Går folk fortfarande på djurparker?!

Stämmer inte riktigt.
Samma månad som de la ut videon där de promenerar i skogen med elefanthonorna la det även ut en video att de kör protective contact med elefanthanarna (tjurarna). Så det är inget nytt, utan protective contact har de tränat med hanarna i många år, men om det har börjar göra det med honorna också vet jag inget om, men hoppas inte.
Nej, de har sedan några år gått över till PC även på honorna (dubbelcheckade precis med en kompis för att vara säker på att de av någon konstig anledning inte återgått till FC). Även Borås har gått över till PC.
 
De gör inte detta längre då de gått över till något som heter protective contact, dvs hanterar inte elefanterna fritt utan allt sker med skyddsbarriär (tex staket) mellan. Jag frågade om just detta, om vinsterna med att gå över till PC väger tyngre än tex dessa utflykter de kunde göra förr, och den personen tyckte helt klart att elefanterna mår bättre av PC.
Jag tror att det handlar om en förlust av en enorm erfarenhets och kunskapskälla i en av elefantskötarna som gick bort för ett tag sedan. Sven började promenera och arbeta med elefanterna utanför parken redan i början på 80-talet och jobbade hem både foder och diverse berikningsmaterial till parkens djur med hjälp av elefanterna.
 
Jag tror att det handlar om en förlust av en enorm erfarenhets och kunskapskälla i en av elefantskötarna som gick bort för ett tag sedan. Sven började promenera och arbeta med elefanterna utanför parken redan i början på 80-talet och jobbade hem både foder och diverse berikningsmaterial till parkens djur med hjälp av elefanterna.
Njae, eller det är klart att vissa personers erfarenheter och kunskaper är ovärderliga. Men fler o fler parker världen över går över till PC pga säkerhet men också för att djuren i många fall mår bättre. Träningsmetoderna blir också väldigt mycket trevligare med PC.
 
Herregud vad stressad jag hade blivit av att ta elefanter ut pa promenad..
Det verkar ju ha varit ett rätt vanligt förekommande marknadsföringstrick av diverse kringresande cirkusar att låta elefanterna "rymma" ibland tidigt på morgonen så att det skulle framgå i tidningen att det var en cirkus i stan. Så gissningsvis är de flesta elefanter rätt samarbetsvilliga med att bli promenerade med om de är vana med det eftersom de då måste gå att fånga in igen...
 
Njae, eller det är klart att vissa personers erfarenheter och kunskaper är ovärderliga. Men fler o fler parker världen över går över till PC pga säkerhet men också för att djuren i många fall mår bättre. Träningsmetoderna blir också väldigt mycket trevligare med PC.
Tillägg: även vargolyckan på Kolmården (och liknande incidenter på andra håll i världen) har varit en stor del i att omvärdera arbetssätt.
 
Njae, eller det är klart att vissa personers erfarenheter och kunskaper är ovärderliga. Men fler o fler parker världen över går över till PC pga säkerhet men också för att djuren i många fall mår bättre. Träningsmetoderna blir också väldigt mycket trevligare med PC.
Ja så är det ju också, men vill ändå tro att just denna Sven hade en hel del att säga till om beträffande just elefanterna och dess hantering. :)
 
Apropå samma serie, det finns en man som ägnat fem år av sitt liv till att återintroducera en liten engelsk fågel, corncrake som var i princip utdöd i England - de migrerar varje år till Afrika. Han handmatade ungarna och åkte runt och födde upp dem på olika platser i England så att inte alla skulle återvända till samma ställe. Han säger också att någonstans måste pengarna komma för hans och liknande projekt och då behövs det biljettintäkter och besökare som tittar på de stora och exotiska djuren. Jag kan förstå hans ståndpunkt.

Han står i skymningen och lyssnar på när de låter (inte direkt skönsång) och är mycket lycklig.

1626879788649.png
 
Tillägg: även vargolyckan på Kolmården (och liknande incidenter på andra håll i världen) har varit en stor del i att omvärdera arbetssätt.
Den olyckan var ju verkligen helt onödig. Har lyssnat på podden på P3 dokumentär å blev så jäkla arg.

Jag gillar verkligen varg och har träffat varg i naturen två gånger ❤ Men att klappa å krama dem finns ju liksom inte ens i sinnevärlden 🙄
 
Apropå samma serie, det finns en man som ägnat fem år av sitt liv till att återintroducera en liten engelsk fågel, corncrake som var i princip utdöd i England - de migrerar varje år till Afrika. Han handmatade ungarna och åkte runt och födde upp dem på olika platser i England så att inte alla skulle återvända till samma ställe. Han säger också att någonstans måste pengarna komma för hans och liknande projekt och då behövs det biljettintäkter och besökare som tittar på de stora och exotiska djuren. Jag kan förstå hans ståndpunkt.

Han står i skymningen och lyssnar på när de låter (inte direkt skönsång) och är mycket lycklig.

Visa bifogad fil 74036
Fågeln heter Kornknarr, och är hotad även i Sverige, som många av jordbrukslandskapets karaktärsfåglar är.

Den låter som heter...
 
De gör inte detta längre då de gått över till något som heter protective contact, dvs hanterar inte elefanterna fritt utan allt sker med skyddsbarriär (tex staket) mellan. Jag frågade om just detta, om vinsterna med att gå över till PC väger tyngre än tex dessa utflykter de kunde göra förr, och den personen tyckte helt klart att elefanterna mår bättre av PC.

Tack for att du berattar 🥰 Hur bedommer man att det ar battre for elefanterna med PC an att ga ut i skogen? Jag ar nyfiken pa hur man kommer fram till det.

Pa grund av den har traden tittar jag nu pa att ta med barnbarn till Oregon's Wilderness Safari :p... LINK ... som ser riktigt bra ut enligt websiten ... och som har USA's mest successful avel av Cheetahs (och det andra i varlden). Har du nagra tankar om just Wilderness Safari @lizan ?
 
Tack for att du berattar 🥰 Hur bedommer man att det ar battre for elefanterna med PC an att ga ut i skogen? Jag ar nyfiken pa hur man kommer fram till det.

Pa grund av den har traden tittar jag nu pa att ta med barnbarn till Oregon's Wilderness Safari :p... LINK ... som ser riktigt bra ut enligt websiten ... och som har USA's mest successful avel av Cheetahs (och det andra i varlden). Har du nagra tankar om just Wilderness Safari @lizan ?
Skulle behöva en halv roman för att gå in på allt 😅, men dels att elefanterna får vara elefanter och det blir mer harmoni i flocken, dels att träningsmetoderna är mycket bättre för djuren. Med PC jobbar man enbart med positiv förstärkning, medan man generellt med FC (free contact) och elefanter jobbar mycket tuffare.

Personen jag frågade om just detta har lång erfarenhet av elefanter, både FC och PC och för honom var det solklart att vinsterna med PC är enormt mycket mer värda- för elefanterna. Skogen handlade vissa dagar bara om ca 20 min, så jämför man tiden och kvaliteten på det med att de mår bättre överlag hela tiden, så blir det enkelt.

Det stället har jag tyvärr ingen koll på. Överlag har parkerna i usa jag varit i mycket mer att jobba med än de svenska (enligt mig), men det finns många goda exempel även där såklart. :)
 
Tillägg: även vargolyckan på Kolmården (och liknande incidenter på andra håll i världen) har varit en stor del i att omvärdera arbetssätt.
Jag är lite nyfiken, vad har det varit för andra incidenter? Jag har noll koll känner jag, men det vore väldigt intressant att veta.
 
Den olyckan var ju verkligen helt onödig. Har lyssnat på podden på P3 dokumentär å blev så jäkla arg.

Jag gillar verkligen varg och har träffat varg i naturen två gånger ❤ Men att klappa å krama dem finns ju liksom inte ens i sinnevärlden 🙄
De släppte in 8 000 människor om året i hänget. Det är en skolklass om dagen. Så lite alfarullningar och onaturligt sammansatt flock på det... Det hade inte funkat med golden retrievers:rage:
 
Det finns en dokumentär om London Zoo under lockdown. Fascinerande hur mycket som görs för djur som aldrig kommer att visas för besökare. Massor med olika utrotningshotade spindlar och insekter som personalen blir upphetsade över när de parar sig. Särskilt när det är arter där honan ofta äter upp hanen istället för att få små spindelbäbisar :rofl:

Funderar också på arter som är både domesticerade och lever vilt som kameler, asiatiska elefanter, lamas och liknande?
 
Jag kan känna att det skaver att ha vilda djur i fångenskap. Men som flera redan nämnt så ser jag ju fördelar i form av att få folk att connecta med djuren, utbildas och avelsarbetet etc.

Sambon har jobbat mycket med delfintränarna på Kolmården och vi har varit där på besök ihop. Det har varit lärorikt och intressant även om jag personligen känner att det bär mig emot på ett plan.

En gammal elev till mig jobbade som elefantskötare på Skansen. Hon är en människa som sällan blir arg eller stött etc. Jag har sett henne arg en enda gång under rätt många års tät kontakt. Det var just över hur man avslutade allt med elefanterna på Skansen. Djuraktivister jobbade stenhårt för att få bort elefanterna. Men vad man inte tänkte på var HUR de skulle väck och var de tog vägen sedan och hur deras liv blev. De skulle bara bort från Skansen.
Där kanske man kunnat tänka att "efter de här elefanterna köps inga nya in och ev avlivar man de som blir kvar om de blir för få för att må bra" kan iaf jag känna om man nu inte kunde garantera bättre förutsättningar än på Skansen. De är ju ändå väldigt familiära.

Min elev kände flera som arbetat på Kolmården under varg-attacken. Och det var ju rätt mkt som felat då. Hemskt! Så får det ju bara inte bli.

Nu var det en i släkten som ville gå på Kolmården med sin son som bör vara i åldern som tycker sådant är spännande. Man gör det också för att lära honom saker(mamman är pedagog :laugh:) om djur och ge ökad förståelse och respekt gentemot dem.
 
Det verkar ju ha varit ett rätt vanligt förekommande marknadsföringstrick av diverse kringresande cirkusar att låta elefanterna "rymma" ibland tidigt på morgonen så att det skulle framgå i tidningen att det var en cirkus i stan. Så gissningsvis är de flesta elefanter rätt samarbetsvilliga med att bli promenerade med om de är vana med det eftersom de då måste gå att fånga in igen...

För en del år sen såg jag tvåskötare vara ute och promenera med en cirkuselefant. Lite surrealistiskt att se det på hemmaplan!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
550
Senast: Palermo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
21
· Visningar
624
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 959
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 566
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp