Går folk fortfarande på djurparker?!

pepp

Trådstartare
Ja, det gör dom visst. Dök upp i mitt instagramflöde idag, blev uppriktigt förvånad.
Jag själv skulle aldrig ens komma på tanken, vilda djur ska vara i det vilda.

Eller finns det djurparker där djuren har det "bra"?

La detta under kultur, men kanske passar bättre under övriga djur?
 
Knuthenborgs safaripark i Danmark är nog ganska bra liksom Nordens Ark i Sverige.

En del djur fungerar ju bra i djuparker, älgar tror jag är ganska lätta att få tama, sen finns det exotiska djur som används som husdjur i andra länder, som t.ex. lamadjur och kameler.
 
Jag tycker ändå de tjänar ett syfte om djuren har det bra
För hur ska man få våra barn att värna om djur man bara sett på bild.
Jag tror att man måste tänka så med även om jag skulle vilja att djuren kunde få leva i fred i det vilda
 
Vi var upp till Orsa Björnpark i höstas, det blir väldigt långt ifrån riktig frihet för djuren men de flesta såg ändå ut att ha det okej.

Förutom en isbjörn som vankade fram och tillbaka men den hade en historia bakom sig.
 
Problemet med att vilda djur ska vara i det vilda, är väl att vi inte låter dem vara där. Jag är inget fan av djurparker generellt och tror det är extremt svårt att tillgodose alla deras egentliga behov i fångenskap (kanske framför allt när det gäller rovdjur och vattenlevande arter, gräsätande flyktdjur kan nog i vissa fall vara lite enklare).

Men jag kan också se nyttan. Dels genom bevarandeprogram, dels genom utbildning. Jag tror det är jätteviktigt att barn faktiskt får uppleva och bilda sig en relation med vilda djur, för att viljan att bevara dem ska finnas senare i livet. När det gäller våra inhemska vilda djur går det ju att göra på annat sätt, men kan kräva lite större ansträngning. Med vilda djur i andra länder är det betydligt svårare.

Men då ligger det ju också ett stort ansvar på föräldrarna/de ansvariga för djurparksbesöket, så att man inte istället för vidare uppfattningen om att djuren är inlåsta för vårt nöjes skull och vilda djur vi inte ens ser, eller som till och med kan orsaka problem, inte behöver värnas om.
 
Visst vore det fantastiskt om man kunde se djuren ute i det vilda istället, men det är få förunnat att ha råd att till exempel åka på safari i Tanzania (själv håller jag mig borta från de länder med myggor som har något smittsamt att komma med, all mygg älskar mig och jag får våldsamma reaktioner av myggstick så jag skulle nog stryka med i ett land med till exempel malaria). Vi har inte varit på så många djurparker, de flesta har ju dessutom tivoli och badland idag och är inte renodlade djurparker. Eskilstuna, Orsa och Kairo har vi varit i. De svenska helt ok, Kairo bedrövligt (men å andra sidan föder de upp och planterar ut massor av hotade djurarter i Afrika så det kanske är dem förlåtet, lite i alla fall).
 
Hur många djurparker finns det i Sverige? Jag är förvisso utlandssvensk sedan många år men jag kan bara komma på fyra utöver de som nämnts i tråden (Skansen, Skånes djurpark, Borås? och Kolmården).

Jag sållar mig till kören som känner sig ambivalenta. San Diego Zoo/Wild Animal Park/SD Safari Park (den har bytt namn) i Escondido har till exempel gjort enorma insatser för att bevara noshörningar och många andra hotade arter och den forskning de gör har varit till hjälp på många andra ställen (intressant läsning på deras hemsida om någon är intresserad av genetik etc). Och jag tror att även om folk är medvetna om hur illa det står till så blir det mer verkligt när de ser en noshörning i verkligheten och guiden säger att det bara finns X antal kvar på hela planeten. Så på något sätt har djurparker en jätteviktig funktion, även om vilt djur i bur = fel.
 
Hur många djurparker finns det i Sverige? Jag är förvisso utlandssvensk sedan många år men jag kan bara komma på fyra utöver de som nämnts i tråden (Skansen, Skånes djurpark, Borås? och Kolmården).

Jag sållar mig till kören som känner sig ambivalenta. San Diego Zoo/Wild Animal Park/SD Safari Park (den har bytt namn) i Escondido har till exempel gjort enorma insatser för att bevara noshörningar och många andra hotade arter och den forskning de gör har varit till hjälp på många andra ställen (intressant läsning på deras hemsida om någon är intresserad av genetik etc). Och jag tror att även om folk är medvetna om hur illa det står till så blir det mer verkligt när de ser en noshörning i verkligheten och guiden säger att det bara finns X antal kvar på hela planeten. Så på något sätt har djurparker en jätteviktig funktion, även om vilt djur i bur = fel.
Lycksele djurpark, de har enbart nordiska djur.
 
Hur många djurparker finns det i Sverige?
Skärmdump från djurparker.nu
1626802020236.png
 
I en utopi hade alla vilda djur fått leva i frihet i det vilda men uppenbarligen kan vi människor inte låta bli att utrota och förstöra. Då tänker jag att djurpark är det nästbästa för att bevara djurarter och informera om dem.

Det betyder naturligtvis inte att alla djurparker är automatiskt bra däremot.
 
Tack! Nu har jag lärt mig något idag.

Det var inte så många.
Det finns flera, men de är väl inte särskilt stora och hamnar inte med på listan. Bara här på Gotland där vi semestrar just nu har vi åkt förbi tre skyltar om ”djurparker”, som jag antar är mindre privatägda ställen.
Har själv varit på ”Älg-safari” i Sverige på ett ställe som inte finns med på listan.

Ett hemskt exempel är väl privat-ägda zoon à la Tiger King…
 
Tack! Nu har jag lärt mig något idag.

Det var inte så många.
Utöver de som har nämnts så finns även Slottsskogen i Göteborg. Där är det gratis att gå och titta på djuren. De är medlemmar i Svenska djurparksföreningen (SDF) De parker som är medlemmar i SDF ska bedriva djurpark med tre uttalade syften utbildning, bevarande och forskning. När det inte är pandemi så har Slottsskogen matprat varje dag där man kan komma och titta när djuren får mat och djurskötare pratar om djuren och den mat de får. Det gäller knubbsäl, humboldtpingvin, skogsren och älg. Det finns också djurprat på barnens zoo där djurskötare pratar om olika lantraser.

De bedriver forskning om djurhållning i hägn och har många hotade lantraser bl.a. och skolor kan boka in lektioner. För de syftena kan jag ändå tycka att djurparker har ett visst berättigande även om det naturligtvis också finns dåliga djurparker där djuren har det allt annat än bra. Vet dock inte hur det ser ut i alla djurparker i Sverige för jag har inte besökt alla.
 
Utöver de som har nämnts så finns även Slottsskogen i Göteborg. Där är det gratis att gå och titta på djuren. De är medlemmar i Svenska djurparksföreningen (SDF) De parker som är medlemmar i SDF ska bedriva djurpark med tre uttalade syften utbildning, bevarande och forskning. När det inte är pandemi så har Slottsskogen matprat varje dag där man kan komma och titta när djuren får mat och djurskötare pratar om djuren och den mat de får. Det gäller knubbsäl, humboldtpingvin, skogsren och älg. Det finns också djurprat på barnens zoo där djurskötare pratar om olika lantraser.

De bedriver forskning om djurhållning i hägn och har många hotade lantraser bl.a. och skolor kan boka in lektioner. För de syftena kan jag ändå tycka att djurparker har ett visst berättigande även om det naturligtvis också finns dåliga djurparker där djuren har det allt annat än bra. Vet dock inte hur det ser ut i alla djurparker i Sverige för jag har inte besökt alla.
Mår alltid lika dåligt när jag går förbi sälarna och pingvinenerna i Slottskogen. De ser inte ut att må bra och tyvärr kan jag inte göra något åt det, så skyndar mig istället förbi med dåligt samvete. Resten av djuren behöver jag iaf inte passera.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 956
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget. Eller ens vad jag vill ha sagt. Jag har alltid haft en känsla av att jag inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 836
Senast: Seaside
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
783
Senast: cassiopeja
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 180
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp