Går folk fortfarande på djurparker?!

Du verkar helt ha missförstått vad bevarandearbete handlar om. Om du inte vill besöka en djurpark finns det gott om läsning via deras hemsidor.

Jag vet precis vad deras bevarandearbete som det så fint heter handlar om, då jag själv gått en utbildning inom djur och fått på riktigt besöka/gå kurser/jobba bakom Sveriges olika djurparker och även där lära mig om stereotypa beteenden hos djur som inte trivs. Jag har så att säga sett baksidan av en djurpark, än vad en besökare ser.
 
Jag förstår faktiskt inte varför man ska lägga sig platt och jämföra, jamen du åker ju utomlands så då kan vi fortsätta behandla djur illa i djurparker?!

Jag äter kött 1-2ggr i veckan från utvalda gårdar där djuren ska ha det bättre.
Självklart anser jag att djurhållningen för matproduktion behöver förbättras från dagens djurhållning.
Med det sagt, så är ju det ena för mat för oss och det andra underhållning att titta på?
Men självklart behöver matindustrins djurhållning förbättras.
Jag var bara nyfiken. För ofta hör man det som du sa från folk samtidigt som de inte bryr sig ett skvatt om hur köttbiten de har på tallriken landade där. Eller hur nya tränset i engelskt läder åkte från UK till India tillbaka till Europa för försäljning.

Idealet är att djur kunde leva som det var tänkt. Och att kött kom från lokala
bönder men då måste folk som sagt var ändra sina vanor, radikalt redan idag.
 
Jag var bara nyfiken. För ofta hör man det som du sa från folk samtidigt som de inte bryr sig ett skvatt om hur köttbiten de har på tallriken landade där. Eller hur nya tränset i engelskt läder åkte från UK till India tillbaka till Europa för försäljning.

Idealet är att djur kunde leva som det var tänkt. Och att kött kom från lokala
bönder men då måste folk som sagt var ändra sina vanor, radikalt redan idag.
Jo kanske det finns såna folk också.
Men samtidigt måste man ju börja nånstans och då kan man inte slänga i folks ansikte att de inte gör tillräckligt för miljön/djuren osv så därför får de inte bojkotta A.
 
Var många många år sedan jag besökte djurpark, har besökt nordens ark 2 eller 3 gånger.

Tycker infon är dålig med hur stora hägnen är till djuren, hittade bara att Amurtiger på nordens ark bara har 7 000 kvadratmeter till förfogande :( är ju mindre än ett hektar.
Nordens Ark har mycket mer mark och hängn att tillgå än det som är öppet för allmänheten. Hurvida just Amurtigern tar del av detta vet jag inte men flera djur flyttas av olika skäl ibland.
 
Jag vet precis vad deras bevarandearbete som det så fint heter handlar om, då jag själv gått en utbildning inom djur och fått på riktigt besöka/gå kurser/jobba bakom Sveriges olika djurparker och även där lära mig om stereotypa beteenden hos djur som inte trivs. Jag har så att säga sett baksidan av en djurpark, än vad en besökare ser.

Då uttryckte du dig klumpigt i meningen ”vad är det för liv att bevara i en inhägnad”, vilket var den jag reagerade på och höll mig för pannan när jag läste. Jag har ganska god insyn i en av djurparkerna för övrigt och gillar inte alla aspekter.
 
Då uttryckte du dig klumpigt i meningen ”vad är det för liv att bevara i en inhägnad”, vilket var den jag reagerade på och höll mig för pannan när jag läste. Jag har ganska god insyn i en av djurparkerna för övrigt och gillar inte alla aspekter.
Det beror ju på om man tycker att bevarandet är försvarbart för hur djuret hålls i parkerna?
 
Jag har ju då jobbat i en av djurparkerna som nämns (Slottskogen). Har främst jobbat med hästarna dock och aldrig i fågelhuset eller med sälarna. Så vill ogärna uttala mig om just dom.

Men visst såklart det finns saker som har skavt i mig och det finns grejer som behöver bli bättre. Jag upplever dock att man jobbar för att det faktiskt ska bli bättre på många plan och en sommar hade vi ex en djurskyddsinspektör som fick ge sin input och därefter fixades en massa saker.

Vad jag kan säga är att alla som är anställda för att ta hand om djuren i Slottskogen brinner för det till 100% och verkligen vill att djuren ska ha det bra. Det föds inte heller upp massa djur som ska vara gulliga djurungar en sommar och sen avlivas utan dom säljs.
 
Jag vet precis vad deras bevarandearbete som det så fint heter handlar om, då jag själv gått en utbildning inom djur och fått på riktigt besöka/gå kurser/jobba bakom Sveriges olika djurparker och även där lära mig om stereotypa beteenden hos djur som inte trivs. Jag har så att säga sett baksidan av en djurpark, än vad en besökare ser.
Du är troligen inte den enda här som gjort det. Gått utbildning, alltså.
 
Ja mitt förslag är kanske inte perfekt. Men så är jag ju inte informatör på en myndighet heller. Vad jag vill säga är att deras förslag får kvinnor/folk som kan bli gravida, ungdomar och barn att framstå som ett slags undantag från normen.

Va? Hur lyckades du med den tolkningen? Ditt sätt att uttrycka det sätter däremot in folk i definitionen som inte alls behöver följa den rekommendationen d.v.s. kvinnor i barnafödande ålder som inte tänker/kan skaffa biologiska barn. Deras definition är iaf tydlig.
 
Va? Hur lyckades du med den tolkningen? Ditt sätt att uttrycka det sätter däremot in folk i definitionen som inte alls behöver följa den rekommendationen d.v.s. kvinnor i barnafödande ålder som inte tänker/kan skaffa biologiska barn. Deras definition är iaf tydlig.
Jag tycker att den texten låter som att de flesta kan äta fisken. Men vissa undantag i befolkningen kan inte göra det. Men om man faktiskt räknar kommer man antagligen fram till att undantagen samlat är lika många som de som kan äta fisken.

Men sedan kanske du uppfattar det annorlunda och som att "övriga" inte betyder en större massa än undantagen.

Eller såhär, i de flesta fall där man har undantag och övriga är antalet övriga den större massan och antalet undantag ett betydligt mindre antal. Om man har två lika stora grupper har man inte undantag och övriga.
 
Jag tycker att den texten låter som att de flesta kan äta fisken. Men vissa undantag i befolkningen kan inte göra det. Men om man faktiskt räknar kommer man antagligen fram till att undantagen samlat är lika många som de som kan äta fisken.

Men sedan kanske du uppfattar det annorlunda och som att "övriga" inte betyder en större massa än undantagen.

Jag tolkar det bara som det står d.v.s. att några grupper inte bör äta fisken eller bara äta den enstaka gånger per år. Utan nåt som helst normtänkande eller vilken grupp som är störst. En ren information till folk så att de själva kan fatta ett beslut. Varken mer eller mindre. När jag fortfarande hade tanken att skaffa barn så följde jag det rådet och nu när jag är klar med barnafödandet så gör jag det inte eftersom jag inte anser mig ingå i nån grupp som behöver följa det längre.
 
Jag tolkar det bara som det står d.v.s. att några grupper inte bör äta fisken eller bara äta den enstaka gånger per år. Utan nåt som helst normtänkande eller vilken grupp som är störst. En ren information till folk så att de själva kan fatta ett beslut. Varken mer eller mindre. När jag fortfarande hade tanken att skaffa barn så följde jag det rådet och nu när jag är klar med barnafödandet så gör jag det inte eftersom jag inte anser mig ingå i nån grupp som behöver följa det längre.
Jag tolkar det precis som du!
 
Jag tycker att den texten låter som att de flesta kan äta fisken. Men vissa undantag i befolkningen kan inte göra det. Men om man faktiskt räknar kommer man antagligen fram till att undantagen samlat är lika många som de som kan äta fisken.

Men sedan kanske du uppfattar det annorlunda och som att "övriga" inte betyder en större massa än undantagen.

Eller såhär, i de flesta fall där man har undantag och övriga är antalet övriga den större massan och antalet undantag ett betydligt mindre antal. Om man har två lika stora grupper har man inte undantag och övriga.
Jag tänker bara att man upplyser om riskgrupper identifierade på sakliga medicinska grunder.
Oavsett hur stor del av befolkningen det handlar om så finns det anledning att lyfta fram förhöjd risk tydligare i informationen.

Jag läser inte undantag/norm. Jag läser extrarisk/grundrisk.
Vilket helt enkelt relaterar till en verklig skillnad i dignitet på råden. Som inte är mer dramatisk än att vi pekar ut grupperna x, y, z pekas ut som viktigare för att få covid-sprutorna. "övriga" är bara den ospecificerade resten.

F.ö. bra att inte avråda kvinnor bara för att de är kvinnor, utan vara konkret med att det är ev. framtida graviditet som riskerna är kopplade till, inte könet i sig.
 
Jag tycker djurparker borde stängas. Vad är det för slags bevarande av djur när vi föder upp gulliga djurungar som sedan avlivas när de inte är små och gulliga och drar in intäkter och publik längre?
Och vad för slags bevarande av en djurart är det att sitta i ett fängelse långt från vad ens naturliga habitat är? Exempelvis isbjörnar i en pool i varmt klimat osv. Och vad för slags berikning fråntas djuret i en park, att få vandra tusentals mil, nosa, gräva, leta, simma, jaga efter sin mat? Naturlig rätt att få gå undan/lämna revir från individer de inte trivs med, eller rätten att få para sig?

Jag köper inte att barnen lär sig så mycket om djur från djurparker. Titta på hur mycket barn kan lära sig om dinosaurier, hur mycket kunskap de kan lära sig om dessa djur som är utöda och aldrig kan träffas på i verkligheten.

Jag anser det är fel att ta barn till djurparker och visa barnen att det skulle vara okey hur vi behandlar våra djur. Hur ska vi lära våra barn och nästa generation att vårda vår planets djur bättre om vi lär dom från tidig uppväxt att det är helt okey sätta djur i bur och behandla dom illa för att vi ska ha ett nöje att få se dom?
Tja gå in i valfri djuraffär eller valfri djurproduktion eller varför inte sporthäststall så kan vi snacka små utrymmen för vårt höga nöjes skull. Noll inlärning där. Jag förstår verkligen inte grejen med att exotiska djur är mer värda än de vanliga tråkiga sorterna.
 
Besökt Eriksberg i Blekinge idag och kört på viltsafari. Det kan jag verkligen rekommendera! Hade kunnat betala bara för att få se naturen men det fanns gott om djur till allas förtjusning.
 

Bifogade filer

  • 20210726_175227.jpg
    20210726_175227.jpg
    612,9 KB · Visningar: 49

Liknande trådar

Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
544
Senast: Palermo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
Svar
19
· Visningar
496
Senast: Amha
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 958
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 521
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp