Går han rent? *film*

Sv: Går han rent? *film*

Ser helt klart bättre ut men han ser fortfarande stum ut i bogarna/mycket vikt fram.
 
Sv: Går han rent? *film*

Ok tur att det ser bättre ut. Man märkte efter behandlingen att han nu vilar bakbenen mindre, alltså kan stå med alla 4 i marken på samma gång. Det gjorde han inte förr. Då man rider känns han i början kort i stegen, går gärna i slött tempo (förutom då man kör) men sen efter kanske 30 min skritt i terräng börjar han länga stegen ordentligt. Krävs en del träning eftersom han sgs saknar rygg och rumpmuskler. Där fläsket förr satt är nu istället ben - konstigt sagt men du vet vad jag menar;)

Det jag tänker också att det är säkert stor omställning för honom att plötsligt få kort tå, togs av ganska rejält. Equiterapeuten sa att han egentligen inte behöver "vanlig" massage nu mellan hennes besök, men tänker iallafall om jag har massören att komma och mjuka upp honom. Behöver få ponnyn masserad på samma gång.

Inbillade mej i onsdags att han var halt på fram/båda fram eftersom han nickade till när vä fram tog i marken, endast på hård mark. Blev skodd på dagen. Men på torsdag var han som vanligt. Läst om att frambenshälta gör att hästar nickar till...:crazy: tänker såklart på kotledsinflammation pga felbelastning eller nåt annat, men ska väl inte måla f-n på väggen. Var ju "ren" i besiktningen i feb, har ju egentligen inte arbetat nåt ordentligt sen dess, endast skritt, tömkörning skritt, promenader skritt..

Ena dagen vill jag kolla upp honom med böjprov, röntgen och hela köret, sen andra sekunder tänker jag att jag inbillar mej - "söker fel". :crazy:
 
Sv: Går han rent? *film*

Strålbenshälta KANSKE kan vara liten risk med tanke på hur hästen går och hur hovarna ser ut. Obs, väldigt okvalificerad gissning. Om man nu ska gå in på skador. Och kotledsinflammation såklart. Fast mer att jag skulle vara orolig över det på sikt som bieffekt om hästen gått med det rörelsemönstret länge än att jag tycker den ser frambenshalt ut på videoklippen.

Nu har du ju mer kött på benen, hunnit titta efter symptom så att säga, så det kanske vore en idé att ringa en klinik och höra vad de säger? Om de tycker du ska komma dit och kolla upp. :) Man kan ju ta fel beslut ändå såklart eftersom man inte kan säga säkert förrän hästen är kollad, men då vet du iallafall om vet. tycker att det är något du borde kolla upp och få hjälp med beslutet?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 292
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
938
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 112
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp