Går han rent? *film*

Sv: Går han rent? *film*

Skräm inte upp mej med så hemska fånghistorier! .

Hemsk fånghistoria? Nej, bara otydliga symtom :). Hästen lever i dagsläget och mår bra.

Kom ihåg att det jag berättar är bara ur MIN synvinkel, och en berättelse om vad som hände med MIN häst med dessa små symtom. Det finns nog hundra andra (bättre) anledningar till varför en häst är seg.
 
Sv: Går han rent? *film*

jag menar att det är hemskt ur den synvinkeln att man inte egentligen VET vad som är/kan vara. Det är ju lättare med fång om hästen får tydliga symptom och man kan behandla. Om enda symp är seghet och man sen rider på som vanligt och tror att det är nåt annat - för att det sen visar sig vara fång. Då känns det ju hemskt.

Har tilltjatat mej hovis imorgon. Ska korta av tårna rejält, sätta på sulor på alla 4. Visar inte hästen tydlig förbättring inom några dagar blir det klinik. har även från förr bokat tid med "kiropraktorn.." för att rätta till ev snedheter om han spännt sig pga hovömhet.

Lägger upp en ny film on några dagar så får ni bedöma om han ser bättre ut! Blir ju som sagt hemmablind...
 
Sv: Går han rent? *film*

Det kan ta lite tid innan du ser en tydlig förbättring de blir inte oömma i fötterna över en natt för att skorna kommer dit, det kommer succesivt så du får helt klart ge det några veckor innan du kan förvänta dig något större resultat
 
Sv: Går han rent? *film*

Ok. Börjar fundera om han kanske har gått med detta en längre tid, om sulorna blivit sämre och sämre. Hörde av mig till förr förra äg som sålde honom i höstas, hon tyckte att "ja grus går väl inga hästar gärna på - samt att tunna sulor är bra för då fungerar den naturliga processen". Han kan alltså ha varit ömfotad förr eller "seg" men blivit förklarad som lat. På vintern var han ju pigg men då var det ju massor med snö i hagen.

En kompis shettis blev som helt ny häst också efter att fått skor - fast shettisar "borde" klara sig utan skor...
 
Sv: Går han rent? *film*

"ja grus går väl inga hästar gärna på

Jo, hästar ska kunna gå på grus...:crazy: Går de inte gärna barfota så ska man sko, med sulor om så behövs. Eller hålla sig på mjukare underlag.

När jag köpte min häst för 6 år sedan (också kallblod btw), så sas det att han visst kunde gå barfota runt om. Han hade gjort det under 7 år hos förra ägaren.
Bara det att när jag började rida mera (3-4 ggr/vecka mot 1 gg/vecka som förra ägaren) så började han ömma inom 3 veckor. Det vara bara att slå på skor fram. Bak klarar han sig oftast utan sommartid, men jag skor vid behov då med. Vintertid är han skodd runt om för att kunna brodda.
 
Sv: Går han rent? *film*

Här har vi bara hårda grusvägar direkt i anslutning till gården, inte konstigt om han blivit öm. Inte för att jag ridit hårdare än i skritt pga att han är lite opålitlig i terräng. Hos den andra äg har han bara ridits på bana. Hagen är en upptrampad lerhage sin just nu är stenhård....

Hur snabbt såg du förbättring?
 
Sv: Går han rent? *film*

Fast kan du undvika att gå på grus alt. använda boots när man går på grus ser jag inte varför man absolut måste sko på för det?

Problemet med resonemanget är att för att fullt ut klara det behöver de flesta hästar härdas. Jag är för puttinuttig med min 19-åring med att härda, drar på boots direkt om jag ska gå på grus mer än typ 10 meter, om det inte är mer åt packad jord så man kan undvika de flesta stenarna. Klart inte hästen blir härdad då.
Min poäng är att jag tycker inte man kan generalisera så. För vissa kanske det skulle räcka med noggrannare verkningar så hästen känner sig bekväm med fötterna. Andra skulle kräva såpass lång omställningstid även efter bättre anpassad verkning att det inte är värt det. Individuellt.

Min mår mycket sämre av att vara utan dojjer på fötterna. För att det är svårare att anpassa verkningen och omöjligt att hålla efter tillräckligt ofta med skor på. Den lilla spänning som kan skapas om man missat boots på obekvämt underlag är ingenting mot vad den uppvisat på våren efter att ha varit skodd över vintersäsongen, både i graden spänningar/gallor och benställningen. Blir ju väldigt tydligt när man brukat ha skott under is-säsongen och sen drar av barfota på sommaren varje säsong. (att jag ens tar upp den som exempel är för att den är av liknande typ som TS häst och även har haft liknande avvikelser i rörelsemönstret, fast inte riktigt i samma grad.)
 
Senast ändrad:
Sv: Går han rent? *film*

Jag trodde också att det skulle räcka att ha boots när jag red på grus, att han skulle klara sig i hagen - eftersom han "alltid" varit utan. Men igår fick han skor och sulor på alla 4. Samt rejält förkortade tår. Hovis hittade små stenar som hade gått in i hoven som inte syntes förrän han verkade bort:crazy: Eftersom den andra hovisen inte verkat utan endast filat hoven så har han ju ha missat dessa. Hovisen igår menar att det mycket väl kan ha orsakat problemen. Hästen verkade iallafall nöjd med skorna.

Var ut på en liten promenad på kvällen. Han gick först på kanten som vanligt, sen när han skulle gå över till den andra dikeskanten så upptäckte han att det inte tar ont att gå på gruset! Man såg nästan hur han fundrade:idea: Han var mycket piggare igår, gick med egen maskin och fick t.om bromsa ibland:) Han ska iallafall kontrolleras av "kiropraktor" och behandlas för ev spänningar som detta orsakat.
 
Sv: Går han rent? *film*

Var ut på en liten promenad på kvällen. Han gick först på kanten som vanligt, sen när han skulle gå över till den andra dikeskanten så upptäckte han att det inte tar ont att gå på gruset! Man såg nästan hur han fundrade:idea: Han var mycket piggare igår, gick med egen maskin och fick t.om bromsa ibland:) Han ska iallafall kontrolleras av "kiropraktor" och behandlas för ev spänningar som detta orsakat.

Gud så roligt! Det låter ju väldigt positivt!
Nu kommer du förhoppningsvis få en helt "ny" häst som helt plötsligt inte behöver tassa omkring :D . Vilken lättnad för honom!
 
Sv: Går han rent? *film*

Men å vilken solskenshistoria när jag hittade detta! En ägare som lyssnat på sin häst och gjort vad den behöver. Jag blir så beklämd av alla som har idéer som rakt emot vad deras hästar visar klart och tydligt. All heder åt dej:bow:
 
Sv: Går han rent? *film*

Hoppas det blir bra nu då! :)
Vad menar du med att andra hovisen inte hade verkat utan "bara filat"? Om man tänkt att man ska spara ut hoven och ha lite att ta av kan det ju varit det också som gjort den obekväm med fötterna, tänker jag.

Såg att jag skrivit fel i förra inlägget, ska inte vara att min trivs sämre utan dojjer, utan tvärtom, bättre barfota. Mycket färre spänningar. Men hästar är såklart olika. Ibland tror jag dock man missar hur stor skillnad små (eller stora) skillnader i verkningen kan göra, vare sig de är skodda eller oskodda.
 
Sv: Går han rent? *film*

Jag tror och hoppas att du får bättre resultat när du satt på skor. Jag hade nog dessutom tagit ut en equiterapeut för att hjälpa honom om han fått låsningar och dyl. då han gått och spänt sig.

Jag håller inte för otroligt att det kan bli ett klinikbesök ändå när du har väntat några veckor, han ser tassig ut och är utan bjudning. På skrittfilmen ser han ut att spara sig fram, min hobbygissning är att det finns risk för dubbelsidig hälta fram alt. höger fram. Så rent för säkerhets skull hade jag bokat in ett besök om en månad eller två efter att du satt på skor för att kolla upp honom ordentligt (be gärna att de passar på att kolla tänderna då också om du lika är inne såvida det inte är nyligt gjort).

Hoppas det löser sig för er!
 
Sv: Går han rent? *film*

Svarar alla:
Filat, med det menar jag att han inte verkat (tagit bort "gammalt hovmaterial") förr utan bara filat ner hovkanten med en rasp.

Jag ska ta ut en equiterapeut i början på juni - skrev "kiropraktor" för just equiterapeut är så svårstavat:angel:

Är medveten om klinikbesöket. Tänkte själv samma sak. Behöver nästan ändå fara in för lilla ponnyn ska ha vaccinering samt tandvård så jag kan ta båda hästarna på samma gång. Är lite orolig då - vågar man rida om det finns risk för just dubbelsidig hälta?det ska man väl absolut inte göra...kan hältan förvärras av att promenera med honom?eller borde man bara låta hästen stå helt tills han är utredd på klinik?
 
Sv: Går han rent? *film*

Nu vet vi ju inte säkert om det ligger någon hälta och gror eller inte förrän du fått säkra besked av vetrinär. Jag skulle nog hålla igång honom för att se om det blev värre eller bättre med skor på och samtidigt boka in tid hos vetrinär om 1,5-2 mån (då bör du ha sett skillnad på ömfotheten). Däremot hade jag nog lagt in lite mer tömkörningspass i vanliga ridschemat.
Det ska också bli intressant att se vad equiterapeuten säger och om du får några andra råd där.

Jag tycker att du ska vara uppmärksam på bjudningen, blir den bättre eller sämre. Skulle den försämras tycker jag definitivt att du ska be om ett tidigare vetrinärt besök. Men skorna på nu, omedelbums!
Och rapportera gärna om hur det har gått!
 
Sv: Går han rent? *film*

Han blev som sagt skodd i onsdags med sulor. Tyckte jag såg skillnad redan samma kväll, på "pigghet" ute. Igår stack kus:devil: hem i full galopp när han inte tyckte det blev för tråkigt under ett tömkörningspass ute längs en skogsväg.

Jag kan lägga upp en liknande film nästan vecka för att se om ni tycker er se ngn skillnad.
 
Sv: Går han rent? *film*

Hoho, det var som sjutton! :rofl:
Det verkar som att den lugna, seega hästen du köpte håller på och förvandlas till ett piggt bus :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Går han rent? *film*

Ja....får se nästan vecka då jag tänker börja rida igen. Om man hamnar i sanden...:grin:
 
Sv: Går han rent? *film*

Jaa..var igår till veterinär med honom. MEN det där med hans gång blev aldrig liksom mer än diskuterat. Han har ju haft problem med luftvägsinfektion för en månad sen, har fortfarande slem i näsan. Då han blir lite ansträngd andas han "genom näsan". Det var detta som kom i fokus. Talade om hans problem men hon tyckte att vi gjort det bra som satt på sulor och att hans problem nog kommer ifrån detta. Tittade på hovarna (ränderna jag oroat mig för) men dessa var normala. Hon tyckte dock att vi har tagit lite för mycket av tån, att han har för raka hovväggar nu. Att de gott kan vara längre.

JAG upplever däremot att hästen nu kan gå ordentligt, tar höga kliv, snubblar inte på tån mer. Jag tror att hästen har haft långa tår en längre tid, åtminstone hos förra äg sen i höstas. Då såg de för jävliga ut men var tydligen nyverkade:crazy:

Nåja. Hästen fick mer slemlösande, en annan sort i tre veckor. Hon tog blodprov; blodbild, k, na, krea, levervärden, muskelvärden. Allt ok. Hjärt & lungljud ok, puls ok.

Summa sumarum: Hästen går bättre i hagen och ute. Väljer inte att gå i dikeskanten utan var som helst går bra. Dock är han inte sitt pigga jag ännu. Det där "lilla extra" saknas. Jag HOPPAS att det är orsakat av ngt annat, att det blir bra då han får bort allt snor. Han har ju gått hittills på lösdrift med öppen box att gå in i. Men nu har vi byggt ett myggnät över den annars öppna dörren så han får stå inne på natten. Han är hemskt plågad av myggorna, blir ordentligt biten och bara traskar av och an för att slippa. Därför blir det bättre för honom att flytta in till nätterna. Kanske han kan vila ut ordentligt då.

På tordag kommer equiterapeut, ska bli intressant att se vad hon tycker. Om hon hittar nåt fel eller om han fortf inte blir piggare iom installning och ny medicin så får jag boka en ny tid och inte ge mig denna gång innan han är utredd.

Har hovbilder på kameran och kan ta nya "gå bilder" men hinner inte idag för jag ska snart på jobb!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 281
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
932
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 124
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp