inte ihåg. Det här var när alla skulle registrera in sitt stall som anläggning, 2021? 2020? Ponnyn född 1996 fick jag in direkt.

Tvärstopp för två av hästarna när jag skulle registrera dom på vår gårds anläggningsnummer. Mailade Jordbruksverket, som svarade, och undrade om de möjligen var utlandsfödda? Nej, de är svenskfödda och registrerade i respektive rasförening. Då tycker Jordbruksverket att jag ska tilläggsregistrera dom i Blå Basen till en kostnad av 800kr PER HÄST + kostnad att ta ut en ID-kontrollant ?!?!?
Är detta rimligt??? Hur har andra gjort, som t ex har den extremt ovanliga rasen Islandshäst (obs ironi)?

Går att söka på namn och chip oxå.

Vi har haft en svenskfödd ponny som inte hittades, tog kontakt med rasförbundet (ovanligare ras än islandshästen) som rättade till det, men vad de gjorde vet jag inte. Så ta kontakt med rasföreningen och fråga först om de kan rätta till det.

Tvärstopp för två av hästarna när jag skulle registrera dom på vår gårds anläggningsnummer.

Ingen hjälp för dig men måste bara inflika mitt krångel med Jordbruksverket i denna fråga.

Mina hästar och ponnys är korrekt registrerade av mig. Nyss fick vi ta bort en ponny. Då skulle jag ta bort den ur registret. Det gick inte. Jag ringde- och de hade gjort om systemet så jag va tvungen gå in och skaffa fullmakt från min man för att göra ändringen. Tror inte det sa jag.:devil::devil::devil::devil: Jag sa som det va att registret stod på mig och hästarna också.Det va ju jag som startat upp registret i mitt namn. Vi har ju jordbruk och jag har fullmakt över och sköter allt men inte skaffar jag fullmakt från någon som vare sig står för registret eller hästarna..

Ingen hjälp för dig men måste bara inflika mitt krångel med Jordbruksverket i denna fråga.

Mina hästar och ponnys är korrekt registrerade av mig. Nyss fick vi ta bort en ponny. Då skulle jag ta bort den ur registret. Det gick inte. Jag ringde- och de hade gjort om systemet så jag va tvungen gå in och skaffa fullmakt från min man för att göra ändringen. Tror inte det sa jag.:devil::devil::devil::devil: Jag sa som det va att registret stod på mig och hästarna också.Det va ju jag som startat upp registret i mitt namn. Vi har ju jordbruk och jag har fullmakt över och sköter allt men inte skaffar jag fullmakt från någon som vare sig står för registret eller hästarna..
Fruktansvärt krångligt. Jag förstår poängen och den kanske är god från början men när man hör hästar som ägarna fått problem med som testat positivt för kvara och kommit från försäljningsstall där vi är medvetna om att de HAR smittan men det stallet ändå inte är stängt utan fortsätter som vanligt med försäljning undrar jag vad poängen är med dessa lagar, för det är ju definitivt inte att spåra smitta...

Har ni mailat SIF.
Blir bara så trött, det öses påbud över oss djurägare, och sen är det stört omöjligt samt en extra kostnad att genomföra varje gång 😠😠😠

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Akvarietråden VI
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

• Dressyrsnackis 20
  • Verktång
  • WE-tråden