Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

mian

Trådstartare
Nu måste jag bara få skriva av mig...allt känns bara jobbigt just nu.

(Jack russel (kastrat sen slutet jan) - snart 1 år gammal - önskad vikt 9 kg.
Fick beskedet i fredags att min hund har HD i båda sina höfter- och de rekommenderar höftprotes om han fortsätter att ha ont. Han har varit rätt ok nu sista 2 månaderna och ej haltat trots träning, så det är ju lite possitivt. Han har väl torligen fått tillräckligt bar muskelatur så att det stabiliserar höfterna.

Nu till det ännu jobbigare - jag vet att en hund med HD måste hållas i bra trim (slanka) för att ej belasta lederna.
Har tidigare skrivit för att få tips och råd, och har varit i kontakt med kostrådgivare.
Har bytt foder - till VoH nr 33 på rekommendation av kostrådgivar, detta för att undvika kolhydrater (kunde va en bidragande orsak). Han har ätit detta foder sen 1 månad tillbaka - 160 gr/dag (har även bytt ut del av fodret till torskfilé och ibland kycklingfilé, får även rårivna morötter och broccoli i maten), ger honom enbart lite belönings vid träning (lågkalori - trokad kyckling). Har ökat träningen något - får följa med på ridturer i lugnt tempo.
Men han går ej ned , snarare tvärtom - han har gått upp ytterligare 0.3kg! :confused: Jag fattar ingenting

Vad skulle ni gjort - vilket foder är lämpligt att byta till (funderar själv på VoH sprint eller valp), vill gärna fortsätta med färskfoder då han gillar fodret och mår jätte bar i magen utav detta.

Hur ska jag kunna träna (motionera) honom mer när hans höfter är kass, blir ju en ond cirkel. Måste ju få ned honom i vikt, kan ju svälta honom tills han är i ideal vikt. Men jag måste ju oxå hitta en hållbar lösning.

HJÄLP!:confused:
 
Sv: Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

Jag hade satt hunden på ett rent bantarfoder under några månader tills jag nått "rätt" vikt, ex RC Satiety Support.

Utöver det hade jag försökt simma hunden ca 2 ggr/vecka. Bra, skonsam träning!

/Swat
 
Sv: Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

ok, ska kolla upp det fodret. Ska börja simträning i juli med honom, så det är redan planerat. tack en tipsen.:)
Finns massor som man ska tänka på, men fler tips på bra träning eller sånt man ska tänka på när hunden har HD.
 
Sv: Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

Jag har precis bantat min Labbe, 5,5kg.
Det tog sin lilla tid men det är värt det nu på slutet. Han är också kastrerad och har en dålig höft. Jag köpte RC Satiety och gav honom INGENTING annat alls. Alltså träningsgodis är en del av dygnsgivan mat, ingenting annat. Om han fått tuggben har jag tagit bort en del av kvällsmaten osv.
Han har hela tiden varit med ute på ridturer som vanligt och vi har gått fler promenader hemma. Det stora är dock att han fått rätt mat i rätt mängd. Nu är jag spänd på hur det ska gå att sätta över honom på ett annat foder. Om han håller sig eller inte...
Det är bara att förhärda sig och köra hårt! Lycka till!
 
Sv: Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

Min äter Klass färskfoder och går ner i vikt på det.

Även den feta katten går ner i vikt på reducerad mängd blötfoder (men i hennes fall mycket mer proteiner).

Hunden gick upp lite i början men väger 6.2kg till 30cm mankhöjd så han är ganska lagom (dock inte kastrerad).
 
Sv: Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

Tack ni som svarat och tack för tipsen.

Jag beslutatde återigen att byta till ett annat foder, det blev Bravo light (va det som jag lättast kunde köpa här).
Så igår började jag fasa in honom på detta foder, han ska enl. rek få 2 st burgare/dag men jag tänker börja med 1,5 st. Bättre börja försiktigt än att han går upp massor igen.
Få se hur det går nu med batning och med höfter, han ska på simning snart...blir bra tränign för både och.:D
 
Sv: Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

Ett riktigt bantarfoder. Färskfoder i all ära, men att ge hunden valp-foder är ingen bra lösning.
 
Sv: Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

Har du koll på att han inte utökar sin matranson på egen hand? JRT är ju bra råtthundar och de flesta hundar kan tänka sig att peta i sig allt möjligt och omöjligt i terrängen om de tycker att deras ägare är för snåla med maten. Jag vet en RR som var stallhund som behövde bantas men aldrig gick ner i vikt hur mycket ägaren än drog ner på maten och hon förstod inte varför - förrän hon fick se hur hunden fångad och åt stora råttor bakom stallet...
 
Sv: Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

Sådär höll jag också på och velade ett tag innan jag tog mitt förnuft tillfånga och gav RC Satiety.
Det är så viktigt att hundar hålls i en bra vikt att jag aldrig mer kommer krångla med det här.
Bantar gör man med ett regelrätt bantarfoder, först efter det kan man se om hunden håller vikten med ett lightfoder eller om man får behålla veterinärfodret och öka givan ibland.
 
Sv: Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

Ett riktigt bantarfoder. Färskfoder i all ära, men att ge hunden valp-foder är ingen bra lösning.
Har pratat med veterinären och hon tycket jag kunde prova ett lite tag med Bravo light (inget valpfoder). Få se vid nästa besök hur det gått med vikten.

fångad och åt stora råttor bakom stallet
Nja, råttor fångar han inte! Han går ej så långt från mig så det kan jag inte ha missat. Men däremot så vill han ibland mums på hästskit! Kanske är det som är boven. Ibland stjäler han en morot oxå men det kan ju inte göra något.

Sådär höll jag också på och velade ett tag innan jag tog mitt förnuft tillfånga och gav RC Satiety.
Kanske är så, att matte är inne i "velarfasen". =) Men inte kul och tvinga i sin hund mat som de ej gillar, men kasnke blir så att jag måste tillslut ändå.
 
Sv: Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

Men du, hellre "tvinga på en hund mat" (Vilket jag inte tror kommer vara fallet med RC Satiety iaf, det eller Hills är de enda "riktiga" bantarfodren jag vet iaf) än att han är överviktig och blir sjuk??

Fick göra så med min lilla med ett tag för hon var tvungen att gå ner i vikt pga operation och det som är bra med just Satietyn är att den mättar! Andra "bantarfoder" upplever jag att hundaran är HUNGRIGA på.

Lycka till.
 
Sv: Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

Jo, det blir till att tvinga...har provat RC Satiety och hills och han ratar båda!

Men jag vägde honom igår och han har gått ned 0,1 kg! :D (det går åt rätt hål!!!!)
 
Sv: Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

Skönt att höra! :) Fortsatt lycka till med bantningen.

Skulle det nu vara så att det blir ett bakslag och att han slutar gå ned i vikt på färskfodret så kan ju ett alternativ vara att ge ett bantarfoder som RC eller Hills, men byta ut lite av det mot motsvarande energi i form av färskfoder som mosas ner i bantarfodret. Om ni inte redan testat det förstås. Fast han kanske inte är så lättlurad?
 
Sv: Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

Bar tips...men lättlurad är han ej, men man få ju prova!

Ska snart börja simträna oxå...detta hjälper nog till en del oxå.;)
 
Sv: Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

Har äntligen lyckats få min odåga att äta bantarfoder!:D

Jag har provat innan att byta ut lite till färskfodret men detta hara han ratat.
Men nu är det så att han bara ÄLSKAR isglass- fruset färskfoder. Tänkte att detta måste jag prova...så jag tog lite färskfoder och mosade ihop det med bantarfodret (har reducerat det lite när jag nu blandat i färskfoder) gjorde en burgare och frös ned. Och han åt det...han mumsade i sig den utan att blinka. Blev ju en större prortion än han va van vid så han va helnöjd efteråt.

Han har ätit detta hela helgen nu, och igår kväll åt han en upptinad burgare, eller slukade!:banana:

Äntligen på rätt väg!!!!;)
 
Sv: Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

Jag kanske låter grym. Men hunden verkar ha sina fettreserver, kommer han avlida om han inte äter på ett tag?
 
Sv: Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

klurig lösning *imponerad* :D ska jag komma ihåg och använda om det behövs i framtiden
 
Sv: Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

Nu måste jag bara få skriva av mig...allt känns bara jobbigt just nu.

(Jack russel (kastrat sen slutet jan) - snart 1 år gammal - önskad vikt 9 kg.
Fick beskedet i fredags att min hund har HD i båda sina höfter- och de rekommenderar höftprotes om han fortsätter att ha ont. Han har varit rätt ok nu sista 2 månaderna och ej haltat trots träning, så det är ju lite possitivt. Han har väl torligen fått tillräckligt bar muskelatur så att det stabiliserar höfterna.

Nu till det ännu jobbigare - jag vet att en hund med HD måste hållas i bra trim (slanka) för att ej belasta lederna.
Har tidigare skrivit för att få tips och råd, och har varit i kontakt med kostrådgivare.
Har bytt foder - till VoH nr 33 på rekommendation av kostrådgivar, detta för att undvika kolhydrater (kunde va en bidragande orsak). Han har ätit detta foder sen 1 månad tillbaka - 160 gr/dag (har även bytt ut del av fodret till torskfilé och ibland kycklingfilé, får även rårivna morötter och broccoli i maten), ger honom enbart lite belönings vid träning (lågkalori - trokad kyckling). Har ökat träningen något - får följa med på ridturer i lugnt tempo.
Men han går ej ned , snarare tvärtom - han har gått upp ytterligare 0.3kg! :confused: Jag fattar ingenting

Vad skulle ni gjort - vilket foder är lämpligt att byta till (funderar själv på VoH sprint eller valp), vill gärna fortsätta med färskfoder då han gillar fodret och mår jätte bar i magen utav detta.

Hur ska jag kunna träna (motionera) honom mer när hans höfter är kass, blir ju en ond cirkel. Måste ju få ned honom i vikt, kan ju svälta honom tills han är i ideal vikt. Men jag måste ju oxå hitta en hållbar lösning.

HJÄLP!:confused:

Jag skulle inte ge till VoH över huvud taget, då det är riktigt fett. Provade det ett par veckor till min lättfödda, vilket resulterade i 1 kg uppgång trots halv pytteranson !

Mitt förslag, som fungerar bra på min lättfödda tik är antingen Nordics ligtfoder (alltså färskfoder) eller Bravos liknande variant (båda har enbart vom som animalisk råvara).
 
Sv: Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

Jo, det blir till att tvinga...har provat RC Satiety och hills och han ratar båda!

Men jag vägde honom igår och han har gått ned 0,1 kg! :D (det går åt rätt hål!!!!)

Men du, han kommer inte svälta sig själv, gör det nått om han faktikst inte äter bantarmaten då...?

När jag bantade min lilla sket hon också i en del mat i början, men kom ganska snabbt på det att hon inbte fick nått annat då...
 
Sv: Går ej ned i vikt (kastrat) + har HD

Fast vad är egentligen problemet? Hunden går ner i vikt, matte är nöjd och hunden är nöjd. För lite mat resulterar förmodligen i snabb viktnedgång, men hur mycket av det är fett och hur mycket är muskler? Eftersom hunden har en missgynnsam HD-status så är det sannolikt inte bra att tappa för mycket muskler, även om det så klart är gynnsamt att snabbt tappa mycket fett. Men musklerna försvinner ju liksom på köpet om det går för fort.
 

Liknande trådar

S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 623
Senast: smultronfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp