Går han rent? *film*

Lindon

Trådstartare
Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad akademiskt men riden sparsamt sen förra ägaren (mest ut på vägar i alla gångarter) köpte honom i höst ifjol. Vägde runt 50kg mer då jag köpte honom, omusklad rygg och bak, för långa hovar, alltid gått barfota vad jag förstått. Gick igenom besiktning ua. (böjprov, longering)

Problem: I början var han kinkig, testade mej troligen. Hoppade jämfota då man skulle trava. Eftersom han inte hade några skor så blev det sparsamt med ridningen eftersom det blev halt. Vi hade honom skodd en vecka, varav han sparkade av sig ena fram samt trampade ett sår på ena bak eftersom han står med bakhovarna och vilar i kors så brodden tog i kronranden. Promenerade mest ut, tömkörde i skritt och trav, var på en tömkörningskurs som gick bra.

Hade ut massör som kände igenom honom för jag tänkte att han kanske har problem med rygg då han står så konstigt med bak. Inte mycket spänningar - lite endast insida lår.

När vägarna kom fram och grus kördes ut märkte jag att hästen ogärna går på grus, söker sig mot diken. Ville inte heller gärna lyfta hovarna då hovis ska verka. En varningsklocka börjar ticka, tänker såklart på fång. Han hade puls en kväll efter att vi promenerat ut på hård väg. Natt i box - pulsfri. Har ut en vet. som tycker att jag är löjlig - hästen är ok. Röntgar sen hovarna hos en annan som visar att han har tunna sulor och rekommenderar skor. Hon menar också att hästen rör sig bra.

Funderar över detta med tänker att det är dumt att sko eftersom jag får problem på vintern då han trampar på sig själv. Hästen går på lösdrift så jag vill inte ha skydd dygnet runt. Köper boots som sätts på då vi ska rida ut på skarpa vägar. Funkar ok. Tills för 2v sen då hästrkraken ser hängig ut i hagen. Luftvägsinfektion och får 10 dagar sulfa och slemlösande. Är medicinfri sen måndag men har fortfarande slem eftersom han står och sväljer ibland. Inget snor. Har endast promenerat 2 gånger kort i skogen, men tycker han verkar så trött. Håller på och kinkar med att lyfta hovarna, blivit värre nu då han vilat pga feber och snuvan. Bättre går det då man gått med honom och sen lyfter. Har kalla hovar morgon och kväll, känns ingen puls förutom varma dagar då han står och vilar. Sen är det omärkbar då det blir svalare.

Övrigt: Hästen går i en upptrampad hage sgs utan gräs. Äter 7,5kg hö som legat i blöt eftersom fångnojjiga matte vet att sockret i detta hö är lite väl högt åt en kuse som inte motioneras så hårt (runt 140g/kg ts). Dessutom har han extra kilon som behöver bort. Har som sagt gått ner 50kg bara av att ändra från fri tillgång (från förra äg) till uppvägd mat.

Vad jag vill med detta är att lägga ut en video då han går i hagen. SER han ut att röra sig ok? jag är lite orolig över detta då han är bråkig med hovarna. DÅ man ska lyfta bak kan han börja sparka och veva i luften. Vet inte om han bråkar/testar mej eller om han helt enkelt har ont. Äter gör han i hagen med nästan alltid ett framben framsträckt, står aldrig längre stunder och äter med framhovarna brevid varandra. Allt jag vill är att börja rida ordentligt och fara på träningar men hela tiden blir man nojjig och funderar på den andra hästen som var sjuk en lång tid innan nån fattade att han var sjuk....:crazy:

http://www.youtube.com/watch?v=FWB0Wwd0Lss

Titta också på tömkörningsfilmen där han travar, det är dock en tid sen. Ignorera min teknik, det är första gången på träning:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Går han rent? *film*

Min första tanke är att han tar kortare steg med vänster bakben samt tycker mig se ett aningens kortare steg på höger fram samt att jag upplever honom aningens stum i korset och att han kanske känns liiite stel i bäckenet. På tömkörningen ser jag inget speciellt förutom att han kanske är lite "snubblig" i framfötterna, men tror inte det är något annat än att han troligen har rätt markbunden gång.

Dock tror jag det är rätt vanligt att hästar har lite ojämnt steg utan att det för den skull behöver innebära att det är något fel på dem.

Ang att han vevar med bakhovarna när du ska lyfta dem är svårt att säga något om ifall man inte ser hur det ser ut när du lyfter dem, dvs hästens övriga kropsspråk. Hade han haft så pass ont att han inte vill att du lyfter fötterna pga det hade du nog sett en betydligt kraftigare störning i hans rörelsemönster över lag.
 
Sv: Går han rent? *film*

Jag ska ut en osteopat (heter det så eller är det för människor?) i juni som ska känna igenom honom ifall han har någon låsning. Han har varit kinkig med bettet också men han hade ganska rejäla piggar som vi fick fixade så nu går det bättre. Han är superkänslig så man får inte ta i tyglarna hur som helst..

Detta med markbunden gång är något som jag tror på. Han lyfter knappt fötterna. Går han över bommar måste man gå över flera gånger innan han förstår att lyfta fötterna.
 
Sv: Går han rent? *film*

Är absolut ingen expert utan utgår bara ifrån vad mitt amatör-öga ser :D
Skulle kunna vara att det sitter någon låsning eller spänning någonstans som hindrar honom lite.

Vad rider du med för bett på honom?
 
Sv: Går han rent? *film*

Nä inte egentligen. Men när han går med bootsen så märks det att han ibland glömmer att lyfta fötterna eftersom det ibland "tar i". Han går naturligt med mycket vikt på fram, går helst lång och låg av sig själv. När han är nervös går han med huvudet upp men inte annars.

JA visst är han:love: supersnäll också!
 
Sv: Går han rent? *film*

Med ett smalt tvådelat tränsbett. Han hatar att ha för mycket i munnen. Blev panikslagen av ett tjockt tredelat t.ex. När han blir nervös och jag varit lite för hård i handen (fast jag försöker vara följsam hela tiden) börjar han kasta med huvudet och klappra med tänderna.
 
Sv: Går han rent? *film*

Har du testat med ett smalt tredelat bett, eller kanske ett smalt odelat bett?
Ett tvådelat tränsbett är ibland skarpare än folk tror pga hur det kan vika sig i hästens mun. Har aldrig mött en häst själv som gått helt 100 på ett tvådelat tränsbett även om det säkert finns hästar som gör det.

Något annat som kanske är värt att testa är olika bettlösa alternativ. Finns ju både hackamore, sidepull osv.
 
Sv: Går han rent? *film*

Jag har ett rakt bett som jag inte provat ännu. Har inte testat bettlöst heller, har tänkt göra det. Då får jag fokusera på mina sitshjälper mera..

Uppdatering "hovlyft": Kom just tillbaka från 45 min skogsskritt för hand där han var tvungen att lyfta fötterna. Han lyfter hovarna perfekt efter, t.om bak. Alltså lyfter han bättre när han är just motionerad. Kanske han har nån styvhet som värmer ut som gör att han blir kinkig. Eller så är han en sån som är enklare att hantera när han blir lite trött. Han var ganska omöjlig idag, t.om cyklister var livsfarliga:angel:
 
Sv: Går han rent? *film*

Jag tycker det låter som ett klassiskt exempel på en häst som behöver skor. Har precis i dagarna fått sko mitt avelssto som gått utan skor i 8 år den torra våren med stenhårt underlag i hagarna fick henne att bli ömfotad. Att du tar på boots den lilla delen av dygnet som du rider hjälper ju inte hästen resterande del av dygnet. Du skriver vidare att tidigare var hästen lång i hovarna och att du nu korrigerat detta att de klarar sig barfota på hårtunderlag med långa hovar (som därmed skyddar genomtrampet ner i den konstaterat tunna sulan) är ingen garanti för att de skall klara sig barfota när man verkat ner dem så att de får mkt mer genomtramp till sulan, vissa hästar behöver helt enkelt vara lite lång i fötterna för att klara gå barfota när det blir stenhårt.
En häst som är öm i sina fötter är varken road av att man lyfter dem eller att man kratsar i dem. Vidare blir en häst som går och halvspänner sig pga ömma fötter 23 timmar per dygn naturligtvis stel i kroppen.

Så mitt råd är att sko den runt om även sulor fram för att låta hästens egen sula få lite "vila" under en period så tror jag faktiskt att du snart kommer se problemen försvinna
 
Sv: Går han rent? *film*

Btw, hästar har olika mkt digitalpuls och den ökar när det är varmt, de ansträngs eller när de går barfota. Pulsen ökar om hästen har för tunn sula, då får den lite inflammation i hoven pga tryck underifrån. Vilket ska undvikas såklart. :)
 
Sv: Går han rent? *film*

Ok. Men om jag skor hästen nu med sula. Hur gör jag då på vintern? hovis och jag har som tanke att låta sulan vila nu (utan att den rörs-hoven endast filas och jämnas till med rasp)så den får växa och förhoppningsvis bli tjockare. Eller kan man låta bli sulan även om man skor? Han kan inte ha skor med brodd på vintern, då måste han ha skydd på sig i hagen. Funderar på bootsen men det är ju inte bra att ha dom 24/7 heller.
 
Sv: Går han rent? *film*

Jag tänker så här, men det behöver inte vara rätt. Om du har en häst som är 8 år och hittills alltid gått barfota kan det ju bli en omställning för honom balansmässigt när det kommer på skor. Om du skor honom nu i sommar hinner han kanske vänja sig innan vintern kommer och broddarna ska på igen? Annars kanske han kan vara skodd nu och oskodd i vinter?
 
Sv: Går han rent? *film*

Ok. Men om jag skor hästen nu med sula. Hur gör jag då på vintern? hovis och jag har som tanke att låta sulan vila nu (utan att den rörs-hoven endast filas och jämnas till med rasp)så den får växa och förhoppningsvis bli tjockare. Eller kan man låta bli sulan även om man skor? Han kan inte ha skor med brodd på vintern, då måste han ha skydd på sig i hagen. Funderar på bootsen men det är ju inte bra att ha dom 24/7 heller.

Det syns absolut ingenting på din häst, oavsett vad som skrivits av Inhale. På din tömkörningsfilm ser den också ok ut men det är ju mjukt underlag i ridhus. Jag säger som Lickety att d etlåter som typiskt en häst som inte kan vara barfota och behöver skor. Sko den och så har den vant sej till vintern. Då kommer det säkert att gå bättre med broddarna också.

Oavsett problemen med det så behöver din häst skor omgående, och det är inte snällt utan tvärtom att låta den fortsätta gå barfota när den så tydligt visar att den är öm. Tänk dej själv att gå omkring med ömmande fötter :crazy: Då kanske du förstår din hästs behov av skor NU:cool:
Vissa hästar får bättre hovar av att gå barfota en period men har dom tunna sulor så går det bort som alternativ. Din har dessutom gått barfota så länge att det i så fall inte borde vara problem nu, men det är det ju. Då behöver den hästen skor omgående. Gärna med sulor en eller ett par skoperioder för att avlasta de ömma sulorna.
Det syns inte som hälta om alla fötter är ömma, men det andra du berättar, talar sitt tydliga språk!
 
Senast ändrad:
Sv: Går han rent? *film*

Hann tänka den tanken jag också. Kanske jag får honom uppmusklad/upprätad (ev låsningar) innan vintern så han inte behöver stå med hovarna i kors under magen... Men räcker det med vanliga skor eller borde man sätta sula som någon sa här?läst lite tvetydliga saker om sulans vara eller icke vara.

Om det har nåt med saken att göra så då man kratsar ur hoven så lossnar det "sula", är som vitt pulver...:o märks bra om han trampat på nån sten då det blir som en liten grop.
 
Sv: Går han rent? *film*

Vi kom överrens jag och hovis att testa en tid om läget skulle bli bättre. Iom att hagen är jämn (iof trampad lera) och endast använda bootsen när man motionerar. Skulle det inte fungera så skulle vi sätta skor på. Som det ser ut att bli då!
 
Sv: Går han rent? *film*

Om den ömmar och har tunna sulor kan den säkert behöva sulor också. Jag vet inte riktigt hur det skulle kunna skada/förvärra något?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 302
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
940
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 120
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp